Vuoden aikkarimainokset 2021 3

4

Ota kohtalo haltuusi. Aikakausmediat ovat pullollaan osaamista, joka auttaa onnistumaan. Siksi niitä luetaan.

VUODEN AIKKARIMAINOKSET 2021 Pääkirjoitus: Piilota ovelasti tai näytä ihan kaikki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Tammikuu: Nanso Group • Sanoma Media Finland / Me Naiset • Design from Finland / Suomalaisen Työn Liitto . . . . . . . . . . . . . . 6 Helmikuu: K-Rauta • Ikea • Sara Hildénin Taidemuseo . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Maaliskuu: Fazer Aito • Suomen RFSU • Fink Team / JT-Audio . . . . . . . . . . 22 Huhtikuu: Paulig • Metsälehti • Fiskars Group . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Toukokuu: HKScan • A. Tillander • DNA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Kesä–elokuu: Pelastusarmeija • Alko • Dove . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Syyskuu: Kesko • Finavia / Vepsäläinen • Fazer Leipomot . . . . . . . . . . . . . 50 Lokakuu: Hankkija • Raisio • Plan International Suomi . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Marras–joulukuu: Suomen luonnonsuojeluliitto • Amgen • THL Nollalinja . . . . . 62 Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa ja sen tekijöitä. Vuonna 2021 kisassa olivat mukana Aikakausmedian jäsenten lehdissä ilmestyneet mainokset, joista Aikakausmedian esiraati valitsi kymmenen mainoksen shortlistan. Tuomarina toimi aina edellisen kuukauden voittajakampanjassa mukana ollut markkinoinnin ja mainonnan ammattilainen, joka valitsi shortlistalta kolme parasta. Kilpailua on toteutettu erilaisissa muodoissa jo vuodesta 2008. Julkaisija: Aikakausmedia Kansikuva: Shutterstock Ulkoasu: Genero Oy taitto: Outi Laine Painopaikka: Star-Offset Oy Paperi: 300 g Galerie Art Silk, 150 g Galerie Art Silk 6

Piilota ovelasti tai näytä ihan kaikki Hyvässä mainoksessa kaikki ei ole sitä miltä näyttää. Tai sitten se on juuri sitä – niin intensiivisesti, että se pakottaa ajattelemaan. ”Arjes a asioita kat aa huomaam tta.” Näin kuuluu otsikko marras– joulukuussa palkitussa Amgenin Pidä luustosta huolta -mainoksessa (s. 67). Häiritsevää, eikö totta? Ja sen verran kutkuttavaa, että pakkohan mainokseen on perehtyä vähintään sen verran, että kryptinen otsikko saa selityksensä. Sopivasti piilotettuja viestejä tarjoavat myös Keskon ruoan verkkokaupan mainos Ei kannettavaa (s. 52) sekä Finavian ja Vepsäläisen Katso lähelle ja näet kauas -mainokset (s. 53–54). Niissä kaikki ei ole sitä miltä ensivilkaisulla näyttää. On helppoa uskoa, että mainosten suunnittelijoilla on ollut hauskaa näitä pohtiessaan – lopputulos kun ilahduttaa myös lukijaa. Vaatii taitoa vangita lukijan mielenkiinto välittömästi paljastamatta samalla ihan kaikkea. On pelattava tunnistettavilla ainesosilla mutta sekoitettava mukaan jotain uutta, joka hieman sekoittaa pakkaa ja herättää uteliaisuuden. Liian kryptinen ei saa olla, koska ilman riittävää tuttuuden tunnetta lukijan mielenkiinto lopahtaa. Jos ei halua piilottaa, voi mennä myös toiseen ääripäähän ja näyttää ihan kaiken. Tämä lähestymistapa vaatii ennen kaikkea syvää ymmärrystä omasta brändistä ja sen yleisöstä. Tästä erinomainen esimerkki on Suomen RFSU:n Ihana nautinto, ihana kosteus (s. 27). Yhdellä kauniisti toteutetulla kuvalla välitetään salliva viesti: seksi ja seksuaalisuus kuuluvat ihan kaikille. Brändi onnistuu välittämään viestinsä nopeasti ja vaikuttavasti näyttämällä aidon ihmisen. "Vaatii taitoa vangita lukijan mielenkiinto välittömästi paljastamatta samalla ihan kaikkea." Jos kaipaat ideoita toimivan mainonnan suunnitteluun, ota avuksi opit vuonna 2021 palkituista mainoksista: 1) piilota sopivasti ja jätä löydettävää, 2) muuta tuttu elementti toiseksi tai 3) kerro kaikkein oleellisin niin vastustamattomalla tavalla, että sitä ei yksinkertaisesti voi ohittaa. Teksti Outi Itävuo, Aikakausmedia 7

Tammikuu | voittajat Tammikuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voittajat valitsi IPG Mediabrandsin mediasuunnittelija Katariina Häkkä. 100 vuotta klassikoita mainostaja: Nanso Group suunnittelu: Nanso / inhouse julkaistu: Eeva “Tuttu klassikko ei tarvitse turhia kommervenkkeja. Selkeä ja pelkistetty mainos, mallivalinta tukee myös brändimielikuvaa: itsevarma ja tyylikäs!” 1 0 0 V U OT TA K L A S S I KO I TA T tä pysymis ierellä ys on v on ”Ystävy eille ihmisille sillä tärk aikaa. va annetta tosin iten he in.” m Useim ttaa sitä itsek o t va a osa TÄ VÄ M E YS , me ystävät – me moninaiset mainostaja: Me Naiset / Sanoma Media Finland mainostoimisto: TBWA\Helsinki mediasuunnittelu: Sanoma Media Finland / inhouse julkaistu: Gloria, Kodin Kuvalehti, Me Naiset, Sport VUODESTA 1921 Helsinki | Vantaa | Espoo | Turku | Tampere | Lahti | Nokia | Hämeenlinna | Heinola | Ikaalinen | Hamina | Jyväskylä | Kuopio | Joensuu | Raisio | Kokkola NANSO.COM O N IN ME M “Tässä on rento ja lämmin tunnelma. Kuvassa ja tekstissä on juuri sopivasti särmää, hahmot ovat tunnistettavia ja dialogin – ehkä paremminkin monologin – voi melkein kuulla korvissaan. Eläköön ystävyys!” A IS E T KAIPAATKO ELÄMÄÄSI LISÄÄ TURHAKKEITA? kaipaatko elämääsi lisää turhakkeita? mainostaja: Design from Finland -merkki / Suomalaisen Työn Liitto mainostoimisto: Paper Planes julkaistu: Anna, Deko, Suomen Kuvalehti, Trendi, Unelmien Talo&Koti Ahdistaako turha krääsä? Haluaisitko nähdä tuotteesta tai palvelusta päältä, kestääkö se käyttöä sukupolvesta toiseen, onko se laadukas ja juuri sinulle suunniteltu? Design from Finland -merkki tekee vastuullisesta ostamisesta helpompaa. “Huomiota herättävä mainos, jossa tärkeä viesti välittyy selkeästi ja ilman turhaa syyllistämistä.” Tutustu tulevaisuuden klassikoihin: sinivalkoinenvalinta.fi 8

Tuttu klassikko ei tarvitse turhia kommervenkkeja 100-vuotias Nanso haki kampanjansa kasvoiksi naisia, joihin on helppo samastua ikään ja elämäntilanteeseen katsomatta. Teksti outi laine N anson ytimessä on helppous, huolettomuus ja hyvinvointi, tiivistää Nanson Art Director Heidi Wenger. Juuri onnistuneeseen mallivalintaan kiinnitti huomiota kisan tuomarikin. Tammikuun parhaat mainokset valitsi IPG Mediabrandsin mediasuunnittelija Katariina Häkkä, jonka mukaan mallivalinta tukee myös brändimielikuvaa. Ydin säilyi myös 100-vuotiaan Nanson juhlavuoden kampanjassa, ja Eevassa julkaistu mainos voitti vuoden 2021 ensimmäisen Kuukauden aikkarimainos -kilpailun. Nanson mallisto on viime vuosina kokenut isoja muutoksia, kun suurelle yleisölle tuttujen yö- ja oloasujen rinnalle on kasvanut entistä suurempi mallisto ja trikoon rinnalle ovat tulleet muut materiaalit. Suunnittelun filosofia ei kuitenkaan ole muuttunut. "Nanson asiakas on suomalainen nainen, ja haluamme tavoittaa hänet iästä huolimatta." Kampanjan runko pysyi koko juhlavuoden ajan samana, mutta eri mediaympäristöissä painottuivat eri kuvat. – Nanson asiakas on suomalainen nainen, ja haluamme tavoittaa hänet iästä huolimatta. Tunteisiin voi vedota mediasta ja iästä riippumatta, Wenger toteaa. – Meillä on vilpitön halu tehdä arjesta kaunista ja mukavaa sekä vaalia laatua ja suomalaista mutkatonta elämäntyyliä, Wenger toteaa. Aikakauslehtimainonnassa Wengeriä puhuttelevat tunteet ja sanoma. – Kuvan ja hyvin kiteytetyn tekstin toimiva suhde on hyvän mainonnan resepti, jolla onnistuu sekä perinteisemmässä että konventioita rikkovassa mainonnassa. Nanso halusi nostaa juhlavuoden kampanjan keskiöön yhteisen matkan asiakkaidensa kanssa. Koska se halusi puhutella kaikenikäisiä, kampanjan kasvoiksi haettiin eri-ikäisiä naisia, joihin on helppo samastua elämäntilanteeseen katsomatta. – Nostalgia ja sukupolvien muistot ovat vahvasti osa Nanson tarinaa. 9

tammikuu | voittaja 1 0 0 V U OT TA K L A S S I KO I TA VUODESTA 1921 Helsinki | Vantaa | Espoo | Turku | Tampere | Lahti | Nokia | Hämeenlinna | Heinola | Ikaalinen | Hamina | Jyväskylä | Kuopio | Joensuu | Raisio | Kokkola NANSO.COM 100 vuotta klassikoita mainostaja: Nanso Group suunnittelu: Nanso / inhouse julkaistu: Eeva 10

tammikuu | kunniamaininta ME YSTÄVÄT ”Ystävyys on vierellä pysymistä, sillä tärkeille ihmisille on annettava aikaa. Useimmiten he tosin osaavat ottaa sitä itsekin.” M E M ON IN A ISE T me ystävät – me moninaiset mainostaja: Me Naiset / Sanoma Media Finland mainostoimisto: TBWA\Helsinki mediasuunnittelu: Sanoma Media Finland / inhouse julkaistu: Gloria, Kodin Kuvalehti, Me Naiset, Sport 11

tammikuu | kunniamaininta KAIPAATKO ELÄMÄÄSI LISÄÄ TURHAKKEITA? Ahdistaako turha krääsä? Haluaisitko nähdä tuotteesta tai palvelusta päältä, kestääkö se käyttöä sukupolvesta toiseen, onko se laadukas ja juuri sinulle suunniteltu? Design from Finland -merkki tekee vastuullisesta ostamisesta helpompaa. Tutustu tulevaisuuden klassikoihin: sinivalkoinenvalinta.fi kaipaatko elämääsi lisää turhakkeita? mainostaja: Design from Finland -merkki / Suomalaisen Työn Liitto mainostoimisto: Paper Planes julkaistu: Anna, Deko, Suomen Kuvalehti, Trendi, Unelmien Talo&Koti 12

