MAINOSLIITE MAINOSLIITE Päivittäinen matkustajaliikenne Juhlavuotta viettävän HARTELAN palveluksessa jo toisessa sukupolvessa HANGON SATAMASTA 4 Ruotsin Nynäshamniin alkaa tänä keväänä LIIKENNETURVA Ajoterveys huolettaa – uusi aineisto auttaa käsittelemään asiaa RAILGATE Kouvola tarjoaa logistisia vahvuuksiaan 9 FLEETLOGIS 11 6 Kaivattu rakennuskoneiden IoT- ratkaisu nyt valmiina DELOITTE 8 Kestävä liiketoiminta on kaikkien aikojen johtajuushaaste 14 RIVERRECYCLE etenee vauhdilla maailmalla 5 MAINOSLIITE GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 1
MAINOSLIITE Kauppakeskus REDI:n tiloissa Anne Helenius (Leo Clean Oy) sekä Larri Isokääntä (Oy Essity Finland Ab). Tork Vision Siivous tehostaa siivousta, helpottaa resursointia ja luo tyytyväisempiä asiakkaita Essityn Tork Vision Siivous on digitaalinen siivouksenhallintajärjestelmä, jonka avulla siivooja saa reaaliaikaista tietoa sujuvoittamaan työtään. Palvelun avulla voidaan kohdentaa siivousta eniten käytettyihin tiloihin ja varmistaa, että annostelijoissa on riittävästi paperia ja saippuaa. T ork Vision Siivous on älylaitesovellus, joka toimii siivousta tarjoavan yrityksen ja siivoojan työkaluna, mutta kerää myös toimitilasta vastaavalle tärkeää tietoa tilojen käyttöasteesta ja siivoustapahtumista. Ensimmäinen ohjelmaversio otettiin käyttöön 2014 Ruotsissa, Pohjois-Euroopan suurimpiin kuntosaliketjuihin kuuluvassa IKSUssa, jossa palvelua hyödynnetään edelleen. Järjestelmä välittää sensorien avulla tietoa siivottavien tilojen kävijämääristä ja esimerkik2 GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU si saippua-, WC-paperi- ja käsipaperiannostelijoiden täyttöasteesta. ”Tämä on erityisen tärkeää nykyisin, kun käsihygieniasta huolehditaan aiempaa enemmän, ja esimerkiksi ilmakuivamista on pitkälti luovuttu”, kertoo Essityn aluepäällikkö Larri Isokääntä. Helppokäyttöinen sovellus sujuvoittaa merkittävästi siivoojan työtä, kun turha annostelijoiden tarkistustyö jää pois, ja sen sijaan tieto täyttötarpeesta tulee reaaliaikaisesti älylaitteeseen. Samalla asiakasreklamaatiot tyhjistä annostelijoista vähenevät ja asiakkaiden kokonaistyytyväisyys kasvaa. Huomattavia kustannushyötyjä Kiinteistön omistajalle palvelu tuo kustannustehokkuutta ja säästöä. ”Siivoustehtävien ennakoimisella ja oikealla ajoittamisella on suuri merkitys. Esimerkkinä voi ajatella vaikkapa isoja tapahtuma-areenoja, joissa wc-käyntien sujuvuudella on suora vaikutus väliaikatuotteiden myyntiin”, Isokääntä toteaa. Myös hygieniatuotteiden menekin ja hävikin seuraaminen helpottuu sovelluksen avulla. Kulutuksen kätevämpi seuraaminen antaa hyvän avun budjetointiin. ”Aiemmin hävikkiä saattoi tulla vuositasolla merkittäviä määriä sen takia, että siivooja työvuoron päätteeksi vaihtoi täydet pakkaukset puolityhjien tilalle, jotta ne eivät loppuisi kesken.” Paluu työpaikoille sekä tapahtumiin ja odotukset korkean hygieniatason ylläpitämisestä tuovat lisätarvetta palvelulle. Isokäännän mukaan Essityllä uskotaan käyttäjämäärien kasvavan huomattavasti. ”Siivouspalvelujen tarjoajalle tämä tuo merkittävää lisäarvoa uusista kohteista neuvotellessa. Näemme, että kiinnostus palvelua kohtaan lisääntyy jatkuvasti”, hän summaa. w
MAINOSLIITE Hyvät teot näkyviksi Suomalaiset yritykset ovat kansainvälisesti vertailtuna pitkällä vastuullisuudessa. Hyvistä teoista kuitenkin viestitään arkaillen, aivan turhaan. On aika ottaa saavutuksista kaikki markkinointiviestinnällinen hyöty irti. Kuvan pudotuspainolaitteella varmistutaan nopeasti ja edullisesti tien kuormituskestävyydestä. Mittauksia tehdään myös levykuormituslaitteella ja Loadmanilla. VIESTI & SITOUTA LÄHTÖTILANNE TAVOITTEIDEN TARKENNUS KEHITYSSUUNNITELMA VASTUULLISUUSVIESTINNÄN TIEKARTTA KÄYTÄNNÖN TOIMET SEURANTA & RAPORTOINTI VIESTI & SITOUTA Suunnitelmallinen vastuullisuudesta viestiminen tulisi olla osa jokaisen yrityksen strategiaa. Sidosryhmät tulee sitouttaa yhteiseen, tärkeään tavoitteeseen paremman tulevaisuuden puolesta. Vastuullisuus kaikilla osa-alueillaan on kilpailuetu ja tulevaisuudessa vaatimustaso tulee kiristymään. Jokaisen yrityksen on hyvä olla valmis muutokseen. Meidän avullamme vastuullisempaa toimintaa ja siitä viestimistä voi lisätä kaikille sidosryhmille. Brandkind on B2B markkinointiin erikoistunut kumppani, joka palvelee vastuullisuusviestinnässä eri kokoluokkien ja monen toimialan yrityksiä. Tunnistamme yritysten resurssit ja skaalan, suhteutamme ja kerromme kanssasi vastuullisuudesta läpi arvoketjujen ja velvoitteiden muuttuessa. Jo nyt ESG-vastuullisuusraportointi on tärkeä valintakriteeri yhteistyökumppaneiden valinnassa. Vastuullisiksi tunnistetut yritykset menestyvät ja kiinnostavat sijoittajia. Koska kukaan ei kuitenkaan ole vielä valmis, on jo vastuullisuustavoitteiden asettaminen tärkeä viestinnän arvoinen askel. Työtä paremman tieverkoston puolesta West Coast Road Masters Oy on tiestöalan pieni ja ketterä ammattilainen. Se tarjoaa mittaus- ja konsultointipalveluja apunaan alan edistyksellisin teknologia. P orilaisessa tiestöalan yrityksessä eletään vuoden kiireisintä aikaa. Kymmenen vuotta toimineen West Coast Road Mastersin päätuote on kantavuusmittaukset, joita päästään tekemään kevätroudan sulattua. ”Mittaamme metsäteitä ja muita yksityisteitä asiakkaina tienhoitokunnat. Samaan aikaan alkavat tienrakennushankkeiden kantavuusmittaukset”, toimitusjohtaja JuhaMatti Vainio kertoo. Yhteistyökumppaneita ovat ELY-keskukset ja kunnat, joiden kunnossapitoa ja laadunvalvontaa yritys tukee. ”Viime talvena ajoimme pyöräteitä polkupyörällä, johon oli asennettu optinen kelianturi. Se näyttää oikeasti missä kunnossa tie on.” ”Pienenä yrityksenä tarjoamme nopeaa ja joustavaa palvelua.” Porilaisyritys tekee lisäksi muun muassa rakennekerrosten kairauksia ja päällysteiden porauksia sekä tarjoaa liikenteenohjausta. Asiakkaina ovat myös teollisuus ja energia-ala. Tuulivoimaa rakennettaessa toimenkuvaa ovat tuulimyllyjen pohjien mittaukset sekä tuulimyllyjen tarvitsemien erikoiskuljetusten reittien kantavuusmittaukset. ”Pienenä yrityksenä tarjoamme nopeaa ja joustavaa palvelua. Toimimme koko maassa ja olemme käytettävissä 24/7”, Juha-Matti Vainio lupaaa. West Coast Road Mastersin toimipisteet löytyvät Porista, Tampereelta, Kouvolasta ja Helsingistä. Suomen lisäksi yritys toimii Ruotsissa ja Virossa. w GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 3
