Treenikirja

Tervetuloa tiimioppivan sampolaisen treenikirjaan! Tiimi on enemmän kuin yksilöidensä summa. 2

Sisällysluettelo Sampon kulttuuriperiaatteet 4 Sampon strategia ja arvot 8 Tiimioppimisen käsitteitä 10 Tiimioppimisen menetelmä 20 MINÄ 3T Minä ja omat arvoni 22 Tekeminen 46 Minä tiimipelaajana 24 Tiedonhankinta Oppimissopimus 26 48 Treenit 52 Venymisvyöhykkeet 30 Omat kehittymiskohteeni tiimissä 31 TIIMIN KEHITTÄMINEN Tiimiarvio 58 TIIMI Tiimit 34 Tiimin viisi toimintatasoa 62 Tiimin kehityskeskustelu 63 Tiimin kotipesä 36 Hyvän tiimin piirteitä 37 Omat sivut Tiimisopimus 38 Tiimin kehitysvaiheet 42 3

1. MEIDÄN SAMPO – kuin yhteinen OLOHUONE Meillä on yhteinen tehtävä ja päämäärä. Teemme työtä muuttuvan työelämän, alan ja opiskelijan tarpeisiin. Teemme opiskelusta innostavaa ja motivoivaa – opiskelun ei tarvitse olla hölmöä pakkopullaa. Tarjoamme oppimista laadukkaana palveluna ja olemme näkyvästi esillä. Sampon kulttuuriperiaatteet SAMPO CULTURE CODE

O ODE 2. SELKEÄSTI yhteiseen SUUNTAAN Let ´s go! Teemme työtä vision, arvojen ja strategian suuntaisesti, oma-aloitteisesti. Viestintä yhteisistä asioista on selkeää, aktiivista ja johdonmukaista - avointa vuoropuhelua. Toimimme tiimiorganisaationa. Johtaminen motivoi ja näyttää selkeää suuntaa, mahdollistaa parhaan työskentelyn. Meillä on aikaa keskittyä tarvelähtöiseen, tulokselliseen ja vaikuttavaan tekemiseen. Rekrytoimme Sampon kulttuuriin sopivia tulevaisuuden tekijöitä. Kehittäminen lähtee sisältä, yksikön aidosta tarpeesta ja ideasta. Sampon kulttuuriperiaatteet SAMPO CULTURE CODE

3. ONNISTUMME yhdessä – EI SIUN EIKÄ MIUN TÖITÄ Yhdessä visioimme, teemme ja kehitämme – asiakaslähtöinen työmme vaatii aina yhteistyötä. Kokeilemme erilaisia tapoja tehdä työtä yhteisen päämäärän eteen. Arvostamme asiantuntijuutta ja annamme sille mahdollisuuden loistaa. Meillä on avoimen ilmapiirin taito – kohtelemme toisiamme ihmisinä ja huomioimme tunteet. Sampon kulttuuriperiaatteet SAMPO CULTURE CODE

O ODE 4. OMANNÄKÖISELLÄ TYÖLLÄ TEEN yhteistä TULEVAISUUTTA Teen merkityksellistä työtä. Työni on sujuvaa, ketterää ja luovaa. Työ omien vahvuuksien ja osaamisen mukaan. Esihenkilö on mahdollistaja. Sampon kulttuuriperiaatteet SAMPO CULTURE CODE

Miten kulttuuri näkyy omassa työssäni ja tiimissäni? 8

9

S T R AT E G I A 2 0 2 2 – 2 0 2 5 OPPIVA, SITOUTUNUT JA HY VINVOIVA HENKILÖSTÖ KESTÄVÄN TULEVAISUUDEN VA R M I S TA M I N E N K E H I T T Y VÄ OPPIMISEN EKOSYSTEEMI   Ihmistä varten Oppimisen ilo Luottamus ja rohkeus Rakennamme osaamista, hyvinvointia ja elinvoimaa    – Y H T E I S T Y Ö L L Ä K E S TÄ V Ä T U L E V A I S U U S 10