Muuta tarinasi suuntaa. Aikakausmedioiden parissa syntyy ajatuksia, jotka saattavat muuttaa koko elämän. Siksi niitä luetaan. 13

helmikuu | voittajat Tärkeintä on maali eikä määränpää mainostaja: K-Rauta mainostoimisto: Miltton mediatoimisto: ToinenPHD julkaistu: Kodin Kuvalehti, Kotiliesi, Koti ja Keittiö, Kotivinkki, Meidän Talo, Meidän Mökki, Me Naiset, Mondo, Unelmien Talo & Koti Sävy: T1673 Sävy: T1073 Sävy: T1187 Sävy: T1481 TÄRKEINTÄ ON MAALI EIKÄ MÄÄRÄNPÄÄ "Hieno aukeaman toteutus ja oivaltavaa otsikointia. Mainos, jossa tuote on ovelan konkreettisesti läsnä. Helmikuun harmaudessa ja kaukokaipuussa herkullinen kokonaisuus." Joskus maisemanvaihtoa varten riittää, kun tarttuu telaan. Palkinto odottaa maalissa. Jätä jälkesi – me autamme. © Inter IKEA Systems B.V. 2021 Painoteknisistä syistä maalien värit saattavat erota hieman kuvassa näkyvistä. Nouda värilastut lähimmästä K-Raudasta ja valitse aina lopullinen väri värilastusta siinä ympäristössä ja niissä olosuhteissa, joihin väri valitaan. Helmikuun parhaat mainokset valitsi tammikuussa voittaneen Nanson AD Heidi Wenger. Tutustu trendiväreihin ja maalausvinkkeihin osoitteessa k-rauta.fi/maalivarit Sävy: T1189 Kaikki järjestyy mainostaja: Ikea mainostoimisto: RYHMÄ Creative Agency mediatoimisto: ToinenPHD julkaistu: Kodin Kuvalehti VAATEKAAPIN SUUNNITTELUPALVELU 0,Tässäpä paikka paidalle, joka on nyt lattialla. "Tässä on mielenkiintoisesti otettu liiteratkaisun muoto haltuun ja otsikon ajankohtaisuus ilahduttaa moniulotteisuudellaan. Nukkekotiefekti ja tekstit piristävät ilmoituksen äärelle pysähtynyttä." Hyvä piilo lautapelille, jossa et voita ikinä? Tähän mahtuisivat ne käyttämättömät, mutta todella tärkeät lenkkarit. Kari Vehosalo mainostaja: Sara Hildénin Taidemuseo mainostoimisto: Fancy Media julkaistu: Image "Pysähdyttävä ja karu. Koruttomana tehokas." 14

Kohderyhmänä kaikki maisemanvaihdosta haikailevat suomalaiset K-Raudan mainos pyrki piristämään pandemian keskellä. Kampanjassa yhdistyivät sisustaminen ja matkustusrajoituksista johtuva kaukokaipuu. T Teksti piia matikainen Leiwon mielestä aikakauslehtimainonnan haaste on, että koko viestin pitää tulla selväksi staattisella pinnalla toisin kuin liikkuvassa kuvassa. ärkeintä on maali eikä määränpää, julisti K-Raudan mainos, josta nähtiin kaksi versiota lukuisissa aikakauslehdissä ja sosiaalisessa mediassa alkuvuonna 2021. Leiwo antaa kaksi vinkkiä hyvään aikakauslehtimainokseen: iskevän otsikon lisäksi pienempään tekstiin voi jemmata hienovaraisempia lisäoivalluksia, ja korkealaatuinen ja miellyttävä kuva lisää mainoksen huomioarvoa. Kampanjan ideoineen Milttonin Copywriter Lauri Leiwo kertoo, että nerokas otsikko syntyi tiimityön tuloksena. – Haravoimme läpi matka-aiheisia sanontoja ja sanoja, joilla on useita merkityksiä. Lopulta otsikoinnissa yhdistyi maali-sanan kaksoismerkitys vanhaan sanontaan ’tärkeintä on matka eikä määränpää’. "Toivoisin mainontaan lisää hyväntahtoisuutta ja nokkeluutta. " Leiwo ja hänen suunnittelijaparinsa AD Tuomas Tofferi halusivat yhdistää mainoksessa kodin ehostamisen trendin ja tämänhetkisistä matkustusrajoituksista johtuvan kaukokaipuun. Hän on huomannut, että mainonta on vakavoitunut ja kerronta muuttunut entistäkin iskevämmäksi ja nopeammaksi. – Aikakauslehtimainonta eroaa positiivisella tavalla siitä, sillä sivun sisältö on staattista eikä se lyysaa linssiin kuten esimerkiksi mobiilisisältö. Leiwo toivoisi mainontaan lisää hyväntahtoisuutta ja nokkeluutta. – Voisi ehkä hieman vähemmän olla sormen heristämistä ja ylhäältä opettamista. – Halusimme piristää ihmisiä ja viestiä, että kodin tai mökin pintoja päivittämällä tuttukin ympäristö saa uudenlaisen ilmeen ja ilmapiirin. Helmikuun parhaat mainokset valitsi tammikuussa voittaneen Nanson AD Heidi Wenger. 15

helmikuu | voittaja Tärkeintä on maali eikä määränpää mainostaja: K-Rauta mainostoimisto: Miltton mediatoimisto: ToinenPHD julkaistu: Kodin Kuvalehti, Kotiliesi, Koti ja Keittiö, Kotivinkki, Meidän Talo, Meidän Mökki, Me Naiset, Mondo, Unelmien Talo & Koti 16

17

helmikuu | voittaja TÄRKEINTÄ TÄRKEINTÄ ON ON MAALI MAALI EIKÄ EIKÄ MÄÄRÄNPÄÄ MÄÄRÄNPÄÄ 18

Sävy: Sävy: T1451 T1451 Sävy: Sävy: T1670 T1670 Sävy: Sävy: T1669 T1669 Sävy: Sävy: T1437 T1437 Painoteknisistä syistä maalien värit saattavat erota hieman kuvassa näkyvistä. Nouda värilastut lähimmästä K-Raudasta ja valitse aina lopullinen väri värilastusta siinä ympäristössä ja niissä olosuhteissa, joihin väri valitaan. Painoteknisistä syistä maalien värit saattavat erota hieman kuvassa näkyvistä. Nouda värilastut lähimmästä K-Raudasta ja valitse aina lopullinen väri värilastusta siinä ympäristössä ja niissä olosuhteissa, joihin väri valitaan. Joskus Joskusmaisemanvaihtoa maisemanvaihtoa varten vartenriittää, riittää,kun kuntarttuu tarttuutelaan. telaan. Palkinto Palkintoodottaa odottaamaalissa. maalissa. Jätä Jätäjälkesi jälkesi––me meautamme. autamme. Sävy: Sävy:T1192 T1192 19

Sävy: T1673 Sävy: T1073 Sävy: T1187 Sävy: T1481 Painoteknisistä syistä maalien värit saattavat erota hieman kuvassa näkyvistä. Nouda värilastut lähimmästä K-Raudasta ja valitse aina lopullinen väri värilastusta siinä ympäristössä ja niissä olosuhteissa, joihin väri valitaan. helmikuu | voittaja TÄRKEINTÄ ON MAALI EIKÄ MÄÄRÄNPÄÄ Joskus maisemanvaihtoa varten riittää, kun tarttuu telaan. Palkinto odottaa maalissa. Jätä jälkesi – me autamme. Tutustu trendiväreihin ja maalausvinkkeihin osoitteessa k-rauta.fi/maalivarit Sävy: T1189 20

helmikuu | kunniamaininta Kaikki järjestyy mainostaja: Ikea mainostoimisto: RYHMÄ Creative Agency mediatoimisto: ToinenPHD julkaistu: Kodin Kuvalehti 21

© Inter IKEA Systems B.V. 2021 helmikuu | kunniamaininta Kaikki järjestyy REINSVOLL Ovi 65,- Tämä ovi on tehty kierrätetyistä PET-pulloista. Kun viettää paljon aikaa kotona, hyvä järjestys lämmittää mieltä. Aloitetaan vaatteista. Ne kannattaa laittaa päälle tai kaappiin. Kaapin järjestämisessä auttaa vaatekaapin suunnittelupalvelumme, joka on nyt täysin maksuton. VAATEKAAPIN SUUNNITTELUPALVELU 0,Tässäpä paikka paidalle, joka on nyt lattialla. ESPOO � KUOPIO � RAISIO � TAMPERE � VANTAA � SUUNNITTELUSTUDIO HELSINKI & JYVÄSKYLÄ � IKEA.fi Hyvä piilo lautapelille, jossa et voita ikinä? Tähän mahtuisivat ne käyttämättömät, mutta todella tärkeät lenkkarit. Ihanaa olla kotona 22 22

helmikuu | kunniamaininta Kari Vehosalo mainostaja: Sara Hildénin Taidemuseo mainostoimisto: Fancy Media julkaistu: Image 23

maaliskuu | voittajat Maaliskuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voittajat valitsi Milttonin Copywriter Lauri Leiwo. Sillä luontokin meidät ruokkisi mainostaja: Fazer Aito mainostoimisto: NORD DDB Helsinki mediatoimisto: Dagmar julkaistu: Glorian ruoka&viini, HS Meidän perhe, Hyvä Terveys, Image, Kodin Kuvalehti, Kotivinkki, Maku, Me Naiset, Trendi "Ilahduttavan sympaattinen sarja, jossa tuotantolaatu on herkullisen korkealla. Tällaista vekkulia mutta laadukasta mainontaa on ilo katsella. Koko sarja huokuu seesteisyyttä ja luonnon harmoniaa unohtamatta tietenkään sitä mielikuvitusta, jota ruuanlaitossa tarvitaan. Mutta miten kummassa he ovat saaneet ison karhun noin tyylikkäästi syömään pastaa?" Ihana nautinto, ihana kosteus mainostaja: Suomen RFSU mainostoimisto: House of Radon mediatoimisto: ToinenPHD julkaistu: Eeva, Hyvä Terveys, Kauneus & Terveys, Me Naiset, Trendi, Voi Hyvin "Mainos on sopivan rohkea, niin kuin liukuvoidemainoksen pitääkin. Samalla se on myös sensuelli ja tarjoaa jotain vähän tavallisesta mainoskuvastosta poikkeavaa. Aina ei tarvitse näyttää bikinimallilta, kun näytetään paljasta pintaa. Eroottinen lataus välittyy hyvin muutenkin." Luke I´m your Speaker mainostaja: Fink Team / JT-Audio suunnittelu: Juhani Tölli julkaistu: Hifimaailma "Asteroidin kokoinen kaiutin kertoo hauskalla tavalla äänen ”isoudesta”. Basson muhkeuden kuulee jo mielessään, kun miettii tutun elokuvasarjan ääniefektejä kuvaa katsoessaan." 24