MAINOSLIITE Juhlavuotta viettävän Hartelan palveluksessa jo toisessa sukupolvessa Kotimaisessa rakennusalan perheyrityksessä Hartelassa vietetään tänä vuonna jo 80-vuotis juhlavuotta. Pitkä historia on osoittanut, että Hartela on vastuullinen työnantaja, jonka palveluksessa voi kasvaa ja kehittyä jopa sukupolvesta toiseen. T ästä on hyvä esimerkki työturvallisuuspäällikkömme Sirpa Ekin työura, joka alkoi jo 25 vuotta sitten, kun hän astui yrityksen palvelukseen isänsä jalanjäljissä. ”Olen tehnyt koko työurani Hartelassa, ja niin on isänikin. Hän oli hankintapuolella päällikkötehtävissä. Itse aloitin 15-vuotiaana kesätöissä, maalasin aitaa rivitalotyömaalla Kaarinassa. Kun parikymppisenä valmistuin ammattikoulusta erikoismaalariksi vuonna 1996, sain Hartelasta vakityön. Aloin maalata toimitiloja, asuntoja ja saneerauskohteita. Tein myös huoneistoremontteja ja vuosikorjaustöitä. Nautin työmaafiiliksestä, siitä, että kaikkia autetaan ja toisten työtä arvostetaan. 4 GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Paras hetki oli noin maalausprojektin puolivälissä: työn konkreettisen jäljen jo näkee ja työyhteisöön on päässyt hyvin sisään. Silti ei vielä tarvitse miettiä lähtöä. Työturvallisuus kuuluu Hartelassa kaikille Tätä isänikin aikanaan sanoi: työturvallisuus on tulevaisuutta. Kun pitkäaikainen luottamushenkilö eläköityi 2010-luvun alussa, pääsin työntekijöiden edustajaksi ja työsuojeluvaltuutetuksi. Vuonna 2018 Hartelassa haluttiin nostaa edelleen työturvallisuuden tasoa ja uusi tehtävä tuli auki. Näin minusta tuli työturvallisuuspäällikkö. Hartela mahdollisti tämän kannustamalla opiskelemaan. Työnantaja järjesti ja tarjosi laadukkaita, räätälöityjä koulutuksia. Olen opiskellut työturvallisuutta yli kymmenen vuoden ajan ja edelleen haluan oppia. Työturvallisuudessa on useita eri osa-alueita ja loputtomasti opittavaa. Työn, opiskelemisen ja perheen yhteensovittaminen on vaatinut välillä järjestelemistä, tottakai, mutta ei se raskaalta ole tuntunut. Aidon oikeasti ajattelen, että jokaisen ihmisen tulee päästä työmaalta joka päivä terveenä kotiin. Olen sitoutunut Hartelaan ja koen, että työnantajani on sitoutunut minuun. Se on molemminpuolista, eikä sitä tarvitse stressata. Siviilielämän kannalta tämä on ollut tosi tärkeä juttu.”w
MAINOSLIITE Riverrecycle etenee vauhdilla maailmalla Suomalaisfirma Riverrecycle on saavuttanut huimaa menestystä jo kolmella mantereella. Nostetta toiminnalle ovat myös antaneet World Economic Forumin sekä jo kolmen maan ulkoministeriöiden mukaan tulo. T oimitusjohtaja Anssi Mikolan olisi helppo hymyillä, ellei kiire aiheuttaisi otsan kurtistumista. Yhtiö ei ole edes ehtinyt täyttää kolmea vuotta, mutta toimintaa on jo kuudessa toimipisteessä eri puolilla Kaukoitää. Uutena aluevaltauksena on Ghana, jossa IsoBritannian ulkoministeriö rahoittaa joenpuhdistustoiminnan rakentamista Accrassa. Kaikkiaan Riverrecyclellä on toimintaa yhdeksässä eri maassa, ja neljä rakennusprojektia käynnissä. ”Kiirettä pitää”, myöntää Mikola. ”Olosuhteet eri maissa poikkeavat paljonkin toisistaan, ja on aina haaste löytää juuri oikeat tavat toimia juuri tietyssä ympäristössä. Tiimimme on osoittautunut onneksi sangen notkeaksi. Johtoryhmän tehtävä on kuitenkin pyrkiä katsomaan, että asiat etenevät eivätkä tiimin jäsenet tee töitä yli voimiensa. Kaikki ovat kuitenkin hyvin innostuneita, koska tässä on mahdollisuus olla mukana muuttamassa maailmaa konkreettisesti.” toisella tavalla. Suurin ongelma Riverrecyclen kohdealueilla onkin se, että muovijätteen käsittelylle ei ole olemassa varsinaisesti mitään prosessia valmiina. ”Monet kaupungit joutuvat suuntaamaan varansa akuuttien ongelmien hoitoon, eikä varoja riitä jätehuollon hoitamiseen”, selventää Mikola. ”Me usein rakennammekin koko arvoketjun alusta saakka, ja teemme sen eri tavalla. Julkiselle sektorille ei koidu tästä kustannuksia.” Arvoketjut uusiksi Arvovaltaista tunnustusta Riverrecycle tarjoaa jokien puhdistusta ja muovijätteen käsittelyä ilmaisena palveluna paikalliselle yhteisölle, kunnalle tai kaupungille. Yhtiö jatkokäsittelee muovin mekaanisen tai kemiallisen prosessin avulla, ja myy sen uudelleen käytettäväksi eri muodoissa. Ensi kuulemalta Riverrecyclen toiminta ei kuulosta käänteentekevältä – muovijätteen käsittelyähän on tehty monissa paikoissa jo aiemminkin. Tilannearvio muuttuu kuitenkin, kun ymmärtää että Suomessa ja monessa länsimaassa toimiva arvoketju toimii Aasiassa, Afrikassa ja useissa muissakin maissa aivan Riverrecyclen toiminta onkin herättänyt ansaittua huomiota maailmalla. Suomen, Tanskan ja Iso-Britannian ulkoministeriöt ovat lähteneet tukemaan toimintaa omalta osaltaan. Suuret kiitokset Mikola antaa myös Business Finlandille, Huhtamäelle, VTT:lle sekä Danske Bankille, joiden tuella ensimmäinen pilottiprojekti saatiin rakennettua. World Economic Forum valitsi Riverrecyclen yhdeksi maailman yhdestätoista merkittävimmästä innovaattorista omalla toimialallaan. Se on suomalaiselle start-up -firmalle hyvä ponnistuslauta eteenpäin. w GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 5
MAINOSLIITE Ajoterveys huolettaa – uusi aineisto auttaa käsittelemään asiaa Ajoterveys on monen suomalaiskodin kuuma peruna. Huolta omasta tai läheisen ajoterveydestä voi olla vaikea ottaa puheeksi. Etenkin, jos oman auton käytölle ei juuri ole vaihtoehtoja. Ajoterveysasioiden käsittelyn tueksi on laadittu uusi aineisto. Huolenaiheena ajoterveys kohdistuu usein iäkkäisiin, vaikka ajoterveys koskettaa jokaista kuljettajaa ikään katsomatta. Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva. 6 GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU
MAINOSLIITE Riskitilanteet ja kolarit ovat varoitusmerkkejä kaikenikäisillä, mutta varsinkin ikääntyneillä. Tuleeko esimerkiksi toistuvasti kolhuja pysäköintitilanteissa? Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva. I än karttuminen ei automaattisesti tarkoita ajoterveydellisiä pulmia. Tai tee kuljettajasta riskiä liikenteessä. Huolenaiheena ajoterveys kohdistuu kuitenkin usein iäkkäisiin, vaikka ajoterveys koskettaa jokaista kuljettajaa ikään katsomatta. Monella suomalaisella on joku perussairaus. Suomessa on esimerkiksi lähes puoli miljoonaa diagnosoitua hoidossa olevaa diabeetikkoa ja muistisairaiden määrä on kasvussa. ”Etenkään alkuvaiheessaan moni sairaus ei yleensä ole ongelma ajamiselle. Tärkeää on tunnistaa sairaus ajoissa ja saada oikea-aikaista ja oikeanlaista hoitoa. Lääkärille menoa ei kannata viivyttää sen takia, että pelkää ajo-oikeuden menettämistä. Sairauden hoito tukee usein myös ajoterveyttä”, muistuttaa Liikenneturvan suunnittelija Mia Nyholm. Osaatko arvioida ajokykyäsi? Lääkärin tehtävänä on arvioida ajoterveyttä, mutta kuljettajalla on suurin vastuu ajokyvyssään tapahtuvien muutosten tarkkailussa. Myös läheisten rooli korostuu, sillä aina ei kuljettaja itse huomaa ajoterveydessä tapahtuvia muutoksia. Arvioinnin ja keskustelun tueksi on luotu kattava verkkoaineisto. ”Liikenneturvan, Muistiliiton, Sydänliiton ja Diabetesliiton toteuttama aineisto pyrkii helpottamaan ajamisesta ja ajoterveydestä keskustelemista ja ylipäätään turvallisen ajamisen hahmottamista”, Nyholm taustoittaa. Jokaiselle kuljettajalle on tärkeää seurata omaa ajokuntoa ja -terveyttä. Sairaana on pysyttävä poissa liikenteestä. Jos olo on huono, ei ajamaan ole syytä lähteä edes terveyskeskusta tai sairaalaa kohti. Silloin pyydetään tuttavaa apuun, soitetaan taksi tai ambulanssi. Turvallisia vuosia ajamiseen - ja ajamisen jälkeenkin Omaa autoa tarvitaan itsenäiseen liikkumiseen ja arjesta selviytymiseen erityisesti alueilla, joissa ei ole toimivaa julkista liikennettä ja välimatkat ovat pitkät. Tavoitteena tulisikin olla hakea ratkaisuja, joilla tuetaan ikääntyvän ajamista, niin kauan kun se on turvallista. Jos ajaminen ei ole enää turvallista itselle tai muille, on se lopetettava. Verkkoaineistossa on esimerkkejä, joilla voi arvioida omaa ajokuntoa ja siinä tapahtuvia muutoksia. ”Riskitilanteet ja kolarit ovat varoitusmerkkejä kaikenikäisillä, mutta varsinkin ikääntyneillä. Tuleeko esimerkiksi toistuvasti kolhuja pysäköintitilanteissa tai onko käyttäytyminen muuttunut äkkinäiseen ja tempoilevaan suuntaan?”, Nyholm kertoo. Uusi aineisto opastaa myös pohtimaan autoilun vaihtoehtoja. Apua voi löytyä kimppakyydeistä, kunnan palveluista tai sähköisestä liikkumisvälineestä. w Verkkoaineisto osoitteessa liikenneturva.fi/puhuajoterveydestä • rohkaisee ottamaan ajoterveyden puheeksi • auttaa tunnistamaan merkit, jotka viittaavat ajokunnon hiipumiseen • tarjoaa vinkkejä turvalliseen ajamiseen • opastaa pohtimaan liikkumista sen jälkeen, kun autolla ajaminen on lopetettu • ohjaa asiantuntija-avun sekä vertaistuen ja -kokemusten pariin. Tutustu myös sähköisiä liikkumisvälineitä koskevaan oppaaseen. Se kertoo, tarvitseeko joku laite ajokorttia, pitääkö se vakuuttaa ja ennen kaikkea mitä liikennesääntöjä sillä tulee noudattaa. Opas osoitteessa liikenneturva.fi/sähköllä. GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 7
MAINOSLIITE Kouvola tarjoaa logistisia vahvuuksiaan - ensi vuonna kaupunkiin avataan Suomen ensimmäinen sisämaan kuivasatama Kouvolan sijainti, vahva toimialaosaaminen sekä kehittämishalu tekevät kaupungista logistisesti vahvan. Vuoden 2023 alussa otetaan käyttöön Suomen ensimmäinen sisämaan kuivasatama, joka korostaa entisestään Kouvolan roolia kansallisen ja kansainvälisen rahtiliikenteen keskuksena. K ouvola laajentaa logistiikka-alueitaan rakentamalla yhdistetyt kuljetukset mahdollistavaa Kouvola RRT rautatie- ja maantieterminaalia. Terminaalin ja sen alueiden hallinnoinnista, toimintaedellytyksien kehityksestä sekä palveluiden tuottamisesta vastaa Railgate Finland Oy. Terminaalialue toimii open access -periaatteella: yhteydet, kapasiteetti ja tarvittavat palvelut ovat yhdenvertaisesti kaikkien toimijoiden käytettävissä. Kouvolan kaupunki kaavoittaa lisäksi logistiikka- ja yritysalueita, jotka mahdollistavat yrityksille sijoittumisen terminaalialueen läheisyyteen. Moderni terminaalialue yhdistää kuljetusmuotoja ja palvelee kotimaisen ja kansainvälisen tavaraliikenteen tarpeita. Railgate Finlandin toimitusjohtaja Kimmo Niemi näkee, että kaupungin tarjoamat mahdollisuudet ovat uniikkeja. ”Kouvolassa yhdistyvät sijainti, hyvät olemassa olevat palvelut, alueen oppilaitosten kautta saatava osaaminen, yhteistyö TKI-asiantuntijoiden kanssa sekä vahva tahto kehittää logistisia mahdollisuuksiamme asiakkaiden ja toimijoiden hyödyksi”, hän toteaa. Ilmastotavoitteet ohjaavat toimintaa Kuivasatama mahdollistaa jopa 1100 m pitkien junien tehokkaan lastauksen ja purun kokonaisina sekä palvelut syöttö- ja jakeluliikenteelle. Tärkeä tekijä terminaalin toiminnassa on Niemen mukaan kuljetustapojen yhdistämisen joustavuus ja siitä saatava hyöty ympäristölle. ”Terminaali mahdollistaa tehokkaat ilmastoystävälliset toimintamallit, esimerkiksi niin, että runkokuljetukset hoidetaan raiteilla, ja jakelu maantieliikenteenä, hiilidioksidipäästöt minimoiden.” Tähän kehityssuuntaan ohjaavat myös polttoaineen hinnannousu sekä logistiikka-alan kuljettajapula. Kokonaisuutena Kouvolassa nähdään, että muuttuvasta maailmanpoliittisesta tilanteesta riippumatta, terminaalihanke tuo merkittävää ja laajaa etua koko Suomelle. ”Kehitämme nyt aivan uudenlaista konseptia, joka parantaa yksittäisten toimijoiden toimintaedellytyksiä, sekä koko vientisektorin kilpailukykyä”, Niemi summaa. w 8 GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU
MAINOSLIITE ”Kehitämme jatkuvasti satamatoimintaa, satamaalueita ja tarjontaamme yhdessä asiakkaidemme ja varustamoiden kanssa.” Päivittäinen matkustajaliikenne Hangon Satamasta Ruotsin Nynäshamniin alkaa tänä keväänä Suomen neljänneksi suurin kaupallinen satama Hangon Satama pyrkii kehittämään toimintaansa jatkuvasti yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Uusin yhteistyövarustamoista on Stena Line, joka aloitti tämän vuoden helmikuussa reitin Hangosta Ruotsin Nynäshamniin. Kevään aikana vuorosta tulee päivittäinen, kun reitille lisätään toinen alus. H angon Satama on kaupallisesti ja kansainvälisesti merkittävä merikuljetusten solmukohta ja sen pääpainopiste on nopeafrekvenssinen linjaliikenne Itämerellä. Sataman toiminta jakautuu kolmeen satamaosaan, Länsisatamaan, Ulkosatamaan ja Koverhariin. Päämarkkina-alueisiin kuuluvat Saksa, Puola, Ruotsi sekä Viro, Itämeren ulkopuolella myös Iso-Britannia ja Benelux-maat. ”Toimimme erityisesti rekkaliikenteen