MAINOSLIITE VALIDIA Sosiaalipalveluihin tarvitaan yhteisiä laatumittareita 6 HUAWEIN SMARTBUS- oppilasohjelma antaa nuorille eväitä fiksuun netinkäyttöön 8 TEAM BOTNIA Tulevaisuuden teollisuuden kotisatama Torniossa 11 EWQ:n digitaalisilla palveluilla eroon fyysisistä jonoista ja paperisista hintalapuista 13 SOL Biokiertotalouden Tulevaisuustalo ÄÄNEKOSKEN vetonaulaksi Yhteiskuntamme tarvitsee huippuosaajia ja -ihmisiä 4 14

MAINOSLIITE Uuden ajan lämmöntuotanto on HIILINEUTRAALIA JA EDULLISTA Ratkaisu on jo olemassa – oli kyseessä asuinalue, teollisuus tai kaukolämpöverkko. A mbiHeat-lämpöpumppulaitos tuottaa energian lähialueen puhtaista energialähteistä mukautuen kulloiseenkin ympäristöönsä. Lämmönlähteitä voivat olla ulkoilma, maalämpö, aurinko, teollisuuden hukkalämpö tai vesistöjen lämpö. HIILIVAPAA TEOLLISUUS -PALKINTO Hollolalaisen Calefa Oy:n innovaatio on juuri voittanut Euroopan lämpöpumppuyhdistys EHPA:n Hiilivapaa Teollisuus -palkinnon Orionin Turun lääketehtaan esimerkillä. AmbiHeat tuottaa aluelämmön Orionin neljän hehtaarin tehdasalueen tarpeisiin. Energianlähteinä se hyödyntää ulkoilmaa ja teollisuuden hukkalämpöä. Samalla laitos tuottaa jäähdytyksen tehtaan prosesseihin. ”Aiemmin polttamattomaan teknologiaan perustuvat lämpölaitokset eivät olleet teollisuudelle mahdollisia. AmbiHeatin kehittyneellä lämpöpumpputeknologialla pystytään tuottamaan korkeitakin lämpötiloja ja tarvittaessa myös jäähdytys erittäin ympäristöystävällisesti ja edullisesti”, Calefa Oy:n toimitusjohtaja Petri Vuori sanoo. RATKAISU MYÖS ALUE- JA KAUKOLÄMPÖVERKOILLE Kolmen kilometrin päässä Turun toisiksi suurimmalla asuinalueella 3 MW AmbiHeat lämmittää ensi kesästä alkaen koko lähiseudun. Kattotasanteella energiakeräimet imevät ulkoilmaa talteen, joka jalostetaan 7000 asukkaan Runosmäelle CO2-vapaaksi kaukolämmöksi. Ratkaisun myötä alueen energiahinta laskee. Edullinen energianhinta ja CO2-vapaa lämmöntuotanto heijastuvat suoraan alueen arvostukseen. ”Energiaomavaraisuuden myötä energian hinta Runosmäessä tulee olemaan Turun edullisimmasta päästä”, Runosmäen Lämmön toimitusjohtaja Petri Pyykkönen vahvistaa. 1,5 MW AmbiHeatlämpöpumppulaitos tuottaa Orionille CO2-vapaata lämmitystä ja jäähdytystä sekä säästää energiakustannuksissa. Energiayhtiö Lahti Energia alkaa tuottamaan Lahti Aquan puhdistetun jäte­veden hukkalämmöstä kaukolämpöä syk­ syllä 2022 valmistuvassa 5 MW AmbiHeatlämpöpumppulaitoksen myötä. ”Suomessa lämmitys on elinehto, mutta se täytyy pystyä tulevaisuudessa tekemään täysin puhtaasti. Polttamista pystytään järkevästi korvaamaan modulaarisilla AmbiHeat-lämpölaitoksilla. Tämä on vastaus uuden ajan energiantuotantoon”, Petri Vuori sanoo. n ”Toteutettava 5MW AmbiHeat-lämpöpumppulaitos leikkaa fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja vähentää samalla CO2-päästöjä”, kommentoi Lahti Energian Jarkko Kovanen. Vasemmalla Calefan Petri Vuori. 2 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE TÄSSÄ LEHDESSÄ Calefa: Uuden ajan lämmöntuotanto on hiilineutraalia ja edullista...... 2 SOL: Yhteiskuntamme tarvitsee huippuosaajia ja -ihmisiä........................ 4 Validia: Talouden ja toiminnan tunnuslukujen rinnalle tarvitaan sosiaali- ja hoivapalveluissakin laadun seurantatietoja............................... 6 Jyväskylän yliopisto: Ilman kuuntelua on turha rakentaa yritysvastuuta....................................................................................... 7 Huawein SmartBus-oppilasohjelma antaa nuorille eväitä fiksuun netinkäyttöön..........................................................................................8 MMA: Kovien tulosmittarien joukkoon tarvitaan laadun mittaus..........10 Team Botnia: Tulevaisuuden teollisuuden kotisatama Torniossa.......11 DS Smith kasvattaa verkkokauppiaan myyntiä, sujuvoittaa logistiikkaa ja takaa loistavan asiakaskokemuksen....................................12 Eurosec: Digitaalisilla palveluilla eroon fyysisistä jonoista ja paperisista hintalapuista...................................................................................13 Äänekosken Kehitys: Biokiertotalouden Tulevaisuustalo Äänekosken vetonaulaksi.................................................................................14 Rinta-Joupin Autoliikkeen menestyksen takana on yhdistelmä pitkää historiaa ja muuntautumiskykyä........................................................15 3