Rakkaustarina luonnon kanssa nosti riman herkullisen korkealle Fazer Aito halusi viestiä, että luonto huolehtii omistaan. Harkittu lopputulos oli seurausta huolellisesta pohjatyöstä. M Teksti piia matikainen iten kummassa iso karhu on saatu noin tyylikkäästi syömään pastaa? – Huolellisella pohjatyöllä, sanoo mainostoimisto NORD DDB:n Art Director Jukka Hannula. Fazer Aito voitti maaliskuussa Kuukauden aikkarimainos -kisan Sillä luontokin meidät ruokkisi -sarjallaan. Tuomarina toimi Milttonin Copywriter Lauri Leiwo, joka kuvaili kampanjaa vekkuliksi ja laadukkaaksi. Jukka Hannula kertoo, että harkittuun lopputulokseen johtivat huolellisen pohjatyön lisäksi tehokas studiopäivä ja kaiken yhteen nivovat jälkityöt. omistaan ja Fazer Aito -kauratuotteiden käyttäjä tekee hyvää myös luonnolle. Hannula kuvaa kampanjaa rakkaustarinaksi luonnon kanssa. – Halusimme kutsua jokaisen suomalaisen kokeilemaan, miltä muutos todellisuudessa maistuu, ilman turhaa vastakkainasettelua. “Aikakauslehti on siitä kiitollinen media, että aikaa oivallukselle on hiukan muita medioita enemmän. ” – Käytännössä nämä mainokset siirtyivät tussileiskoista todellisuuteen tiiviissä yhteistyössä kuvanrakennusvelho Kasimir Häiväojan ja valokuvaaja Jonas Lundqvistin kanssa. Ja huom! eläimiä ei vahingoitettu mainoksia tehdessä. Kampanja näkyi aikakauslehtien lisäksi laajasti myös ulkomainoksissa, digitaalisissa medioissa ja televisiossa. – Aikakauslehti on siitä kiitollinen media, että aikaa oivallukselle on hiukan muita medioita enemmän. Haaste syntyy siitä, kuinka tarjota oivallettavaa, joka ei olisi liian helppoa eikä liian vaikeaa. Aikakauslehtimainoksen tulee kestää vilkaisua tarkempi syynäys ja tutkiskelu. Hannula on pannut merkille, että koronan myötä moni brändi on korostanut mainonnassaan empatiaa ja yhteisöllisyyttä. – On maailmantila mikä tahansa, aitoa hymyä ja puhdasta iloa tuovaa sisältöä emme voi koskaan nähdä liikaa. Mainokset olivat jatkoa aiemmalle samannimiselle kampanjalle. Kampanja viesti, että luonto huolehtii 25

maaliskuu | voittaja Sillä luontokin meidät ruokkisi mainostaja: Fazer Aito mainostoimisto: NORD DDB Helsinki mediatoimisto: Dagmar julkaistu: Glorian ruoka&viini, HS Meidän perhe, Hyvä Terveys, Image, Kodin Kuvalehti, Kotivinkki, Maku, Me Naiset, Trendi 26

maaliskuu | voittaja 27

maaliskuu | voittaja 28

maaliskuu | kunniamaininta Ihana nautinto, ihana kosteus mainostaja: Suomen RFSU mainostoimisto: House of Radon mediatoimisto: ToinenPHD julkaistu: Eeva, Hyvä Terveys, Kauneus & Terveys, Me Naiset, Trendi, Voi Hyvin 29

maaliskuu | kunniamaininta Luke I´m your Speaker mainostaja: Fink Team / JT-Audio suunnittelu: Juhani Tölli julkaistu: Hifimaailma 30

Inspiroivaa aikkarimainontaa Kuukauden aikkarimainos -kisassa vuosina 2013–2021 palkitut mainokset yksissä kansissa: aikakausmedia.fi/mainokset 31

huhtikuu | voittajat Huhtikuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voittajat valitsi NORD DDB:n Art Director Jukka Hannula. Synnynnäinen ikoni mainostaja: Paulig mainostoimisto: Bob the Robot mediatoimisto: dentsu julkaistu: Avotakka, Glorian ruoka&viini, Kauneus &Terveys, Maku, Trendi "Mainos on kuten tuotteensakin: luonteikas ja kiehtova. Karkean kaunis miljöö yhdessä upean Vesalan kanssa luovat koruttoman satumaisen visualisuuden, jonka kruunaa oivaltava otsikko. Kuvan tunnelmallinen estetiikka herättää lisäksi muutkin aistit ja kahvin tuoksun ja maun voi melkeinpä aistia. Taidankin tästä itseasiassa hakea kupposen kuumaa." Tunnelma metsässä sähköistyy. Tunnelma metsässä sähköistyy mainostaja: Metsälehti mainostoimisto: Folk Finland mediatoimisto: Mindshare julkaistu: Metsälehti "Mainio kuvan ja otsikon yhteistyö kertoo Metsälehden digitalisaatiosta oivaltavasti. Taidokkaasti toteutettu kuva, joka yhdistää Minecraftimaisen puun oikeaan metsään, ei ole turhan halki, poikki ja pinoon vaan jättää katsojalle oivaltamisen ilon." VERKKOLEHTI NÄKÖISLEHTI MAKSULLISET VERKON SISÄLLÖT LEHTIARKISTO metsalehti.fi/digi Kokeile maksutta 2 viikkoa 100% onnellisuutta mainostaja: Fiskars Group mainostoimisto: Cocoa konsepti: hasan&partners mediatoimisto: dentsu julkaistu: Koti ja Keittiö, Meidän Mökki, Meidän Talo, Unelmien Talo&Koti, Viherpiha "Lämpimästä ja tunnelmallisesta kuvamaailmasta välittyy aitous. Tuotteet eivät ole päälleliimattuja tai silmiinpistävän korostettuja, vaan ne on kuvissa jätetty itsevarmasti katsojan löydettäviksi. Fiskars viestii tärkeän asian puolesta esimerkin, ei syyllistämisen kautta. Aidot ja samaistuttavat kuvat herättävät itsessänikin ajatuksen tarttumisesta puutarhavälineisiin ja saavat unohtamaan hektisen maailman, johon puhelin kädessä helposti uppoutuu." V I I S A U T TA M E T S Ä S TÄ 32

Pauligin mainos herätti aistit ja sai haluamaan kupposen kuumaa Kampanjan lehtivalinnoissa keskityttiin siihen, että mainoksen luova ilme sopii niiden sisältöön. Mukana oli myös kahvimaistiainen. H Teksti piia matikainen uhtikuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voitti Paulig Synnynnäinen ikoni -mainoksellaan. Tuomarina toimi NORD DDB:n Art Director Jukka Hannula. Hän ylisti mainosta siitä, että se herätti aistit ja sai haluamaan kupposen kuumaa. – Jatkossa korostuu entisestään sisällön hyödyllisyys, minkä myötä esimerkiksi natiivi- ja advertoriaalimainonta jatkavat kasvuaan, hän ennustaa. – Mainontaa aletaan myös optimoida enemmän lehden kohderyhmää vastaavaksi. Aikkareiden rooli laatuaikana korostuu entistä vahvemmin ja mainonnan inspiroivuuden tärkeys korostuu. "Mediaympäristön valintaa ohjaa se, että tuotteet pääsevät parhaiten edukseen." Tämä oli mielessä myös Pauligin kampanjan suunnittelussa: mukaan valittiin mahdollisimman hyvin profiloituvia lehtiä, joiden kautta tavoitettiin eri-ikäistä kohderyhmää. – Mediaympäristön valintaa ohjaa se, että tuotteet pääsevät parhaiten edukseen. Lehtien valinnoissa keskityttiin myös siihen, että kampanjan luova ilme sopii niiden sisältöön. He, jotka bongasivat mainoksen Maku- ja Avotakka-lehdistä, saivat kahvinhimoonsa tyydytystä, sillä lehtien välissä oli Presidentti-kahvin maistiainen. Mediatoimisto dentsun Media Specialist Ida Stromer haluaisi nähdä testereitä lehtimainonnassa enemmänkin. Voittajamainoksen mediasuunnittelun takana oleva Stromer kaipaisi aikakauslehtimainontaan myös enemmän mediaympäristön rauhallisuuden hyödyntämistä kiinnostavilla artikkelimaisilla sisällöillä. Stromer uskoo, että monikanavaisuus tulee olemaan mainonnassa yhä tärkeämmässä roolissa. Pauligin Presidentti-kahvin mainoskampanja näkyi printin lisäksi televisiossa, ulkomainonnassa, sosiaalisessa mediassa ja online-videoalustoilla. 33

huhtikuu | voittaja Synnynnäinen ikoni mainostaja: Paulig mainostoimisto: Bob the Robot mediatoimisto: dentsu julkaistu: Avotakka, Glorian ruoka&viini, Kauneus &Terveys, Maku, Trendi 34

huhtikuu | kunniamaininta Tunnelma metsässä sähköistyy. VERKKOLEHTI NÄKÖISLEHTI MAKSULLISET VERKON SISÄLLÖT Kokeile maksutta 2 viikkoa LEHTIARKISTO metsalehti.fi/digi V I I S A U T TA M E T S Ä S TÄ Tunnelma metsässä sähköistyy mainostaja: Metsälehti mainostoimisto: Folk Finland mediatoimisto: Mindshare julkaistu: Metsälehti 35