ja ulkomaan kaupan ehdoilla. Tuonnissa korostuvat esimerkiksi kulutustavarat, viennin osalta Suomen vientiteollisuuden tuotteet”, kertoo Hangon Sataman toimitusjohtaja Anders Ahlvik. Sataman tärkeimmät yhteistyövarustamot ovat Hanko-Eurooppa välillä laajaa linjaliikennettä harjoittava Transfennica sekä Finnlines, joka suuntaa erityisesti Itämeren itäpuolen markkinoille. Uutena varustamona tänä vuonna satamasta on aloittanut Stena Line. ”Heidän avaamansa Hangon ja Tukholman Nynäshamnin välinen linja yhdistää sekä matkustaja- että tavaraliikenteen. Tämä on meille nyt uutta, koska kauttamme ei ole viime aikoina kulkenut matkustajia. Yhteistyö Stena Linen kanssa on ollut erittäin antoisaa ja helppoa, keskustelut ja päätöksenteko ovat edenneet ripeästi”, Ahlvik kuvailee. Stena Line aikoo ottaa reitille käyttöön myös toisen aluksen toukokuussa, jolloin liikenne muuttuu päivittäiseksi molempiin suuntiin. Hangosta ja Nynäshamnista lähtö on iltaisin. Alueen potentiaali käyttöön ja kätevämpää matkustamista maissa. Satamaan pääsee nopealla yhteydellä ja omalla ajoneuvolla eteenpäin jatkaminen on helppoa. ”Matkustajaliikenne luo varmasti Hangon ja Länsi-Uudenmaan alueelle myös yleistä nostetta. Täällä on paljon potentiaalia ja uskomme, että reitti mahdollistaa matkailun ja kiinnostuksen lisäämisen”, Ahlvik toteaa. Uusi reitti toimii hyvin myös osana laajempia tulevaisuudennäkemyksiä ja kehitystyötä. ”Kehitämme jatkuvasti satamatoimintaa, satama-alueita ja tarjontaamme yhdessä asiakkaidemme ja varustamoiden kanssa. Teemme paljon sekä digitaalisella että fyysisellä puolella, jotta voimme lisätä tehokkuutta ja tehdä liikenteestä parhaiten sekä matkustajia että tavaravirtoja palvelevaa”, Ahlvik kiteyttää. w Matkustajille muutos avaa mahdollisuuden välttää suurkaupunkien ruuhkat molemmissa GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 9
MAINOSLIITE FREJAn kaltainen ammattitaitoinen ja osaava kuljetuskumppani on ratkaisevassa roolissa kansainvälisissä kuljetuksissa. Toimintaympäristön muutokset vaativat ketterän kuljetuskumppanin Moderni ja innovatiivinen kalusto yhdistettynä koko Euroopan kattavaan partneriverkostoon tekee kuljettamisesta FREJAn tarjoamilla ratkaisuilla kustannustehokasta. Kokonaisvaltaisena kuljetus- ja huolintayhtiönä FREJAlta saa lento- ja merirahdin lisäksi myös vaativia erikoiskuljetuksia. J uuri kun maailma alkoi toipua pandemian aiheuttamasta kriisistä, aiheutti Venäjän hyökkäys Ukrainaan uudenlaisia ongelmia maailman talouteen. Myös pula raaka-aineista ja Kiinan tiukat rajoitustoimet aiheuttavat edelleen haasteita globaaleihin kuljetusketjuihin sekä tuontiin ja vientiin. Hyvä yhteistyö huolinta- ja kuljetusliikkeen kanssa on kansainvälisissä kuljetuksissa avainasemassa, kun toimintaolosuhteet muuttuvat jatkuvasti. ”Sumuisiin näkymiin on pitänyt tottua, mutta asiantunteva huolitsija pystyy huolellisella suunnittelulla ennakoimaan kansainvälisten kuljetusten kipukohtia ja huolehtii rahdin perille ilman viivästyksiä”, FREJA Transport & Logistics Oy:n toimitusjohtaja Matti Urmas sanoo. Kokonaisvaltaiset kuljetusratkaisut Viime vuoden keväästä lähtien FREJA on tarjonnut maantiekuljetusten, lento- ja merirahdin sekä vaativien projektikuljetusten lisäksi lämpötilasäädeltyjä maantiekuljetuksia, joita esimerkiksi elintarvikkeet ja kemikaalit vaativat. ”Tarjoamme kaikki kansainvälisten kuljetusten ratkaisut. Ei ole sellaista tavaraa tai konetta, jolle emme voisi tarjota kuljetusratkaisua”, Urmas sanoo. Oma kattava kalusto on auttanut paikkaamaan merikonttikuljetusten vaikeaa tilannetta, kun tavaravirtojen määrät ovat suunnanneet enemmän Keski-Eurooppaan. 10 GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Kuljetuskustannusten noustessa on tärkeää saada kuljetukset perille mahdollisimman vähillä kilometreillä ja tehokkailla kuljetusratkaisuilla. ”Tehokkaat kansainväliset kuljetukset ovat myös vastuullisuusnäkökulmasta meille tärkeä asia. Päästöjä emme voi välttää, mutta niiden määrään voimme vaikuttaa.” Osaava henkilökunta ratkaisee ”Ammattitaitoisten kuljettajien lisäksi tarvitaan operatiivista osaamista ja henkilökuntaa, joka suoriutuu tiukoista ja muuttuvista tilanteista hyvällä sykkeellä. Tärkein menestystekijämme on, että meillä on töissä alan parhaat ihmiset”, Urmas sanoo. Kattavat kuljetuspalvelut ovat myös yksi syy, miksi FREJAn liiketoiminnan positiivinen kehitys on jatkunut koko pandemian ajan. Kuljetuskustannusten nousu, kiihtyvä inflaatio ja talouden synkät pilvet eivät huolestuta Urmasta, sillä FREJA on selvinnyt monista toiMatti Urmas, FREJA Transport & Logistics Oy, toimitusjohtaja mintaympäristön myrskyistä ja taantumista osaavan henkilökuntansa ansiosta. ”Vahvuutenamme on osaava henkilökunta ja aidosti henkilökohtainen asiakaspalvelu. Asiakassuhteemme ovat pitkiä ja uusista asiakkaista tulee usein pysyviä.” w KANSAINVÄLINEN KULJETUSKUMPPANI Maantiekuljetukset • Noin 850 pressutraileria ja noin 80 traileria lämpötilasäädeltyihin kuljetuksiin • Kappaletavara • Täys- ja osakuormat Juna-, meri- ja lentorahti Projektikuljetukset vaativiin erikoiskuljetuksiin Turku (pääkonttori), Kruunupyy, Vaasa, Vantaa, Linnankatu 90 D FI-20100 Turku @frejafinland | www.freja.fi
MAINOSLIITE Kaivattu rakennuskoneiden IoT- ratkaisu nyt valmiina Pitkänä talviviikonloppuna, keskellä yötä sammunut polttoöljykäyttöinen rakennuslämmitin isolla työmaalla on niin rakennusliikkeen kuin konevuokraamon painajainen. Eikä polttoainejakelijakaan pääse yhtään helpommalla, jos sammumisen syynä on polttoaineen loppuminen. Lämmittimet ovat paljon vartijoina pitämässä talviaikaiset perustusten betonivalut sopivassa lämpötilassa kuin myös takaamassa, että rakennettavat sisätilat ovat sisätöiden kannalta riittävässä lämpötilassa. F leetlogis Oy alkoi kehittää internetissä toimivia etävalvontaratkaisuja 20v sitten, tuolloin digitaalinen mobiilidata tuli kaupalliseen käyttöön. Siirtyminen teollisuusautomaatiossa käytetyistä radiomodeemipohjaisista verkoista GPRS- verkkoon (General Packet Radio Service) oli luonnollinen jatkumo etävalvonnan toteuttamiseksi. Mobiiliverkko toi mukanaan mahdollisuuden liittää seurantaa liikkuvia kohteita kuten työ- ja rakennuskoneet sekä ajoneuvot. Ideasta toteutukseen Ajatus rakennuslämmittimien integroituun etävalvontaratkaisuun