MAINOSLIITE 4 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE Yhteiskuntamme tarvitsee huippuosaajia ja -ihmisiä A mmattiylpeys, oman työn osaaminen ja työn merkitys omassa elämänpolussa nousivat esiin, kun SOL Palveluiden toimitusjohtaja Jussi Holopainen ja SOL Henkilöstöpalveluiden toimitusjohtaja Juhana Olkkola istuvat yhteiseen pöytään keskustelemaan. Juhana Olkkola nosti esiin termin huippuosaaja ja sen merkityksen erilaisissa työtehtävissä. Tässä yhteiskunnassa korostuu puheentasolla käsitys, että huippuosaajat olisivat vain akateemisen tutkinnon suorittaneita. Näin se ei käytännössä ole. Huippuosaajia on kaikissa ammateissa ja kaikilla tasoilla. Palvelualalla huippuosaaminen lähtee siitä, että ymmärrät asiakkaan tarpeet ja sinulla on tunneälyä. Todella moni asia on tekijän asenteesta kiinni. Jussi Holopainen on samaa mieltä. Jos isoa kuvaa miettii, voisi kysyä, kumpi on Suomelle tärkeämpää: se, että meillä on huippuosaajia vai huippuihmisiä. Huippuihmiset eivät välttämättä ole käyneet paljon koulua, mutta ovat todella huippuosaajia ja -ihmisiä omalla alallaan. Heitä tämä yhteiskunta tarvitsee. koista hommaa ja oppiminen on mielekästä, Juhana Olkkola sanoo. Jussi Holopaisen mukaan tässä voisi toimia apuna esimerkiksi paikallinen koulutus. Tässä mallissa me voisimme sopia paikallisen kouluttajan kanssa sopivasta koulutuksesta, joka vastaa meidän tarpeitamme. Ihmiset voisivat näin kerryttää osaamistaan ja kouluttautua lisää työn ohessa. Näin kaikki pääsisivät suoraan työelämään ja samalla saisivat myös koulutusta. Miten mahdollistan, että saamme oikean tekijän? Juhana Olkkola heittää haastetta myös työnantajille. Osaajapulan aikana monen työnantajan pitää osata kääntää omaa näkökulmaansa. Ei pidä miettiä omia vaatimuksiaan, vaan ennemminkin sitä miten mahdollistan sen, että saa mahdollisimman monenlaisia ha- kijoita, joista voi valita kyseiseen tehtävään sopivan. Hän uskoo, että työmarkkinoilla on paljon työhalukkaita ihmisiä, mutta kohtaanto-ongelman vuoksi työnhakijat ja työnantajat eivät löydä toisiaan. Siihen on ratkaisu. Ostakaa palveluita. Esimerkiksi henkilöstöpalveluiden työjärjestelyjen kautta tilanteet voidaan järjestää niin, että työhön pääsee kiinni hyvän perehdyttäjän avulla. Kun perehdyttäjä auttaa ja perehdytettävä pääse tehtäviin kiinni, edes kielitaito ei ole este. Jussi Holopainen muistuttaa, että ihmiset oppivat tekemällä. Käytäntö opettaa ja asenne ratkaisee. Toki tärkeää on myös johtaminen. Sen pitää olla valmentavaa johtamista, pitkäjänteistä, välittävää ja sellaista, että ihmiset otetaan huomioon. Hyvä lähtökohta on se, että voidaan kaikki istua saman pöydän ääressä ja pelata samaan maaliin. n Kynnys työelämään ei saa olla liian korkea Molemmat ovat samaa mieltä, että työhön kiinni pääseminen on ihmisille erittäin tärkeää. Kynnys ensimmäisen työpaikan saamiseen ei saa olla liian korkea. On inhimillinen tragedia, jos ihmiset eivät pääse vaikkapa liian korkeiden tutkintovaatimusten vuoksi työhön. Me mahdollistamme matalalla kynnyksellä töihin pääsyn. Henkilöstöpalvelu on tässä erityisen hyvä. Työelämään pääseminen on se kaikkein tärkein ja siinä työn lomassa voi sitten kouluttautua lisää. Silloin myös koulutus on käytännönläheistä, opiskelijan koGSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 5

MAINOSLIITE Talouden ja toiminnan tunnuslukujen rinnalle tarvitaan sosiaali- ja hoivapalveluissakin laadun seurantatietoja V alidian uusi strategia on olla suunnannäyttäjänä luomassa Suomesta maailman paras maa vammaisille ja vammautuneille. Tehtävänämme on näyttää esimerkkiä ja kehittää vammaispalveluita siten, että jokaisen oikeus arvokkaaseen elämään toteutuu. Validia on osa vuonna 1938 perustettua Invalidiliittoa - suomalaisten vammaisten ja vammautuneiden omaa etujärjestöä, joka ajaa vammaisten ihmisten etuja ja tuottaa heidän tarvitsemiaan palveluita. Suomen vanhimpana ja ainoana täysin vammaispalveluihin keskittyvänä yrityksenä olemme aina rakentaneet hyvinvointivaltion kivijalkaa. Asumisyksiköitä ja uudenlaisia kuntoutuspalveluja kehittäen Validia on mullistanut tavan, jolla Suomessa vammautuneista ja kehitysvammaisista ihmisistä on pidetty huolta. Toimintaympäristömme on vuosien varrella muuttunut merkittävästi. Tilaajaasiakkaamme toimivat kasvavan kysynnän ja kustannuspaineiden alla. Samaan aikaan palveluita käyttävien asiakkaiden tarpeet ovat