huhtikuu | kunniamaininta 100% onnellisuutta mainostaja: Fiskars Group mainostoimisto: Cocoa konsepti: hasan&partners mediatoimisto: dentsu julkaistu: Koti ja Keittiö, Meidän Mökki, Meidän Talo, Unelmien Talo&Koti, Viherpiha 36

huhtikuu | kunniamaininta 37

toukokuu | voittajat Toukokuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voittajat valitsi dentsun Media Specialist Ida Stromer. Liekin nuolema nautinto / Tulen syleilemä täyttymys mainostaja: HKScan mainostoimisto: SEK mediatoimisto: Dagmar julkaistu: Apu, Glorian ruoka&viini, Kodin Kuvalehti TULEN SYLEILEMÄ TÄYTTYMYS "Kylläpä nyt vesi herahtaa kielelle ja tekee mieli siirtyä grillaamaan! Kiehtova mainossarja, jossa tuotetta ovelasti mainostetaan reseptien kanssa." ITKETTÄVÄN HYVÄ UUTUUS From Our Hands to Yours mainostaja: A. Tillander mainostoimisto: inhouse viimeistely: Mainostoimisto Pekka Karel julkaistu: Eeva "Tehokas ja pysäyttävä. Viesti käsityöllä tehdyistä tuotteista välittyy selkeästi ja tulee hienosti esiin mainoksesta. Lehtivalinta on myös tähän kampanjaan toimiva." MAINOS MAINOS On muuten digiä. Lipsahduksenkestävyyttä Vanhan hyvän ajan luotettavuutta ja digiajan teknologiaa ääriolosuhteisiin. Kestävät käyttäjänsä pienet ja vähän suuremmatkin töppäilyt. Molemmissa neljä paikannusjärjestelmää ja Android 10 -käyttöjärjestelmä. Digi nappaa aina – myös metsällä mainostaja: DNA mainostoimisto: Otavamedian natiivitiimi 269 € 569 € mediasuunnittelu: Otavamedia ja DNA julkaistu: Erä, Metsästys ja Kalastus Blackview BV6600 Uutuus! Veden-, pölyn- ja iskunkestävä. Järeä 8580 mAh:n akku. Valmiustila ilman verkkoyhteyttä jopa 792 tuntia! Mahdollisuus ladata toista matkapuhelinta ja käyttää Zello-sovelluksella radiopuhelimen tavoin. DIGI NAPPAA AINA – MYÖS METSÄLLÄ Kaikki metsädigi löytyy DNA:lta. Anna meidän auttaa vahvistamaan omaa luontoihmisen dna:tasi. K un meno äityy kovaksi, varusteista ei ole varaa tinkiä. Kokenut eränkävijä osaa varautua ikäviinkin yllätyksiin ja ottaa mukaan vain kumppaneita, joihin voi luottaa. Matkapuhelimeksi ei silloin käy mikä tahansa. Sen on oltava valmis ottamaan vastaan koviakin iskuja, selvittävä häkeltymättä kastumisesta ja paikallistettava oma sijainti vielä pitkään viimeisen latauskerran jälkeen. Hyviä vaihtoehtoja niin metsälle, ulkotöihin kuin vaikkapa armeijan harmaisiin löytyy tältä aukeamalta. Sateesta, hiekasta, pölystä tai kolhuista ei tarvitse kantaa huolta, ja parhaassa tapauksessa matkapuhelimella voi ottaa vaikka vedenalaiskuvan. Digitaalisuus tuo lisää mielenrauhaa ja älyä metsälle. Tyhmempikin tajuaa, että fiksulla eränkävijällä ja ulkoilmaihmisellä on monta syytä digata digiä. Metsädigi voi olla paljon muutakin kuin äly- puhelimen tarjoamaa apua. Dronet ovat viime vuosina lyöneet läpi poronhoidossa, ja metsien kartoituksessa niistä on tullut tärkeä työkalu metsäkauppoja suunniteltaessa. Myrskytuhoistakin niiden avulla voidaan nopeasti ottaa selvää. Uusia käyttökohteita löytyy jatkuvasti lisää. Myös riistakameroilla on digitaalinen sydän. Riistaa ja muita eläimiä voi kuvata ja tarkkailla esimerkiksi ruokintapaikoilla ja pesillä. Yhä useampi hankkii niitä valvontatehtäviin kotona, mökillä, veneessä tai asuntovaunussa. Nykyaikaiset valvontakameratkin sopivat mainiosti kaksi- ja nelijalkaisten tarkkailuun. Omalla tontilla niillä pääsee bongaamaan myös eitoivottuja tulijoita. Nopea DNA Laitenetti Plus välittää kuvat ja videot nähtäviksesi kotisohvalle vaikka saman tien. Lisätietoa dna.fi DNA Kauppa DNA Vinkki 1. Bitit liikkeelle DNA Laitenetti Plus on riista- ja valvontakameroiden luottokumppani. Suunniteltu HD-tasoisen kuvan ja videon välittämiseen. Lähetysnopeus 5 Mbit/s. Hinta Alk. 4,90 €/kk Ulefone Armor 10 5G Lippulaivamalli on haarniskoitu sotilasstandardien vaatimusten mukaisesti. 5G-työjuhta vaativaan käyttöön. Suuri 6,67-tuumainen näyttö ja tasokas 64 megapikselin neloiskamera 4K-videokuvauksella. Tarkkailemassa puolestasi Akkukäyttöiset valvontakamerat ovat silmäsi, kun itse olet toisaalla. Video tallentaa myös ääntä. "Kiinnostava artikkelimainen mainos, jonka sisältö hyödyllinen. Mainoksen viesti on hienosti optimoitu lehden kohderyhmälle sopivaksi." Reolink Go / Reolink Go PT Täysin langaton valvontakamera 4G-yhteydellä. Ilmoitus liikkeestä suoraan puhelimeen tai sähköpostiin. Reolink-sovelluksella (Android/iOS, suomi/ruotsi) voi vaihtaa asetuksia langattomasti. Vesitiiviys mahdollistaa ympärivuotisen ulkokäytön. Kestää pitkään ilman latausta. PT-malli on maailman ensimmäinen etänä ohjattava 4G-kamera. Kameraa voi sovelluksella kääntää ja ja kallistaa. 279 € | 349 € 2. Älä kuvaa salaa Jos riista- tai valvontakamera aiotaan sijoittaa maastoon, siihen on pyydettävä lupa maanomistajalta. Valvonnasta täytyy myös ilmoittaa esimerkiksi kyltillä tai tarroilla. Jos kuvaat omalla tontilla, älä riko naapurin kotirauhaa. 3. Meitä on droneksi Tammikuun lopussa voimaan tulleet uudet EU-säännöt velvoittavat kaikki dronen lennättäjät rekisteröitymään ja noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä. Lue lisää droneinfo.fi. Uovision Compact 4G LTE Cloud 20MP Full HD -riistakamera Toimii Laitenetti Plus -liittymällä. Asetukset, kuvat ja videot tarkistat helposti LinckEazi Cloud -palvelulla. Tukee nopeaa 4G-yhteyttä 20 MP:n Full HD -kamera. 279 € Reolink Solar Panel Aurinkopaneeli valvontakameroille. Ylläpitää akun latausta ilman verkkovirtaa. DJI Air 2S Huippuluokan drone. Kuvaa uskomattoman terävät 5K-videot. Älykkäät lento-ominaisuudet. 39 € 1 029 € MAINOS MAINOS 38

Tuli syleili ja liekit nuolivat Lihamainoksia maustoi suomalainen tango HK:n kesäkampanja kutitteli makunystyröitä. Markkinoinnin uusi linja keskittyy makuun, johon suhtaudutaan intohimolla muttei ryppyotsaisesti. H Teksti piia matikainen K:n grillilihat tirisivät kesällä 2021 monen aikakauslehden sivuilla. Maukkaan ruokakuvan jälkeen lehdestä löytyi vielä resepti. Tämä herkullinen kombo toi brändille voiton toukokuun Kuukauden aikkarimainos -kisassa, jonka tuomaroi dentsun Media Specialist Ida Stromer. joissa intohimoa itkettävän hyvään grilliruokaan sävytti suomalainen tangomusiikki. Mainosten pääosassa olivat makunystyröitä kutittelevat ruokakuvat, jotka kuvasi Juha-Pekka Laakio. Ruokastylistinä toimi Harri Syrjänen. ”Tarinan kertominen yhdellä kuvalla on todellinen taitolaji.” Reseptiikkaa on hyödynnetty HK:n mainoksissa ennenkin, mutta muuten toukokuussa käynnistetty kampanja oli osa brändin uutta markkinointilinjaa. – Uusi linja keskittyy makuun, johon HK:lla suhtaudutaan intohimolla muttei liian ryppyotsaisesti. Kohderyhmänä ovat kaikki, joilla on makuaisti, mainostoimisto SEK:n Creative Director Heli Roiha sanoo. Kampanjalla haluttiin ilmentää suomalaisten intohimoa ruokaan. Sitä keksittiin korostaa suomalaisilla tangoilla, joissa räydytään ikävästä, kaivataan palavasti ja kärvennytään intohimon liekeissä. Tangojen tematiikkaa hyödynnettiin sekä printtien teksteissä että kampanjaan kuuluvissa televisiomainoksissa, Heli Roihan mukaan aikakauslehtimainoksen suunnittelussa yksinkertaistaminen on aina haastavinta. – Tarinan kertominen yhdellä kuvalla on todellinen taitolaji ja vaatii usein aikaa ja pieteetillä tehdyn toteutuksen. Sama koskee myös tekstipohjaisia toteutuksia. Kun uudet mediat ovat vallanneet alaa, aikakauslehtimainonta on Roihan mielestä jäänyt jalkoihin. – Toteutuksiin ei enää satsata samaan tapaan kuin joskus ennen. Uusia trendejä synnytetään enemmänkin muualla mainonnan laajalla kentällä. Roiha kuvailee printtimainontaa yhdeksi mainonnan kuninkuuslajiksi. Hän toivoisi näkevänsä mahdollisimman hyvin tuotettuja, loppuun asti hiottuja toteutuksia, joissa on terävä, yksinkertainen idea. – Idea voi olla sanallinen tai kuvallinen, kunhan se on. 39

toukokuu | voittaja Itkettävän hyvää grilliin: GIOVANNIN KAINALOINEN 4 annosta / n. 30 min HK Maakarit® Toscanan Giovanni, 260g Suloinen Sahrami-aioli 2 dl majoneesia 1 valkosipulin kynsi raastettuna 1⁄2 pss (veitsen kärjellinen) sahramia Hullaannuttavat Gremolata-perunat 500 g uutta perunaa 2 valkosipulinkynttä 1 sitruuna 1 ruukku lehtipersiljaa 1⁄2 dl oliiviöljyä 1 tl suolaa 1⁄2 tl mustapippuria myllystä Tee näin Paista tai grillaa makkarat pakkauksen ohjeen mukaan ja tarjoa gremolata-perunoiden ja sahrami-aiolin kera. Sahrami-aioli: Sekoita kulhossa majoneesi ja loput raaka-aineet. Anna maustua jääkaapissa kunnes makkarat ja perunat ovat valmiita. Gremolata-perunat: Kypsennä puolitetut perunat uunissa 175 asteessa noin 15 minuuttia, kunnes ne ovat kypsiä. Valmista sillä välin gremolata. Raasta sitruunankuori ja valkosipulinkynnet, hienonna lehtipersilja ja sekoita kulhossa oliiviöljyn kanssa. Purista joukkoon puolikkaan sitruunan mehu ja mausta suolalla ja mustapippurilla. Kaada gremolata kuumien perunoiden päälle ja sekoita. TULEN SYLEILEMÄ TÄYTTYMYS ITKETTÄVÄN HYVÄ UUTUUS Liekin nuolema nautinto / Tulen syleilemä täyttymys mainostaja: HKScan mainostoimisto: SEK mediatoimisto: Dagmar julkaistu: Apu, Glorian ruoka&viini, Kodin Kuvalehti 40

toukokuu | kunniamaininta From Our Hands to Yours mainostaja: A. Tillander mainostoimisto: inhouse viimeistely: Mainostoimisto Pekka Karel julkaistu: Eeva 41

toukokuu | kunniamaininta MAINOS DIGI NAPPAA AINA – MYÖS METSÄLLÄ Kaikki metsädigi löytyy DNA:lta. Anna meidän auttaa vahvistamaan omaa luontoihmisen dna:tasi. K un meno äityy kovaksi, varusteista ei ole varaa tinkiä. Kokenut eränkävijä osaa varautua ikäviinkin yllätyksiin ja ottaa mukaan vain kumppaneita, joihin voi luottaa. Matkapuhelimeksi ei silloin käy mikä tahansa. Sen on oltava valmis ottamaan vastaan koviakin iskuja, selvittävä häkeltymättä kastumisesta ja paikallistettava oma sijainti vielä pitkään viimeisen latauskerran jälkeen. Hyviä vaihtoehtoja niin metsälle, ulkotöihin kuin vaikkapa armeijan harmaisiin löytyy tältä aukeamalta. Sateesta, hiekasta, pölystä tai kolhuista ei tarvitse kantaa huolta, ja parhaassa tapauksessa matkapuhelimella voi ottaa vaikka vedenalaiskuvan. Digitaalisuus tuo lisää mielenrauhaa ja älyä metsälle. Tyhmempikin tajuaa, että fiksulla eränkävijällä ja ulkoilmaihmisellä on monta syytä digata digiä. Metsädigi voi olla paljon muutakin kuin äly- puhelimen tarjoamaa apua. Dronet ovat viime vuosina lyöneet läpi poronhoidossa, ja metsien kartoituksessa niistä on tullut tärkeä työkalu metsäkauppoja suunniteltaessa. Myrskytuhoistakin niiden avulla voidaan nopeasti ottaa selvää. Uusia käyttökohteita löytyy jatkuvasti lisää. Myös riistakameroilla on digitaalinen sydän. Riistaa ja muita eläimiä voi kuvata ja tarkkailla esimerkiksi ruokintapaikoilla ja pesillä. Yhä useampi hankkii niitä valvontatehtäviin kotona, mökillä, veneessä tai asuntovaunussa. Nykyaikaiset valvontakameratkin sopivat mainiosti kaksi- ja nelijalkaisten tarkkailuun. Omalla tontilla niillä pääsee bongaamaan myös eitoivottuja tulijoita. Nopea DNA Laitenetti Plus välittää kuvat ja videot nähtäviksesi kotisohvalle vaikka saman tien. Lisätietoa dna.fi DNA Kauppa MAINOS Digi nappaa aina – myös metsällä mainostaja: DNA mainostoimisto: Otavamedian natiivitiimi mediasuunnittelu: Otavamedia ja DNA julkaistu: Erä, Metsästys ja Kalastus 42 DNA Vinkki 1. Bitit liikkeelle DNA Laitenetti Plus on riista- ja valvontakameroiden luottokumppani. Suunniteltu HD-tasoisen kuvan ja videon välittämiseen. Lähetysnopeus 5 Mbit/s. Hinta Alk. 4,90 €/kk 2. Älä kuvaa salaa Jos riista- tai valvontakamera aiotaan sijoittaa maastoon, siihen on pyydettävä lupa maanomistajalta. Valvonnasta täytyy myös ilmoittaa esimerkiksi kyltillä tai tarroilla. Jos kuvaat omalla tontilla, älä riko naapurin kotirauhaa. 3. Meitä on droneksi Tammikuun lopussa voimaan tulleet uudet EU-säännöt velvoittavat kaikki dronen lennättäjät rekisteröitymään ja noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä. Lue lisää droneinfo.fi.

MAINOS MAINOS On muuten digiä. Lipsahduksenkestävyyttä Lipsahduksenkestävyyttä Vanhan Vanhan hyvän hyvän ajan ajan luotettavuutta luotettavuutta jaja digiajan digiajan teknologiaa teknologiaa ääriolosuhteisiin. ääriolosuhteisiin. Kestävät Kestävät käyttäjänsä käyttäjänsä pienet pienet jaja vähän vähän suuremmatkin suuremmatkin töppäilyt. töppäilyt. Molemmissa Molemmissa neljä neljä paikannusjärjestelmää paikannusjärjestelmää jaja Android Android 10 10 -käyttöjärjestelmä. -käyttöjärjestelmä. Blackview Blackview BV6600 BV6600 Uutuus! Uutuus! Veden-, Veden-, pölynpölyn- jaja iskunkestävä. iskunkestävä. Järeä Järeä 8580 8580 mAh:n mAh:n akku. akku. Valmiustila Valmiustila ilman ilman verkkoyhteyttä verkkoyhteyttä jopa jopa 792 792 tuntia! tuntia! Mahdollisuus Mahdollisuus ladata ladata toista toista matkapuhelinta matkapuhelinta jaja käyttää käyttää Zello-sovelluksella Zello-sovelluksella radiopuhelimen radiopuhelimen tavoin. tavoin. Ulefone Ulefone Armor Armor 10 10 5G 5G Lippulaivamalli Lippulaivamalli on on haarniskoitu haarniskoitu sotilasstandardien sotilasstandardien vaatimusten vaatimusten mukaisesti. mukaisesti. 5G-työjuhta 5G-työjuhta vaativaan vaativaan käyttöön. käyttöön. Suuri Suuri 6,67-tuumainen 6,67-tuumainen näyttö näyttö jaja tasokas tasokas 64 64 megapikselin megapikselin neloiskamera neloiskamera 4K-videokuvauksella. 4K-videokuvauksella. 269 269 €€ 569 569 €€ Tarkkailemassa Tarkkailemassa puolestasi puolestasi Akkukäyttöiset Akkukäyttöiset valvontakamerat valvontakamerat ovat ovat silmäsi, silmäsi, kun kun itse itse olet olet toisaalla. toisaalla. Video Video tallentaa tallentaa myös myös ääntä. ääntä. Reolink Reolink Go Go // Reolink Reolink Go Go PT PT Täysin Täysin langaton langaton valvontakamera valvontakamera 4G-yhteydellä. 4G-yhteydellä. Ilmoitus Ilmoitus liikkeestä liikkeestä suoraan suoraan puhelimeen puhelimeen tai tai sähköpostiin. sähköpostiin. Reolink-sovelluksella Reolink-sovelluksella (Android/iOS, (Android/iOS, suomi/ruotsi) suomi/ruotsi) voi voi vaihtaa vaihtaa asetuksia asetuksia langattomasti. langattomasti. Vesitiiviys Vesitiiviys mahdollistaa mahdollistaa ympärivuotisen ympärivuotisen ulkokäytön. ulkokäytön. Kestää Kestää pitkään pitkään ilman ilman latausta. latausta. PT-malli PT-malli on on maailman maailman ensimmäinen ensimmäinen etänä etänä ohjattava ohjattava 4G-kamera. 4G-kamera. Kameraa Kameraa voi voi sovelluksella sovelluksella kääntää kääntää jaja jaja kallistaa. kallistaa. Uovision Uovision Compact Compact 4G 4G LTE LTE Cloud Cloud 20MP 20MP Full Full HD HD -riistakamera -riistakamera Toimii Toimii Laitenetti Laitenetti Plus Plus -liittymällä. -liittymällä. Asetukset, Asetukset, kuvat kuvat jaja videot videot tarkistat tarkistat helposti helposti LinckEazi LinckEazi Cloud Cloud -palvelulla. -palvelulla. Tukee Tukee nopeaa nopeaa 4G-yhteyttä 4G-yhteyttä 20 20 MP:n MP:n Full Full HD HD -kamera. -kamera. 279 279 €€ 279 279 €€ || 349 349 €€ Reolink Reolink Solar Solar Panel Panel Aurinkopaneeli Aurinkopaneeli valvontakameroille. valvontakameroille. Ylläpitää Ylläpitää akun akun latausta latausta ilman ilman verkkovirtaa. verkkovirtaa. DJI Air Air 2S 2S DJI Huippuluokan drone. drone. Huippuluokan Kuvaa uskomattoman uskomattoman terävät terävät 5K-videot. 5K-videot. Kuvaa Älykkäät lento-ominaisuudet. lento-ominaisuudet. Älykkäät 39 39 €€ 11 029 029 €€ MAINOS MAINOS 43

kesä–elokuu | voittajat Kesä-elokuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voittajat valitsi SEK:n Creative Director Heli Roiha. Jottei yksikään lapsi jää ulkopuoliseksi mainostaja: Pelastusarmeija mainostoimisto: Make it Simple mediatoimisto: dentsu julkaistu: Anna, Kotiliesi, Viva "Selkeä ja pysäyttävä mainos, jossa yhdellä kuvalla kerrotaan kaikki olennainen." Ota tavaksi perjantaipuhelu mainostaja: Alko mainostoimisto: TBWA\Helsinki mediatoimisto: OMD Finland julkaistu: Anna, Apu, Me Naiset, Kotivinkki "Yksinkertainen, selkeästi ja tyylikkäästi toteutettu idea." Yhteistyössä Paras apu yksinäisyyteen on yhteys toiseen ihmiseen. Tartu puhelimeen, sillä joku kaipaa soittoasi. Jos sinulla ei ole kelle soittaa, löydät tukea: alko.fi/yksinaisyys Evolution 70 % Reloaded tytöistä haluaa mainostaja: Dove näyttää täydelliseltä mainostoimisto: INGOkuvissa. julkaisemissaan mediatoimisto: Mindshare julkaistu: Kauneus & Terveys, Me Naiset 2.7.2021 17.23 Sosiaalisen median paineet vahingoittavat nuorten itsetuntoa ja voivat vaikuttaa negatiivisesti heidän elämäänsä. Muutetaan tämä käytös. Dove Itsetuntohanke auttaa lapsia ja nuoria vahvistamaan "Tyylikkään vähäeleisesti toteutettu jatko Doven luonnollisen kauneuden sarjalle." itsetuntoaan sekä luomaan myönteisemmän kehokäsityksen. Lataa sosiaalista mediaa koskeva oppimateriaalimme ja lue, miten voit auttaa. Syno Internationalin Suomessa suorittama tutkimus, 2021 (ikä 10-17). 31704379_alko_yksinäisyys2021_217x280_KEITTIO.indd 1 Lue lisää 44

