TALOUS JA INVESTOINNIT TRAFICOM Kyberuhat lisääntyvät – onko niihin varauduttu? 6 REDOCAP Redoflow tuo Microsoftin ERPjärjestelmät kaikkien saataville 9 OSAANGO Paras ottaa tilat haltuun kestävästi ja digitaalisesti 12 LÄMMITYSENERGIA YHDISTYS Kehittyvä teknologia tekee öljylämmityksestä ilmastotavoitteisiin vastaavan vaihtoehdon 18 TALOUSTUTKIMUS Tavoitatko markkinoinnilla oikeat kohderyhmät? 20 TENGBOM Valtori säästää työtunteja CHECK POINT SOFTWAREN ja Telia Cygaten toimittaman tietoturvaratkaisun avulla Satelliitteja ja popuppeja – konttorin uudet vaatteet 22 16 4 LAKIALAN HUMAANI INNOVAATTORI FONDIA MAINOSLIITE MAINOSLIITE CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 1

Tunnistatko rakennetun ympäristön TRENDIT JA KRIITTISIMMÄT TARPEET? T ilaajat, sijoittajat ja loppukäyttäjät edellyttävät kestävän kehityksen mukaista rakennettua ympäristöä, ja siihen ohjaa myös jatkuvasti tiukentuva lainsäädäntö. Tulevan vuosikymmenen merkittävimmäksi vaikuttimeksi noussee EUtaksonomian asteittain laajeneva ja kiristyvä ohjausvaikutus. Lainsäädännön tarkoituksena on yhtenäistää kriteerit vihreälle rahoitukselle ja siten ohjata edullinen vihreä rahoitus yhä kunnianhimoisimmille hankkeille. Isona systeemitason muutoksena esille noussee myös materiaalitehokkuus ja kaiken kiertotalouden kokonaisvaltaistuminen sekä teollisuudessa että rakentamisessa. Sitoutunut yritysjohto varmistaa onnistumisen Kiinteistö- ja rakennusala on siis käymässä läpi syvää systeemistä muutosta, kohti vähähiilisyyttä ja aikanaan hiilineutraaliutta. Erittäin todennäköistä on, että päästövähennystavoitteisiin hitaasti heräävät yritykset menettävät paikkansa markkinoilla. Muuttumistahdon on löydyttävä organisaatioiden sisältä ja erityisesti yritysjohdon on siihen sitouduttava. Ympäristöpäällikön pöydälle ulkoistetut tavoitteet eivät konkretisoidu yrityksen toiminnassa aidoksi kestävyydeksi. Valveutuneimmat yritykset ottavat jo merkittäviä askeleita, mutta moni yritys vasta heräilee muutokseen. Kaikkia keinoja ei tarvitse keksiä itse me Hiilineutraalin rakennetun ympäristön toimintaohjelman. Toimintaohjelma tarjoaa kaikenkokoisille toimijoille suuntaviivat oman toiminnan kehittämiselle. Selkeisiin toimenpidetauluihin on koottu keskeiset toimenpiteet, aihealueittain, aikajanalle asetettuna. Tutustu toimintaohjelmaan osoitteessa figbc.fi/buildinglife ja luokaa oman toimintanne hiilineutraaliustiekartta nyt. w Lauri Tähtinen Green Building Council Finland Julkaisimme keväällä Katsauksen kiinteistö- ja rakennusalan nykytilaan. Julkaisuun on koottu konkreettisia esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat jo ryhtyneet toteuttamaan ympäristö- ja ilmastotyötä. Syksyllä julkaisim- ENSIMMÄISET ASKELEET 1. Aloita päästöohjaus oman arvoketjun päästöjen selvittämisestä GHG protokollan mukaisesti. 2. Lisää laajasti organisaation osaamista! Mallia voi ottaa työturvallisuusjärjestelmistä. Laadi eri rooleille osaamistavoitteet ja koulutusohjelmat, jolla tavoitteet saavutetaan. 2 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Kuva: Jukka Alasaari Photography MAINOSLIITE

TÄSSÄ LEHDESSÄ PÄÄKIRJOITUS Green Building partners: Tunnistatko rakennetun ympäristön trendit ja kriittisimmät tarpeet?........................................ 2 Fondia: Lakialan humaani innovaattori............................................... 4 Traficom: Kyberuhat lisääntyvät – onko niihin varauduttu?........... 6 Nomentia: Kassahallinnan edelläkävijä laajentaa palvelujaan................................................................................................... 7 Söderberg & Partners: Vakuutusmeklari pitää asiakkaan puolia ja rakentaa kustannustehokkaan ratkaisun............................ 8 Redocap: Redoflow tuo Microsoftin ERP-järjestelmät kaikkien saataville....................................................................................... 9 Comatec Group - mukana muuttamassa maailmaa.................... 10 Toiminnanohjausjärjestelmien asiantuntija Lemonsoft tuo asiakkailleen yhä automatisoidumpia ratkaisuja.......................11 Osaango: Paras ottaa tilat haltuun - kestävästi ja digitaalisesti...........................................................................................12 VEM motors Finland: Teollisuuden sähkömoottoreilla ilmastonmuutosta vastaan.....................................................................13 Roima Intelligence: Digitalisaatio nostaa tuotannon tehokkuutta................................................................................................14 Gartner: Digitaalisen ambition tulee koskettaa kaikkia ................15 Teknologiateollisuus ry: Suomalaisen teollisuuden ilmastokädenjälki on merkittävä...........................................................15 Check Point Software Technologies: Valtorin toimintavarma verkkoympäristö takaa kustannustehokkaan työskentelyn valtionhallinnossa....................16 Lämmitysenergia Yhdistys ry: Uusiutuva polttoöljy, hybridiratkaisut ja kehittyvä teknologia tekevät öljylämmityksestä ilmastotavoitteisiin vastaavan vaihtoehdon.....18 Valoe: Aurinkosähköteknologia etenee ajoneuvoihin ja vaatteisiin...............................................................................................19 Taloustutkimus: Tavoitatko markkinoinnilla oikeat kohderyhmät?............................................................................................20 Finfinet: Ostoskärryt ja betonielementit puhtaiksi.........................21 Tengbom: Satelliitteja ja pop-uppeja – konttorin uudet vaatteet...........................................................................................22 MMA ry Valtakunnallinen etätyösuositus päättyi – mitä nyt?..................................................................................................23 Tarkennuksena 17.9. R&I julkaisuun: FMC Laskentapalvelut (Sweco) on laskenut purkumäärät ja myös hinnoitellut ne tilaajalle SOK:n Karantie 2-logistiikkakeskuksen purkutyön yhteydessä (kyseessä ei siis koko purkutyön suunnittelu). PÄÄTOIMITTAJA Ville Leppäaho JULKAISIJA Calcus.com Oy Fredrikinkatu 47, 7. krs, 00100 HELSINKI www.calcus.com TOIMITTAJAT Aurinna Weisman Jukka Nortio Laura Sulkava Virpi Adamsson KUVAAJAT Karoliina Vuorenmäki Markku Pajunen Niko Raappana Niko Saarinen Tuuli Nikki Wille Nyyssönen Energiatehokkuus ja sähköistyminen kestävän kehityksen ytimessä K aikilla elämämme keskeisillä alueilla hyödynnetään ja käytetään energiaa eri muodoissa. Kaikki käyttämämme hyödykkeet - olipa sitten kyse elintarvikkeista, vedestä, vaatteista tai wc-paperista - valmistetaan, käsitellään ja kuljetetaan energian eri muodoilla. Kuitenkin kaikkialla, missä energiaa käytetään, energiaa voidaan myös säästää. Itse asiassa energiatehokkuuden parantaminen on tehokkain tapa vähentää CO2-päästöjä. Tällä hetkellä liki puolet Suomen ja maailman sähkökulutuksesta käytetään sähkömoottoreissa ja siksi niiden energiatehokkuudella on suuri merkitys. Sähkömoottoreiden hyötysuhde on parantunut jatkuvasti ja monissa kohteissa on mahdollista säästää merkittäviä määriä energiaa ottamalla käyttöön paremmalla säädöllä varustettu sähkömoottori, jota ohjataan taajuusmuuttajalla. Suomessa eri toimialat, ja erityisesti raskas prosessiteollisuus, ovat pitkään hyödyntäneet älykkäitä, optimoituja ja samalla kustannustehokkaita ratkaisuja sähkönkulutuksen vähentämiseksi. Olemme olleet kestävän kehityksen edelläkävijöitä ja kärkimaita ja samalla tehneet elintärkeätä työtä maamme kilpailukyvyn edistämiseksi. Myös ABB on sitoutunut vauhdittamaan yhteiskunnan ja teollisuuden muutosta tuottavamman ja kestävämmän tulevaisuuden saavuttamiseksi. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi maailman pitää sähköistyä. Tulevaisuuden kestävässä kehityksessä huomio kohdistuu energiatehokkuuden lisäksi muun muassa sähköisen liikenteen ratkaisuihin, teollisuuden älykkäisiin järjestelmiin, robotiikkaan sekä energiatehokkaaseen lämmittämiseen lämpöpumppuja hyödyntäen. Näillä ja monilla muilla alueilla uudet edistykselliset ratkaisut ovat vieneet teknologian kehitystä eteenpäin osana globaaleja trendejä. Teknologia ja innovaatiot ovat avainasemassa ympäristövaikutusten vähentämisessä ja kestävämmän maailman edistämisessä. w Pekka Tiitinen toimitusjohtaja, ABB Oy KANSIKUVA Karoliina Vuorenmäki MAINOSLIITE CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 3