Sampon strategia ja arvot N N sta, imaa KEHITTYVÄ OPPIMISEN EKOSYSTEEMI • • • • Varmistamme oppijoillemme erinomaisen asiakaskokemuksen Kehitämme koulutustuotteitamme työelämän nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin joustavasti ja nopeasti Uudistamme pedagogiikkaa ja koulutusmuotoja tukemaan työelämälähtöistä oppimista Meillä on monimuotoiset, tehokkaat, turvalliset ja ajantasaiset oppimisympäristöt OPPIVA, SITOUTUNUT JA HYVINVOIVA HENKILÖSTÖ • • • • Meillä on hyvinvoiva ja motivoitunut henkilöstö Meillä on vuorovaikutteinen ja yhteisöllinen organisaatio- ja johtamiskulttuuri Meillä on osaamistaan ylläpitävä ja kehittävä henkilöstö Rekrytoimme osaavaa henkilöstöä KESTÄVÄN TULEVAISUUDEN VARMISTAMINEN • • • Tavoittelemme hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä Varmistamme toiminnan edellyttämien resurssien riittävyyden myös tulevina vuosina Olemme osallistava oppilaitos 11

Miten toteutan strategiaa työssäni ja tiimissäni? 12

13

Tiimioppimisen käsitteitä tiimioppiva organisaatio Tiimioppivassa organisaatiossa hyödynnetään aktiivisesti tiimiä oppimisen ja kehittymisen välineenä. Jokainen tiimiläinen on osa kokonaisuutta ja vaikuttaa osaltaan sen toimintaan ja tuloksiin. Tiimioppivassa organisaatiossa ihmiset toimivat yhdessä, luottavat toisiinsa ja täydentävät toistensa taitoja ja osaamista.Yhteinen tavoite, arvot ja kulttuuri ohjaavat tiimin toimintaa. Tiimioppivalla organisaatiolla on kyky jatkuvasti sopeutua, muuttua ja uudistua ympäristön vaatimusten mukaisesti. Tiimioppiva organisaatio pystyy nopeasti muuttamaan toimintatapojaan ja se organisoituu jatkuvasti itse. hierarkiasta itseohjautuvaan tiimiin Hierarkia Valmentava esihenkilö tiimin keskiössä Valmentava esihenkilö kanssatoimijana ja kollegana Valmentava esihenkilö Tiimiläinen (toimii käskyjen perusteella) Voimaantunut tiimiläinen (toimii itsejohdetusti) Lähde: Mukaellen Glass: Management Masterclass 14 Valmentava esihenkilö tiimin tukijana

kotitiimi työtiimi on tiimi, johon pääasiallisesti kuulut. Kotitiimi toimii oppimisen ja kehittymisen alustana. on tiimi, joka on perustettu jonkun tehtävän tekemiseen tai kehittämiseen. Työtiimi voi olla määräaikainen tai pysyvä. Yksilö voi kuulua useampaan työtiimiin. tiimiohjaaja treenit Tiimillä on yhdessä vastuu tiimin työtehtävistä ja toiminnasta. Tiimiohjaaja organisoi ja koordinoi tiimissä yhdessä sovittuja tehtäviä. Hän ohjaa ja tukee tiimin toimintaa yhteistyössä esihenkilön kanssa. Tiimiohjaajalla on merkittävä rooli tiimin sparraajana ja tiimin kehittymisen tukena. Treenit ovat koti- ja työtiimien sopimia, säännöllisiä dialogisia kohtaamisia, joissa jaetaan tietoa, taitoa ja osaamista. Treeneissä opitaan yhdessä ja rakennetaan yhteistä ymmärrystä sekä kasvatetaan kaikkien osaamislihaksia. valmentava Esihenkilö Tiimivalmentaja Tiimioppivassa organisaatiossa esihenkilö toimii valmentavalla otteella yhteistyössä tiimiohjaajan kanssa. Esihenkilö luottaa tiimiläisten osaamiseen, määrittää tiimille suunnan ja sopii tavoitteista yhdessä tiimin kanssa. Esihenkilö antaa tiimiläisille palautetta kehittymisen tueksi. Tiimivalmentaja toimii valmentavalla otteella oppimisen mahdollistajana opiskelija- ja henkilöstötiimien tukena. Tiimivalmentaja on vähintään tiimimestarikoulutuksen käynyt henkilö. Hän ei ole kuitenkaan tiimin jäsen. Tiimivalmentajat toimivat yleensä pareittain. tiimisopimus Oppimissopimus Tiimisopimus on työkalu, jonka avulla määritetään tiimin tärkeimmät tehtävät, tavoitteet, roolit ja pelisäännöt. Tiimisopimus on tiiminsä näköinen ja sitä päivitetään säännöllisesti ja silloin, kun tiimissä tapahtuu muutoksia. Oppimissopimus on tiimiläisen suunnitelma oman oppimisen tueksi. Siinä tarkastellaan itseään, omaa osaamista ja tavoitteita. Oppimissopimusta päivitetään säännöllisesti ja se jaetaan kotitiimin kanssa. Oppimissopimus sitouttaa tiimin jäseniä yhteiseen tavoitteeseen ja jokaisen oppiminen rikastuttaa koko tiimiä. 15

valmentava ote VETÄMINEN | ”PULL” | VALMENTAVA VALMENTAJA TOIMII VALMENNUSTYYLI 80 % TÄLLÄ ALUEELLA! Kuunteleminen Omien kokemusten pohdinta Sanotun kertaaminen Yhteenvetojen tekeminen Kysymysten kysyminen | Vaihtoehtojen tarjoaminen Palautteen antaminen Neuvominen vinkeillä (omat ideat) Ohjeiden antaminen | Neuvominen suorasukaisesti TYÖNTÄMINEN | ”PUSH” | OPETTAVA Lähde: Downey, Myles. 2003. Effective coaching: Lessons from the Coach's Coach. 3. painos. Cengage Learning. 16

Dialogi Pidättäytyminen muodostamasta oletuksia, arvioita ja varmoja mielipiteitä SUORA PUHE ODOTUS Tietoisuus toisen aseman oikeudesta ja sen täydellisen ymmärtämisen mahdottomuudesta Aidon itsensä ja aitojen tunteiden ilmaisu KUUNTELU KUNNIOITUS Ei vastarintaa eikä pakon asettamista Lähde: Isaacs, William. 2001. Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito. Talentum. 17

Treenit Kotitiimi kokoontuu säännöllisesti dialogisiin treeneihin. Treeneissä tiimi keskustelee itselleen tärkeistä teemoista, jakaa tietoa, ajattelee yhdessä ja ratkoo ongelmia. Treeneissä • kehitetään kotitiimiä ja sen toimintaa • ideoidaan ja luodaan uusia projekteja • reflektoidaan käynnissä olevia ja päättyneitä projekteja Treenikirja toimii treenien työ- ja muistiinpanovihkona. Tulen valmistautuneena Olen aina paikalla Opettelen dialogia Teen muistiinpanoja Kunnioitan, kuuntelen, puhun suoraan, odotan 18

Tiimin kaksi kulmakiveä yhteinen aika & haaste 19

Tiimioppimisen menetelmä EXPLISIITTINEN TIETO ioista Dialogi tärkeistä as ointi kt fle re n ja tekemise KOTITIIMI Tärkeiden asioiden ja tavoitteiden selventäminen ja kiteyttäminen DIALOGI Kokeilut ja suunnitelmien vieminen käytäntöön TEKEMINEN (projektit) TIEDONHANKINTA JA OPPIMISSOPIMUS Tavoitteiden suunnittelu ja teorian oppiminen PROJEKTITIIMI IMPLISIITTINEN TIETO Teorian soveltaminen käytäntöön OPPIJA HILJAINEN TIETO Lähteet: mukaellen Ikujiro Nonaka & Hirotaka Takeuchi, 1995. The Knowledge Creating Company; Peter Senge, 1999. The Dance of Change 20

tiimioppiminen on yhteistoiminnallinen, ja vuorovaikutuksellinen menetelmä, jossa kaikki tiimin jäsenet oppivat toisiltaan. Tiimin dialogissa jaetaan tietoa ja kokemuksia, luodaan yhteistä ymmärrystä ja uudenlaista ajattelua. Tiimi on yksilön oppimisen väline. Tiimioppimisessa vastuu oppimisesta on jokaisella tiimin jäsenellä, esihenkilön siirtyessä oppimisen mahdollistajaksi/tukijaksi toimien valmentavalla otteella. Tiimioppiminen on myös pedagoginen menetelmä. 21