Koskettava idea löytyi koulumaailmasta Pelastusarmeijan kampanjassa hyväntekeminen näkyi myös yhteistyössä, sillä mainos syntyi pro bono -periaatteella. P Teksti piia matikainen erinteinen luokkakuva, jossa on kuitenkin jotain perin häiritsevää ja surullista. Yksi lapsi istuu yksin, muista erillään. – Selkeä ja pysäyttävä mainos, jossa yhdellä kuvalla kerrotaan kaikki olennainen, tiivistää SEK:n Creative Director Heli Roiha, joka toimi tuomarina kesä–elokuun mainoskisassa. Pelastusarmeijan Auta ihmistä -keräys auttaa monenlaisia avuntarvitsijoita: vähävaraisia lapsiperheitä, yksinäisiä vanhuksia, syrjäytyneitä nuoria. Vuoden 2021 kampanjassa aiheeksi valikoitui lasten ja nuorten syrjäytyminen, mikä oli erityisen ajankohtainen ongelma koronaeristäytymisen vuoksi. -keräys on tuonut edellistä suuremman tuoton. Yhteistyö perustuu luottamukseen, joka on saavutettu onnistumisten kautta. – Ensin päätetään, mitä sanotaan, ja sitten se, miten sanotaan. Aihe sovitaan yhteistyössä asiakkaan kanssa, ja me luomme aiheesta erilaisia dramatisaatioita, joista vaikuttavin valitaan toteutettavaksi. Nyt valinta oli selkeä: luokkakuva-aihe resonoi kaikkien osapuolten mielissä. ”Ensin päätetään, mitä sanotaan, ja sitten se, miten sanotaan.” – Mainoksen idea löytyi koulumaailmasta. Luokkakuva on yksinkertainen ja ymmärrettävä metafora asiasta. Luotiin kuva, jossa yksi lapsi on eristetty muista, mainostoimisto Make it Simplen Account Director Pia Eiro kertoo. Mainoksen teksti noudatti Auta ihmistä -keräyksessä käytettyä linjaa, jota varioidaan vuosittain aiheen mukaan. Lehdet valikoituivat kampanjaan laajan tavoittavuuden mukaan, koska keräyksen kohderyhmä on lavea: kuka tahansa voi tehdä hyvää. Hyväntekeminen näkyi myös yhteistyössä: Make it Simple ja valokuvaaja Anton Sucksdorff toteuttivat kampanjan pro bono -periaatteella. Eiro pitää aikakauslehtimainontaa erinomaisena brändinrakennusvälineenä. – Sitä saisi olla enemmänkin. Kuten myös laadukkaasti printin ehdoilla toteutettuja kuvan ja tekstin yhdistelmiä, joissa on todellinen oivallus. Make it Simplen ja Pelastusarmeijan yhteistyö alkoi vuonna 2015, ja takana on jo yhdeksän suurta kampanjaa. Eiron mukaan jokainen Joulupata- ja Auta ihmistä 45

kesä–elokuu | voittaja Jottei yksikään lapsi jää ulkopuoliseksi mainostaja: Pelastusarmeija mainostoimisto: Make it Simple mediatoimisto: dentsu julkaistu: Anna, Kotiliesi, Viva 46

kesä–elokuu | kunniamaininta Yhteistyössä Paras apu yksinäisyyteen on yhteys toiseen ihmiseen. Tartu puhelimeen, sillä joku kaipaa soittoasi. Jos sinulla ei ole kelle soittaa, löydät tukea: alko.fi/yksinaisyys 31704379_alko_yksinäisyys2021_230x297_PUISTO.indd 1 Ota tavaksi perjantaipuhelu mainostaja: Alko mainostoimisto: TBWA\Helsinki mediatoimisto: OMD Finland julkaistu: Anna, Apu, Me Naiset, Kotivinkki 47 2.7.2021 17.24

kesä–elokuu | kunniamaininta Yhteistyössä Paras apu yksinäisyyteen on yhteys toiseen ihmiseen. Tartu puhelimeen, sillä joku kaipaa soittoasi. Jos sinulla ei ole kelle soittaa, löydät tukea: alko.fi/yksinaisyys 31704379_alko_yksinäisyys2021_217x280_KEITTIO.indd 1 2.7.2021 17.23 48

kesä–elokuu | kunniamaininta Yhteistyössä Paras apu yksinäisyyteen on yhteys toiseen ihmiseen. Tartu puhelimeen, sillä joku kaipaa soittoasi. Jos sinulla ei ole kelle soittaa, löydät tukea: alko.fi/yksinaisyys 31704379_alko_yksinäisyys2021_217x280_PIHA.indd 1 2.7.2021 17.24 49

kesä–elokuu | kunniamaininta Evolution Reloaded mainostaja: Dove mainostoimisto: INGO mediatoimisto: Mindshare julkaistu: Kauneus & Terveys, Me Naiset 50

70 70%%tytöistä tytöistähaluaa haluaa näyttää näyttäätäydelliseltä täydelliseltä julkaisemissaan julkaisemissaankuvissa. kuvissa. Sosiaalisen Sosiaalisenmedian medianpaineet paineetvahingoittavat vahingoittavatnuorten nuortenitsetuntoa itsetuntoa jajavoivat voivatvaikuttaa vaikuttaanegatiivisesti negatiivisestiheidän heidänelämäänsä. elämäänsä.Muutetaan Muutetaan tämä tämäkäytös. käytös. Dove DoveItsetuntohanke Itsetuntohankeauttaa auttaalapsia lapsiajajanuoria nuoriavahvistamaan vahvistamaan itsetuntoaan itsetuntoaansekä sekäluomaan luomaanmyönteisemmän myönteisemmänkehokäsityksen. kehokäsityksen. Lataa Lataasosiaalista sosiaalistamediaa mediaakoskeva koskevaoppimateriaalimme oppimateriaalimmejajalue, lue, Syno Internationalin Suomessa suorittama tutkimus, 2021 (ikä 10-17). Syno Internationalin Suomessa suorittama tutkimus, 2021 (ikä 10-17). miten mitenvoit voitauttaa. auttaa. Lue Lue lisää lisää 51

syyskuu | voittajat Syyskuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voittajat valitsi Make it Simplen Account Director Pia Eiro. Ei kannettavaa. Ei kannettavaa mainostaja: Kesko mainostoimisto: hasan & partners julkaistu: K-Ruoka "Simppeli ja jättää oivalluksen katsojalle." Katso lähelle ja näe kauas mainostaja: Vepsäläinen / Finavia mainostoimisto: TBWA\Helsinki julkaistu: Glorian ruoka&viini, Matka "Kuvan voimalla saa lukijan kiinnostumaan ja miettimään. Erottuu positiivisesti." H A S S EL PÄ HK IN Ä-V IIK U N A L EIPÄ 37109_Finavia_Vepsalainen_katsolahelle_naetkauas_Ranta_Gloria_230x297.indd 1 30/08/2021 14.42 Artesaanileipien aatelia mainostaja: Fazer Leipomot mainostoimisto: Aivan kuva: Koski Syväri mediatoimisto: Dagmar julkaistu: Glorian ruoka&viini, HS Kuukausiliite, Maku, Viinilehti "Herkullisesti toteutettu mainos luo tuotteesta laadukkaan mielikuvan." LÖYDÄ LÄHIN LEIPOMOSI: FAZER.FI/LEIPURIT Leipä syntyy leipurin käsissä. Tässä vahvakuorisessa leivässä maistuu paahdetun hasselpähkinän rouheus ja kuivatun viikunan makeus. Mikä tärkeintä, leipurimme leipovat kaikki leipämme aina alusta asti käsin. Siksi saat herkulliset leivät meiltä vastaleivotun tuoreina 114 leipomostamme ympäri Suomen. Maista ja ihastu! 52

Keskon kampanja ei tarjoillut viestiä valmiiksi lautasella Syyskuun paras aikkarimainos tehtiin niille, jotka ovat kyllästyneet tekstintäyteisiin mainoksiin ja arvostavat nokkelaa ja yksinkertaista toteutusta. K Teksti piia matikainen esko otti syksyllä 2021 askelen uuteen suuntaan ja lähti leikittelemään. Verkkokaupan mainoskampanja erottui perinteisestä ruokakauppamainonnasta nokkeluudellaan ja toi voiton syyskuun Kuukauden aikkarimainos -kilpailussa. Kisan tuomarina toimi mainostoimisto Make it Simplen Account Director Pia Eiro. – Halusimme löytää uuden ja raikkaan tavan visualisoida verkkokaupasta ostamista: tavan, joka olisi leikkisä mutta viestisi samalla korkeaa laatua, sanoo hasan & partnersin Art Director Pauline Korp. Mainos suunnattiin ihmisille, jotka ovat saaneet tarpeekseen tekstipainotteisista mainoksista ja arvostavat sen sijaan nokkelaa ja yksinkertaista toteutusta. – Usein lehtiä lueskellaan kampaajalla, palvelujonossa tai rauhallisena hetkenä kotona. Näin ollen lukijaa ei tulisi kuormittaa raskaalla tekstisisällöllä. Mainoksen olisi hyvä olla helposti ymmärrettävä, selkeä ja huomiota herättävä, Korp perustelee. "Lukijaa ei tulisi kuormittaa raskaalla tekstisisällöllä." Korp on ihminen mainosidean takana, mutta hän painottaa, että kampanja syntyi hyvässä yhteistyössä tiimin ja mainostajan kanssa. Valokuvaaja Bryan Saragosa ja ruokastylisti Anne Törnroos herättivät idean eloon. Hän on pannut merkille, että moni iso brändi on siirtynyt väri- ja tonaliteettibrändäykseen. – Aina ei tarvitse olla logoa kulmassa, koska brändi voi olla tunnistettava myös ilman sitä. Toki tällöin brändin täytyy olla vakiinnuttanut asemansa ja hyvin tunnettu. Korp toivoo mainosten formaattiin ja asetteluun enemmän luovuutta ja leikkisyyttä sekä ainutlaatuisempaa värienkäyttöä ja yksinkertaisuutta. – Minusta on ihanaa, kun mainos jättää kuluttajalle tilaa oivaltamiseen. Kaikkea ei aina tarvitse tarjoilla valmiiksi lautasella. K-Ruoka-lehdessä julkaistu printtimainos oli osa laajempaa kampanjaa, joka tehtiin ensisijaisesti digikanaviin. Se koostui useasta taktisesta mainoksesta, joiden kuvissa oli hedelmiä, vihanneksia ja muita ruokatuotteita sekä lyhyt ja ytimekäs viesti, joka kertoi nokkelasti verkko-ostamisesta. 53