FONDIA • Perustettu vuonna 2004 • Toimii 4 maassa (Suomi, Ruotsi, Liettua, Viro) • +110 juristia • Yli 250 jatkuvan palvelun asiakasta. Yli 2000 toimeksiantopohjaista asiakasta. • Liikevaihto 19,4 miljoonaa euroa (2020) • Nasdaq First North Growth Market -listattu yritys Leena Hellfors Fondia Oyj:n uudella toimistolla Helsingin Aleksanterikatu 11:ssä 4 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE

LAKIALAN HUMAANI INNOVAATTORI F Vuonna 2004 perustettu Fondia kulkee juridisten palveluiden tuottajana omaa polkuaan, ja se luottaa vahvojen asiantuntijatiimien avulla tuotettuun laaja-alaiseen palveluun. ondian markkinapositio on yhdistää asianajomaailman juridinen osaaminen yritysten sisäisille juristeille ominaiseen liiketoimintalähtöiseen toimintamalliin, ja sen tavoitteena on olla ensisijainen valinta kaikenkokoisille yrityksille eri liikejuridiikan tarpeisiin. Fondia tarjoaa palveluja innovatiivisella tavalla ja inhimillisellä otteella, jota tukee strategia, jonka keskiössä ovat asiakkaat, henkilöstö ja teknologia. Pohjoismaiden ainoa listattu lakitoimisto on edelläkävijä perinteisellä alalla. Kattavan uran suurten yritysten johtotehtävissä tehnyt, nykyinen Fondian toimitusjohtaja, Leena Hellfors, halusi siirtyä liikejuridiikan pariin noteerattuaan yrityksen arvomaailman ja poikkeuksellisen tavan toimia. ”Mitä pidemmälle työurani on edennyt, sitä merkityksellisemmäksi koen yrityksen edustaman arvomaailman”, mainitsee diplomi-insinööritaustainen Hellfors. ”Arvopohjainen ketju alkaa tavastamme rekrytoida. Osaamisen lisäksi meille on tärkeä löytää kulttuuriimme sopivia henkilöitä ja rekrytointiprosessi on monesti vaativa. Useiden eri haastattelujen avulla varmistetaan molemminpuolinen halu ja sopivuus työskennellä Fondialla”, toteaa Hellfors. Lakiosasto tuotetaan palveluna Fondian lakiosastopalvelumallissa asiakkaalle muodostetaan Fondian juristeista nimetty tiimi, jossa yhdistyy toimialaosaamisen lisäksi eri oikeusalojen osaaminen. Asiakasta palvelevat henkilöt eivät vaihdu toimeksiantojen välillä, vaan toiminta asiakkaan ja tiimin välillä on jatkuvaa. Palvelu on ennakoivaa, jatkuvasti kehittyvää, läpinäkyvää ja helposti muokattavissa asiakkaan tarpeiden muuttuessa. Samassa tiimissä voi olla Fondian juristeja eri maista asiakkaan tarpeiden mukaisesti. ”Haluamme madaltaa kynnystä juridisten palvelujen käyttämiselle ja palvelumme skaalautuu pienestä startup-yrityksestä isoihin pörssiyhtiöihin asti”, kuvaa Hellfors. Edelläkävijyys näkyy myös teknologian hyödyntämisessä. Teknilliseen fysiikkaan ja lääketieteelliseen tekniikkaan erikoistunut Hellfors kokee, että teknologian avulla lakipalveluita voidaan tuottaa tehokkaammin: ”Uskon, että mm. koneoppimisen, tekoälyn ja automaation avulla voidaan helpottaa rutiinitöitä ja sitä kautta vapauttaa juristien aikaa asiakaskohtaamisille ja vaativimmille asiakastöille.” Normaalin liikejuridiikan palveluiden lisäksi Fondian asiakkaita palvelee oikeusteknologiaan ja oikeusmuotoiluun erikoistunut juristitiimi, joka hyödyntää toiminnassaan esimerkiksi muotoiluajattelun toimintamalleja. w Vahva arvopohja ja kulttuuri Fondian henkilöstö eli Fondiaanit vaativat itseltään ja toisiltaan paljon - alalle tyypillisesti päivät saattavat joskus venyä. Fondia on aina kiinnittänyt huomiota henkilöstön hyvinvointiin sekä työn ja vapaa-ajan tasapainoon. Työaikaa ja työkuormaa seurataan säännöllisesti. ”Yritys tai sen asiakkaat eivät hyödy uupuneista työntekijöistä. Vahva osaaminen, tuloksellisuus ja hyvinvoiva henkilöstö eivät ole mahdoton yhtälö”, sanoo Hellfors. Fondialle myönnettiin tänä vuonna Siqnihenkilöstökyselyn lopputuloksena, poikkeuksellisen hyvästä yrityskulttuurinjohtamisesta kertova, Future Workplaces -serfikaatti. MAINOSLIITE ASIAKASKESKEISYYDEN JA OSAAMISEN TAUSTALLA VAIKUTTAVAT FONDIAN ARVOT. ARVOT KUULUVAT ENGLANNIKSI SEURAAVASTI: Pride & Passion: • Dare to Create - Yes you can • My Place to Work - Be yourself • Law Made Smart - Minding our customers' business is our business • Give and receive - We help each other shine CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 5

KYBERUHAT LISÄÄNTYVÄT – onko niihin varauduttu? Mitä enemmän organisaatio käyttää digitaalisia järjestelmiä ja palveluita, sitä enemmän se altistuu globaalille ja opportunistiselle kyberrikollisuudelle. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus kehottaa johtoa huomioimaan kyberuhat liiketoiminnan riskienhallinnassa. ” Kyberrikollisuus ja todennäköisyys joutua sen kohteeksi kasvavat koko ajan. Uhkilta suojautumisen on oltava entistä enemmän johdon agendalla, ja sitä pitää toteuttaa osana liiketoimintalähtöistä riskienhallintaa eikä vain teknisenä it-asiana. Kyberturvallisuuden varmistaminen vaatii vastuuttamista, seurantaa ja prosesseja”, sanoo Verkostot ja palvelut -yksikön päällikkö Miikka Salonen Kyberturvallisuuskeskuksesta. Suurimpia kyberuhkia aiheuttavat kiristyshaittaohjelmat, joissa rikollinen tunkeutuu organisaation verkkoon ja käynnistää palvelimet lamauttavan haittaohjelman. Tiedostojen palauttamisesta vaaditaan lunnaita. Myös tietojenkalastelu lisääntyy. Netin käyttäjiä erehdytetään huijaussähköposteilla klikkaamaan linkkiä, joka vie jonkun palvelun oikealta näyttävälle sisäänkirjautumissivulle. Rikolliset nappaavat organisaatiotunnukset ja salasanat ja käyttävät niitä 6 organisaation omissa järjestelmissä esimerkiksi huijauslaskutukseen. Viranomainen tukee ja neuvoo Kyberturvallisuuskeskus tarjoaa johdolle ja tietoturva-ammattilaisille neuvontaa ja konkreettisia työkaluja kyberuhkien torjumiseksi. Yksi niistä on Kybermittari, maksuton arviointi- ja kehittämistyökalu kyberturvallisuuden hallintaan ja kehityspanostusten ohjaamiseen. ”Kybermittarin avulla voi arvioida turvallisuustason nykytilaa ja miten sitä pitää kehittää. Työkalu myös kertoo anonyymisti, millaisia arvioita muut vastaavalla toimialalla olevat organisaatiot ovat saaneet”, Salonen jatkaa. Toinen hyödyllinen tietolähde on Kyberturvallisuus ja yrityksen hallituksen vastuu -opas. Se sisäl- CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU tää käytännönläheisiä esimerkkejä ja neuvoja, miten johto voi kehittää organisaation kyberturvallisuutta. Opas on ladattavissa Kyberturvallisuuskeskuksen verkkosivuilta, joilta löytyy tietoa myös muista palveluista. w Lisätietoja: kyberturvallisuuskeskus.fi MAINOSLIITE

KASSAHALLINNAN EDELLÄKÄVIJÄ LAAJENTAA PALVELUJAAN Nomentia Oy on taustaltaan yksi Suomen vanhimmista ja perinteikkäimmistä fintech-yrityksistä. Se on pilvipohjaisten cash management ja treasury -ratkaisujen edelläkävijä, jonka ydinosaamista on yritysten kassavirtojen hallinta. R eilu vuosi sitten alan tunnettujen yritysten OpusCapitan Cash Management -liiketoiminnan ja Analysten yhdistyessä syntyi SaaS-pohjaisiin maksuliikenneja cash management -ratkaisuihin erikoistunut Nomentia Oy. Nyt syykuussa Nomentia Oy julkaisi TIPCO Treasury & Technology GmbH:n yrityskaupan. Yritys ja sen Treasury Information Platform (TIP) -ratkaisu ovat tunnettuja brändejä sak­sankielisissä maissa. Nomentialla on nyt lähes 200 työntekijää. Laajentunut tuoteportfolio tarjoaa kassahallinnan ja maksuliikenteen ratkaisuja yhä laajemmalla skaalalla lähes 2 000 asiakkaalle yli 80 maassa. Palvelut käsittelevät vuosittain maksuja 800 miljardin euron arvosta. Pilvipohjaiset palvelut kasvussa ”Meidän ydinosaamistamme ovat maksuliikenne ja kassanhallinta, mutta yritysoston myötä pystymme tarjoamaan ratkaisuja hyvin laajasti yritysten treasury-osaston tarpeiMAINOSLIITE siin. Tämä sisältää muun muassa takauksien ja riskien hallinnan, Nomentia Oy:n toimitusjohtaja Jukka Sallinen kuvailee. Tulevina vuosina tähtäimessä on kasvu Euroopassa. Sallinen painottaa kuitenkin, että yhtiö ei aio unohtaa Suomea. “ Olemme pilvipohjaisten cash ja treasury -ratkaisujen johtava toimija.” ”Suomi on meidän suurin markkinamme. Entistä kansainvälisempi asiakaspohja tuo varmasti myös Nomentian suomalaisten asiakkaiden tarjolle uusia hyödyllisiä piirteitä. Olemme pilvipohjaisten cash management ja treasury -ratkaisujen vahva toimija ja palvelumme ovat riippumattomia asiakasyritysten toimialasta tai koosta.” Monipuolista tietoturvaa Maksaminen jatkaa monimuotoistumistaan ja tietyllä tapaa jopa monimutkaistumistaan, kun palvelut ja toimitusketjut digitalisoituvat ja siirtyvät yhä enemmän verkkoon. Nomentian ratkaisut yksinkertaistavat maksamista, kassanhallintaa, täsmäytyksiä ja monimutkaisia prosesseja. Sallisen mukaan tietoturvan merkitys tulevaisuudessa vain kasvaa ja tämä pitäisi yrityksissä tiedostaa. Nomentian ratkaisu voidaan esimerkiksi määrittää tunnistamaan automaattisesti poikkeamia maksutapahtumien virrasta ja älykkäät kassasuunnittelun ratkaisut saadaan hyödyntämään prediktiivistä analytiikkaa, joilla pitkän aikavälin ennusteista saadaan entistä luotettavampia. Nomentia on ainoa Suomalainen yritys, joka pystyy tarjoamaan vastaavia palveluita. w Lisätietoa: www.nomentia.com CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 7

Vakuutusmeklari pitää asiakkaan puolia ja rakentaa kustannustehokkaan ratkaisun - HONKATALOT ARVOSTAA SÖDERBERG & PARTNERSIN TUOMAA NÄKEMYSTÄ Vakuutusmeklariyhtiö Söderberg & Partners hoitaa asiakkaiden vakuutusturvaa ja luo asiakkaille kokonaisvaltaisesti toimivia, tarpeita vastaavia vakuutusratkaisuja. Perheyritys Honkataloille vakuutusmeklarin käyttäminen on luonteva tapa ratkoa jatkuvasti muuttuvia vakuuttamistarpeita. S öderberg & Partners on kansainvälinen konserni, joka toimii seitsemässä maassa ja työllistää noin 3000 henkilöä. Suomen organisaatio on muodostunut use- an pitkän linjan vakuutusmeklariyhtiön fuusiosta kesällä 2021. Konserni palvelee sekä yksityistä että julkista sektoria, niin kertaluontoisesti konsultoiden kuin jatkuvina asiakkuussuhteina. Lisäksi asiakkaille tarjotaan vahinkoihin liittyviä lisäpalveluita Claims Link -yhtiön kautta. "Isossa joukossa eri vakuutuslajien osaaminen on monipuolisempaa, sillä henkilöstöllä on parempi mahdollisuus erikoistua. Neuvomme asiakkaitamme monipuolisesti kaikessa vakuutuksiin ja henkilöstöetuuksiin liittyvässä", kertoo vakuutusmeklari Juha Ikkelä. Ikkelän mukaan vakuutusmeklarin käytössä huomionarvoista on se, että sitä tehdään todella vahvasti asiakkaan etu edellä. Samalla asiakkaan aikaa vapautuu Honkataloja luotsaava Harri Vainionpää korostaa hyvän asiakaspalvelun suurta merkitystä. 8 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ydinliiketoimintaan. "Vakuutusmeklarit ovat aina asiakkaidensa luottohenkilöitä. Tärkeä tavoitteemme on parantaa asiakkaidemme ymmärrystä riskienhallinnasta ja vakuuttamisesta. Kaikkea ei kannata vakuuttaa, jos yrityksen riskinkantokyky on hyvä. Yrityksen tulisi kuitenkin tietää mitä on vakuuttanut, mitä ei, ja miksi", hän kuvailee. Helppo tavoitettavuus ja nopea vasteaika saavat Honkataloilta kiitosta Puurakentamisen edelläkävijä Honkatalot on kokenut yhteistyön Söderberg & Partnersin kanssa antoisana. "Me emme itse ole vakuutusasiantuntijoita. Meille vakuutusmeklari onkin tuki ja turva, joka uskaltaa ottaa suoraan kantaa, mikä on kannaltamme järkevää", kertoo Honkataloja luotsaava Harri Vainionpää. Hän korostaa myös hyvän asiakaspalvelun suurta merkitystä. "On iso asia, että Juhalle voi soittaa ja kysyä kiireisistä asioista saman tien. Asiointi on jouhevaa. Olemmekin pystyneet aina ratkaisemaan haasteita yhteisesti ja yrityksen kannalta parhaalla tavalla." Honkatalojen toimialalla vakuuttamisen rooli on suuri. Vakuutustarjonnassa pitää huomioida esimerkiksi sekä kotimainen että kansainvälinen toiminta ja työmaatoiminnan erityispiirteet. Vainionpään mukaan meklarilta on saatu hyviä tarkennuksia siihen, mitä missäkin tilanteessa on syytä vakuuttaa. Ikkelä korostaa, että asiakastyöhön antaa hyvät edellytykset yhdistelmä paikallista, joustavaa toimintaa ja toisaalta suuren konsernin tuomat mahdollisuudet. "Toiminta Suomessa on joustavaa ja byrokratia vähäistä, mutta Söderberg emoyhtiönä varmistaa, että olemme uskottavia myös ulkomaille päin", hän summaa. w MAINOSLIITE

REDOFLOW TUO MICROSOFTIN ERPJÄRJESTELMÄT KAIKKIEN SAATAVILLE Redocap Oy:n markkinoille tuoma Redoflow-palvelukonsepti antaa kaiken kokoisille yrityksille mahdollisuuden ERP-järjestelmään. R edocapin toimitusjohtaja Teemu Pääkkö törmäsi työssään toistuvasti pk-yritysten kohtaamaan ongelmaan - erilaisten prosessien hallinta, raportointi ja rutiinityöt vievät kasvavan määrän työajasta. Tämä on yksi syistä, joka johti Redoflow-palvelukonseptin kehittämiseen. Redoflow-konsepti keskittyy Microsoftin ERP-järjestelmien käyttöönottoon, ylläpitoon ja päivittämiseen “Yritysten täytyy vastata kovenevaan kilpailuun ja kehittää prosessejaan, mutta mm. laskutuksia ja varastohallintaa hoidetaan vielä tunteja itse työn suorittamisen jälkeen. Raportointi on heikkoa ja se on hajanaisissa exceleissä. Entä jos automaatio hoitaisi tämän kaiken siellä taustalla ja syntyneen datan pohjalta muodostuisi raportit?”, Pääkkö taustoittaa. “Nämä järjestelmät eivät hintansa puolesta ole ollut ihan kaikkien saatavilla. Halusimme muuttaa tätä tilannetta. Lähdettiin kehittämään konseptia, jossa tulee järjestelmän lisäksi asiantunteva palvelu ja koko paletti MAINOSLIITE pyörii kohtuullisilla kustannuksilla. Hankinta alkaa maksaa itseään takaisin heti käyttöönoton jälkeen ja on mahdollista kaiken kokoisille yrityksille.” Ajansäästön sekä kustannustehokkuuden lisäksi yksi tärkeä asia on tietoturva ja asiakasprosessien hallinta. “On tavanomaista, että yrityksen sisällä henkilöt säilyttävät asiakasdataa vain omissa muistiinpanoissaan. Kun siirrytään yrityksen yhteiseen pilvipohjaiseen järjestelmään, niin tieto on sekä paremmin suojattu että oikeiden henkilöiden saatavilla.” Pääkön mukaan uuden ajan palvelukonseptille on ollut kysyntää. “Lähestymistapamme ei ole insinöörimäinen, vaan mietimme mikä on asiakkaalle oikeasti tarpeellista. Ajattelumme on palvelulähtöistä. Järjestelmä ei ole itseisarvo, vaan ydinajatuksena on asiakkaan liiketoiminnan jatkuva kehittäminen. Tahdomme ensisijaisesti toimia asiakkaamme liiketoiminnan kumppanina, keskittyen sen kilpailukyvyn ja tuottavuuden parantamiseen. Konseptimme kysyntä on osoittanut sen tarpeellisuuden markkinoilla ja keväällä käynnistimme palveluidemme kansainvälistymisprosessin”. Myös yrityksen luvut puhuvat puolestaan: Redocap Oy:n liiketoiminnan koko lähes kaksinkertaistui kesäkuun lopulla päättyneellä tilikaudella. Tällä hetkellä kasvu on viime vuoteen verrattuna yli 100 prosenttia. w “ Säästöjä syntyy asiakkaalle erilaisten rutiinitöiden automatisointien kuten esim. sopimuspohjaisten palveluiden automaattisen laskutuksen myötä.” CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 9

Comatec Group - mukana muuttamassa maailmaa Comatec on koneenrakennuksen ja teollisuusautomaation insinööritoimisto, joka tarjoaa laaja-alaista asiantuntijuutta. Yhteistyössä asiakkaidensa kanssa se on mukana ratkaisemassa tämän hetken tärkeimpiä haasteita liittyen esimerkiksi vastuulliseen raaka-aineiden käyttöön, uusien energialähteiden kehittämiseen sekä kiertotalouteen. J o 36-vuotta toimineen Comatecin missiona on tuotekehityksen kautta auttaa asiakkaita tekemään kannattavia investointeja, kehittämään laadukkaita tuotteita sekä luomaan uutta liiketoimintaa. Samalla ulkopuolisena asiantuntijana asiakkaille pystytään tarjoamaan täysin uusia ideoita ja teknologiaa. "Meillä on paitsi hyvää osaamista, myös mahdollisuus tuoda voimaa ja vauhtia tuotekehittämiseen. Nopeus on uuden kehittämisessä kriittistä", kuvailee Comatec Mobilityn toimitusjohtaja Petri Leino. Asiakkaiden tehdessä uusia investointeja ja kehittäessä seuraavan sukupolven ratkaisuja, ympäristöön ja vastuullisuuteen liittyvät asiat tulevat yhä useammin harkittavaksi. Tälläkin hetkellä Comatecin ratkaisut ovat keskeisessä roolissa monessa ympäristövastuuseen liittyvässä hankkeessa. "Olemme olleet mukana monessa, esi- 10 merkkejä hankkeista ovat muun muassa jätteenpoltto energiaksi, eläinperäisen jätteen käsittely rehuksi, käytettyjen renkaiden hyödyntäminen biopolttoaineen lähteenä, maailmanlaajuinen fuusioreaktorin kehityshanke ITER Etelä-Ranskassa ja aaltovoimalan energiatehokkuutta lisäävä digihydrauliikka", Leino esittelee. Ajoneuvojen sähköistäminen selkeänä trendinä Yksi Comatec Mobilityn tällä hetkellä esillä olevista teemoista on ajoneuvojen sähköistäminen. Polttomoottoreista halutaan esimerkiksi hyötyajoneuvoissa siirtyä yhä enemmän sähkökäyttöön. Comatecin viimeaikaisista hankkeista erityisen kiinnostava on ydinpolttoainekapselin siirtoon ja asennukseen tarkoitetun ajoneuvon kehitys. Kyseessä on maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen tuotekehityshanke, jossa CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ajoneuvo on luotu hyvin haastaviin olosuhteisiin ja turvallisuustekijöillä on valtavan suuri merkitys. "Koska olemme olleet mukana usean toimialan kehityksessä, voimme tarjota jo koeteltuja, parhaita ratkaisuja toimialalta toiselle. Kokemus linja-autojen sähköistämisestä jo vuosien ajalta poikii osaamista muiden hyötyajoneuvojen ja työkoneiden, kuten jopa ydinturvallisuusluokituksen vaatimukset täyttävän sähkökäyttöisen ajoneuvon kehittämiseen", Leino kertoo. Leino näkee, että jatkossakin Comatec ja sen osaaminen muokkautuvat maailman muutoksen sekä ilmasto- ja energiatavoitteiden mukaisesti. "Asiakkaidemme muutosmatka tarjoaa myös meille sen kuuluisan näköalapaikan, jossa voimme olla mukana kehittämässä ja rakentamassa tulevaisuuden kestäviä vaihtoehtoja", hän vetää yhteen. w MAINOSLIITE

Toiminnanohjausjärjestelmien asiantuntija Lemonsoft tuo asiakkailleen yhä automatisoidumpia ratkaisuja L Suomalaisille pienille ja keskisuurille yrityksille toiminnanohjausjärjestelmiä (ERP) tarjoava Lemonsoft panostaa tekoälyn ja automatisoinnin hyödyntämiseen. Ratkaisujen avulla asiakkaat voivat tehostaa omaa toimintaansa merkittävästi. Lemonsoft on vahvalla kasvu-uralla, jota vauhdittavat yritysostot sekä listautumisanti. emonsoft erottuu markkinassa kokonaisratkaisun tarjoajana, esimerkiksi irrallista CRM- tai HR-ohjelmistoa ei tarvita. Lisäksi ratkaisu on modulaarinen, joten asiakas voi hyödyntää siitä ne osat, jotka ovat sillä hetkellä tarvittavat. Toimialoista Lemonsoft keskittyy palvelemaan erityisesti teollisuutta, tukku- ja erikoistavarakauppaa, rakentamista, palvelu- ja asiantuntija-alaa (PSA) sekä tilitoimistoja. Tekoälyn hyödyntäminen ja automatisaatio ovat yrityksen mukaan avainasemassa, kun näitä toimialoja palvelevaa ERP:tä kehitetään yhä paremmaksi. Lemonsoft tekee ohjelmistoonsa noin tuhat muutosta vuosittain ja suurin osa ideoista saadaan suoraan käyttäjiltä. "ERP:t ovat tyypillisesti edelleen haastavia käyttää. Me pyrimmekin siihen, että automatisointi viedään niin pitkälle, kuin mahdollista. Ohjelmiston käyttäjiltä kerätään palautetta jatkuvasti ja siellä toiveeksi nousee erityisesti, että ohjelma voisi itsessään tehdä mahdollisimman suuren osan toiminnoista. Käyttäjälle jää ainoastaan asioiden hyväksyminen", toimitusjohtaja Kari Joki-Hollanti toteaa. Yritysostot ja listautumisanti muokkaavat yrityksen tulevaisuutta Lemonsoftin kasvustrategiassa yritysostot ovat tärkeässä roolissa. Yritysostojen kaut- MAINOSLIITE ta esimerkiksi vahvistetaan markkinoiden kattavinta tuoteportfoliota, varmistetaan kilpailukykyä sekä hankitaan uutta osaamista. Ne ovat myös tapa laajentaa toimintaa uuteen vertikaaliin tai uudelle markkina-alueelle. "Pelkästään Suomessa on suuri määrä pienempiä pelureita, jotka ovat kehittäneet erinomaisia spesifejä ohjelmistoratkaisua toimialakohtaisiin erityistarpeisiin. Yhdistämällä näitä ratkaisuja laajaan kokonaisratkaisuumme pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin ja tehostamaan heidän operatiivista liiketoimintaansa", Joki-Hollanti mainitsee. Strategisesti suuri askel on nyt otettu myös tämän syksyn listautumisannin myötä. Toimitusjohtajan mukaan lähtötilanne listautumiseen on hyvä, koska jo nyt kasvu on ollut nopeaa ja kannattavaa, henkilöstötyytyväisyys korkealla tasolla ja asiakaskunnassa suuri määrä pitkäaikaisia asiakkaita eri toimialoilta. Listautuminen tukee positiivisen suunnan jatkumista tulevaisuudessa. "Uskon että listautuminen lisää Lemonsoftin tunnettavuutta ja tekee yrityksestä entistäkin houkuttelevamman työpaikan. Listautuneena yhtiönä voimme myös sitouttaa ja kannustaa henkilöstöä osakepohjaisilla kannustimilla. Kaiken tekemisemme ytimessä on halu kehittää tuotteitamme ja palvelujamme yhdessä asiakkaidemme kanssa. Odotamme jo innolla, että saamme uusia osakkeenomistajia mukaan tälle matkalle", hän vetää yhteen. w CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 11

Paras ottaa tilat haltuun - KESTÄVÄSTI JA DIGITAALISESTI Yhden kiinteistön toimintaa voi ohjata kymmenet eri OT-järjestelmät. Kuva: Nellie Jaakkola Kestävään investointiin liittyvät vaatimukset sekä kiinteistö- ja rakentamisalan osaajapula kannustavat alaa palveluliiketoiminnan kehittämiseen sekä ansaintalogiikan uudelleenarviointiin. Osaango on erikoistunut Continuw-palveluillaan tukemaan liiketoiminnan kehitystä API- ja datatalouden sekä OT:n (operational technology) eli IT:n ulkopuolelle jäävän teknologian avulla. S uomen rakennuskannan arvo on 500 miljardia euroa (ROTI 2021). Siihen kohdistetut kehitysinvestoinnit voi saada jopa kaksinkertaisena takaisin mm. pienentyneinä käyttökustannuksina (ROTI 2019). Kiinteistöjen OT-ympäristöihin sitoutuu taas elinkaaren aikana miljardeja euroja. “Pelkällä hankinnan fokuksen siirrolla ja vakiintuneita tapoja tarkistamalla on saavutettavissa merkittäviä säästöjä”, toteaa Smart Technology Advisor 12 Hanna Pikkusaari Osaangolta. Osaangon perustaja, API- ja datatalousasiantuntija Marjukka Niinioja korostaa: “Muista digihankkeista opitut palvelumuotoilun keinot voivat tuoda kiinteistöjen käytön kehittämisellä 30-50% tulojen kasvua mm. ROTI 2019 tutkimuksen sekä asiakaskokemustemme perusteella. Yhdistämme palvelu- ja ekosysteemimuotoiluun OTjärjestelmäosaamisen, jatkuvuussuunnittelun ja liiketoiminnan innovoinnin, joten CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU asiakasprojekteistamme syntyy erittäin hyviä tuloksia”. IT-alalta tuttua teknistä korjausvelkaa esiintyy myös kiinteistöissä. “Kiinteistösijoittajien kannattaa tarkastella hankkeen aikana asetettuja pitkän aikavälin tavoitteita ja tutustua käyttöönottovaiheessa syntyvään korjausvelkaan. Näemme tämän liittyvän alan systeemiseen ongelmaan ja siksi kehitimmekin Continuw-palvelumme tukemaan kiinteistöjen omistajia elinkaaren aikana”, toteaa Pikkusaari. w Teksti: Osaango n x 109 € = OT-järjestelmiin sitoutuneet eurot Suomessa kiinteistöjen elinkaaren aikana MAINOSLIITE

Teollisuuden sähkömoottoreilla ILMASTONMUUTOSTA VASTAAN VEM-moottoreiden lyhyt toimitusketju tehtaalta Saksasta asiakkaalle Suomeen ja yli 130 vuoden tekninen osaaminen optimoivat ilmastoystävällisen sähkömoottorin. “ Hyvän hyötysuhteen moottoreilla säästetään usein myös rahaa pienemmän energialaskun muodossa.” VEM motors Finlandin toimitusjohtaja Sami Kujala. K esällä astui voimaan uudistettu Ecodesign-asetus, jolla EU pyrkii vähentämään CO2-päästöjä. Sähkömoottorit ovat hyvä kohde, sillä teollisuudessa on satoja miljoonia sähkömoottoreita, jotka kuluttavat noin 70 % teollisuuden sähköstä. Tällä hetkellä asetuksen vaatimat IE3hyötysuhteen sähkömoottorit, taajuusmuuttajat ja vaihteet ovat VEM motors Finlandin Suomen varaston vakiotuotteita. "Meille on tärkeää pystyä palvelemaan kunnossapitoasiakkaita, jotka hankkivat korvaavia moottoreita olemassa oleviin kohteisiinsa. Kaikkiin erilaisiin tapauksiin löytyy varmasti ratkaisu jälleenmyynti- ja huoltoverkostostamme", kertoo Sami Kujala, VEM motors Finlandin toimitusjohtaja. MAINOSLIITE Laaja Team VEM -jälleenmyynti- ja huoltoketju on etu asiakkaalle, sillä haasteellisissa tilanteissa tukea saa nopeasti ja ammattitaitoisesti. Asiakas voi keskittyä omaan liiketoimintaansa. "Asenneilmapiiri on muuttunut ja markkinat ovat valmiita investoimaan ympäristöystävällisempään teknologiaan. Teknisesti erinomaiset tuotteemme vikaantuvat harvoin ja niillä on pitkä elinkaari. Myös tämä on vastuullisuutta", kertoo VEM motors Finlandin myyntijohtaja Sampsa Rutanen. VEM motors Finlandin toimialue on Suomi, Ruotsi ja Baltian maat. Kaikissa maissa sekä teollisuus- että laitevalmistaja-asiakkaat etsivät paremman hyötysuhteen ratkaisuja. IE4moottorit toteutetaan useimmiten perinteisellä oikosulkukäämityksellä. IE5-moottorit valmistetaan uudemmalla konseptilla joko kestomagneetti- tai reluktanssitekniikalla. "Teoriassa viimeksi mainittu on energiatehokkain vaihtoehto, mutta tuotteena siltä puuttuu vielä vuosien käyttö", kertoo Kujala. VEM motors Finlandin emoyhtiö, saksalainen VEM motors GmbH, on vuodesta 1886 lähtien pitänyt tuotannon omissa käsissään. "Asiakkaamme haluavat käyttövarman, pitkäikäisen ja energiatehokkaan sähkömoottorin. Voimme seistä laadun takana, sillä koko valmistusketju on VEM motorsin omissa käsissä", kertoo Rutanen. "Nykyisessä komponenttipulassa tämä on osoittautunut hyväksi strategiaksi. Lisäksi lopputuotteen hiilijalanjälki jää pieneksi, kun osia ei tarvitse kuljetella toiselta puolelta maapalloa", lisää Sami Kujala. w CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 13

“ Tuotannon digitalisointi on aina osa yrityksen jatkuvaa parantamista. Kuvassa Roima Intelligencen asiakkaan Snellmanin tietohallintojohtaja John Aspnäs DIGITALISAATIO nostaa tuotannon tehokkuutta T Kun teollinen tuotanto digitalisoituu, samoilla resursseilla tuotetaan enemmän parempaa laatua. uotannon tehostuminen ei merkitse pelkästään tuotannon volyymin kasvua. ”Tuotannon tehostuminen merkitsee määrääkin enemmän laatua eli sitä, että kuluttaja saa tuotteen sellaisena kuin on odottanut”, linjaa Roima Intelligencen prosessiteollisuuden liiketoiminnasta vastaava johtaja Antti Varis. Roima on kasvanut vajaassa kymmenessä vuodessa teollisen digitalisaation suunnannäyttäjäksi 250 ammattilaisen voimin. Yrityksen vuosittainen liikevaihto on noin 32 miljoonaa euroa. Roima on toimittanut muun muassa elintarvikekonserni Snellmanille yhden maailman monipuolisimmista ja käyttäjäkokemukseltaan parhaista tuotannonohjausjärjestelmistä. ”Jatkuvan parantamisen ohjenuorana on Snellmanilla se, että tuotannossa on helppoa tehdä asiat oikein ja vaikeaa tehdä ne väärin. Järjestelmä kertoo Snellmanin Kokkikartanolla 14 esimerkiksi sen, miten kinkkukiusauksen valmistaminen tehdään, ja mittaa, onko työ tehty oikein. Kun massa on paistettu, järjestelmä huolehtii, ettei paistamisen ja jäähdytyksen väli ole liian pitkä. Työntekijät saavat mittausten perusteella palautetta työstään, ja näin tuotantoa parannetaan jatkuvasti. Työnkierto ja esimerkiksi kausityöntekijöiden perehdyttäminen helpottuvat ilman laatupoikkeamia, kun järjestelmä tukee työnohjausta”, Snellmanin tietohallintojohtaja John Aspnäs kertoo. Tuotannon digitalisointi ei ole tietotekninen ratkaisu vaan aina osa yrityksen ja ihmisten jatkuvaa kehittämistä. Sillä on liiketoiminnalliset tavoitteet ja mittarit, kuinka tavoitteisiin on päästy. Digitalisaatio merkitsee sekä perinteistä tuotantotiedon keruuta yritysjohdon käyttöön että tuotannon reaaliaikaista kehittämistä siitä saadun tiedon perusteella. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Globaalissa tuotannossa eri tehtaiden prosessit harmonisoidaan mahdollisimman pitkälle niin, että osa niistä voidaan ajaa esimerkiksi pilvipalveluna tarjottavasta MEStai Azure IoT -järjestelmästä. Harmonisointi vaatii johdon sitoutumisen siihen, että operatiivista toimintaa kehitetään aidosti koko yrityksessä. ”Yritysjohto arvostaa kaikkialla yhtenäistä ja yhtä laadukasta tuotantoa. Kun digitaaliset järjestelmät tulevat aidosti osaksi tuotantoa, voidaan parhaat käytännöt harmonisoida kaikille tehtaille”, Varis tiivistää. w Ota yhteyttä: antti.varis@roimaint.com MAINOSLIITE

ASIANTUNTIJA ASIANTUNTIJA Kuva: Liisa Takala Digitaalisen ambition tulee koskettaa kaikkia V aikka pandemia voi olla hyvinkin ollut katalyyttinä muutokselle, se ei kuitenkaan ole syy muuttumiselle. Tiesimme jo etukäteen, että asiakastarpeet sekä tarpeet työnantajana tulevat muuttumaan; Samalla kun esimerkiksi elämäntavat, asuminen ja kulutustottumukset muuttuvat, meidän pitäisi myös ymmärtää, onko strategiamme rakennettu muutoksen kannalta vankalle perustalle. Taloudellisen ympäristön muutos ohjaa meitä uudelleen ajattelemaan kuinka tuottaa arvoa sekä nykyisille että tuleville asiakkaille. Samalla sekä mahdollisuuksien että potentiaalisten uhkien avaruudet laajenevat. Gartnerilla suosittelemme yhdistelmällisen (composable) liiketoimintastrategian kehittämistä, johon yhdistyvät mukautumiskyky ja modulaarisuus liiketoiminnan arkkitehtuurina. Näin pystytään aikaisempaa huomattavasti nopeammin ja tehokkaammin liikkumaan markkinavaatimusten suuntaan, osallistaa resursseja ja mahdollistaa koko organisaatiota koskeva muutos, kasvu ja evoluutio. Muutosvauhti voi olla niin nopeaa, että tuotetta on totuttu myymään B2B-sektorille, kunnes pandemian myötä myynti koskikin kokonaan B2C-sektoria. Muutoksen luominen myös tulevaisuudessa vaatii tiettyjä valmiuksia. Keskeistä on, että teknologia (IT) ei ole enää liiketoiminnan tukifunktio, vaan objektiivi uuden strategian, tuotteiden ja ansaintamallien luomiselle sekä tapa haastaa vanhentuneet tavat tehdä liiketoimintaa. Esimerkiksi digitaalisen toimeenpanon tuloskortin avulla voidaan arvioida, suorituskykytestata ja vertailla liiketoiminnan tavoitteita ja digitaalisten alustojen kuten data-analytiikan, pilvipalvelujen sekä keinoälyn kypsyysasteita. Vaatii paljon keskustelua, jotta digitaalinen ambitio löydetään organisaationa. Siihen tarvitaan yrityksen laajuista toimeenpanijuutta, jota johtaa hallitus ja toimitusjohtaja. w Galith Nadbornik Regional Vice President Gartner MAINOSLIITE Suomalaisen teollisuuden ilmastokädenjälki on merkittävä Viime vuonna eri toimialat julkaisivat omat vähähiilisyystiekarttansa, joissa oli yhteinen tavoite – tehdä Suomesta hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. S uomalaisessa teollisuudessa on jo pitkät perinteet erilaisista ympäristötoimista, minkä ansiosta teollinen toiminta on meillä eri mittareilla mitattuna maailman puhtainta. Lisäksi asiakkaiden, rahoittajien ja sidosryhmien odotukset yritysten vastuullisuustyötä kohtaan ovat jatkuvasti kasvaneet. Suomella on lisäksi tarjota juuri sellaista osaamista ja teknologioita, joita tarvitaan globaalin ilmastokriisin ratkaisemisessa. Suomalainen teollisuus voi edelleen tehostaa energian ja materiaalien käyttöä sekä ottaa käyttöön vaihtoehtoisia raaka-aineita ja kiertotalouteen perustuvia liiketoimintamalleja. Panostukset kestävään kehitykseen palautuvat moninkertaisina sekä yrityksille että yhteiskunnalle, sillä ne lisäävät suomalaisten tuotteiden ja palveluiden kilpailukykyä ja kysyntää myös kansainvälisesti. Vähähiiliratkaisujen globaali kysyntä nousee kansainvälisten arvioiden mukaan vähintään 20 prosenttia jo aiemmin tehtyjen ilmastositoumusten toteuttamiseksi. Parhaillaan Glasgow’ssa käynnissä olevassa YK:n COP26ilmastokokouksessa odotetaan entistä vaikuttavimpia sitoumuksia. Myös vihreiden elvytystoimien myötä vähähiiliratkaisujen kysyntä kasvaa. Varovaistenkin arvioiden mukaan Suomen investointihyödykkeiden vientipotentiaali tulee tuplaantumaan nykytasosta yli 30 miljardiin euroon vuodessa. Vientiteollisuuden supervoima piileekin tulevaisuudessa kasvavassa kädenjäljessä, joka on jo nyt suurempi kuin Suomen CO2-päästöt yhteensä. Suunnittelu- ja konsultointialalla toimivan asiantuntijan kädenjälki on peräti 1300 kertaa suurempi kuin hänen hiilijalanjälkensä! Suuren kädenjäljen ansiosta Suomi voi olla merkittävästi kokoaan suurempi maailmalla. w Helena Soimakallio Johtaja, kestävä kehitys Teknologiateollisuus ry CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 15

Valtorin toimintavarma verkkoympäristö takaa KUSTANNUSTEHOKKAAN TYÖSKENTELYN VALTIONHALLINNOSSA Viidennen sukupolven tietoturva torjuu kyberhyökkäykset ennen kuin ne aiheuttavat tuhoja. Valtori säästää kuukausittain tuhansia työtunteja Check Point Softwaren ja Telia Cygaten toimittaman tietoturvaratkaisun avulla. V altion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin kiusana olivat pitkään huoltotoimenpiteistä aiheutuneet katkokset ja häiriöt valtionhallinnon yhteisessä runkoverkossa ja sen tietoliikenteessä. Check Point Softwaren ja Telia Cygaten toimittaman palomuuri- ja tietoturvaratkaisu Maestron ansiosta katkoksisista on päästy eroon. “Yhteinen VY-runkoverkko on valtionhallinnon keskeisimpiä IT-palveluita. Kun järjestelmät eivät toimi eikä työasemille pääse, työt seisovat. Kyse ei ole pienestä työnseisauksesta, sillä valtionhallinnossa työskentelee kymmeniä tuhansia ihmisiä. Maestron ansiosta säästämme nykyään kuukausittain tuhansia työtunteja”, laskee Valtorin runkoverkkopalveluiden ryhmä- ja palvelupäällikkö Marko Mäki. Ulospäin valtionhallinnon verkko-ongelmat näkyivät esimerkiksi katkoksina kansalaisille suunnatuissa sähköisissä asiointipalveluissa. Maestro takaa kriittisten ympäristöjen toimintavarmuuden Check Point Maestro on yrityksille ja organisaatioille tarkoitettu, keskisuuriin ja suuriin ympäristöihin soveltuva viidennen sukupolven tietoturvan kokonaisratkaisu, joka estää hyökMarko Mäki ja Sampo Vehkaoja 16 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE

käykset ennakkoon. Maestrosta hyötyvät erityisesti huoltovarmuuskriittiset toimijat, joiden ympäristöjen täytyy toimia ilman tuotantokatkoja. “Maestro suojaa yritysverkot edistyneimmiltäkin viidennen sukupolven uhilta. Maestrolla haetaan toimintavarmuutta, skaalautuvuutta ja kestävyyttä palomuuraukseen. Samalla pyritään varmistamaan asiakkaan tuotannon jatkuvuus”, Check Point Softwaren Suomen ja Baltian maajohtaja Sampo Vehkaoja kertoo. Palvelun skaalautuvuus auttaa Valtoria, sillä kaikki huoltotoimenpiteet, kuten palomuurilaitteiden päivitykset tai kapasiteetin lisääminen, voidaan tehdä nyt ilman laitevaihtoja ja katkoksia. mukaan vuonna 2022 tietomurtoja tullaan tekemään yhä useammin ja suuremmassa mittakaavassa, mikä koituu organisaatioille aiempaa kalliimmaksi. ”Suurin osa hyökkäyksistä on meidän löytämiämme. Siksi tunnemme hyökkäysten toimintatavat ja pystymme auttamaan asiakkaitamme paremmin hyökkäyksen aikana”, Vehkaoja toteaa. Telia Cygate on tehnyt yhteistyötä Check Pointin kanssa yli 20 vuoden ajan. “Osaamme räätälöidä Check Pointin tuotteiden pohjalta palveluita erilaisiin tarpeisiin. Asiakkaidemme ei tarvitse murehtia, mitä teknologiaa käyttäisivät, vaan ratkaisut tulevat valmiina meiltä”, Business Manager Juha Lamberg Telia Cygatelta sanoo. Valtorin Marko Mäki korostaa yhteistyön merkitystä Valtorin ratkaisussa. “Sujuva kommunikaatio Telia Cygaten ja Check Pointin asiantuntijoiden kanssa on ollut yksi avaintekijöistä luotettavien ja toimivien tietoturvaratkaisujen löytämiseen. Hyvien yhteistyökumppaneiden kanssa on helppo onnistua.” w Suojaton puhelin on takaovi yrityksen dataan ”Yritykset investoivat tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan juuri nyt käyttäjää lähellä olevaan tietoturvaan eli SASEen (Secure access service edge)”, Vehkaoja sanoo. Mobiililaitteiden suojaus on tietoturvan toinen ajankohtainen alue. Ei riitä, että konesalit ja yrityksen verkkolaitteet on suojattu, vaan jokainen kännykkä, pädi ja tietokone sekä niiden tietoliikenne on turvattava hyökkäyksiltä. Matkapuhelimiin kohdistuneet hyökkäykset lisääntyivät kesän 2021 aikana globaalisti 40 prosentilla ja Suomessa liki 96 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. ”Puhelin voi olla hyökkääjälle suora reitti yrityksen tietojärjestelmiin. Ei siis ihme, että olemme saaneet runsaasti yhteenottoja yrityksiltä, jotka haluavat nostaa mobiilitietoturvansa tasoa.” Tulevaisuuden tietoturva on yhteistyötä Check Point Research -tutkimusyksikkö analysoi kaikki Check Pointin valvonnassa olevissa tietoverkoissa kautta maailman havaitut hyökkäykset ja kehittää niiden torjuntaan torjuntametodit. Yrityksen kyberturvaennusteen “ Emme odota, että varas pääsee sisään, vaan estämme sisäänpääsyn. Juha Lamberg MAINOSLIITE CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 17

UUSIUTUVA POLTTOÖLJY, HYBRIDIRATKAISUT JA KEHITTYVÄ TEKNOLOGIA tekevät öljylämmityksestä ilmastotavoitteisiin vastaavan vaihtoehdon Hallituksen ohjelma ohjaa luopumaan fossiilisen öljyn käytöstä lämmityksessä vuoteen 2035 mennessä. Lämmitysenergia Yhdistys ry muistuttaa kuitenkin, että öljylämmityksestä ei tarvitse luopua kokonaan, vaan se voi toimia yhtenä osana ilmastoystävällistä lämmitystapaa myös jatkossa. L ämmitysenergia Yhdistys ry:ssä nähdään, että hiilineutraalius on mahdollista saavuttaa, vaikka öljylämmityksestä ei luovuttaisi. Ydinasemassa muutoksessa ovat uusiutuvan polttoöljyn käyttäminen, eri lämmitysmuotojen yhdistäminen ja tehokkaammat teknologiat. "Neste on jo tuonut markkinoille täysin uusiutuvan polttoöljyn, jonka jakelu on nyt aloitettu yhtä kattavasti kuin normaalin kevytpolttoöljyn. Uusiutuvaan öljyyn vaihtaminen ei vaadi kalliita järjestelmäuudistuksia, ainoastaan komponenttien vaihtamisen ja säätöjen tarkistamisen", esittelee Lämmitysenergia Yhdistys ry:n toiminnanjohtaja Arto Hannula. Hannula näkee, että paras kustannus- ja käyttötehokkuuden yhdistelmä saavutetaan hybridijärjestelmillä. "Esimerkiksi lämpöpumpulla voidaan tuottaa 70–80 prosenttia lämmöntarpeesta ja loput uusiutuvalla öljyllä. Öljy otetaan käyttöön kovemmilla pakkasilla. Näin ei kuormiteta Suomen sähköverkkoa, juuri kun huipputehon tarve on suurimmillaan. Samalla 18 molempia lämmönlähteitä käytetään, kun hyötysuhde on niissä paras", hän toteaa. Olemassa oleva infrastruktuuri ja kiinteistöille kustannussäästöjä Hannula korostaa, että lämmitysenergiamuutoksessa on hyvä huomioida se, että öljylämmitystä varten infrastruktuuri on jo olemassa. Jakeluverkosto, säiliöautot ja kiinteistöjen olemassa olevat säilöt kannattaa hyödyntää. Hän muistuttaa, että toistaiseksi esimerkiksi kaukolämpö ei myöskään ole fossiiliton vaihtoehto. Uusiutuvalla öljyllä toimivan järjestelmän hybridikäyttöä puoltaa myös hinta. Sähköön verrattuna säästöt voivat olla merkittäviä ja samalla myös investointikustannukset uusissa kiinteistöissä pienempiä. Hannula nostaa esille myös huoltovarmuuden. "Haja-asutusalueella, talvimyrskyjen iskiessä, täysin sähkön varassa oleminen on iso riski. Öljylämmitys sen sijaan vaatii hyvin pienen määrän sähköä, jonka voi tuottaa aggregaatilla", hän toteaa. Lämmitysenergia Yhdistys ry:n luoma tie- CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU kartta osoittaa, että ilmastotavoitteisiin pääseminen lähivuosina on täysin mahdollista. "Öljylämmityksen tuottamat päästöt ovat tippuneet jo miljoona tonnia 2000-luvun aikana. Tämä kehitys jatkuu ja vuonna 2035 ennustamme, että päästöt ovat lähellä nollaa", Hannula mainitsee. w MAINOSLIITE

AURINKOSÄHKÖTEKNOLOGIA ETENEE AJONEUVOIHIN JA VAATTEISIIN Valoen tehtaalta Juvalta. Aurinkosähköteknologian edelläkävijä Valoe Oyj sähköistää muun muassa rakennuksia ja ajoneuvoja. Seuraavaksi uuden teknologian aurinkopaneeli voidaan asentaa vaikkapa vaatteeseen. S uomalainen Valoe Oyj tuli mukaan aurinkopaneeliteknologiaan vuonna 2014, mutta yrityksen historia Cencorp Oy:nä ulottuu 1970-luvulle. Valoe on pörssiyhtiö, jolla on yli 14 000 omistajaa. Yritys valmistaa aurinkokennoja ja -paneeleja sekä asentaa aurinkosähköjärjestelmiä joko perinteisinä aurinkovoimaloina tai käyttökohteeseensa integroituina järjestelminä ja tarjoaa myös aurinkosähköteknologiaa ja -laitteita. Edistykselliset kennot ”Yksi teknologisista kilpailukeinoistamme taustajohdinteknologia, jolla kennot kytketään pintaliitoksella paneelin kokoiselle ja muotoiselle piirikortille. Tavanomaisessa paneelissa kennot on kytketty toisiinsa lyijyjuotoksilla liitetyillä kuparilangoilla. Myös Valoen taustajohtimille suunniteltu IBCkenno lisää paneelin kilpailukykyä, toimitusjohtaja Iikka Savisalo esittelee. Valoen tavanomaisen aurinkopaneelin MAINOSLIITE takapintakin on lasia, joten se kestää muovisia kilpailijoitaan paremmin ja pitempään. Paneeli on visuaalisesti kaunis, lyijytön ja kierrätettävä ja siksi tavanomaista kalliimpi premium-tuote. Alkuvuodesta 2021 yrityksen oma kennotehdas aloitti Liettuassa. Uuteen IBCteknologiaan perustuva oma aurinkokenno merkitsee riippumattomuutta muista valmistajista, mahdollistaa tuotteiden asiakaskohtaisen räätälöinnin ja lisää Valoen paneelien hyödyntämismahdollisuuksia uusissa käyttösovelluksissa. Nyt Valoen viennistä noin 90 prosenttia menee Saksaan. Esimerkiksi Saudi-Arabiassa ollaan kiinnostuneita Valoen kaksipuoleisista aurinkopaneeleista, jotka hyödyntävät tehokkaasti myös maasta heijastuvaa valoa. Tuoreen sopimuksen mukaan Valoen toimittama paneelitehdas rakennetaan Dammaniin, Saudi Arabiaan. Kaikki Valoen aurinkopaneelit valmistetaan Suomessa Juvalla. ”Nyt esimerkiksi sähköautoihin voidaan tuottaa lisäenergiaa sekä ajon että pysäköinnin aikana. Valoen paneeleita voidaan käyttää myös vaikkapa veneissä, kevytautoissa ja potkulaudoissa tai asentaa ne suoraan talon julkisivuun”, Savisalo sanoo. Erityissovellusten maailmanmarkkina on vielä pieni, mutta kasvava. Varsinkin aurinkoisilla alueilla Odd Form -erityistuotteet kiinnostavat kovasti, mutta ”pimeässä pohjolassakin” niillä voidaan saavuttaa merkittäviä hyötyjä. ”Tavoitteemme on olla alamme ykkönen. Seuraavaksi aurinkopaneeli tulee kaikkialle sinne, missä sähköä kulutetaan. Uuden teknologian paneeli voidaan asentaa vaikkapa vaatteeseen ja ladata sen avulla esimerkiksi taskussa olevaa matkapuhelinta.” w www.valoe.fi Paneeli veneeseen ja vaatteeseen Taustajohdinpaneeli ja kennoteknologia mahdollistavat epätyypillisten eli Odd Form -paneeleiden valmistuksen. Vapaasti muotoiltavina ne sopivat esimerkiksi ajoneuvoihin. Kennojen joustavien pintaliitosten vuoksi nämä paneelit kestävät tärinää ja IBCkennojen ansiosta ovat myös herkkiä nopeille valon muutoksille. Valoen toimitusjohtaja Iikka Savisalo ja saksalaisen asiakkaan L City Automotive GmbH:n toimitusjohtaja Rosen Daskalov IAA messuilla Münchenissä syyskuussa 2021. Valoen aurinkopaneelit on integroitu messuilla lanseeratun täyssähköisen jakeluajoneuvon kattoon ja tavaratilan kylkiin. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 19

TAVOITATKO MARKKINOINNILLA OIKEAT KOHDERYHMÄT? Analysoimalla tutkimustietoa sekä yhdistämällä siihen avointa dataa tai omasta asiakasrekisteristä löytyvää tietoa, on mahdollista tunnistaa nykyisiä ja potentiaalisia asiakaskohderyhmiä, muodostaa niistä kohdeyleisöjä, kohdentaa näille yleisöille markkinointia tai käyttää tietoa muussa liiketoiminnan kehittämisessä, ja parantaa siten liiketoiminnan tuloksellisuutta. T aloustutkimuksen kohderyhmäpalvelun avulla lähes mikä tahansa tutkimus- tai segmenttitieto voidaan mallintaa kohderyhmäksi paikkatiedon avulla. Palvelusta löytyy valmiiksi useita Taloustutkimuksen teettämiä segmenttitutkimuksia, jotka syventyvät suomalaisten arvo- ja asennemaailmaan ja kuvaavat, miten suhtaudumme eri asioihin ja mikä vaikuttaa asenteidemme taustalla. Tutkimuksia on tehty muun muassa asumisesta, autoilusta, matkailusta, ruuasta, terveydestä ja liikunnasta. Tämän lisäksi myös yrityksen omia tutkimustuloksia voidaan tuoda palveluun ja muodostaa niistä 20 kohderyhmiä. ”Arvojen ja asenteiden avulla tutkimusaineistojen yhdistäminen on mahdollista. Tietyt arvot ja asenteet näkyvät muun muassa terveyskäyttäytymisessämme, ja samat arvot heijastuvat esimerkiksi suhtautumiseemme ruokaan, liikuntaan tai siihen, miten haluamme asua”, kertoo Taloustutkimuksen Senior Insight Director Jaakko Kaartinen. Suurimman hyödyn saamiseksi tutkimustietoa pitää pystyä hyödyntämään liiketoiminnalle merkityksellisellä tavalla, oli kyse strategian, palveluiden tai markkinoinnin suunnittelusta tai kohdentamisesta. Tutkimustiedon kiinnittäminen paikkatie- CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU toon on tässä olennainen vaihe, sillä ilman tuloksista johdetun tekemisen kohdentamista hankitusta ymmärryksestä ei usein saada kaikkea irti. ”Suomea voidaan tarkastella kokonaisuudesta, kunnista ja postinumeroista aina tarkkaan ruututietoon asti. Eri alueilla asuu hyvin erilaisia ihmisiä, ja pyrimme tunnistamaan, millaisia alueita ovat ne, jossa tietyn segmentin ihmiset asuvat useimmiten”, Kaartinen selittää. Paikkatietoon sidotut kohderyhmät voidaan viedä markkinointikampanjoiden yleisöiksi suoraan medioihin, tai niitä voidaan hyödyntää muussa päätöksenteossa. Kun markkinointi ei perustu hakuammuntaan, vaan tunnistettuihin kohderyhmiin, paranee sen tehokkuus ja kannattavuus selvästi. Jokainen kuluttajamarkkinointia harjoittava yritys voi hyötyä asiakasymmärryksestä suuntaamalla käytännön tekemisen sinne, missä maaperä viestin vastaanottamiselle on otollisin. w MAINOSLIITE

OSTOSKÄRRYT JA BETONIELEMENTIT PUHTAIKSI Teollisuuden korkeapaineyksiköiden, pumppujen, painepesureiden ja tarvikkeiden ammattilainen Finfinet Oy on kehittänyt kaksi uutuustuotetta: automaattisen ostoskärryjen pesulaitteen sekä betonielementtien pesulaitteen. K auppojen ostoskärryjen hygieniatarve on korona-aikana korostunut, joten Finfinet suunnitteli ja toteutti uudenlaisen, peräkärryyn sijoitetun ostoskärryjen pesulaitteen. Samaan tuoteryhmään kuuluu myös ostoskoripesuri. Ostoskärryt kulkevat korkeapainepesurin läpi yksitellen automaattisessa kuljettimessa. Kärryä kohti pesu kestää noin 55 sekuntia eli läpi menee 60–70 kärryä tunnissa. ”Saavutimme asettamamme suunnittelun ja toteutuksen tavoitteet, sillä ostoskärryjen pesulaite on automaattinen, liikkuva, tehokas ja edullinen. Laitetta voidaan käyttää esimerkiksi kaupan parkkipaikalla tai ympäri vuoden vaikkapa isossa parkkihallissa, jossa on vesi-, sähkö- ja viemäriliitännät”, toimitusjohtaja Sauli Kärkkäinen esittelee. Finfinetin asiakkaana on ostoskärryjä maahantuova ja huoltava Trolley Service Finland Oy. Uutuustuote on myös Finfinetin yhdessä asiakkaansa kanssa kehittämä betonielementtien automaattinen pesulaite, joka on nyt kenttäkokeissa asiakkaan elementtitehtaalla. ”Laitteemme on kiinteä, tehtaaseen asennettava pesulaite, jolla voidaan korvata elementtien hiekkapuhallus-, hapotus- tai painepesuripuhdistukset. Erittäin kovalla paineella viuhkasuuttimella tehtävä automaattinen vesipesu tekee elementtien pinnasta hyvin tasaisen.” Elementtien pesulaite on kehitetty osittain Business Finlandin tuella. Yritys aikoo toimittaa valmista tuotettaan sekä kotimaahan että ulkomaisille markkinoille. MAINOSLIITE “ Ostoskärryjen pesulaite on automaattinen, mobiili ja tehokas.” Automaattisen elementtipesurin pesupää Kumppanuus tuo tulosta Finfinet Oy:n omaa osaamista ovat kiinteät, polttomoottorikäyttöiset ja siirrettävät korkeapainepesurit. Laitteita käyttävät monet eri toimialat moniin eri tarkoituksiin. Asiakkaina on esimerkiksi voimalaitoksia, prosessi- ja kemianteollisuuden sekä kaivosteollisuuden yrityksiä. Erityisesti kaivos- ja laitevalmistaja-asiakkaiden sekä viennin osalta on toiminta selvästi kasvamassa. Kärkkäinen kertoo, että asiakkaan ongelmaa pohditaan ja ratkaistaan kumppanuusperiaatteella. Kuhunkin tuotteeseen valitaan korkealaatuiset komponentit, esimerkiksi saksalaiset Speck-pumput, tuotteen käyttöasteen ja tarvittavien tehojen mukaisesti. Tuotteet perustuvat erityssuunnitteluun, mutta pääosin standardi komponenteilla. Yritys tekee myös putkityöt ja asentaa laitteet. Tarjolla on myös etävalvontamahdollisuus ja huoltopalvelut ympäri Suomen. w Lisätietoja: www.finfinet.fi Ostoskärryt kulkevat korkeapainepesurin läpi yksitellen automaattisessa kuljettimessa. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 21

Satelliitteja ja pop-uppeja – KONTTORIN UUDET VAATTEET T oimistokiinteistöjen omistajilla on ollut kiireistä koko koronaajan: vuokrasopimuksia on neuvoteltu uusiksi ja tyhjillään olevia toimistoja on remontoitu uuteen uskoon. Kiire tulee jatkumaan myös lähiaikoina, sillä moni yritys miettii toimipaikkastrategiaansa uusiksi. Nyt pohditaan, kuinka paljon yritys tarvitsee toimistotilaa seuraavina vuosina ja ennen kaikkea missä tämä tila sijaitsee. Pääkaupunkiseudun toimistomarkkina on polarisoitunut jo jonkin aikaa. Keskeiset sijainnit ja laadukkaat toimistot tekevät kauppansa, mutta kaupunkien laidoilla, jo parhaat päivänsä nähneissä kiinteistöissä, on tyhjää tilaa. Yhä useampaa yhden toimijan käytössä ollutta toimistotaloa jaetaan nyt monen vuokralaisen toimistoksi. Länsinaapurissa jo puhutaan, että pääkonttoriajattelu on katoamassa ja yritykset miettivät pienempien joustavien toimistojen avaamista lähemmäs työntekijöitä. Radikaaleimmat ovat siirtämässä kaikki työntekijät koteihinsa. Harvalla toimialalla tämä jää kuitenkaan pysyväksi ratkaisuksi. Yritykset eivät kasva ja kehity ilman ihmisiä, ja ihmiset eivät kasva ja kehity ilman toisiaan. Parhaimmillaan fyysinen työpaikka voi lisätä työhyvinvointia ja helpottaa työn ja vapaaajan erottamista toisistaan. Kuva: Felix Gerlach Avaimet käteen-toimisto Osa yrityksistä on halukkaita maksamaan korkeampaa vuokraa valmiista paketista, johon kuuluu viihtyisän ja modernin toimistosisustuksen lisäksi erilaisia palveluita lounaskahvilasta co-working tilaan ja pakettien noutopisteeseen. Vuokrasopimukset ovat lyhentyneet ja moni vuokralainen on valmis muokkaamaan tilojaan tarpeiden muuttuessa myös kesken vuokrakauden tai jakaa osan tilasta toisen vuokralaisen kanssa. Kenties projektityöryhmälle perustetaan väliaikainen pop-up toimisto pääkonttorin ulkopuolelle. 22 Kuva: Jonas Ingerstedt Vuokraisänniltä edellytetään kykyä reagoida nopeasti ja joustaa muuttuvissa tarpeissa. Omistajan rooli muuttuu huomattavasti aktiivisemmaksi, sillä vuokralaiselle eivät enää riitä siistit seinät ja katto. Omistajan kumppaniverkoston osaaminen on keskiössä: suunnittelijoilta vaaditaan entistä enemmän ky- CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU kyä konseptoida tiloja helposti muokattaviksi ja erilaisille vuokralaisille sopiviksi. w Susanna Sucksdorff www.tengbom.fi MAINOSLIITE

VALTAKUNNALLINEN ETÄTYÖSUOSITUS PÄÄTTYI – MITÄ NYT? Suomessa pitkään voimassa ollut etätyösuositus päättyi lokakuun puolivälissä, koska koronarokotekattavuus on parantunut. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA suosittelee työpaikoille avointa keskustelua työnteon järjestämisestä ja henkilöstön näkemysten kuulemista. M onilla työpaikoilla on nyt ryhdytty pohtimaan uutta ohjeistusta tai jo annettu ohjeet työnteon järjestämisestä. MMA:n Myynti- & Markkinointi 2020 -barometrin tuloksissa nousi viime vuoden lopussa esiin, että myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset uskovat työnteon siirtyvän etenevissä määrin verkkoon. Korona mullisti myös työnteon tapoja, kun perinteisesti alan työhön kuuluvat henkilökohtaiset tapaamiset vähenivät merkittävästi. "Uskomme, että monilla työpaikoilla on viimeistään koronapandemian aikana huomattu etätyön hyvät puolet ja paluuta täysin entiseen ei ole tapahtumassa. Vaikka nyt ollaan jälleen palaamassa läsnätyöhön, on myös etätyö tullut jäädäkseen", sanoo MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki. Työntekijän tulee kuitenkin muistaa, että mikäli työnantajan kanssa ei työsopimuksessa tai muutoin ole sovittu oikeudesta tehdä etätyötä, ei työntekijä voi itse päättää etätyön tekemisestä. Työnantajalla on myös oikeus velvoittaa työntekijää siirtymään läsnätyöhön. "Pelkästään siis se, että koronapandemian vuoksi on sallittu tehdä etätyötä, ei oikeuta työntekijää tulkitsemaan, että etätyöstä on syntynyt vakiintunut käytäntö. On kuitenkin enemmän kuin toivottavaa, että työnantajat ottavat työntekijöiden toiveet etätyöstä huomioon", muistuttaa työsuhdejuristi Taija Numminen MMA:n lakipalvelusta. Kun työnantaja antaa määräyksiä palata läsnätyöhön, tulee työnantajan huolehtia myös terveysturvallisesta työnteosta ja turvallisesta paluusta työpaikoille. Työterveyslaitos on koonnut työnantajien tueksi ohjeita läsnätyöhön palaamiseen. MAINOSLIITE "Me MMA:ssa iloitsemme, että työyhteisöt pääsevät jälleen vapaammin tapaamaan toisiaan. Suosittelemme kuitenkin vahvasti, että työpaikoilla keskusteltaisiin avoimesti työnteon järjestämisestä ja että laajasta etätöiden tekemisestä otettaisiin hyviksi havaitut keinot ja työnteon tavat käyttöön jatkoakin ajatellen. Myös koronalta suojautuminen on muistettava edelleen", korostaa Hovinmäki. Etätyön salliminen jatkossakin helpottaa muun muassa vapaa-ajan ja työelämän yhteensovittamista. Lisäksi etätyö voi edesauttaa työssäjaksamisessa ja lisätä tuloksellisuutta. Henkilöstön näkemys työnteonjärjestämiseen on syytä ottaa työpaikoilla huomioon. "Uskomme, että etätyön salliminen ja sen yhdistäminen läsnätyöhön on sekä työntekijöiden että työnantajien etu", sanoo Numminen. Huomioitava on myös, että alueellisia etätyösuosituksia voi tulla, mikäli koronatilanne heikkenee. Paikallisten viranomaisten ohjeistusten seuraaminen on jatkossakin tärkeää. w Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on ammatillinen etujärjestö kaikille niille, joita yhdistää palo myyntiin ja markkinointiin. Yhdessä jäsentensä kanssa MMA tekee alojen äänen kuuluvaksi yhteiskunnassa ja luo suuntaa tulevaisuuden hyvinvoivalle työelämälle. Lisätietoa: mma.fi CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 23

UNDERSTAND PEOPLE. INSPIRE GROWTH. Valmista kuluttajadataa Kantar Mind -kuluttajatietopankki kattaa suomalaisen elämän: kuluttajakäyttäytymisen muutos, suhde 1300 brändiin ja ostopaikkaan. • • • • • • • Suhde kuluttamiseen Suhde digitaalisuuteen Suhde brändeihin (seurannassa 1300 brändiä) Suhde rahaan Suhde terveyteen ja hyvinvointiin Suhde ruokaan Suhde mediaan ja mainontaan • • • • • • • Ostokäyttäytyminen eri toimialoilla Segmentointi ja kuluttajapersoonat Arvot ja asenteet Elämäntyylit Vapaa-aika ja harrastukset Edelläkävijyys Median käyttö ja kohdentaminen Ketterää testaamista Kantar Marketplace tarjoaa kansainvälisesti validoidut tutkimusmenetelmät ja benchmarkit käyttöösi ketterästi ja kustannustehokkaasti. Seulo parhaat ideat. Valitse potentiaalisimmat konseptit ja kehitä niitä edelleen. Erotu ja vahvista brändimielikuvaa pakkauksella. Varmista mainonnan toimivuus kohdeyleisössä. Kantar on yksi maailman johtavia datoihin pohjautuvan analytiikan ja brändikonsultoinnin yrityksiä. Ota yhteyttä kantar.fi 24 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE MAINOSLIITE