Minä ja omat arvoni Arvot – asioita, jotka ovat itselle tärkeitä. Kun pohdit asioita, jotka ovat sinulle tärkeimpiä elämässä, on kyse arvoistasi. Arvot kuvastavat niitä asioita, joita pitää oikeina ja joiden mukaan omasta mielestä kannattaa elää. Arvot vaikuttavat valintoihimme. Päätöksiä on helpompi tehdä ja tavoitteita asettaa, kun tuntee omat arvonsa. Kun elät arvojesi mukaista elämää, tuntuu arkikin mielekkäämmältä. Onkin hyvä välillä pysähtyä ja pohtia, millaisia asioita pitää elämässä tärkeimpinä. Arvot vaikuttavat elämän pieniin ja suuriin valintoihin. Omien arvojen tunteminen auttaa tekemään itselle sopivia ratkaisuja: tämä on osa itsetuntemusta. Arvot voivat myös muuttua elämän aikana. Lähde: www.nyyti.fi/opiskelijoille/opi-elamantaitoa/persoonallisuus/arvot/ Tee arvotesti! arvoja.wordpress.com 22

M IN Ä PÄÄMÄÄRÄNI 3 TÄRKEINTÄ UNELMAANI MITÄ ANNAN SAAVUTTAAKSENI TAVOITTEENI? MITEN KEHITÄN TAITOJANI? IHMISET, JOITA IHAILEN MIELENI Kuinka varmistan positiivisen asenteeni? KEHONI Kuinka varmistan korkean energiatasoni? HENKENI Kuinka virkistän itseäni sisältäpäin? ARVONI Lähde mukaellen Minä soturi -taulukkoa, Soturin matka - Alasaarela Jaakko 23

Minä tiimipelaajana Minkälainen sinä olet toisten mielestä? www.viacharacter.org/survey/account/register Lue lisää Belbinin tiimiroolitestistä www.belbin.com Tunnista tyyppisi www.tunnistatyyppisi.fi www.duunitori.fi/tyyppitesti Tee persoonallisuustesti www.16personalities.com/fi/persoonallisuustesti Mikä on erityisvahvuutesi? www.namaste.fi/.fi/enneagrammi 24

M Ä IN Millainen tiimipelaaja olen? Millainen tiimipelaaja olet? Kokoa tälle sivulle tietoja siitä, minkälainen olet tiimissä ja vuorovaikutustilanteissa. Voit käyttää hyödyksesi esimerkiksi eri testien tuloksia. 25

Oppimissopimus 5. Mistä tiedän olevani perillä? 3. Minne olen menossa? lle? ääsen peri 4. Miten p 2. Missä olen nyt? 1. Missä olen ollut? 1 Kuinka urani ja elämäni on edennyt? Millainen oppija olen? Mitä olen oppinut kokemuksistani? Töissä, opiskeluissa, harrastuksissa, kotona... 2 Millainen ihminen olen? Mitkä ovat vahvuuteni ja heikkouteni? Mitkä ovat ohjaavat arvoni, periaatteeni ja uskomukseni? Millainen on tämän hetkinen ammatillinen tilanteeni? 3 Millainen ammattilainen haluaisin olla? Mitä vahvuuksia minun tulee kehittää? Mihin heikkouksiin tulee kiinnittää huomiota? Mitkä ovat lyhyen (1,5v) ja pitkän tähtäimen tavoitteeni? 4 Millaista toimintaa tarvitaan, jotta pääsen tavoitteisiini? Mitä minun pitää oppia ja kuinka opin sen? Mitä minun pitää tehdä ja kenen kanssa? 5 Miten osoitan saavuttaneeni tavoitteeni? Kuinka mittaan saavutuksiani? Kuinka näytän ja dokumentoin osaamiseni? 26 Lähteet: Cunnigham, Ian & Bennet, Ben & Dawes, Graham. 2000. Self-Managed Learning in Action: Putting SML into Practice. Gower.// Gunnigham, Ian. 1994. The Wisdom of Stragic Learning: The Self-Managed Learning Solution. Gower. Katso myös: Partanen, Johannes. 2012. Tiimivalmentajan parhaat työkalut. Partus Oy.