tuli Fleetlogisin toimitusjohtaja Jouni Heikkisen mukaan siitä, että yritys oli jo toimittanut lämmittimien polttoainevalvontaan telematiikkaratkaisuja ja siinä samalla huomattu tarve lämmittimen muuhunkin seurantaan. Tästä olikin lyhyt matka laajentaa telematiikan toiminnallisuutta läm mittimen poltin- ja ylilämpöhäiriöiden toteamiseen, sähkönsyötön valvontaan ja sijainnin seurantaan. Pohjois-Euroopan suurin ilmalämmityslaitteiden valmistaja, suomalainen Polartherm Oy tuli luonnollisena kumppanina vastaan kun IoT- ratkaisua integroitiin osaksi heidän val mistamaa Polar Heatmobil HTL 250 lämmit timen sähköautomaatiota. Tuote esiteltiin Hyvinkäällä pidetyillä Maxpo 2022- messuilla toukokuun alussa ja vastaanotto oli erittäin kiinnostunutta. Lisäarvoa usealle osapuolelle Rakennuslämmittimen valvontaan on monella taholla intressiä; lämmittimen omistaja valvoo omaisuuttaan resurssimielessä, käyttäjä puolestaan toiminnallisuuden puolesta, polttoainetoimittaja jatkuvan käytön kannalta ja lämmittimen huoltopalveluja tarjoava puolestaan ylläpidon kannalta. Kaikille näille Fleetlogisin kehittämä ratkaisu tarjoaa osansa internetissä toimivassa palveluratkaisussa. Elinkaarikustannukset selvillä Rakennuslämmittimiä käytetään tietenkin vain kylminä kausina ja IoT- ratkaisun käyttöveloitus perustuu todelliseen lämmityskäyttöön ja lai- teinvestointi voi olla osa käyttömaksua. Uusiin Polar Heatmobil- lämmittimiin IoT- ratkaisu voidaan istuttaa jo tehtaalla ja kentällä oleviin lämmittimiin voidaan tehdä jälkiasennus kätevällä IoT-telematiikka-moduulilla. w Lisätietoja: Fleetlogis Oy, Jouni Heikkinen, p. 0440 622710, www.fleetlogis.fi Polartherm Oy, Eero Hytti, p. 044 901 6909, www.polartherm.fi GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 11
MAINOSLIITE BMW toimii edelläkävijänä autokannan sähköistämisessä - kuluttajille yksityisleasing on huoleton tapa siirtyä ladattavaan autoon Suomen henkilöautomarkkinoista viime vuonna ennätysosuuden ottanut BMW näkee menestystekijöikseen malliston hyvän kehityksen ja aikaiset investoinnit ladattaviin vaihtoehtoihin. Yrityksessä nähdään, että yksityisleasingin rooli kasvaa käyttövoimamurroksen yhteydessä. 12 GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU A utoalalla eletään vahvaa muutoskautta, kun perinteisistä polttoaineista siirrytään hybridien kautta täyssähköisin ajoneuvoihin. "Leasing on äärimmäisen hyvä ratkaisu, joka tuo huolettomuutta sekä ennakoitavuutta autoiluun tämän murroksen keskellä", aloittaa BMW Financial Servicesin maajohtaja Jussi Sutinen. Tekniikka kehittyy nyt nopeasti ja esimerkiksi hybridimallit saatetaan mieltää välivaiheen valinnoiksi. Leasingin avulla uutta teknologiaa pääsee käyttämään ilman suurta rahallista kertapanostusta. BMW:llä leasingmallisto keskittyykin ladattaviin autoihin. "Tarkoituksenamme on tuoda ladattava mallisto helpolla hankintatavalla kaikkien saataville. Uskomme, että tällä yhdistel-
MAINOSLIITE mällä meillä on hyvät mahdollisuudet kasvaa leasingmarkkinassa", Sutinen kuvailee. BMW:llä leasing nähdään tulevaisuudentuotteena, joka ottaa yhä enemmän jalansijaa markkinassa. Vaikka leasingin osuus kokonaismarkkinasta on vielä melko pieni, BMW:n vuosimyynneissä sen rooli on Sutisen mukaan jo merkittävä. "Itse uskon, että halu omistaa auto vähenee jatkossa, varsinkin nuorempi sukupolvi on tottunut tekemään hankintansa kuukausihinnoittelulla. Lisäksi monia houkuttelee se, että yksityisleasing on meillä kokonaispalvelu, jossa huolehdimme myös esimerkiksi huollot, normaalista kulumisesta aiheutuneet tekniset korjaukset, kesä- sekä talvirenkaat vaihtoineen ja katsastukset." BMW:n malliston kehitys ohjaa kasvua BMW toimii edelläkävijänä malliston sähköistämisessä ja investointeja tähän on tehty jo aikaisessa vaiheessa. Tähän syynä ovat esimerkiksi asema kestävän kehityksen puolesta puhujana. Sutisen mukaan merkittävää malliston suunnit- telussa on, että se ei perustu vanhan malliston sähköistämiseen. "BMW tekee täysin uusia malleja, joiden rakenteet suunnitellaan sähkökäyttöisyyttä varten. Sitä kautta voidaan luoda täysin uutta designia, kehittää pitkiä toimintasäteitä sekä nopeita latauksia. Odotamme malliston kehitystä myös jatkossa innolla", Sutinen kuvailee. Malliston kiinnostavuus näkyy myös yrityksen kaupallisessa menestyksessä. Vuonna 2021 BMW:n osuus henkilöautomarkkinoilla nousi viiteen prosenttiin ja ensirekisteröintien määrä lisääntyi yhdellätoista prosentilla. Ladattavat autot ovat suuri osa kasvutarinaa, niiden osuus kasvoi 66,1 prosenttiin kokonaisrekisteröinneistä. Korkeat odotukset uusista täyssähköisistä malleista Jatkon kasvua siivittämään BMW on lanseerannut uudet iX-, i4 M50-, i4 eDrive40-täyssähköautot. Näissä malleissa nähdään hyvin yrityksen tekemät satsaukset tulevaisuuden teknologioihin, joilla esimerkiksi autojen toimintasäteet on saatu poikkeuksellisen pitkiksi. BMW iX on yrityksen lippulaivamalli, täyssähköinen neliveto, jonka vetopaino on jopa 2500 kg. Erityinen ylpeydenaihe on se, että se sai korkeimman arvosanan kaikissa kategorioissa ja täydet viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestissä. BMW i4, neliovinen Gran Coupé on urheilullinen, tilava ja vastuullinen auto, jossa coupén eleganssi kohtaa neliovisten mallien käytännöllisyyden ja toiminnallisuuden. BMW i4 M50 sen sijaan yhdistää BMW i:n ja BMW M:n upeat ominaisuudet innovatiivisesti. "Mielestämme nämä automallit edustavat BMW:tä parhaimmillaan, lisättynä tämän ajan käyttövoimalla. Uskomme, että tämä resepti tekee malleista äärimmäisen haluttuja ja pitkäikäisiä", Sutinen summaa. w GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 13