kasvaneet ja muuttuneet. Vireillä oleva sote-uudistus muuttaa toimintatapoja. Paljon on vielä avoinna olevia asioita; rakenteiden ja roolien ohella myös suuria sosiaalipalveluiden tuotantoon ja toiminnan sisältöön sekä kustannustehokkuuden ja hoidon laadun mittaamiseen liittyviä asioita. Henkilöstöpula koskee koko sosiaali- ja terveydenhuollon toimialaa, ja vammaispalveluissa on erityisen suuri haaste löytää riittävästi kiinnostuneita ja sitoutuneita osaajia. Tosiasia kuitenkin on, että vain osaamisen kautta voimme rakentaa laadukkaita palveluita. Valtakunnallisesti vammaispalveluiden laatua mitataan tällä hetkellä vaihtelevilla tavoilla. Viranomaisohjeet asettavat palveluille aina vähimmäisvaatimukset. Lisäksi 6 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU kunnat vaativat sopimuksissaan palveluntuottajilta eri asioita, joissa pitää osoittaa palveluita käyttävien asiakkaiden palveluiden toteutuminen. Palveluntuottajien tuottama tieto ei kuitenkaan aina ole vertailukelpoista, ja tiedon raportointi voi olla puutteellista. Sen lisäksi niin kuntien kuin palveluntuottajien tiedot sijaitsevat eri järjestelmissä, jotka eivät keskustele keskenään. Sosiaalityön resursseissa ja toimintatavoissa on myös alueellisia eroja ja palveluita käyttäviä asiakkaita ei ehditä aina kohtaamaan asiakkaan tuen tai tarpeen muuttuessa. Sosiaalipalveluissa ei valitettavasti voida puhua tiedolla johtamisesta siinäkään määrin kuin terveydenhuollossa. Kuitenkin sote-uudistuksessakin puhutaan vaikuttavuudesta ja kustannustehokkaiden palveluiden kehittämisestä sekä Kantaan valmistautumisesta. Samoin vanhuspalvelulaista tulee esiin laatua kuvaavia asioita kuten arviointivälineistö, mittaaminen tai rakenteinen kirjaaminen. Konkreettisena esimerkkinä Validian laatutyöstä ja matkasta kohti laatujohtajuutta on käynnistämämme RAI:n uudenlainen sovellus, jota kehitämme ja pilotoimme yhdessä viranomaisten kanssa ensimmäisenä valtakunnallisena vammaispalvelujen toimijana. Sen tavoitteena on kehittää asiakkaiden toimintakyvyn arviointia ja seurata nykyistä paremmin toiminnan laadun ohella myös kustannusvaikutuksia. Asumisen laatuindeksissä tarkastelemme erilaisten reaaliaikaisten mittareiden avulla palvelun hoidollista laatua, asukkaan elämän laatua ja työntekijän työn tekemisen laatua. Osana laatujärjestelmäkehitystä luomme myös Validiaan uudenlaista kehittäjäasiakasmallia ja asiakasraatitoimintaa, jossa asiakkaat ovat jatkossa kiinteä osa palveluiden suunnittelua, kehittämistä ja arviointia. Tavoittelemme asiakkaiden ja työntekijöiden molemminpuolisen ymmärryksen lisäämistä palvelujen kehittämisen tarpeista ja tavoitteista. Yhteiskehittäminen on merkittävä osa laatua. Lisäksi paitsi että rakennamme RAI:n avulla vammaispalveluihin soveltuvaa arviointijärjestelmää eli laatuindeksiä tuotamme samalla myös uudenlaista tutkimustietoa sekä omaan että viranomaisten käyttöön. Uskon, että Validian laatutyön kehittäminen sekä laatu- ja vaikuttavuustietojen läpinäkyväksi tekeminen tarjoaa sekä Validialle että tilaaja-asiakkaille merkittävässä määrin uudenlaista tietoa vammaispalveluita koskevaan päätöksentekoon ja johtamiseen. Lopputuloksena vapautamme vääjäämättä myös enemmän aikaa kaikista olennaisimpaan: asiakkaan kohtaamiseen ja elämänlaadun edistämiseen, esim. virikkeellisempää toimintaa ja yhteistä aikaa omahoitajien kanssa. n Riikka Haahtela laatujohtaja Validia

MAINOSLIITE Kasvata ja uudista vastuullisuusosaamistasi JYU avoimessa Vastuullisuus ja kestäväkehitys työelämässä -opinnot • Laaja ja monitieteinen kokonaisuus joustavia verkko-opintoja • Valitse sinua kiinnostava yhdistelmä ja aloita opiskelu koska tahansa • Hinta: 15 € / opintopiste • Maksuton orientaatiojakso: Johdanto vastuulliseen työelämään (2 op) avoin.jyu.fi/vastuullisuus-opinnot Kuva: Petteri Kivimäki Ilman kuuntelua on turha rakentaa yritysvastuuta Vastuullisuuspuhetta riittää, mutta miten yritykset saavat aikaan vaikuttavia muutoksia? Entä miten tasapainotella eri sidosryhmien kasvavien vastuullisuusodotusten keskellä? K aikki lähtee johtamisesta, sanovat viestinnän johtamisen professori Vilma Luoma-aho ja johtamisen apulaisprofessori Monika von Bonsdorff Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta. Läpinäkyvä ja vastuullinen johtaminen, joka pyrkii rakentamaan pitkällä tähtäimellä kestäviä toimintatapoja, on vankka perusta ja myös suojakilpi, jos organisaatioon kohdistuu kritiikkiä. Viestintä ja kulttuuri vaatii johtamista Viestinnän johtaminen on muuttunut viime vuosina valtavasti, ja yrityksissä tarvitaan koulutusta ja ymmärrystä sille, Luoma-aho sanoo. ”Vastuullisuus näkyy viestinnän johtamisessa pyrkimyksenä niin sanottuun särkymättömään viestintään, joka ei rakennu yrityksen oman edun näkökulmaan, vaan sidosryhmien tarpeiden laajaan ja syvälliseen ymmärrykseen.” Osaajakilpailussa vastuulliset voittavat Osaajista käydään yhä kovempaa kilpailua ja työnantajamaineen merkitys on sen myötä kasvanut. Ihmisille ei ole enää “ihan sama”, millaisessa paikassa he työskentelevät, vaan organisaation arvojen tulee sopia omiin henkilökohtaisiin arvoihin. Kestävää ja vetovoimainen työnantajamielikuva rakentuu uudessa maailmassa aidoille kokemuksille. ”Kokemus voittaa aina viestin. Vaikka yritys kuinka kertoisi toimintansa vastuullisuudesta, yksikin julkisuuteen nouseva negatiivinen henkilöstökokemus voi kaataa monivuotisen brändityön. Ihmiset uskovat yleensä aina yksilöä organisaation sijaan”, Luoma-aho muistuttaa. Johtaja – kuuntele ja kunnioita Kun pohditaan, mitä nykyjohtajilta Suomessa vielä puuttuu Luoma-aho ja von Bonsdorff tuovat esiin erityisesti kaksi seikkaa. ”Sanoisin, että kuuntelemisen taito. Liian usein keskitytään vain oman viestin läpivientiin eikä muisteta kuunnella ympäristöä”, Luoma-aho sanoo. “Vielä olisi parantamisen varaa myös siinä, miten viestitään vaikeissa tilanteissa selkeästi, korrektisti ja toisia kunnioittaen. Kun kyseessä on herkkä aihe, empaattisuuden merkitys korostuu. Sillä miten sanomme, on väliä ja myös sillä mikä jätetään sanomatta”, von Bonsdorff sanoo. n Teksti: Susanna Mäkinen GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 7

MAINOSLIITE 8 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE HUAWEIN SMARTBUS- oppilasohjelma antaa nuorille eväitä fiksuun netinkäyttöön Turvallista internetin käyttöä ja nettietikettiä koululaisille opettava Huawein kansainvälinen SmartBusohjelma on nyt lanseerattu myös Suomessa. Sen tavoitteena on saada nuoret tunnistamaan netinkäytön riskit ja ymmärtämään vastuu omasta verkkokäytöksestä. H uawein SmartBus sai alkunsa Belgiassa vuonna 2019. Nyt hanke on levinnyt useisiin Euroopan maihin, ja Suomessa sitä pilotoitiin ensimmäisissä kouluissa viime vuoden lopussa. Tänä vuonna ohjelmalla on tarkoitus tavoittaa suuri määrä viides- ja kuudesluokkalaisia ympäri Suomen. ”Kyseessä on lapsille suunniteltu kyberturvallisuus- ja nettietikettikoulutus, joka opettaa paitsi turvallista netinkäyttöä myös omaan vastuuseen liittyviä asioita”, kertoo Huawei Suomen HR-johtaja Tommi Wulff. SmartBus-ohjelmassa kiinnitetään huomiota myös lasten ja nuorten jaksamiseen, joka on herättänyt laajasti huolta erityisesti korona-aikana. Koululaisten verkossa viettämä aika on lisääntynyt ja hyvinvointi heikentynyt. Ohjelmalle on tällä hetkellä erityisen kova tilaus. Ohjelman avulla pyritään vähentämään esimerkiksi netissä tapahtuvaan hyväksikäyttöön ja huijauksiin liittyviä riskejä, mutta myös verkkokiusaamista. Se vastaa lisäksi tunnistettuun ongelmaan siitä, että koulujen on vaikeaa puuttua nettikiusaamiseen. ”Kun puhutaan lasten ja nuorten mielenterveydestä, ovat myös sosiaalisen median luomat paineet suuressa roolissa. SmartBusohjelmassa pyritään havainnollistamaan sitä, että some ei anna totuudenmukaista kuvaa elämästä”, Wulff sanoo. SmartBus antaa lapsille myös käytännön ohjeita. Kokonaisuudessa käsitellään esimerkiksi sitä, mitä jälkiä itsestään kannattaa nettiin jättää tai miten omia tai kavereidensa tietoja saa jakaa. Toteutus suunniteltu lapset edellä Alun perin SmartBus-konseptiin kuului kouluilla vieraileva bussi, jossa koulutushetket järjestettiin. Pandemian myötä opetus järjestetään nyt etäalustan kautta. ”Ohjelman vetää taikuri, joka pitää lasten mielenkiinnon yllä koko oppitunnin ajan. Hän esittelee sisällön ja tekee samalla taikatemppuja. Tunnin sisältö on interaktiivista ja lapset pääsevät vastaamaan erilaisiin kysymyksiin”, Wulff kertoo. Ensimmäisistä pilottikouluista on saatu pelkästään positiivista palautetta. Wulffin mukaan opettajat ovat olleet iloisia siitä, että ajanmukaista koulutusta aiheeseen on nyt saatavissa. ”Opettajat ovat päivittäin tekemisissä netin käyttöön liittyvien asioiden kanssa. Tällä ohjelmalla halutaan tukea heidän työtään ja antaa heille tietoa uusimmista kehityskuluista.” Huaweille hanke tärkeä osa vastuullisuustoimia SmartBus-ohjelma on keskeinen osa Huawein maailmanlaajuisia yritysvastuutavoitteita. Teknologiajätti panostaa erityisesti kyberturvallisuuteen ja haluaa toimia aktiivisena keskustelijana sen osalta myös Suomessa. ”Koemme, että ohjelma kytkeytyy erittäin kiinteästi tämän hetken megatrendeihin”, Wulff toteaa. Kyberturvallisuuden ja hyvän netinkäytön osalta lapset ovat usein aikuiseen verrattuna epätasa-arvoisessa asemassa. Tämän takia tietotaitoa halutaan lisätä juuri nuorten netinkäyttäjien osalta. ”Lapset ovat erityisen alttiita netin vaaroille, kuten hyväksikäytölle ja huijauksille. Haluamme yrityksenä tarttua tähän, lisätä tietoisuutta ja edistää positiivista kehitystä”, Wulff summaa. n GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 9

MAINOSLIITE Kovien tulosmittarien joukkoon tarvitaan laadun mittaus Myynnin ja markkinoinnin ammattilainen haluaa painottaa työssä onnistumisen mittauksessa ensisijaisesti asiakastyytyväisyyttä euromääräisen tuloksen tai toteutuneiden kauppojen sijaan. Johdon kannattaa lisätä kovien tulosmittarien joukkoon myös laadun mittaus. M yynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toteuttamassa Myynti & Markkinointi 2021 -barometrin tuloksissa nousi tarve muutokseen, jossa oman työn arvioinnissa merkitsee paitsi määrä myös laatu. Yli puolet (55 %) myynti- ja markkinointialan ammattilaisista esitti selkeän toiveen siitä, että tulevaisuudessa tärkein mittari työssä onnistumiselle olisi asiakastyytyväisyys. Nyt mittaaminen ei vastaa ammattilaisten toiveita, sillä tulosseurannassa painottuvat toteutuneet kaupat euromääräisenä (52 %), myynnin kasvu (47 %), organisaation tai osaston tulos (46 %) ja myyntikate (42 %). MMA:n Marko Hovinmäki kehottaa johtajia ottamaan myyjät ja markkinoijat mukaan kehittämään yritysten strategiaa. Asiakastyytyväisyys takaa tuotot Uudet mittarit pohdintaan Myyjät ja markkinoijat tietävät, mihin suuntaan asiakkuudet ovat menossa. Johdon olisikin hyvä kysyä omilta ammattilaisiltaan, mitä asiakkaille kuuluu. ”Asiakkaan puolella oleminen on myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille tärkeää pitkällä tähtäimellä. Ihmisille me loppujen lopuksi tätä työtä teemme”, huomauttaa MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki. Tyytyväinen asiakas pysyy yrityksen asiakkaana pitkään. Tulovirrat tulevat pienemmillä kustannuksilla pitkistä asiakkuuksista. Etenkin B2B-kaupassa asiakastyytyväisyys on kriittistä, sillä pitkät kannattavat kumppanuudet takaavat yrityksen menestyksen. Työelämä kaipaa nyt pehmeämpiä, pitkän tähtäimen arvoja. Kovien myyntitulosten mittaamiselle on helpompaa valita määrälliset mittarit, mikä voi osaltaan viedä huomiota pehmeämmistä laatumittareista. Esimerkiksi markkinoinnin laatumittarit voivat herkästi jäädä myyntilukujen seurannan jalkoihin, vaikka myynti ja markkinointi kulkevat aina käsi kädessä. Markkinointihan on saman jatkumon alkupää. ”Johtajien kannattaisi miettiä uusia mittareita myynnin ja markkinoinnin onnistumiselle. Lisäksi alojemme ammattilaisten ottaminen mukaan strategiatyöhön olisi liiketoiminnan kehittämisessä hyödyllistä”, korostaa Hovinmäki. n Myynti & Markkinointi 2021 -barometri Myynti & Markkinointi 2021 -barometrin vastaukset kerättiin sähköisellä kyselyllä 1.–12.11.2021 ja 15.–20.11.2021. Kaikkiaan kyselyyn vastasi 1 558 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista. Lisätietoa: mma.fi 10 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE Tulevaisuuden teollisuuden kotisatama Torniossa Ota yhteyttä Marko Alamartimo Toimitusjohtaja 040 025 1350 marko.alamartimo@tornio.fi Kestävän tulevaisuuden rakentaminen vaatii teollisuuden uudistamista. Luonnosta saatavan energian hyödyntäminen sekä hiilen sitominen ovat avaimia kestävään tulevaisuuden teollisuuteen. Tornion Arctio Industrial Parkissa on näihin mahdollisuuksia vaikka muille jakaa. N ousevat teollisuudet alat, joissa sekä hyödynnetään että valmistetaan kestäviä energiamuotoja, vaativat hyvää raaka-aineiden saatavuutta, erinomaisia logistisia yhteyksiä, kattavaa yhteistyöverkostoa ja osaajapoolia sekä tietysti kestäviä puitteita toiminnalle. Realiteetti usein on kuitenkin se, että jostain täytyy tinkiä. Monista paikoista poiketen Tornioon rakentuva Arction teollisuuspuisto on ainutlaatuinen mahdollisuus saada kaikki kestävän teollisuuden mahdollistajat