M Ä IN Oppimissopimukseni Oppimissopimus Oppimissopimus on henkilökohtainen suunnitelma kohti omia tavoitteita. Tässä yhteydessä tarkastele oppimissopimustasi Sampon silmälasit päässä. Miten kasvamme tiiminä oikeaan suuntaan? Mikä tukee Sampon strategian toteutumista? 27

Oppimissopimukseni 28

M Ä IN 29

Venymisvyöhykkeet STRESSIVYÖHYKE VENYMISVYÖHYKE MUKAVUUSVYÖHYKE FLOW eli luova virtaus syntyy venymisvyöhykkeellä "KUOLLUT VYÖHYKE" Lähde: Aaltonen, Tapio & Pajunen, Heikki & Tuominen, Kalevi. 2005. Syty ja sytytä. Talentum. 30

M Ä IN Omat kehittymiskohteeni tiimissä 31

Omat kehittymiskohteeni tiimissä 32

M Ä IN 33

Tiimit valmentava esihenkilö Tiimioppivassa organisaatiossa esihenkilö toimii valmentavalla otteella yhteistyössä tiimiohjaajan kanssa. Esihenkilö luottaa tiimiläisten osaamiseen, määrittää tiimille suunnan ja sopii tavoitteista yhdessä tiimin kanssa. Esihenkilö antaa palautetta kehittymisen tueksi. tiimiohjaaja Ohjaa ja tukee tiimin toimintaa yhteistyössä esihenkilön kanssa. Tiimiohjaajalla on merkittävä rooli tiimin sparraajana ja tiimin kehittymisen tukena. Ei koskaan enää yksin Onhan sinulla työpari, jonka kanssa sparraat ja pallottelet ideoita? 34 Esimerkiksi yhteisopettajuus ja -kehittäminen tuo paljon iloa ja voimavaroja työhön!

IM TI I kotitiimi työtiimi IDEAALI KOKO 15-24 henkilöä. IDEAALI KOKO Tapauskohtaista, esim. 3-6 henkilöä. TEHTÄVÄ Säännöllinen treenaaminen sekä projekteista saatujen kokemuksien ja oppien jakaminen. Tiimissä on yhdessä luodut pelisäännöt, arvot ja tavoitteet. JÄSENET Kotitiimi koostuu yhteisön jäsenistä. AIKAJÄNNE Ideaalia on pysyvyys, parhaimmillaan tiimi on kasassa vuosia. PÄÄPAINO Oppiminen, reflektointi, tiedonjakaminen yhteisössä, yhteisen luottamuksen rakentaminen. TEHTÄVÄ Organisaation toimintaan liittyvien prosessien kehittäminen ja toteuttaminen strategian painopisteiden mukaisesti. JÄSENET Tiimin tavoitteesta innostuneita henkilöitä: kotitiimien jäseniä, asiantuntijoita, opiskelijoita ja muuta verkostoa. AIKAJÄNNE Tiimi pysyy kasassa projektin ajan. Voi olla myös pysyvämpi. PÄÄPAINO Strategian painopisteet. Kehittäminen ja käytäntöön vieminen. 35

Kotitiimini 36

IM TI I Työtiimini 37

Tiimin kotipesä Kotipesä on tiimin turvallinen tila, jota sillä on mahdollisuus käyttää omaan toimintaansa. Kotipesä on tiiminsä näköinen. 38

IM TI I Hyvän tiimin piirteitä Jaettu sitoutuminen ongelmien ratkaisemiseen yhdessä Selkeä tarkoitus Halu työskennellä muiden kanssa Rohkeus kyseenalaistaa rakentavasti Selkeät pelisäännöt Toisten kunnioittaminen ja kannustaminen Halu oppia ja auttaa muita oppimaan Luottamus Lähde: Marquardt, Michael J etal. 2018. Optimizing the Power of Action Learning. 39

Tiimisopimus MIKSI? Jatkaa. Uudistuminen IM Huippusuoritus US KUKA TEKEE? Milloin? Mitä? Missä? IS O P WAU! Huipputiimi TII M Tekeminen MITEN? Me teemme sen. Sitoutuminen MITÄ? Me teemme. Tavoitteen kirkastaminen KUKA? Sinä olet? Luottamuksen rakentaminen, dialogi MIKSI? Olen täällä? Orientaatio Lähde: Mukaellen Drexler/Sibbet® 1988: Team Performance Model 40

IM TI I Tiimisopimus 41

Tiimisopimus 42

IM TI I 43

Tiimin kehitysvaiheet Osa tiimeistä (n. 5-10%) kehittyy huipputiimeiksi. Ne yltävät erinomaisiin suorituksiin. Suoritustehokkuus Huipputiimi Tiimitoiminta on täydessä vauhdissa. Alkuinnostus tempaa mukaansa. Työryhmä Todellinen tiimi Hyvä ryhmä kykenee nopeasti toimimaan tiiminä. Uusi toimintatapa saattaa aiheuttaa ”notkaduksen” tehoissa kun tiimi opettelee toimimaan tiiminä. Potentiaalinen tiimi Valetiimi Aika Lähde: Päivä & Katzenbach, John & Smith, Douglas. 1998. Tiimit ja tuloksekas yritys. WSOY. 44

IM TI I Missä tiimini on nyt? Missä tiimini on nyt? On tärkeää yhdessä tiimin kanssa arvioida oman tiimin kehittymistä kohti huipputiimiä. 45

Tekeminen Learning by doing Ilman tekoja ei synny mitään. Tarvitaan rohkeita kokeiluja. 46

3T Työkaluja kehittämisprojektin/-prosessin suunnitteluun ja reflektointiin: Esimotorola Mitkä ovat tämän projektin tavoitteet? Mitkä ovat asiakkaan (opiskelija/työelämä) hyödyt? Mitä teoriaa sovellan tai mitä opin? Mitä osaamista tämä vaatii tiimiltäni ja minulta? Miten tämä projekti vie tiimiäni kohti visiota? Jälkimotorola Mikä meni tai menee hyvin? Mikä meni tai menee huonosti? Mitä opimme? Mitä teemme ensi kerralla paremmin? Mitä viemme käytäntöön, että pääsemme visioomme? Lähde: alkuperäinen idea: Waterman: What America Does Right - Learnig from Companies That Put People First. Tässä esitetty malli: Partanen, Johannes. 2012. Tiimivalmentajan parhaat työkalut. Partus Oy. 47

Tiedonhankinta tiimivalmennukset kollegoilta opittua koulutukset tapahtumat, messut webinaarit, podcastit, videot Kirjat ja artikkelit muut opit ja kopit verkkokurssit sertifioinnit verkostoista benchmarkattua 48

3T Tiedon lähteellä Tiedonlähteeni Kokoa tähän omia tiedonlähteitäsi esimerkiksi kirjoja, valmennuksia tai webinaareja. Millä tavalla voisit oppia vielä lisää? 49

Tiedon lähteellä 50

3T 51

Treenit Tiimissä sovitaan yhdessä treenien pelisäännöt. miten usein treenaamme? Monta tuntia treenimme kestävät ? Treeneissä kasvatetaan kaikkien osaamislihaksia! 52

3T mitkä ovat treenien teemat ? kuinka osallistumme treeneihin? kuinka valmistaudumme treeneihin? 53

Treenien pelisäännöt 54

3T 55

Mahtavat mokat ja Oivat onnistumiset 56

3T 57

Tiimiarvio Tiimillämme on tiimisopimus käytössä Tiimisopimuksessamme on määritelty selkeästi: yhteinen tavoitetila vastuualueet ja roolit toimintatavat ja pelisäännöt Luottamus tiimissä Tunnemme toistemme vahvuudet ja osaamisalueet. Kerromme rohkeasti mielipiteemme ja uskallamme ehdottaa uusia toimintamalleja. Annamme kiittävää ja korjaavaa palautetta toisillemme. Vaikutusvalta tiimissä Jokainen on meistä tärkeä, tulee kuulluksi ja vaikuttaa. Tiimin treenit Treenaamme säännöllisesti dialogissa. Kyselemme, kuuntelemme ja luomme yhteistä ymmärrystä. Reflektoimme oppimistamme yhdessä. Tiimin päätöksenteko Teemme päätöksiä yhdessä. Toteutamme päätöksemme. Huolehdimme päätöstemme loppuun saattamisesta ja seurannasta. Arvostava ymmärtäminen Osoitamme arvostusta toisillemme, osaamme olla eri mieltä ja hyväksymme toisemme erilaisina ihmisinä. Osaamme käsitellä rakentavasti ristiriitatilanteita. 58 alussa työn kehittyalla nyt