MAINOSLIITE Vastuu Vaikuttavuus Kestävyys Menestys Näkemys. K estävä liiketoiminta ei ole yrityksille ainoastaan oikea tie – vaan tulevaisuudessa ainoa mahdollinen tie. Kestävyyteen panostaminen on paitsi tärkeä sijoitus myös aikamme suurin johtajuushaaste. Meidän vastuullamme on auttaa yrityksiä kantamaan oman vastuunsa parhaalla mahdollisella tavalla. Kestävän liiketoiminnan parissa työskennellessä on helppo ymmärtää oman työn merkitys, tarkoitus – ja ennen kaikkea vaikutus. Konsultteina olemme aitiopaikalla yritys- ja liiketoiminnan kestävyyttä ja tulevaisuutta koskevissa muutoksissa. On motivoivaa olla vaikuttamassa isoihin toimijoihin aidosti sisältä käsin. Yhteistyössä on valtava mahdollisuus. Se vie oikeaan suuntaan ja saa parhaillaan aikaan merkittäviä ja mitattavia positiivisia vaikutuksia. Jatkuvaan murrokseen varautuminen tuo yrityksille ja organisaatioille valtavasti paineita. Olemme rinnalla kumppanina, joka tunnistaa muutokset ennalta ja auttaa varautumaan niihin. Kestävyys ja menestys eivät sulje toisiaan pois. Päinvastoin ne tukevat toisiaan – tänään varmemmin ja vahvemmin kuin koskaan ennen. Ilmastonmuutoksen torjuminen, ihmisoikeuksien toteutumisen edistäminen ja hyvän hallintotavan varmistaminen edellyttävät vastuunkantoa. Tämä vaatii näkemystä ja rohkeutta tehdä päätöksiä. Siksi meidän on oltava aina askel edellä asiakasta – tulkitsemassa tulevaa ja kääntämässä havainnot liiketoiminnan kielelle. w Anne-Maria Flanagan kestävä liiketoiminta 14 GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU
MAINOSLIITE Kalle Lindroos ja Janne Tompuri kertovat Eficoden palveluista, kasvusta ja ohjelmistokehityksen tulevaisuuden näkymistä. “Ohjelmiston käyttäjäkeskeinen suunnittelu sekä saavutettavuus ovat merkittäviä kilpailuetuja asiakkaillemme.” Eficode tukee yrityksiä käyttäjäkeskeisessä ohjelmistokehityksessä Ohjelmistoihin panostavat yritykset menestyvät. Suomi tarvitsee enemmän yrityksiä, jotka kilpailevat ohjelmisto-osaamisellaan maailmanluokassa. Digitalisaatio on käytännössä käyttäjäkeskeistä ohjelmistokehitystä: sellaisten digitaalisten palveluiden laadukasta toteuttamista jatkuvan kehittämisen periaattein, jotka ovat saavutettavia ja käyttäjäystävällisiä. Tässä Eficode auttaa asiakkaitaan. E ficode tunnetaan usein Agilen ja DevOpsin asiantuntijana; ne ovat keskeisiä menetelmiä, kun yritykset ottavat käyttöön ketterää kehitystä, jatkuvaa julkaisua ja automaattista testaamista. Kun ohjelmistokehitys on käyttäjäkeskeistä, ja sen laatu ja tehokkuus paranee, myös asiakastyytyväisyys ja kannattavuus kasvaa. ”Autamme asiakkaitamme ymmärtämään, mitä käyttäjäkeskeinen ohjelmistokehitys tarkoittaa heille, ja heidän kulttuurille, toimintatavoille sekä työkaluille”, Suomen maajohtaja Kalle Lindroos valottaa Eficoden toimintaa. Ohjelmistokehitys ei ole projekti. Käyttäjäkeskeisyys on tärkeää digitaalisen palvelun elinkaaren kaikissa vaiheissa. Jokainen yritys tarvitsee kokemusta ja osaamista laajojen ohjelmisto- ja digitaalisten palveluiden kehityksestä; liittyipä ohjelmisto sitten julkisen tai yksityisen sektorin palveluun, ja olipa palvelun käyttäjä sitten kuluttaja, toinen yritys tai toinen digitaalinen palvelu. Tätä kokemusta ja osaamista Eficodella on rutkasti, ja siitä hyötyviä asiakkaita ympäri maailmaa. Huomattava osa Eficoden asiantuntijoista työskentelee ohjelmistokehityksen, -ylläpidon, ja ohjelmistotyökalujen parissa. ”Meillä on Suomen suurin, noin 50 hengen tiimi käyttäjätutkimukseen, käyttäjäkokemuksen suunnitteluun, käytettävyystestaukseen ja saavutettavuuden arviointiin. Ohjelmiston käyttäjäkeskeinen suunnittelu sekä saavutettavuus ovat merkittäviä kilpailuetuja asiakkaillemme”, Design-tiimiä Eficodella vetävä Janne Tompuri lisää. Useat Eficoden asiakkaat ovat valinneet ohjelmistotyökalujen ratkaisuksi helposti käyttöönotettavan Eficode ROOT DevOps-alustan: ”Eficode ROOT antaa asiakkaille toimintamallin ja aina ajan tasalla olevat työkalut palveluiden pitkäjänteiseen, tehokkaaseen ja asiakaslähtöiseen kehittämiseen”, Lindroos kuvailee lyhyesti ainutlaatuista palvelupakettia. Eficode vahvisti palvelutarjoomaansa kesällä ostamalla Contribyten, joka on Suomen johtava yritys ketterissä menetelmissä, ja auttaa asiakkaitaan menestymään strategisessa johtamisessa ja tuotejohtajuudessa: ”Kumppanuutemme asiakkaidemme kanssa on yhä strategisempi Contribyteltä saamamme osaamisen ansiosta”, Lindroos taustoittaa. Jo yli 15 vuotta sitten sytytetty liekki, jonka voimalla Eficode auttaa asiakkaitaan, roihuaa edelleen: ”Voittavien digitaalisten palveluiden luomiseksi tarvitaan maailmanluokan tuotekehityksen menetelmiä, kulttuuria ja työkaluja. Teemme joka päivä töitä, jotta asiakkaamme menestyvät maailmanlaajuisessa kilpailussa. Kuten missiomme kuuluu: me rakennamme ohjelmistokehityksen tulevaisuutta”, Lindroos ja Tompuri summaavat Eficoden tahtotilaa. w EFICODE on Euroopan johtava DevOps-yhtiö, joka edistää DevOps- ja Agile-menetelmiä ja rakentaa käyttäjäkeskeisen ohjelmistokehityksen tulevaisuutta kahdeksassa maassa yli 450 ammattilaisen voimin. Yrityksen liikevaihto on 72 milj. euroa, joka on kaksinkertainen edelliseen tilikauteen verrattuna. Kasvua siivittivät vahva orgaaninen kasvu sekä kolme yritysostoa Contribyte (FIN), Riada (SWE) ja Beecom (SUI). Viimeisen vuoden aikana asiakkaita on ollut maailmanlaajuisesti lähes tuhat. GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 15
Oulu, asteen verran enemmän P Oulu on pohjoinen, inhimillinen ja älykäs – asteen verran luovempi, tehokkaampi ja viihtyisämpi kaupunki. ohjoisen Euroopan suurin, alati kasvava asutuskeskus Oulu tunnetaan paitsi korkean teknologian myös koulutuksen kaupunkina. Yli tuhat ICT-sektorin yritystä työllistää liki 20 000 alan osaajaa. Lähes 25 000 korkeakouluopiskelijaa tuo kaupunkikuvaan tärkeän lisänsä. Oulussa on osaamista, sivistystä ja nälkää kehittyä. Oulu on ollut langattoman teknologian aallonharjalla jo puoli vuosisataa. Oulun yliopistossa nyt tehtävä 6G-tutkimus on Suomen Akatemian rahoittama kansallinen lippulaivahanke, joka kiinnostaa maail- 16 GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU “Oulussa uskotaan tulevaisuuteen – monet megatrendit ovat Oulun kannalta mahdollistavia.” MAINOSLIITE