syyskuu | voittaja Ei kannettavaa. Ei kannettavaa mainostaja: Kesko mainostoimisto: hasan & partners julkaistu: K-Ruoka 54

syyskuu | kunniamaininta Katso lähelle ja näe kauas mainostaja: Vepsäläinen / Finavia mainostoimisto: TBWA\Helsinki julkaistu: Glorian ruoka&viini, Matka 37109_Finavia_Vepsalainen_katsolahelle_naetkauas_Ranta_Gloria_230x297.indd 1 55 30/08/2021 14.42

syyskuu | kunniamaininta 37109_Finavia_Vepsalainen_katsolahelle_naetkauas_Palmut_Matkalehti_230x297.indd 1 27/08/2021 9.01 56

syyskuu | kunniamaininta H A S S EL PÄ HK IN Ä-V IIK U N A L EIPÄ LÖYDÄ LÄHIN LEIPOMOSI: FAZER.FI/LEIPURIT Leipä syntyy leipurin käsissä. Tässä vahvakuorisessa leivässä maistuu paahdetun hasselpähkinän rouheus ja kuivatun viikunan makeus. Mikä tärkeintä, leipurimme leipovat kaikki leipämme aina alusta asti käsin. Siksi saat herkulliset leivät meiltä vastaleivotun tuoreina 114 leipomostamme ympäri Suomen. Maista ja ihastu! Artesaanileipien aatelia mainostaja: Fazer Leipomot mainostoimisto: Aivan kuva: Koski Syväri mediatoimisto: Dagmar julkaistu: Glorian ruoka&viini, HS Kuukausiliite, Maku, Viinilehti 57

lokakuu | voittajat Lokakuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voittajat valitsi hasan&partnersin AD Pauline Korp. CRÈME DE LA CRÈME Crèmè de la Crèmè mainostaja: Hankkija mainostoimisto: Kultainen Sherpa mediatoimisto: OMD Finland kuvatuotanto: Brink julkaistu: Maatilan Pellervo HANKKI EKM-TUO JAN TOSTURVA takaa tyytyväisy yden Hankkijan EKM-rehut tekevät lehmistä kermojen kermaa. "Näin pimeänä vuodenaikana kevyellä huumorilla ryyditetty nokkela toteutus erottuu edukseen." Hyvinvoiva eläin, joka tuottaa runsaasti pitoisuuksia litratuotoksesta tinkimättä, on ilo omistajilleen. Takaamme EKM-rehuillamme laadukkaamman lopputuloksen – +1 EKM kg lisää maitoa. Tutustu rehuihin ja EKM-Tuotosturvaan: hankkija.fi/ekm Ostakaa makkaraa, härkäpapu myöskin muistakaa mainostaja: Raisio mainostoimisto: Miltton mediatoimisto: Virta julkaistu: K-Ruoka “Mainos saa kuulemaan melodian ilman, että nuotteja on edes mukana. Hauska ja nokkela!” #tyttöjenpäivä mainostaja: Plan International Suomi konseptointi: Plan International Suomi valokuvaus: Marek Sabogal julkaistu: Apu, Suomen Kuvalehti “Kiva ja luova idea, joka laittaa ajattelemaan.” Keräyslupa: RA/2020/313 ästään itse. kehostaan ja eläm varhain. on oikeus päättää Jokaisella tytöllä miljoonista tytöistä tulee äitejä liian Silti joka vuosi tietoa, on ään ja heidän yhteisöill auksia. lä tytöil män Mitä enem liian varhaisia rask sitä vähemmän on Lahjoita tietoa. Tule tyttösponssiksi. plan.fi/tyttöjenpäivä 58

Lehmä stailattiin Vogue-kelpoiseksi Hankkijan mainos lähestyi maitotilallisia pilke silmäkulmassa. Kampanjalla haluttiin viestiä, että EKM-rehua nauttineet lehmät kuuluvat kermojen kermaan. K Teksti piia matikainen auniit lehmämallit, rohkea idea ja mainostajan ja mainostoimiston saumaton yhteistyö. Tässä resepti kuukauden parhaaseen aikkarimainokseen. uskoivat, että kohderyhmä ymmärtää viestin, vaikka mainoksen otsikko onkin ranskaa. Kampanja koostui kahdesta mainoksesta, joissa esiintyivät kaksi Suomen päälehmärotua: ruskea ayrshire ja musta-valkoinen holstein. Ruskean lehmän tähdittämän printtimainoksen lisäksi mainoksia on julkaistu Hankkijan omalla kampanjasivulla, bannereina ja sosiaalisessa mediassa. Lisäksi mainos oli ulkopuolisten nettisivujen bannerina. Hankkijan mainoksesta Maatilan Pellervon lukijaa silmäili lehmä, jolla oli kukkapäähine ja kaulassaan helmet. Kisan tuomarina toimi hasan & partnersin AD Pauline Korp, jonka mielestä kevyellä huumorilla ryyditetty nokkela toteutus erottui edukseen pimeänä vuodenaikana. ”Tavoitteena oli luoda sellainen visuaalinen ilme, joka pysäyttää lukijan.” Hankkijan markkinointipäällikkö Marjut Suokanto kertoo, että mainos poikkesi Hankkijan tyypillisestä mainonnasta. – Halusimme olla rohkeita ja tehdä pilke silmäkulmassa näyttäviä asioita. Tavoitteena oli luoda sellainen visuaalinen ilme, joka pysäyttää lukijan. Kampanjalla pyrittiin viestimään, että EKM-rehua nauttineet lehmät kuuluvat kermojen kermaan: ne voivat hyvin ja tuottavat runsaasti litroja maidon pitoisuuksista tinkimättä. Suokannon mukaan kampanjan kohderyhmää ovat kaikki Suomen maitotilat, sekä isot että pienet. – Erityisesti yrittäjäpersoonat, jotka ovat tuloshakuisia ja hakevat yritystoiminnalleen parasta kannattavuutta. He ovat valmiita panostamaan laatuun ja osaamiseen saavuttaakseen tavoitteensa. Mainostoimisto Sherpa teki kaksi ehdotusta, joista Hankkijan työryhmä valitsi omasta mielestään rohkeamman ja riskialttiimman lähestymistavan. Inspiraatio haettiin muotimaailmasta. Lehmät stailattiin ja kuvattiin kuin ne olisi kuvattu Vogueen. Suokanto kertoo, että printtilehteen tehty ilme on yleensä pohjana kaikelle muulle markkinoinnille. Painojälkeä seurataan ja se otetaan huomioon tulevassa suunnittelussa. – Lopullinen päätös kuvien ja tekstien yksityiskohdista muodostettiin hyvässä yhteistyössä Hankkijan ja mainostoimiston välillä. Teknisesti kuvatoteutus tehtiin taidokkaalla kuvankäsittelyllä, Suokanto sanoo. – Aikakauslehtien etu on kohderyhmän tavoitettavuudessa, ilmeessä ja hinta-laatusuhteen toteutumisessa. Kuvallisen huomioarvon lisäksi lehtimainoksessa on saatava suhteellisen pieneen tilaan tärkein viesti ja linkit sähköiseen viestintään. Mainostoimisto Sherpan suunnittelijat halusivat lähestyä maitotilallisia yllättävällä ja mieleenpainuvalla tavalla. He 59

lokakuu | voittaja CRÈME DE LA CRÈME HAN KKIJ AN EKM-TUO TOSTURV A takaa tyytyväis yyden Hankkijan EKM-rehut tekevät lehmistä kermojen kermaa. Hyvinvoiva eläin, joka tuottaa runsaasti pitoisuuksia litratuotoksesta tinkimättä, on ilo omistajilleen. Takaamme EKM-rehuillamme laadukkaamman lopputuloksen – +1 EKM kg lisää maitoa. Tutustu rehuihin ja EKM-Tuotosturvaan: hankkija.fi/ekm Crèmè de la Crèmè mainostaja: Hankkija mainostoimisto: Kultainen Sherpa mediatoimisto: OMD Finland kuvatuotanto: Brink julkaistu: Maatilan Pellervo 60

lokakuu | kunniamaininta Ostakaa makkaraa, härkäpapu myöskin muistakaa mainostaja: Raisio mainostoimisto: Miltton mediatoimisto: Virta julkaistu: K-Ruoka 61

lokakuu | kunniamaininta Keräyslupa: RA/2020/313 mästään itse. ä kehostaan ja elä varhain. tä ät pä s eu oik n on Jokaisella tytöllä miljoonista tytöistä tulee äitejä liia Silti joka vuosi a, isöillään on tieto lä ja heidän yhte öil tyt ia. än m ks au em sk en Mitä liian varhaisia ra sitä vähemmän on Lahjoita tietoa. Tule tyttösponssiksi. plan.fi/tyttöjenpäivä #tyttöjenpäivä mainostaja: Plan International Suomi konseptointi: Plan International Suomi valokuvaus: Marek Sabogal, Photography julkaistu: Apu, Suomen Kuvalehti 62

lokakuu | kunniamaininta Jokaisella tytöllä on oikeus päättää elämästään itse. Silti joka vuosi 12 miljoonaa alaikäistä tyttöä joutuu naimisiin. Keräyslupa: RA/2020/313 Mitä enemmän tytöillä ja heidän yhteisöillään on tietoa, sitä vähemmän on lapsiavioliittoja. Lahjoita tietoa. Tule tyttösponssiksi. plan.fi/tyttöjenpäivä 63

marras–joulukuu | voittajat Marras-joulukuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voittajat Onko vielä mustikkamaita pentujen leikkeihin? valitsi Hankkijan markkinointipäällikkö Marjut Suokanto. Onko enää korpimaita kuljettavaksi? Onko turvaa ja tulevaisuutta kaikille? Minkälaisen jäljen sinä jätät Suomen luontoon? mainostaja: Suomen luonnonsuojeluliitto suunnittelu: inhouse kuva: Ville-Veikko Mastomäki, Emmi Riikoinen julkaistu: Suomen Kuvalehti Minkälaisen jäljen sinä jätät Suomen luontoon? "Hyvät ja tunteikkaat otsikot herättävät tajuamaan, ettei luonnonsuojelussa ole kysymys pelkästään ihmisten lapsista ja marjamaista. Testamenttilahjoittamiselle voisi löytyä kohderyhmää useammastakin mediasta." Tekemällä testamenttilahjoituksen Suomen luonnonsuojeluliitolle autat suojelemaan yhteisen omaisuutemme, luontomme. Tutustu testamenttilahjoittamiseen: sll.fi/testamenttilahjoitus korvaamaton luusto mainostaja: Amgen mainostoimisto: KarpaloGroup mediatoimisto: KarpaloGroup julkaistu: Anna, Kodin Kuvalehti, Kotiliesi, Suomen Kuvalehti "Kirjainten puuttuminen on kätevä koukku saada ihminen pysähtymään mainoksen ääreen. Luukato ja katoavat esineet on myös kiva oivallus. Parasta on se, että esineiden varjot ovat luuston osia." Murtuiko ranteesi, kun kaaduit tai putosit matalalta? Moni yllättyy kuullessaan, että myös rannemurtuma voi olla luukadon eli osteoporoosin ensimmäinen oire. Siksi murtuman syy tulisi aina tutkia, etenkin vaihdevuosi-iän ohittaneilla naisilla.1 PIDÄ LUUSTOSTA HUOLTA – uutta ei saa kaupasta. 1. Osteoporoosin Käypä hoito suositus 8.12.2020 https://www.kaypahoito.fi/hoi24065#s8 KUINKA YLEINEN OSTEOPOROOSI ON? Lue lisää: luustoliitto.fi. FI-NPS-1021-00005/10-2021 Ajoissa löydetty osteoporoosi vähentää riskiä lonkkamurtumaan, joka voi muuttaa elämän kulun lopullisesti. Varaa aika yleislääkärille, jolta saat tarvittaessa lähetteen luuntiheysmittaukseen. Nollalinja lähisuhdeväkivallalle mainostaja: THL Nollalinja mainostoimisto: TBWA\Helsinki mediatoimisto: TBWA\Helsinki julkaistu: Me Naiset "Pysäyttävä ja ajatuksia herättävä mainossarja, joka ei kaipaa selittävää tekstiä. Kuvissa on raju kontrasti, kun toisen vanhemman paikalla onkin nyrkkeilysäkki. Hienoa, että roolit on esitetty myös toisinpäin. Mainos olisi ollut hyvä myös johonkin miehille suunnattuun aikakauslehteen." Nollalinja_MeNaiset.indd 2 15.12.2021 8.25 64

Vanha tuttu karhu vie viestin perille Suomen luonnonsuojeluliitto luottaa testamenttilahjoittamisen markkinoinnissa yhtenäiseen ilmeeseen. K Teksti piia matikainen – Pidimme viime syksynä myös aihetta käsittelevän webinaarin, ja toinen samanlainen on tarkoitus pitää kevään aikana. Mainostamme testamenttilahjoittamista myös esimerkiksi Googlen hakusanamarkkinointityökalun avulla, Tuominen kertoo. arhu syntyi jo vuonna 2016. Viime vuosien aikana se on seikkaillut monesti Suomen luonnonsuojeluliiton testamenttilahjoittamista koskevissa markkinointiviestintämateriaaleissa, ja marras–joulukuussa karhulla kuvitettu mainos toi voiton Kuukauden aikkarimainos -kisassa. Kisamenestys ilahduttaa järjestöä, sillä mainos syntyi kotikutoisesti pienellä budjetilla talon sisällä ilman media- ja mainostoimistoja. Suomen luonnonsuojeluliitto tekee nykyään pääosin digitaalista mainontaa. Suurin haaste printtimainoksen suunnittelussa onkin Tuomisen mukaan klikattavien linkkien puute ja sen huomioiminen suunnittelussa. "Selkeät kohderyhmät rajaavat mediaympäristöjen valintaa." – Mainokseen on saatava kaikki tarpeellinen tieto sisällytettyä riittävän tiiviissä mutta visuaalisesti miellyttävässä muodossa. Printtimainoksen näkevä ei varmasti kirjoita lehdessä olevaa linkkiä yhtä helposti hakukoneeseen kuin jos siirtyisi sivulle vain klikkaamalla. Myös tällaisten mainosten kohdentaminen ja tulosten seuraaminen on haastavampaa. – Pyrimme pitämään testamenttilahjoittamista käsittelevän markkinointiviestinnän yhtenäisenä sen tunnettuuden lisäämiseksi. Kampanjan kuvavalinta poikkeaa liiton kuvamaailmasta, sillä yleensä käytämme oikeita, näyttäviä luontokuvia, Suomen luonnonsuojeluliiton markkinointiasiantuntija Mimosa Tuominen sanoo. Suomen luonnonsuojeluliitolla on selkeät kohderyhmät, joita se tavoittelee. Tämä rajaa mediaympäristön valintaa. – Väärin kohdennetuille ryhmille näkymisen riskinä on mahdollisen negatiivisen keskustelun nousu, Tuominen huomauttaa. Mainoksen viesti on, että testamenttilahjoittaminen on hyvä ja helppo keino tehdä kauaskantoinen ja merkittävä teko suomalaisen luonnon puolesta. – Haluamme luoda kuvaa testamenttilahjoittamisesta positiivisena asiana, mutta pyrimme pitämään mainoksen viestin hienovaraisena. Marras–joulukuun Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tuomarina toimi lokakuussa kisan voittaneen Hankkijan markkinointipäällikkö Marjut Suokanto. Suomen luonnonsuojeluliitto on ollut Hyvä testamentti -kampanjassa mukana vuodesta 2018. Printtimainoksen lisäksi kampanja näkyy järjestön somekanavissa ja omissa lehdissä. 65

marras–joulukuu | voittaja Onko vielä mustikkamaita pentujen leikkeihin? Onko enää korpimaita kuljettavaksi? Onko turvaa ja tulevaisuutta kaikille? Minkälaisen jäljen sinä jätät Suomen luontoon? Tekemällä testamenttilahjoituksen Suomen luonnonsuojeluliitolle autat suojelemaan yhteisen omaisuutemme, luontomme. Tutustu testamenttilahjoittamiseen: sll.fi/testamenttilahjoitus Minkälaisen jäljen sinä jätät Suomen luontoon? mainostaja: Suomen luonnonsuojeluliitto suunnittelu: inhouse kuva: Ville-Veikko Mastomäki, Emmi Riikoinen julkaistu: Suomen Kuvalehti 66

marras–joulukuu | kunniamaininta Luukato eli osteoporoosi voi hoitamattomana johtaa lonkkamurtumaan, joka saattaa muuttaa elämän kulun lopullisesti. Onko vanhemmillasi ollut osteoporoosi? Silloin luuntiheytesi on syytä tutkia, etenkin jos olet vaihdevuosiiän ohittanut nainen.1 PIDÄ LUUSTOSTA HUOLTA – se on ainoa luustosi. MITÄ OSTEOPOROOSI ON? Lue lisää: luustoliitto.fi. 1. Osteoporoosin Käypä hoito suositus 8.12.2020 https://www.kaypahoito.fi/hoi24065#s8 korvaamaton luusto mainostaja: Amgen mainostoimisto: KarpaloGroup mediatoimisto: KarpaloGroup julkaistu: Anna, Kodin Kuvalehti, Kotiliesi, Suomen Kuvalehti 67 FI-NPS-1021-00005/10-2021 Varaa aika yleislääkärille, jolta saat tarvittaessa lähetteen luuntiheysmittaukseen.

marras–joulukuu | kunniamaininta Murtuiko ranteesi, kun kaaduit tai putosit matalalta? Moni yllättyy kuullessaan, että myös rannemurtuma voi olla luukadon eli osteoporoosin ensimmäinen oire. Siksi murtuman syy tulisi aina tutkia, etenkin vaihdevuosi-iän ohittaneilla naisilla.1 PIDÄ LUUSTOSTA HUOLTA – uutta ei saa kaupasta. KUINKA YLEINEN OSTEOPOROOSI ON? Lue lisää: luustoliitto.fi. 1. Osteoporoosin Käypä hoito suositus 8.12.2020 https://www.kaypahoito.fi/hoi24065#s8 68 FI-NPS-1021-00005/10-2021 Ajoissa löydetty osteoporoosi vähentää riskiä lonkkamurtumaan, joka voi muuttaa elämän kulun lopullisesti. Varaa aika yleislääkärille, jolta saat tarvittaessa lähetteen luuntiheysmittaukseen.

marras–joulukuu | kunniamaininta Luukatoa eli osteoporoosia ei aina havaita, vaikka se yrittäisi ilmoittaa itsestään. Äkillinen selkäkipu, kumaraan painuminen ja pituuden lyhentyminen ovat usein osteoporoosin oireita, joiden taustalla on luun haurastumisen aiheuttama selkärangan nikamamurtuma.1 Jos oireet kuulostavat tutuilta, varaa aika yleislääkärille, jolta saat tarvittaessa lähetteen luuntiheysmittaukseen. 1. Osteoporoosin Käypä hoito -suositus 8.12.2020 https://www.kaypahoito.fi/hoi24065#s8 69 ONKO OSTEOPOROOSI VAIN NAISTEN SAIRAUS? Lue lisää: luustoliitto.fi FI-NPS-1021-00005/10-2021 PIDÄ LUUSTOSTA HUOLTA – uutta ei löydy maton alta.

marras–joulukuu | voittaja Nollalinja_MeNaiset.indd 1 Nollalinja lähisuhdeväkivallalle mainostaja: THL Nollalinja mainostoimisto: TBWA\Helsinki mediatoimisto: TBWA\Helsinki julkaistu: Me Naiset 70 13.12.2021 15.54

marras–joulukuu | kunniamaininta Nollalinja_MeNaiset.indd 2 15.12.2021 8.25 71

72

Löydä itsesi. Aikakausmedioista löytää inspiroivia ideoita, jotka voivat viedä kokonaan uuteen suuntaan. Siksi niitä luetaan. 73

74