EN IN IN IM M TI TÄ T HI KE alussa Tiimin arviointi Arvioimme säännöllisesti toimintaamme, kuten tiimin kehityskeskustelut. työn alla kehittynyt Tiimin jatkuva kehittyminen Olemme sitoutuneet jatkuvaan kehittymiseen. Olemme muutoskykyisiä eli kykenemme vastaamaan meille asetettuihin uusiin haasteisiin. Olemme sitoutuneet uuden tiedon hankintaan. Meillä on riittävästi aikaa kehittää toimintatapojamme. Tiimi ja asiakkaat Toimimme asiakaslähtöisesti ja kohtaamme arvostavasti sekä sisäiset että ulkoiset asiakkaamme. Tiimin jäsenen, tiimin ja organisaation tavoitteiden yhteensovittaminen Tiimimme jäsenillä on ajantasainen oppimissopimus. Kunkin tiimin jäsenen oppimissopimusten tavoitteet synkronoidaan tiimin tavoitteisiin. Tiimimme tavoitteet ovat linjassa koko organisaation strategian kanssa. 59

Tiimin nykytilan kuvaus 60

EN IN IN IM M TI TÄ T HI KE Tiimin kehitysaskeleet 61

Tiimin kehityskeskustelu Miten tiimimme toimii? Reflektoidaan tiimikehityskeskusteluun (mm. arvioidaan treenejä, dialogia, mietitään onko meillä tiimisopimusta tai onko oppimissopimuksia päivitetty). Tiimin kehityskeskustelussa voi käyttää alla olevaa Tiimin viisi toimintatasoa -kuvaa ja viereiseltä sivulta löytyvää tiimin kehityskeskustelun runkoa. Tiimin viisi toimintatasoa TULOKSET VASTUUT SITOUTUMINEN HAASTEIDEN KÄSITTELY JA RATKAISEMINEN LUOTTAMUS Lähde: mukaellen Lencioni, Patrick. 2019. Viisi toimintahäiriötä tiimissä. 62

EN IN IN IM M TI TÄ T HI KE Miten tiimimme toimii? Luottamus Haasteiden käsittely ja ratkaiseminen • Tiimimme onnistumiset ja vahvuudet • Yhteistyö • Miten tiimiläiset ovat tukeneet toisten tiimiläisten työskentelyä? • Tiimin sisäinen ja ulkoinen yhteistyö ja vuorovaikutus • Yhteistyö ja vuorovaikutus esihenkilön kanssa • Palaute ja ristiriitojen käsittely • Työhyvinvointi • Tiimille voimaa antavat asiat? • Tiimiä kuormittavat asiat? • Työskentelyilmapiiri Tekeminen ja tavoitteet Sitoutuminen Vastuut Tulokset • Miten olemme onnistuneet strategian toteuttamisessa menneenä vuonna tiimimme vastuualueen hoitamisessa ja omissa työtehtävissämme? • tavoitteet ja tulokset • roolit, työnjako, motivaatio • tiimin työskentelyn ja ajankäytön suunnitelmallisuus • treenien toteutuminen ja kohtaamiset, tiimisopimus • Tiimimme tulevan kauden toiminnan tavoitteet? (Kts. Sampon strategia) kehittäminen, kehittyminen • Miten kehitämme • työskentelyämme tiiminä ja miten parannamme yhteistyötämme? • toimintaedellytyksiämme ja -olosuhteitamme? • yhteistyötämme esihenkilön ja tiimin välillä? • Millaista osaamista tiimimme tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa? • Miten kehitämme osaamistamme? 63

Tiimin kehityskeskustelu 64

EN IN IN IM M TI TÄ T HI KE 65

Omia muistiinpanoja 66

67

Omia muistiinpanoja 68

69

Omia muistiinpanoja 70

71

Omia muistiinpanoja 72

73

OPPIVAN PLANEETAN PUOLESTA. Tiimioppivan sampolaisen treenikirja Saimaan ammattiopisto Sampo 1. painos