MAINOSLIITE manlaajuisesti. Tälläkin hetkellä noin 3 miljardia ihmistä käyttää Oulussa kehitettyä mobiiliteknologiaa, ja tarina saa jatkoa. Yliopisto, kaupunki ja alueen yritykset sekä muut toimijat työskentelevät tiiviisti yhdessä ICT-toimialan kehittämiseksi. Ouluun suunnitellaan parin sadan miljoonan euron investointia Euroopan johtavan langattoman teknologian kehitysympäristön, Radiopuiston, rakentamiseksi. Myös Nokia rakentaa uuden T&Kkeskuksen ja tuotantotilat 2600 työntekijälleen Oulussa investoiden hankkeeseen noin 220 miljoonaa euroa. Investoinnit eri toimialoille vahvan teknologiateollisuuden ohella todistavat Oulun elinkeinoelämän monipuolisuudesta. Tuoreimpana tulokkaana Ouluun rakentuu kalajokisen Junnikkala Oy:n saha, investointiarvoltaan noin 75 miljoonaa euroa. Samaan aikaan Stora Enso selvittää mahdollisuutta avata toinenkin kartonkikone Oulussa, mikä merkitsisi jo miljardiluokan investointia. Oulussa rakennetaan myös täysin uutta yliopistollista sairaalaa, josta tehdään maailman älykkäin. Investoinnin kokonaisarvo on noin 1,6 miljardia euroa. Ja kun Oulusta on kysymys, samaan yhteyteen valmistellaan ainutlaatuista tiedepuisto Oysteria, jossa huippuluokan langaton osaaminen kohtaa uuden sairaalan sekä alueella olevan, laajan terveysteknologiayritysten keskittymän. Matkailun osalta kaupungissa on vireillä satojen miljoonien eurojen arvosta hankkeita, ja vuoden 2025 asuntomessualueen kaavoitus Oulun Hartaanselälle on hyvässä vauhdissa. Lisäksi Oulun kaupunki ilmoitti juuri satojen miljoonien arvoisen Asemakeskus-hankkeen aloittamisesta, kun sopimukset alueen käytöstä maanomistajien kanssa tehtiin. Investointeja vauhdittaa osal- taan Oulun valinta Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuodelle 2026. Status on kaupungille ja koko alueelle tärkeä, ja budjetiltaan noin 50 miljoonan euron hanke on myös merkittävä sysäys alueen kulttuurielämälle, elinvoimalle ja matkailulle. Maailmantilanne on monella tapaa vakava, mutta Oulussa uskotaan tulevaisuuteen – monet megatrendit ovatkin Oulun kannalta mahdollistavia. Digitaalisuuden kehittämisessä ja soveltamisessa on Oulussa oltu pitkään kehityksen kärjessä. Uudet energiantuotantotavat lyövät pohjoisessa läpi tuoden uutta työtä ja mahdollisuuksia. Pohjois-Pohjanmaalla on yli kolmasosa maan tuulivoimatuotannosta ja lisää rakennetaan. Vetytalouskin etenee Oulun seudulla. Myös osaamista teollisuuden puhtaisiin ratkaisuihin löytyy. Investoimalla kiertotalouteen, uuteen energiatuotantoon ja kestävään rakentamiseen luodaan liiketoimintaa, työllisyyttä ja kasvun eväitä tasapainossa ympäröivän luonnon kanssa. Monipaikkaisuus ja etätyön mahdollisuudet ovat osaltaan tuoneet Ouluun uusia asukkaita ja osaajia. Myös monipuoliset ja hinnaltaan kilpailukykyiset mahdollisuudet oman olemisen rakentamiseen kantavat tulevaisuudessa. Oulussa on monipuolisia asuinmahdollisuuksia kaupungin sykkeestä luonnon rauhaan. Suuren kaupungin palvelut, merellisyys, maaseutu ja pohjoiset maisemat yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla. Oulu on kuin Suomi pienoiskoossa. Oulussa uskotaan tulevaisuuteen ja tehdään tekoja, jotta Suomi ja pohjoinen menestyvät edelleen. Tule osaksi Oulun tarinaa! w Lue lisää: Oulu.com GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 17
MAINOSLIITE Bentleyn juuri lanseeraama lataushybridi Flying Spur on valmistumassa tehtaalta. Mallisto sähköistyy tänä vuonna enemmänkin, kun suosittuun Bentayga-lataushybridiin tulee viisi variaatiota. Bentley investoi uuteen teknologiaan ja tähtää ympäristöneutraaliin toimintaan Bentley Motorsin uusi tehdas Englannin Crewessa on ympäristötietoisen ja korkeatasoisen tuotannon edelläkävijä. Kehitysohjelma on toimiva. Päästöt ajoneuvoa kohti pienenivät vuodessa yli 70 prosenttia. B entley Motorsin luksusmallisto on aina valmistettu käsityönä laadukkaista materiaaleista. Nyt brittiläinen automerkki on luomassa Crewessa sijaitsevasta tuotantolaitoksestaan korkean teknologian unelmatehtaan, jossa voidaan entistä laajemmin huomioida asiakkaan yksilölliset valinnat. Investoinnit ovat olleet mittavia monella saralla. Tehdas hyödyntää muun muassa 3D-tulostusta komponenttien valmistuksessa ja autojen laajemmassa personoinnissa. Menetelmillä nopeutetaan tuotekehitystä, jolloin Bentley voi valmistaa tarvittavat osat tuotantoaan ulkoistamatta. “Maineikas brittimerkki on muuntautumassa maailman kestävimmäksi luksusautomerkiksi.” Toiminnan järkeistämisen lisäksi unelmatehdas on keskittynyt ympäristövaikutusten pienentämiseen. Tuotanto on ollut hiilineutraalia jo vuodesta 2019, mutta tavoitteena on ympäristöneutraali toiminta vuoteen 2030 mennessä. Päästöt ajoneuvoa kohti pienenivät vuodesta 2020 vuoteen 2021 peräti 77 prosenttia, vaikka tuotanto kasvoi samaan aikaan lähes 40 prosenttia. Tähän on päästy muun muassa panostamalla uusiutuvaan energiaan ja biopolttoaineisiin, vedenkulutuksen minimointiin ja jätteiden uusiokäyttöön. w Tutustu mallistoon: www.bentleysuomi.fi 18 GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU YRITYS. Tervetuloa Lapualle menestymään kanssamme! Lapuan maaperä on menestystarinoiden rikastamaa. Sen tietävät jo lähes 1000 lapualaista yrittäjää. Lapualaisyrittäjän ässät hihassa ovat erinomainen logistinen sijainti. L apua on vahva teknologia- ja energiateollisuuden keskittymä. Alueemme on yritysten suosiossa sekä keskeisen sijaintimme että monipuolisen tonttitarjontamme vuoksi, sanoo Invest Lapua Oy:n toimitusjohtaja Matti-Pekka Dahlgren. Lapualla on aina ollut paljon yrittäjyyttä ja yrittäjät ovat hyvin verkostoituneita, painottaa Dahlgren. Tarjoamme yrittäjillemme kokonaisvaltaista ilmaista palvelua aina yrityksen perustamisesta toimitilojen rakentamiseen ja yrityksen kehittämiseen saakka. Teollisuusalueiden joustavat kaavat mahdollistavat niin suuret kuin pienetkin tontit. Teollisuustonttimme ovat edullisia ja niitä löytyy moniin tarpeisiin, luettelee toimitusjohtaja Lapuan etuja. Lapua on muuttovoittoinen kaupunki, joten motivoitunutta työvoimaa alueelta löytyy ja Lapuan monipuoliset ympärivuotiset harrastusmahdollisuudet ja kulttuurielämä takaavat työntekijöiden viihtyvyyden. "Tervetuloa menestymään Lapualle!", summaa toimitusjohtaja Dahlgren. w www.investlapua.fi Matti-Pekka Dahlgren toimitusjohtaja Invest Lapua Oy matti-pekka.dahlgren@investlapua.fi puh 044 4384015 Jouko Vuolle elinkeinotoimenjohtaja Lapuan kaupunki jouko.vuolle@lapua.fi puh 044 4384050