yhdeltä alueelta. lisäten samalla vetyteollisuuden potentiaalia Arctiossa. Vesivoiman hyödyntämisen lisäksi MeriLapin valmiit ja suunnitteilla olevat tuulivoimapuistot myös mahdollistavat teollisen toiminnan hiilijalanjäljen minimoimisen vihreän energian kautta. Tornion seudulle suunnitteilla oleva biokaasulaitos tulee myös lisäämään alueen kestävien energiamuotojen hyödyntämispotentiaalia merkittävästi. businesstornio.fi Alamartimo myös muistuttaa, että Torniolla on oleellinen valttikortti aina käytössään, ja se on kaupungin sijainti maailmankartalla. “Sijainti Suomen ja Ruotsin rajalla tarjoaa ainutlaatuisia mahdollisuuksia niin työvoiman kuin investointien kannalta. Kielitaitoa löytyy ja Perämeren pohjukan alueelle on suunnitteilla useita suurinvestointeja niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla. Yhdessä ne lisäävät alueen vetovoimaa merkittävästi ja luovat hyvinvointia jo valmiiksi vilkkaalle kansainväliselle alueelle”, Alamartimo muistuttaa. n Valmiit puitteet kestävälle teollisuudelle Arctio sijaitsee Röyttän sataman läheisyydessä, joten siellä on mahdollisuus hyödyntää valmista logistista ketjua. Sijainti mahdollistaakin helpon vetytuotannon käynnistämisen. Business Tornion toimitusjohtaja Marko Alamartimon mukaan suunnitteilla oleva Euroopan läpi kulkeva vetyputki tulee kulkemaan myös Tornion kautta, GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 11

MAINOSLIITE PAKKAUSTEN ASIANTUNTIJA DS SMITH kasvattaa verkkokauppiaan myyntiä, sujuvoittaa logistiikkaa ja takaa loistavan asiakaskokemuksen Verkkokauppapakkausten ratkaisutoimittaja DS Smith erottuu markkinassa laajalla osaamisella sekä kaikenkokoisille yrityksille sopivilla vaihtoehdoilla. Oikean pakkauksen valitsemalla verkkokauppias voi maksimoida tehokkuuden tuotannossa ja kuljetuksessa sekä täyttää kuluttajien odotukset. DS Smith Suomen liiketoiminnasta vastaava toimitusjohtaja Ari Viinikkala korostaa, että suuren konsernin monipuolinen osaaminen sekä suunnittelussa että valmistuksessa takaa asiakkaalle parhaan mahdollisen kokemuksen. ”Pystymme palvelemaan sekä pieniä aloittelevia yrityksiä, että miljardiluokan pörssiyhtiöitä. Meiltä löytyvät ratkaisut aivan jokaiselle verkkokaupalle”, hän toteaa. Myyntijohtaja Arttu Partanen muistuttaa, että verkkokaupan pakkaus on ennen kaikkea kuluttajapakkaus; osa asiakaskokemusta ja tehokas viestinnän väline. ”Verkkokaupan pakkauksista 60 % on painamattomia brändäämättömiä laatikoita. Mahdollisuus erottua massasta erilaisilla markkinoinnillisilla elementeillä on siis hyvä. Ulkopuolen viesti näkyy koko kuljetusketjun ajan, sisäpuolella viesti sen sijaan tuottaa positiivisen, henkilökohtaisen tunnereaktion.” Kuluttajille yhä tärkeämpää on myös se, että pakkaus vastaa omia arvoja. Tämän takia DS Smith panostaa kierrätettävyyteen, kotimaisuuteen sekä ylipakkaamisen välttämiseen. ”Tutkimuksista näemme, että verkkokaupan loppuasiakkaat kiinnittävät enenevissä määrin huomiota siihen, että tuote on pakattu oikein, ilman ylimääräistä pakkausmateriaalia ja että pakkaus huomioi kestävän kehityksen”, Viinikkala toteaa. pakkaus maksimoi tehokkuuden tuotannossa, varastoinnissa ja kuljetuksessa”, Partanen esittelee. DS Smithin ratkaisut vastaavatkin vaativiin tarpeisiin. Pakkausten korkeasta laadusta ja osaamisesta suunnittelussa kertoo myös se, että DS Smith on Amazonin APASS -kumppani. ”Voimme auttaa asiakkaitamme myymään Amazonin kautta. Voimme valmistaa heidän Frustration Free Packaging -ohjelmansa mukaisia hyvin suojaavia ja helposti avattavia pakkauksia, joista ei synny ylimääräistä jätettä”, hän mainitsee. Viinikkala kehottaakin kaikki verkkokauppatoimijoita kiinnittämään huomiota tuotteelle parhaiten sopivaan ja lisäarvoa tuovaan pakkaukseen. ”Meiltä löytyy kustannustehokkaita vaihtoehtoja ihan jokaiselle verkkokaupalle, joten meihin kannattaa ottaa yhteyttä”, hän summaa. n Optimaalinen pakkaus minimoi riskit Pakkauksen tärkein tehtävä on suojella tuotetta. Tämä vaikuttaa olennaisesti paitsi asiakkaan kokemukseen, myös verkkokauppiaan liiketoimintaan. ”Verkkokauppapakkauksella voi olla jopa 50 kosketuspistettä elinkaarensa aikana, joten suojaaminen on välttämätöntä. Samalla oikea 12 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Verkkokauppapakkaus on usein ensimmäinen fyysinen kosketus myyjän ja asiakkaan välillä, muistuttaa Ari Viinikkala, ja siksi sillä on merkitystä.

MAINOSLIITE Kaikissa teoissa vastuullisuus edellä EWQ Zonen lisäksi toinen muista erottava tekijä on vastuullisuus. EWQ varmistaa kaiken tuotantonsa vastuullisuuden koko tuotantoketjun osalta. ”Varmistamme alihankkijoidemme osalta tiukat vastuullisuuskriteerit erillisin auditoinnein (mm. SMETA) ja vaadimme kaikilta alihankkijoiltamme sitoutumisen vastuullisuusperiaatteisiimme. Se varmistetaan sillä, että alihankkijat allekirjoittavat aina erillisen EWQ CSR Code of Conduct -dokumentin”, kertoo toimitusjohtaja Sampo Brisk. Vastuullisuus näkyy myös kotimaan tuotannossa, suhtautumisessa omaan henkilöstöön, ympäristöön sekä asiakkaisiin. Briskin mukaan konkreettisten vastuullisuustekojen luominen ruohonjuuritasolla tekee työstä palkitsevaa. Palveluilla joustavuutta ja säästöä Digitaalisilla palveluilla eroon fyysisistä jonoista ja paperisista hintalapuista EWQ on digitaalisen viestinnän ja jonotuksen asiantuntija, jonka kaikkien palvelujen moottorina toimii yksi innovatiivinen, tekninen ratkaisu. Yritys tekee asiakkaidensa työstä helpompaa ja toimii samalla myös vastuullisuuden edelläkävijänä. J o pitkään etäjonottamisen ratkaisuja kehittänyt EWQ päätti noin viisi vuotta sitten nivoa yhden palvelun alle myös elektroniset hintalaput ja digitaaliset näytöt. Tämän mahdollistajaksi luotiin oma mikropalveluarkkitehtuuri EWQ Zone, jonka avulla asiakkaat pääsevät hallinnoimaan käyttämiään palveluja helposti. ”Mietimme, miten saamme asiakkaan tiedot yhteen kokonaisuuteen ja samalla eri palvelujen käyttämisestä helppoa ja joustavaa, jotta kaupan alan muu työ ei sen takia häiriinny. Samalla ratkaisu on joustava myös meille, voimme jatkokehittää ja lisätä palveluja helposti”, kertoo EWQ:n CTO Mikael Krogius. EWQ:n digitaalinen vuoropalvelu antaa myymälälle tietoa ruuhkista, auttaa optimoimaan henkilöstömäärää ja näyttää esimerkiksi poistuman. Asiakkaalle se on mahdollisuus hyödyntää odotusaika järkevästi – ja korona-aikana turvallisesti. ”Elektronisten hintalappujen avulla vältetään printtaaminen ja hyllypäivittämiseen käytettävä aika. Säästettävä paperimäärä on suuri vastuullisuusteko. Hintatiedot ovat näin myös aina oikein ja verkkokaupan keräily sekä hyllyttämien helpottuvat”, kertoo toimitusjohtaja Sampo Brisk. EWQ Zonen avulla asiakkaalle myös myymälöiden digitaalisten näyttöjen päivittäminen on todella nopeaa. Se onnistuu yhdellä kertaa jopa koko ketjun laajuisesti. Brisk uskoo, että digitaalisten palvelujen käyttäminen tulee lähivuosina merkittävästi lisääntymään. Muissa pohjoismaissa suuntaus on jo nähtävissä. ”Fyysiset jonot poistuvat, verkkokaupan osuus lisääntyy edelleen ja kaikki paperinen mainonta tulee loppumaan vähitellen. Ne, jotka ottavat nyt etunojan uusien toimintatapojen hyödyntämisessä, tekevät myös suurimman nousun myynnissä”, Brisk summaa. n https://ewq.zone GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 13

MAINOSLIITE Kuva: UKI Arkkitehdit Oy Biokiertotalouden Tulevaisuustalo Äänekosken vetonaulaksi Äänekoskella otetaan biokiertotalousosaamisesta kaikki irti. Suunnitteilla on ainutlaatuinen tieteen, taiteen ja oppimisen keskus, josta hyötyvät niin kuntalaiset, oppilaitokset, yritysmaailma, matkailijat kuin tutkimuslaitoksetkin myös maamme rajojen ulkopuolella. I nnovatiivista ajattelua, uudenlaista puhtaan teknologian yhteistyötä, uniikkia arkkitehtuuria ja visioita niin virtuaalisesti kuin käsin kosketeltavana. Äänekoskella tapahtuu lähivuosina suuria: korkean teknologian osaaminen ja monimuotoisesta luonnosta oppiminen kootaan Biokiertotalouden Tulevaisuustaloon. Nyt on aika lähteä mukaan toimimaan biokiertotaloudessa tavalla, joka näkyy ja kantaa kauas yhdistäen tieteen, taiteen ja oppimisen uniikilla tavalla. Tulevaisuus asuu Äänekoskella Äänekosken Kehitys Oy hallinnoi Keski-Suomen Liiton rahoittamaa Biokiertotalouden tulevaisuustalon koordinointihanketta. ”Selvitämme yhteistyökumppaneidemme kanssa parhaan tavan 14 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU toteuttaa Biokiertotalouden Tulevaisuustalo. Päätavoitteinamme on lisätä Äänekosken edelläkävijyys-näkyvyyttä, kilpailukykyä ja monipuolista palvelutarjontaa, tukea hiilineutraalia toimintaa sekä luoda alueelle uusia työpaikkoja ”, kertoo Äänekosken Kehitys Oy:n toimitusjohtaja ja kaupungin elinvoimayksikön elinvoimajohtaja Sari Åkerlund. ”Biokiertotalouden tulevaisuustalo tulee toimimaan demotalona uusille bio- ja kiertotalouden ratkaisuille, sisältäen showroomin erilaisille näyttelyille sekä kokeellisen oppimis- ja testiympäristön. Taloa voivat hyödyntää yritysten, oppilaitosten ja tutkimuslaitosten väki, ja siitä on tarkoitus tehdä matkailun vetonaula myös arkkitehtuuriarvojensa pohjalta”, kertoo Welado Oy:ltä liiketoimintajohtaja Marleena Härkönen. Teollisuusmatkailun lisäksi arkkitehtuurimatkailukohde Vastakohtien kauneutta korostava Tulevaisuustalo rakentuu erinomaiselle paikalle kaupungin keskustan ja biotuotetehtaan läheisyyteen tiede- ja taidekortteliin, ja arkkitehtuuriin panostetaan ennen näkemättömällä tavalla. Alueella sijaitsevat jo taidemuseo sekä tehdas- ja kaupunkimuseo. ”Biokiertotalous ja tuotekehitys-synergia tulevat näkymään kaikessa, korttelikokonaisuudessa, rakennusmateriaaleissa sekä muuntojoustavissa tiloissa tavalla, jota ei ole tehty koskaan aikaisemmin”, kertovat osallistavaan arkkitehtuuriin panostavalta UKI Arkkitehdeiltä varatoimitusjohtaja, arkkitehti Ulla Passoja sekä arkkitehti Monika Gardini. ”Metsä Groupin Pro Nemuksen jatkumona talo toimii helposti saavutettavana elämyksellisenä olohuoneena. Muutoinkin taide tulee kohtaamaan uudella tavalla tieteen, niin virtuaalisesti kuin paikallisesti. Tulevaisuustalo avaa myös uudenlaisen virtuaalimatkailun ja -opiskelun mahdollisuuksia”, lisää kaupungin matkailu- ja markkinointiasiantuntija Milla Hytönen. Vahvan teollisen taustan omaava Äänekoski aikoo profiloitua biokiertotalouden pääkaupungiksi. ”Kartoitamme nyt sijoittajia ja yhteistyökumppaneita”, Härkönen vinkkaa. n

MAINOSLIITE Rinta-Joupin Autoliikkeen menestyksen takana on yhdistelmä pitkää historiaa ja muuntautumiskykyä Yksi Suomen suurimmista autoliikkeistä, Rinta-Joupin Autoliike, on toiminut jo lähes seitsemänkymmentä vuotta. Yritys pohjaa vahvoille perusarvoille, mutta katsoo samalla rohkeasti tulevaisuuteen. R inta-Joupin Autoliikkeen toimitusjohtaja Sami Kankaanpää kuvailee, että yritykselle on tärkeää peilata muuttuvaa maailmaa ja etsiä jatkuvasti uusia toimintatapoja. "Olemme muuntautumiskykyisiä ja ketteriä. Esimerkiksi korona-aika on muuttanut asiakkaiden ostokäyttäytymistä, ja me olemme vastanneet siihen uusilla palveluilla, kuten chat automyynti ja huoltomyynti." Tuotevalikoimassa on nyt panostettu paljon matkailuajoneuvoihin ja moottoripyö- riin, joiden kysyntä kasvoi kotimaanmatkailun myötä. Kankaanpää haluaa kuitenkin korostaa, että pitkäkestoinen menestys vaatii myös vankkoja perusarvoja. Rinta-Joupin Autoliikkeen organisaatio perustuu myyntihenkisyyteen ja rehellisyyteen. Asiakkaiden arvostava ja yksilöllinen kohtaaminen on keskiössä. "Uskomme, että yksilölliset tarpeet auton hankkimisessa ja huoltamisessa korostuvat jatkossa vielä enemmän. Asiakkaiden vaatimukset kasvavat ja samalla me haluamme tehdä palveluistamme mahdollisimman helppoja asiakkaille", Kankaanpää kertoo. Suuren yrityksen korostunut vastuu Rinta-Joupin Autoliikkeen tavoitteena on olla arvostetuin autoilukauppa, mikä vaatii korkeaa laatu- ja vastuullisuustasoa suhteessa sekä asiakkaisiin, omaan henkilökuntaan että ympäristöön. "Meillä on noin satatuhatta myynti- ja huoltotapahtumaa vuodessa. Tiedostamme, että tämä laajuus tuo mukanaan suuren yhteiskuntavastuun." Yrityksellä on myös merkittävä työllistävä vaikutus, ja henkilökunnan hyvinvointi on tärkeä osa toimintaa. Yli kuudensadan työntekijän joukkoon myös haetaan jatkuvasti uusia ihmisiä. "Suunnitelmissamme on jatkaa laajentumista. Olemme avanneet uusia myymälöitä jo monen vuoden ajan, niin myös ensi vuonna. Vaikka korona-aika on osoittanut, että monenlaisia muutoksia voi tapahtua nopeastikin, eivät asiakkaiden liikkumistarpeet kuitenkaan muutu", Kankaanpää mainitsee. Tulevaisuuden menestyksen takeena hän pitää kasvuhenkistä otetta. "Omistajiemme rohkeus on tässä tärkeässä roolissa. Meillä ollaan valmiita sijoittamaan kasvuun ja pitämään päätöksenteko nopeana. Tämän takia voimme vastata asiakkaiden tarpeisiin myös jatkossa", hän summaa. n GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 15

MAINOSLIITE LUOTETTAVA SEURAAVATKIN 40 VUOTTA Finnfoam on suojannut rakennuksia ja asukkaita haastavilta olosuhteilta jo 40 vuoden ajan. Turvalliset ja kestävät eristeemme ovat jatkuvan kehitystyön tulosta. Samalla linjalla aiomme jatkaa edelleen: kehitämme yhä parempia ja ympäristöystävällisempiä eristeitä ja ratkaisuja, jotta ihmiset voivat nauttia asumisestaan myös vuonna 2062. Henri Nieminen Toimitusjohtaja Finnfoam Oy 16 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Teppo Nieminen Hallituksen puheenjohtaja Finnfoam Oy