MAINOSLIITE Wihuri Aviationille muutos on arkipäivää W ihuri-konserni on 120 vuoden aikana kasvanut pienestä perheyhtiöstä kansainväliseksi monialayhtymäksi. Wihurin liiketoimintayksikkö Wihuri Aviationin muodostavat Jetflite, Euroflite ja JetLogistics. Ne tarjoavat räätälöityjä globaaleja tilauslento-, rahti- ja huolintapalveluja, ja työntekijöitä on nykyisin Suomessa, Virossa ja Ruotsissa. Kun totutut reitit eivät toimi kuten aiemmin, tarvitaan ketteriä toimijoita jotka pystyvät vastaamaan haasteisiin. Wihuri Aviation on valmis muuttuvan maailman tarpeisiin. Falcon 7X lentooperaatio Antarktikselle. Ambulanssilennolle lastataan alipaineistettu eristysyksikkö. Wihuri Aviationin liiketoimintoja yhdistää ketteryys Muutokset ovat arkipäivää Globaali liikkuminen on uuden edessä. Koronapandemia lieveilmiöineen on muokannut logistiikka-alaa uusiksi. Sekä ihmisten että tavaroiden kuljettaminen on monin paikoin haasteellisempaa kuin ennen. Jetflite, Euroflite ja JetLogistics ovat kuljetusalan ongelmanratkaisijoita. Kun olosuhteet, kohteet tai aikataulut ovat erityisen vaikeita, tarvitaan joustavuutta ja mukautumiskykyä. Wihuri Aviation on parhaimmillaan kun on löydettävä nopeasti paras ratkaisu kulloiseenkin kuljetusongelmaan. “Me kuljetamme melkein mitä tahansa minne vain. Epätavallista rahtia, vaarallisia aineita tai erikoisjärjestelyjä vaativia henkilökuljetuksia. Me olemme parhaimmillamme kaikessa sellaisessa, mikä ei mene helposti totuttuja kanavia ja reittejä pitkin.” Elina Karjalainen, toimitusjohtaja. Jetfliten liikelentotoiminta muuttui koronan myötä yhdessä yössä globaaliksi ambulanssilentotoiminnaksi. Lentojen suorittaminen oli koronan alkuaikana hyvin haastavaa ja lentoreittien suunnittelu oli työlästä rajoitusten vuoksi. JetLogisticsilla ratkaistaan päivittäin ongelmia tilanteissa, missä vapaasta kuljetuskapasiteetista on alitarjontaa. Tavaraa kuljetetaan maitse, meritse ja lentoteitse. Viime aikoina painopiste on ollut erikoisprojektirahdissa kriisialueille. Euroflite järjestää kumppaniverkostonsa kautta lentoja isommille ryhmille missä päin maailmaa tahansa. Asiakkaina on urheilujoukkueita, yrityksiä ja yhteisöjä. Vaikeasti ennakoitavassa maailmantilanteessa eletään nyt murrosaikaa. Kompleksisessa ja muuttuvassa toimintaympäristössä tarvitaan ketteriä toimijoita, jotka ovat varautuneet muuttumaan itsekin ja jotka sanovat kyllä haasteille silloinkin, kun ne tuntuvat hankalilta. w Pohjoismaiden vanhin ja yksi suurimmista tilauslentoja tarjoavista yrityksistä. www.jetflite.fi Lennonvälittäjä, joka järjestää räätälöityjä lentoja erikokoisille ryhmille. www.euroflite.fi Kaikenlaisen rahdin huolintaa maalla, merellä ja ilmassa. Erityisosaamista ovat haastavat ja aikakriittiset rahtiprojektit. www.jetlogistics.fi GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 19
MAINOSLIITE Robotista tehoa ja iloa? Yhä useammassa yrityksessä on robotiikkaa käytössä tai ainakin sen käyttöönottoa harkitaan. Usein ei kuitenkaan kiinnitetä tarpeeksi huomiota käyttöönottoon prosessina. Jos robotista halutaan maksimaalinen hyöty, robottiin tulee asennoitua uutena työkaverina. R obotti tuli töihin (ESR) -projektissa mallinnettiin eri aloilla toimivien yritysten kanssa onnistunutta ohjelmistorobotiikan ja etäläsnäolorobotiikan käyttöönottoa. Liiketoiminnan automatisoinnissa on keskeistä tunnistaa prosesseja, joita robotilla voidaan tehostaa ja, joiden avulla toteutetaan yrityksen strategiaa. On osattava myös kuvata tunnistettuja prosesseja ja määritellä tehostamisen tavoitteet. Projektiin osallistuneet yritykset kulkivat 7 vaihetta sisältävän polun, joka johti syvällisempään ymmärrykseen robotiikan tuomista mahdollisuuksista. Valittavat teknologiat ovat aina yrityskohtaisia. Onnistunutta käyttöönottoa yhdistävät ennen kaikkea johdon sitoutuminen käyttöönottoon sekä henkilöstön osallistuminen jokaisessa vaiheessa. Robotti on tulevaisuudessa yhä useamman työntekijän lähin kollega. Robotti muuttaa työyhteisön totuttuja toimintatapoja, työtehtäviä sekä dynamiikkaa. Vaikka suunnitelmalliseen käyttöönottoon kuluu paljon resursseja, siihen kannattaa panostaa. Onnistunut robotiikan käyttöönotto lisää tuottavuutta, kilpailukykyä ja hyvinvointia – tehoa ja iloa. w Robotti tuli töihin -projektissa kehitetty seitsemän vaihetta sisältävä malli robotiikan käyttöönotolle (graafinen ilme: Heli Sutinen, Jamk). Robotiikan käyttöönoton seitsemän askelta www.jamk.fi/rtt Kirsi Kemell johtamisen asiantuntija Jyväskylän ammattikorkeakoulu Henna-Riikka Markkio projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Vaihtoehto kalliille välivuodelle HELBUSissa suoritetulla englantilaisella kandidaatin tutkinnolla työllistyt hyvin ja voit hakea kaikkien suomalaisten kauppakorkeakoulujen maisterin ohjelmiin! V aikka julkiset yliopistot ovat ilmaisia, ne eivät ole sitä enää siinä tapauksessa, että joudut käyttämään välivuosia niihin päästäksesi. Vastavalmistuneen ekonomin mediaanipalkka on 3.200 € kuukaudessa. Vuositasolla tämä tekee yhteensä 38.400 euroa, josta yksin elävälle nuorelle jää nettopalkkana 31.400 €. Tämä on se summa, minkä työuran aloituksen viivästyminen yhdellä vuodella maksaa. Eli kääntäen, uran alun aikaistuminen jo yhden välivuoden verran tuottaa enemmän nettopalkkaa kuin HELBUSissa suoritetun koko kandidaatin tutkinnon yhteenlasketut lukukausimaksut (29 940 €). Investointi maksulliseen tutkintoon kannattaa muutenkin, sillä Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan yliopistotutkinto tuottaa uran aikana keskimäärin 500 000 € enemmän nettopalkkaa verrattuna tilanteeseen, jossa henkilöllä ei ole tutkintoa! Aloittamalla opinnot HELBUSissa välivuoden sijaan valmistut jopa kolme vuotta aikaisemmin verrattuna siihen, että pidät välivuoden ja pyrit uudelleen. Välivuoden poisjääminen säästää yhden vuoden ja HELBUSissa myös kesäisin tapahtuva opiskelu nopeuttaa opintoja kahdella vuodella. Sinulla on hyvät mahdollisuudet tulla valituksi, sillä kansainväliseen tapaan annamme hakijoiden näyttää kykynsä itse opinnoissa pääsykokeen sijaan. w Hakuaika syksyllä alkaviin opintoihin on nyt käynnissä ja päättyy 31.7.2022. Katso lisätiedot www.helbus.fi tai soita 040 501 7627! Opiskelemalla University of Northamptonin kauppatieteiden kandidaatin tutkinnon Suomessa HELBUSissa säästyt turhilta välivuosilta. Valmistuttuasi sinulla on ovat auki kaikkiin jatkovaihtoehtoihin: • Työllistyt hyvin jo kandidaatin tutkinnolla • Voit jatkaa University of Northamptonin Suomessa tarjottavaan MBA-tutkintoon. • Voit hakea mm. Aallon, Hankenin, Turun, Tampereen, Jyväskylän, Vaasan, Oulun, Lappeenrannan ja Itä-Suomen yliopistojen kauppatieteiden maisterin ohjelmiin. • Voit hakea tuhansiin ulkomaisiin maisterin ohjelmiin. Lisätiedot www.helbus.fi 20 GSD NORDIC OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU