KASVAVA SUOMI KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE MARRASKUU 2021 6 Prysmian Group Ilman kaapelia ei ole kasvua – energiamurroksen avaintekijä mahdollistaa ilmastotavoitteiden saavuttamisen 13 Henki-Fennia Ammattitaitoisten työntekijöiden menettämisen riski yrityksissä on kasvanut 18 Huawei Technologies Etätyöbuumin myötä tietoliikenneverkot erityistarkkailuun 10 Eficode tukee yrityksiä käyttäjäkeskeisessä ohjelmistokehityksessä MAINOSLIITE 4 Kaski Agency Kasvu-uralle yhdestä ovesta 8 5 Alexander Corporate Finance korostaa pitkäjäntesen kumppanuuden merkitystä nShift Toimitustavat verkkokaupan tärkeä kilpailukeino CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 1

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE Kumura: Merkityksellinen ICT-projekti voi paremmin Onnistuneita ICT-projekteja yhdistää tuoreen kyselyn mukaan hyvä vuorovaikutus ja yhteishenki sekä työn arvostus. Yhdessä selkeän päämäärän kanssa ne synnyttävät merkityksellisyyden kokemusta. I CT-projektijohtamisen asiantuntijayritys Kumura teetti alansa ammattilaisilla kyselyn projektityön merkityksellisyydestä. Peräti 91 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että merkitykselliset projektit onnistuvat paremmin. ”Tämä oli meidän oma oletuksemme. Halusimme tietää, ovatko muut projektiammattilaiset samaa mieltä”, Kumuran toimitusjohtaja Mikko Saastamoinen kertoo. Kumura sai selvityksellä tärkeää tietoa siitä, mitkä asiat erottavat onnistuneen ja epäonnistuneen projektin. Vastauksia verratessa esiin nousivat avoin vuorovaikutus, hyvä yhteishenki, ihmisten työn arvostaminen ja innostavat tavat tehdä töitä. Saastamoisen käsitys vuorovaikutustaitojen ja tunneälyn tärkeydestä 2020-luvun projektijohtamisessa vahvistui. ”Merkityksellisyys on pohjimmiltaan henkilökohtainen tunnekokemus. Se ei ole sama kaikilla. Siksi johtamisessa jokainen ihminen tulee huomioida omalla tavalla.” Kirkas tavoite auttaa, mutta ei riitä Projektityön merkityksellisyys on monen tekijän summa. Selkeä ja innostava päämäärä luovat perustan motivaatiolle ja sitoutumiselle. Merkityksellisyyden kokemus syntyy kuitenkin monesta asiasta, kuten kokeeko yhteisöllisyyttä ja arvostusta, saako kehittyä ja vaikuttaa työhönsä sekä työllään auttaa muita. ”Tämä huomioiden projektin aikaisesta matkasta voi tehdä innostavan ja sitouttavan, vaikka motivaatio alussa olisikin alhainen”, Saastamoinen kuvailee. Kumuralaiset on varustettu osaamisella ja työkaluilla, joilla pääsee kiinni yksilön kokemukseen merkityksellisyydestä. ”Välitämme ihmisistä ja projekteista. Se on lupauksemme niin asiakkaille kuin nykyisille ja tuleville työntekijöille. Haluamme, että projektimme sekä meillä työskentely on merkityksellistä. Se lisää hyvinvointia.” w ”Projektityön merkityksellisyys on monen tekijän summa.” Toimitusjohtaja Mikko Saastamoinen painottaa, että merkityksellinen työ lisää hyvinvointia ja parantaa motivaatiota. Kumura selvitti, miksi merkitykselliset projektit onnistuvat paremmin. 2 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE Tässä lehdessä 2 Kumura: Merkityksellinen ICT-projekti voi paremmin 4 Kaski Agency: Kasvu-uralle yhdestä ovesta 5 Alexander Corporate Finance korostaa pitkäjänteisen kumppanuuden merkitystä 6 Prysmian Group: Ilman kaapelia ei ole kasvua – energiamurroksen avaintekijä mahdollistaa ilmastotavoitteiden saavuttamisen 8 nShift: Tehokkuutta ja nopeutta verkkokauppaan 10 Eficode tukee yrityksiä käyttäjäkeskeisessä ohjelmistokehityksessä 11 Helmitehdas: Hyvät verkostot eivät enää riitä – Helmitehdas tukee asiakkaidensa kasvua laadukkaalla rekrytoinnilla 12 Lahti: LUT-yliopisto laajenee Lahdessa laajalla yhteistyöllä 13 Henki-Fennia: Ammattitaitoisten työntekijöiden menettämisen riski yrityksissä on kasvanut 14 Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset: Valtakunnallinen etätyösuositus päättyi – mitä nyt? 15 Armeka Engineering: Lattiapinnoita-epokseissa on suuria eroja kestävyyden ja huoneilman laadun suhteen 16 Fonecta: PK-yrittäjä – hoida diginäkyvyytesi perusteet kuntoon näillä 3 vinkillä 18 Huawei Technologies Oy (Finland) Co. Ltd: Etätyöbuumin myötä tietoliikenneverkot erityistarkkailuun PÄÄTOIMITTAJA Ville Leppäaho KANNEN KUVA Markku Pajunen TOIMITTAJAT Heidi Kormano Jarmo Seppälä Kai Lintinen Virpi Adamsson JULKAISIJA Calcus.com Oy Fredrikinkatu 47, 7. krs, 00100 HELSINKI www.calcus.com KUVAAJAT Markku Pajunen Niko Raappana Kauhavan koulukeskus sijaitsee urheilupuiston välittömässä läheisyydessä. Missä on tahtoa, siinä on tie Kauhava investoi rohkeasti tulevaisuuteen Eteläpohjalainen Kauhavan kaupunki tempaisi päätöksellä laittaa kerralla tilat kuntoon ja investoi vuosina 2018-2023 yhteensä 60 milj. € koulu- ja hyvinvointirakentamiseen. Melkoinen ponnistus 15 000 asukkaan kaupungille. T ahtotilan ollessa yhtenäisen selkeä, ryhdyttiin töihin. Kauhavan koulukeskus valmistui 2020, tänä vuonna valmistui liikuntahalli Alahärmään ja Ylihärmän yhtenäiskoulun laajennus. Kortesjärven uusi yhtenäiskoulu valmistuu ensi kevään aikana. Alahärmän yhtenäiskoulu on suunnitteluvaiheessa. Sote-uudistuksen vuoksi alan rakentamista rajoitettiin samaan aikaan, kun kaupungin terveyskeskus tuli elinkaarensa päähän. ”Sote-uudistuksessa palvelut olisivat todennäköisesti valuneet naapurikuntiin, joten kaupunki anoi valtioneuvostolta poikkeuslupaa hyvinvointikeskuksen rakentamiseen. Lupa saatiin ja uusi 7.000 m² rakennus nousee parhaillaan kaupungin keskustaan”, kertoo kaupunginjohtaja Markku Lumio. Rohkea satsaaminen on kannattanut; työpaikkoja on avoinna ennätysmäärä ja asuntokauppa käy. ■ Hyvinvointikeskus valmistuu syksyllä 2022. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 3

KASVAVA SUOMI Kasvu-uralle yhdestä ovesta MAINOSLIITE ”Oli toimenpide pieni tai suuri, jonkun mittarin pitää värähtää. Muuten sitä ei kannata tehdä.” Luovuuden ja vaikuttavuuden risteyksessä. Kuvassa Johanna Siltanen, Kim Paqvalin, Leena Periaho, Markus Lehtonen, Fanny Törnqvist, Sanna Ahola, Mika Keski-Kapee ja Annu Laine. K aski Agency on juuri viisivuotissynttäreitään viettänyt markkinointi-, viestintä- ja design-toimisto, jonka motto kuuluu ”mikään hyvä ei kasva itsestään”. Kasvumarkkinoilla viitataan perinteisesti digitaalisissa kanavissa tapahtuvaan ns. performance marketing -tomintaan, mutta Kaski haluaa liittää kasvuajattelun entistä tiiviimmin myös luovaan suunnitteluun. ”Kaikilla organisaatioilla - oli ne sitten yrityksiä, julkisia tai kolmannen sektorin toimijoita – on tavoitteita, joihin voi vaikuttaa markkinoimalla, muotoilemalla ja viestimällä. Me olemme kiinnostuneita siitä, kuinka sekä strategisella että ”ilmaisullisella” luovuudella näihin tavoitteisiin päästään”, sanoo Kasken Tampereen toimiston vetäjä Tia Lilius. Viime vuosikymmenen aikana markkinoinnin ja viestinnän mittaaminen ja analytiikka ovat kehittyneet isoin harppauksin. Osa suomalaisista yrityksistä on ko. alueilla hyvin pitkällä, kun toiset vasta aloittelevat. ”Suunittelussa ei osata vielä hyödyntää 4 dataa siinä määrin kuin olisi mahdollista. Ehkä se tyypillinen toimintatapa on seurata nopeita vaikutuksia, klikkejä ja konversioita, ja pidemmän aikavälin, hitaammin tapahtuvien muutosten seuraaminen jää vähemmälle. Isoissa verkkaisissa muutoksissa piilee kuitenkin aina suurimmat mahdollisuudet”, miettii suunnittelujohtaja Markus Lehtonen. Suomen suurimpaan markkinointialan yhtiöryhmään Salomaahan kuuluvalla Kaski Agencylla on toimistot Helsingissä ja Tampereella. Kasken palveluportfolio on laaja: strategisen ja luovan suunnittelun lisäksi viestintä, koodaus, video-, animaatio- sekä liikegrafiikkatuotannot hoituvat omasta takaa, ja silloin kun tarvitaan esim. median, tutkimuksen tai analytiikan osaamista, apu löytyy Salomaan sisaryhtiöiltä. ”Lisäksi me pyrimme korkeaan laatuun sellaisessakin perinteisessä asiassa kuin asiakaspalvelu. Meillä se tarkoittaa innostuneisuutta, ripeyttä, ehdotusten ja vaihtoehtojen lukumäärää, tuotannon virheettömyyttä ja kommunikaatiota selkeällä Suomen kielellä”, Tia Lilius sanoo lopuksi. ■ CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Sara Varjoranta ja Antti Zetterberg. ”Hyvä palvelu on aina arvossaan”, tuumii Tia Lilius.

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE Alexander Corporate Finance korostaa pitkäjänteisen kumppanuuden merkitystä Alexander Corporate Finance Oy:n toimitusjohtaja ja osakas Jaakko Niemelä ja osakas Timo Nuutilainen. Alexander Corporate Finance Oy toimii IPO:n pääjärjestäjänä sekä listautumisen jälkeen Hyväksyttynä Neuvonantajana. Yrityksen vahva kokemus, riittävät resurssit ja joustavuus luovat edellytykset luotettavalle palvelulle. ACF:n kumppanikseen valinnut Vincit Oyj kiittää aktiivista ja luottamuksellista otetta yhteistyöhön. Y rityksen listautuminen Helsingin pörssiin tai First North -markkinapaikalle on monipuolista ammattitaitoa vaativa projekti, jossa hyvä johtaminen on avainasemassa. Pääjärjestäjän roolissa keskeistä on osata analysoida ja määrittää liiketoimintojen arvo, koordinoida projektin eri vaiheet tehokkaasti sekä kommunikoida selkeästi yritysjohdon, sijoittajien, viranomaisten ja muiden sidosryhmien kanssa. Alexander Corporate Financella on vahvaa kokemusta listautumisista. Vuodesta 2015 alkaen yritys on hoitanut peräti 20 % kaikista listautumisanneista ja lisäksi se on Suomen kokenein pääjärjestäjä First North -markkinapaikan listautumisissa. ”Uskon, että me valikoidumme kumppaniksi juuri kokemuksemme, riittävien resurssiemme ja hyvän tiimin vuoksi. Myös sähköinen merkintäjärjestelmämme ja mui- den asiakkaiden suositukset vaikuttavat. Varsinkin pienemmille yrityksille joustavuutemme on lisäksi tärkeä etu”, Alexander Corporate Finance Oy:n toimitusjohtaja ja osakas Jaakko Niemelä kertoo. ACF:n yhtenä erottavana tekijänä on myös sen tarjoama mahdollisuus ”Dual Track” -etenemiseen, jossa edistetään yhtäaikaisesti sekä yrityksen myyntiä että listautumista. Tällä toimintatavalla voidaan koko prosessin ajan selvittää yritykselle parasta vaihtoehtoa, edeten kuitenkin nopeasti. Vincit kiittää aktiivista ja sujuvaa yhteistyötä Listautumisen jälkeinen ns. CA-palvelu on First North -kauppapaikalla välttämätön, mutta panostamalla kumppanivalintaan voi siitä saada myös paljon hyötyä. Näin kokee myös ACF:n asiakkaan Vincit Oyj:n CFO Niklas Wasenius. ”CA:n roolihan tulee säännöistä, mutta yritysten ei mielestäni pitäisi nähdä sitä pakollisena pahana. Hyvästä yhteistyöstä ACF:n ja Vincitin välillä on vuosien saatossa ollut todella iso lisäarvo minulle ja koko yhtiölle”, hän toteaa. Hän korostaa, että molemminpuolinen luottamus ja arvostus ovat edellytykset yhteistyön toimivuudelle. ”Kumppaniksi kannattaa valita tiimi, joiden kanssa voisi lähteä vaikka viikonlopuksi kalaan. Ilman keskinäistä luottamusta CA:n hyöty jää käyttämättä, eikä kukaan varmasti kaipaa pelkkää maksullista vahtikoiraa”, hän toteaa. ACF:n tiimissä Waseniuksen mukaan merkittävää on aktiivinen ote. ”ACF:n kokenut ja osaava tiimi on ollut tukena monessa kohdassa, kun sääntöjä ja käytäntöjä on pitänyt tulkita ja selvittää. Yhteistyö on yksinkertaisesti ollut sujuvaa”, hän summaa. ■ CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 5

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE Ilman kaapelia ei ole kasvua – energiamurroksen avaintekijä mahdollistaa ilmastotavoitteiden saavuttamisen Lisääntyvä uusiutuvan energian tuotanto, sähköistyvä liikenne sekä digitalisaatio asettavat korkeat vaatimukset tulevaisuuden sähkö- ja dataverkoille. “S ähköverkon pitää uudistua tulevina vuosina. Jatkossa yhä suurempi osa sähköntuotannosta on uusiutuvaa energiaa ja siten myös aiempaa hajautuneempaa. Sen seurauksena tarvitaan uutta kapasiteettia kuljettamaan sähköä tuotantopaikoilta sinne, missä sitä kulutetaan. Tähän tarvitaan monipuolista ja hyvässä kunnossa olevaa sähköverkkoa”, kaapelivalmistaja Prysmian Group Finlandin myyntijohtaja Olli Anttonen sanoo. Hän vastaa yrityksen sähkönjakelutuotteiden myynnistä. Muutos on valtava. EU:n hiilineutraaliustavoite vuoteen 2050 mennessä tarkoittaa käytännössä merituulivoimakapasiteetin lisäämistä 40:stä 200 gigawattiin, energiasisämarkkinoiden luontia ja verkkojen yhteen liittämistä. Uusiutuvan sähköntuotannon ja energiatehokkuuden rinnalla rakentamiseen käytettyjen materiaalien hiilijalanjäljen pienentäminen on nousemassa keskeiseksi tavoitteeksi. Tätä tuetaan erilaisin vapaaehtoisin sertifikaatein kuten LEED ja BREEAM. Myös EU:ssa ja Suomessa on ryhdytty toimiin rakennusten päästövähennysten ja -raportoinnin edistämiseksi. ”Prysmian Group on ensimmäisenä alansa yrityksenä lanseerannut oman Eco Cable -standardin, joka noudattaa samoja, koko valmistusketjun kattavia arviointiperusteita kuin vakiintuneet sertifioijat. Eco Cable tuo 6 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU läpinäkyvyyttä kaapeliemme ympäristöystävällisyyden todentamiseen, ja auttaa meitä edistämään vastuullista rakentamista”, lisää myyntijohtaja Juha Majamäki, joka vastaa Prysmian Group Finlandissa rakentamisen ja teollisuuden tuotteiden myynnistä. Prysmian Groupissa vastuullisuus on in- tegroitu osaksi yrityksen strategiaa, ja jokaista päätöstä punnitaan vastuullisuuden kautta. Yhtiö on sitoutunut YK:n ilmastokokouksen 1,5 Celsius-asteen tavoitteisiin ja noudattaa Science Based Targets -ohjelmaa, joka sisältää tieteeseen perustuvia ja konkreettisia keinoja päästöjen vähentämiseen. ”Investoimme vastuullisuuden parantamiseen sekä yhtiön sisällä että toimitusketjuissamme yhteensä 450 miljoonaa euroa vuoteen 2022 mennessä”, Prysmian Group Finlandin toimitusjohtaja Ferdinando Quartuccio avaa panostusten suuruusluokkaa. ”Uusiutuvan energian kuljettamiseen tarvitaan monipuolista ja hyvässä kunnossa olevaa sähköverkkoa”, Olli Anttonen toteaa.

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE Prysmian Group on maailman johtava energiaja datakaapelijärjestelmien toimittaja. Toiminnan suuruusluokkaa kuvastaa se, että jos yrityksen kaikki vuoden aikana valmistamat energiakaapelit yhdistettäisiin, sitä riittäisi 350 kertaa maapallon ympäri. Liki puolet konsernin yli 11 miljardin euron liikevaihdosta tulee jo nyt matalahiilisyyden mahdollistavista tuotteista. Yhtiö on sitoutunut vähentämään päästöjään YK:n ilmastotavoitteiden mukaisella tahdilla, tavoitteenaan saavuttaa hiilineutraalius omien päästöjen osalta vuosiin 2035–2040 mennessä ja kaikilta osin vuoteen 2050 mennessä. Suomi merkittävä investointien kohde ja osaamiskeskus Energiamurros merkitsee yhtiölle investointeja myös Suomeen. ”Konserni on investoinut viimeisten 10 vuoden aikana yli 100 miljoonaa euroa Suomeen, ja tahti jatkuu seuraavina vuosina”, Quartuccio lisää. Prysmian Group on Suomessa vahva paikallinen toimija. Yhtiöllä on täällä kaksi merkittävää tuotantolaitosta, Oulussa ja Kirkkonummen Pikkalassa, joissa työskentelee yhteensä noin 600 henkeä. Vuonna 2022 Pikkalasta tulee konsernin ensimmäinen hiilineutraali tuotantolaitos. ”Pikkalan tehdas on sekä vastuullisuuden edelläkävijä että Prysmian Groupin globaali osaamiskeskus merikaapelien valmistuksessa, jonka tuotteilla on yhdistetty esimerkiksi eri mantereiden ja valtioiden sähköverkkoja toisiinsa ja joilla liitetään Pohjois-Amerikan suurin valmisteilla oleva merituulipuisto Vineyard Wind paikalliseen jakeluverkkoon takaamaan luotettavan sähkönsiirron”, Quartuccio mainitsee yhtiön kansainvälisistä hankkeista. Prysmian Group on alansa globaalina johtajana avainasemassa, kun yhteiskunnat tavoittelevat hyvinvoivaa ja hiilineutraalia tulevaisuutta. ”Prysmian Group edistää tuotteillaan myös vastuullista rakentamista”, Juha Majamäki muistuttaa. ”Eivät kaapelit yksinään mitään tee, mutta ilman niitä ei ole luotettavia sähkö- ja tiedonsiirtoverkkoja, jotka ovat laadukkaan elämän ja yritystoiminnan edellytyksiä”, Prysmian Groupin kolmikko summaa yhtiön avainroolin tulevaisuuden rakentajana. w ”Pikkalan tehdas on sekä vastuullisuuden edelläkävijä että Prysmian Groupin globaali osaamiskeskus merikaapelien valmistuksessa.” Prysmian Group Finlandin toimitusjohtaja Ferdinando Quartuccio CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 7

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE Tehokkuutta ja nopeutta verkkokauppaan nShift syntyi syksyllä 2021 kun palveluntarjoajat Unifaun, Consignor, Transsmart, Returnado ja Webshipper yhdistivät voimansa. nShift on verkkokaupan pilvipohjaisen toimituksenhallinnan johtava tarjoaja, jonka alustoilla tehdään lähes miljardi toimitusta yli 190 maassa. nShift tarjoaa asiakkailleen tehokkaan pilvialustan, jonka avulla verkkokaupat voivat optimoida kullekin ostoskorille esitettävät toimitustavat, noutopisteet, toimitusajat, toimitushinnat ja omat lisäpalvelut kuten ilmastokompensaation tai lahjapaketoinnin. Myös iso osa toimitusketjun työvaiheista, jotka aiemmin ovat olleet aikaa vieviä ja tehottomia, voidaan automatisoida. nShift auttaa asiakkaitaan sujuvoittamaan lähetysprosessia, alentamaan lähetyskustannuksia ja parantamaan samalla yleistä toimituskokemusta. Tavoite on siis luoda toimitustavoista ratkaiseva kilpailuetu. ”Haluamme luoda asiakkaillemme paremmat edellytykset kansainvälistyä tarjoamalla SaaS-ratkaisun, jonka avulla voi kasvaa ilman ylärajaa”, kertoo Markus Michelson, joka toimii myyntijohtajana nShift Finlandilla. Yrityksen toimipisteitä on kymmenessä maassa ja sen pääkonttorit ovat Oslossa ja Lontoossa. Sen ohjelmistoja käyttävät maailmanlaajuisesti verkkokauppa-, vähittäismyynti-, valmistus- ja 3PL-yritykset eli verkkokauppojen ulkoistetut varasto-operaattorit. Toimitustavoilla kilpailuetua Koronavuoden aikana suomalaisten verkkokauppojen tilausmäärät kasvoivat useita kymmeniä prosentteja. Esimerkiksi yli 60-vuotiaiden henkilöiden ostokäyttäytyminen koki 8 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ison mullistuksen, kun kivijalkamyymälöihin ei enää päässytkään. Naapurimaihin verrattuina suomalaiset verkkokaupat kuitenkin kasvavat hitaammin. ”Maksutavat ovat avainroolissa verkkokauppojen asiakaskokemuksessa. Kassalla pitää olla maksuvaihtoehtoja, kuten lasku, MobilePay, luottokortti ja verkkopankki. Kuluttajat ovat erilaisia ja suosivat erilaisia maksutapoja, ja myös toimitustavoilla on valtava merkitys ostokokemuksessa”, Michelson sanoo. ”Kuluttajaverkkokaupassa toimitus- ja maksutavat ovat osa tuotetta, jota myydään.” Verkkokauppojen tarjoamat toimitustavat itsessään ovat parhaimmillaan kilpailuetu, joka vähentää ostoskorien hylkäyksiä, nostaa konversiota ja luo uskollisempia asiakkaita. Kuluttajat maksavat lisäarvosta ”Kuluttajaverkkokaupassa kuluttajat ovat valmiita maksamaan palveluista, kunhan se tuo heille lisäarvoa, kuten toimitusnopeus, toimitusaikaikkunan tarkkuus, informaatio toimituksen etenemisestä tai ekologinen kuljetus”, Michelson painottaa. ”Esimerkiksi 4–6 päivän pituiset toimitusajat eivät kotimaan verkkokaupassa vain yksinkertaisesti enää toimi, kun asiakas saa lyhyemmässä ajassa saman tuotteen ulkomailta.” Menestystä eri toimialoilla Usein ajatellaan, että toimitus asiakkaalle on kustannus, joka on syytä pitää mahdollisimman pienenä. Ajatellaan, että riittää, kun verkkokaupan kassalla on tarjolla yksi toimitustapa, jossa on ilmainen toimitus. ”Näin ei suinkaan ole. Ilmaisia toimituksia ei ole. Ne on sisällytetty tuotteen hintaan, joten eikö tuo ole vain keino manipuloida kuluttajia?” Michelson kysyy. Suomessa on monia hyviä esimerkkejä verkkokaupoista, jotka ovat kansainvälistyneet panostamalla brändin ja tuotteiden lisäksi myös asiakaskokemukseen, joista toimitustavat ovat oleellinen osa. Esimerkiksi suomalainen ihonhoitotuotteita valmistava Dermoshop, joka juhlii tänä vuonna 25-vuotista verkkokauppaansa, myy ainoastaan verkossa ja tarjoaa asiakkailleen monipuoliset toimitusvaihtoehdot nShiftin järjestelmien avulla.

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE nShift Finlandin myyntijohtaja Markus Michelson. Myös esimerkiksi Polarn o Pyret, Stadium sekä Kids Brand Storen verkkokauppa-asiakkaat voivat valita tuotteilleen erilaisia toimitustapoja ja valinnaisia noutopisteitä nShiftin palvelujen avulla. Muita nShiftin ratkaisuja käyttäviä tyytyväisiä asiakkaita ovat esimerkiksi kodinkoneiden ja keittiön pienkoneiden valmistaja Smeg ja vaateketjut MQ Marquet ja Gina Tricot. w nShift.com nShift: Asiakaspalaute: • pilvipohjaiset • verkkokaupan konversioiden toimituksenhallintaratkaisut • maailmanlaajuisesti lähes miljardi tavarantoimitusta vuosittain • 490 työntekijää • pääkonttori Lontoossa ja Oslossa, määrän kasvu 10–20 % • toimituksiin liittyviä tukipyyntöjä 50 % vähemmän • palautettujen tuotteiden uusintaostomäärien kasvu 30 % 11 toimistoa Euroopassa • yli 95 000 asiakasta • toimituksia 190 maahan Lisätietoja: nShift.com CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 9

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE Eficode tukee yrityksiä käyttäjäkeskeisessä ohjelmistokehityksessä Ohjelmistoihin panostavat yritykset menestyvät. Suomi tarvitsee enemmän yrityksiä, jotka kilpailevat ohjelmisto-osaamisellaan maailmanluokassa. Digitalisaatio on käytännössä käyttäjäkeskeistä ohjelmistokehitystä: sellaisten digitaalisten palveluiden laadukasta toteuttamista jatkuvan kehittämisen periaattein, jotka ovat saavutettavia ja käyttäjäystävällisiä. Tässä Eficode auttaa asiakkaitaan. E ficode tunnetaan usein Agilen ja DevOpsin asiantuntijana; ne ovat keskeisiä menetelmiä, kun yritykset ottavat käyttöön ketterää kehitystä, jatkuvaa julkaisua ja automaattista testaamista. Kun ohjelmistokehitys on käyttäjäkeskeistä, ja sen laatu ja tehokkuus paranee, myös asiakastyytyväisyys ja kannattavuus kasvaa. ”Autamme asiakkaitamme ymmärtämään, mitä käyttäjäkeskeinen ohjelmistokehitys tarkoittaa heille, ja heidän kulttuurille, toimintatavoille sekä työkaluille”, Suomen maaKalle Lindroos ja Janne Tompuri kertovat Eficoden palveluista, kasvusta johtaja Kalle Lindroos valottaa ja ohjelmistokehityksen tulevaisuuden näkymistä. Eficoden toimintaa. Ohjelmistokehitys ei ole projekti. Käyttäjätavuus ovat merkittäviä kilpailuetuja asiakkeskeisyys on tärkeää digitaalisen palvelun kaillemme”, Design-tiimiä Eficodella vetävä elinkaaren kaikissa vaiheissa. Jokainen yriJanne Tompuri lisää. tys tarvitsee kokemusta ja osaamista laajojen Useat Eficoden asiakkaat ovat valinneet ohjelmisto- ja digitaalisten palveluiden kehiohjelmistotyökalujen ratkaisuksi helposti tyksestä; liittyipä ohjelmisto sitten julkisen tai käyttöönotettavan Eficode ROOT DevOpsyksityisen sektorin palveluun, ja olipa palvealustan: ”Eficode ROOT antaa asiakkaillun käyttäjä sitten kuluttaja, toinen yritys tai le toimintamallin ja aina ajan tasalla olevat toinen digitaalinen palvelu. Tätä kokemusta ja työkalut palveluiden pitkäjänteiseen, tehokosaamista Eficodella on rutkasti, ja siitä hyötykaaseen ja asiakaslähtöiseen kehittämiseen”, viä asiakkaita ympäri maailmaa. Lindroos kuvailee lyhyesti ainutlaatuista Huomattava osa Eficoden asiantuntijoista palvelupakettia. työskentelee ohjelmistokehityksen, -ylläpiEficode vahvisti palvelutarjoomaansa kedon, ja ohjelmistotyökalujen parissa. ”Meillä sällä ostamalla Contribyten, joka on Suomen on Suomen suurin, noin 50 hengen tiimi johtava yritys ketterissä menetelmissä, ja käyttäjätutkimukseen, käyttäjäkokemuksen auttaa asiakkaitaan menestymään strategisuunnitteluun, käytettävyystestaukseen ja sessa johtamisessa ja tuotejohtajuudessa: saavutettavuuden arviointiin. Ohjelmiston ”Kumppanuutemme asiakkaidemme kanssa käyttäjäkeskeinen suunnittelu sekä saavuteton yhä strategisempi Contribyteltä saamam- 10 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ”Ohjelmiston käyttäjäkeskeinen suunnittelu sekä saavutettavuus ovat merkittäviä kilpailuetuja asiakkaillemme.” me osaamisen ansiosta”, Lindroos taustoittaa. Jo yli 15 vuotta sitten sytytetty liekki, jonka voimalla Eficode auttaa asiakkaitaan, roihuaa edelleen: ”Voittavien digitaalisten palveluiden luomiseksi tarvitaan maailmanluokan tuotekehityksen menetelmiä, kulttuuria ja työkaluja. Teemme joka päivä töitä, jotta asiakkaamme menestyvät maailmanlaajuisessa kilpailussa. Kuten missiomme kuuluu: me rakennamme ohjelmistokehityksen tulevaisuutta”, Lindroos ja Tompuri summaavat Eficoden tahtotilaa. w Eficode on Euroopan johtava DevOps-yhtiö, joka edistää DevOps- ja Agile-menetelmiä ja rakentaa käyttäjäkeskeisen ohjelmistokehityksen tulevaisuutta kahdeksassa maassa yli 450 ammattilaisen voimin. Yrityksen liikevaihto on 72 milj. euroa, joka on kaksinkertainen edelliseen tilikauteen verrattuna. Kasvua siivittivät vahva orgaaninen kasvu sekä kolme yritysostoa Contribyte (FIN), Riada (SWE) ja Beecom (SUI). Viimeisen vuoden aikana asiakkaita on ollut maailmanlaajuisesti lähes tuhat.

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE Hyvät verkostot eivät enää riitä – Helmitehdas tukee asiakkaidensa kasvua laadukkaalla rekrytoinnilla Muutoksen huomaa selvästi: työmarkkinat käyvät tällä hetkellä kuumina koronapandemian aiheuttaman talouden pysähdyksen jälkeen. Monet yritykset janoavat kasvua ja etsivät joukkoonsa osaavaa väkeä. K asvun edellytyksenä on, että yritys löytää osaajikseen tarpeisiinsa soveltuvat henkilöt, uskoo rekrytoinnin kumppanina toimivan Helmitehdas Oy:n toimitusjohtaja Marjukka Nieminen. Asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen osana laadukasta rekrytointia on Helmitehtaan tekemisen ydintä. Kaikki lähtee liikkeelle aidosta halusta ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa, tavoitteita ja organisaatiokulttuuria, johon uutta työntekijää ollaan rekrytoimassa. ”Tärkeintä on, että meillä on toimiva ja avoin vuoropuhelu asiakkaan suuntaan. Vaikka rekrytointi ulkoistetaan kumppanille, ei yhteistyön merkitystä voi korostaa liikaa. Meidän tehtävänämme on saada aito kuva asiakkaastamme ja riittävästi tietoa profiilista, johon lähdemme etsimään tekijää”, Nieminen kuvailee. Rekrytointi ja sen tavat ovat jatkuvassa murroksessa. Suurin osa työpaikkaansa vaihtavista löydetään nyt suorahaun kautta. Helmitehtaalla tämä luku vuonna 2021 on ollut noin 70 %. ”Suorahaun suuri määrä heijastaa sitä, että olemme onnistuneet sisäistämään haetun profiilin ja sen, millaiseen yritykseen henkilö on työllistymässä.” Hyvät verkostot eivät enää riitä Samasta kertoo myös asiakasyrityksiltä saatu palaute. Yksi pitkäaikaisista asiakasyrityksistä on suomalainen ympäristöhuoltoon ja kiinteistöjen sekä laitosten tukipalveluiden tuottamiseen keskittynyt palveluyrityskonserni Lassila & Tikanoja Oyj. Helmitehtaan tiimi on kasvanut syksyn myötä kymmeneen, ja loppuvuodesta suunnitelmana on löytää mukaan uutta verta. Kuvassa Meeri Launonen, Marjukka Nieminen, Eva Tanskanen, Saara Karhu, Kerttu Kari, Aada Lätti ja Anne Melvaskoski. ”Onnistunet rekrytoinnit ovat avainasemassa L&T:n edelläkävijyyden kehittymisessä. Asiantuntevan ja luotettavan rekrytointikumppanin merkitys kasvun mahdollistaja nousee isoon rooliin”, painottaa Lassila & Tikanoja Ympäristöpalvelut Oy:n Myyntijohtaja Eljas Tuovinen. ”Kumppanilla on tietysti oltava laadukkaat työkalut ja hyvät verkostot, mutta se ei enää nykyään riitä. Rekrytointikumppanin tulee kyetä heijastamaan hakijoille sitä samaa henkeä, mitä me yrityksenä edustamme. Me L&T:lla pidämme hyvää yhteishenkeä tärkeänä seikkana kasvun ja edelläkävijyyden kehittymisessä. Avoin ja kannustava ilmapiiri, selkeät toimintamallit ja työviihtyvyys ovat avaintekijöitä, ja näitä odotamme myös kumppaneiltamme.” Kumppanuus L&T:n kanssa on ollut hedelmällistä useissa eri toimintojen rekrytoinneissa ympäri Suomen. ”Helmitehtaalla on ollut kyky löytää meille niin ammatillisesti kyvykkäitä kuin persoonina mahtavia ihmisiä”, Tuovinen kiittelee. Avaimet menestykseen Onnistuneet kumppanuudet näkyvät suoraan Helmitehtaan kasvutarinassa. ”Vauhti on ollut huimaa niin lukujen kuin henkilöstömäärän osalta. Meitä on nyt kymmenen, mutta alkuvuodesta määrä kasvaa. Avasimme juuri kuun alussa haun Head of Sales and Recruitment -rooliin, joka herätti heti valtavan kiinnostuksen verkostoissamme. Nyt etsitään kovaa tekijää”, Nieminen sanoo. Laadukkaiden rekrytointipalveluiden rinnalle suunnitellaan kattavampaa palvelukokonaisuutta. Asiakasyrityksille tarjotaan jatkossa entistä isommin esimerkiksi myyntivalmennuksia ja konsultointia. ”Haluamme olla kokonaisvaltainen kumppani, joka tarjoaa asiakkailleen avaimia kasvuun ja menestykseen.” w CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 11

KASVAVA SUOMI LUT-yliopisto laajenee Lahdessa laajalla yhteistyöllä LUT-yliopiston Lahden kampus kasvaa nopeasti, mikä saa dekaani Riina Salmimiehen työskentelemään yhä useammin Lahdessa. Lahden seutu on virittynyt edistämään ympäristöhankkeita ja elinkeinoelämän tuella yliopiston rooli alueella vahvistuu. MAINOSLIITE O hjelmistotuotannon, energiatekniikan ja tuotantotalouden uudet englanninkieliset kandidaattiohjelmat tuovat Lahden Niemen kampukselle myös kansainvälisiä opiskelijoita. Jo aiemmin on perustettu tuotantotalouden, kestävyystutkimuksen ja ohjelmistotuotannon maisteriohjelmat. Insinööritieteiden dekaani Salmimies jakaa työpanoksensa LUTin kahden kaupungin, Lahden ja Lappeenrannan hyväksi. Ympäristöyliopisto tekee tulevaisuuden osaajia Kaikista koulutuksista valmistuu osaajia kasvavalle ympäristösektorille ja perinteisesti vahvalle teollisuudelle. Salmimies kiittää alueen erinomaista yrityskantaa mm. mekaanisen metsäteollisuuden aloilla ja elintarvikesektorilla. Hän toivoo, että yrityksillä on rohkeutta rekrytoida myös kansainvälisiä opiskelijoita palvelukseensa paikkaamaan työvoimapulaa. ”Ympäristöasiat ovat vahvasti LUTin strategiassa. Kestävyystutkimuksessa ja tuotantotaloudessa on jo aiemmin tarkastelu yritysten ja yhteiskuntien ympäristövaikutuksia. Erotustekniikka tuo uusia mahdollisuuksia siihen, miten hyödynnetään raaka-aineita ja pienennetään päästöjä.” Tärkeä on myös julkisen sektorin rooli. Euroopan ympäristöpääkaupunki Lahti ja LUT haluavat yhdessä tukea ympäristöalojen innovaatioita. Lisää professuureja alueellisella yhteistyöllä Vuonna 2018 LUT laajensi toimintaansa Lahdessa ja kaupungista tuli Suomen nuorin yliopistokaupunki. Paikallisen elinkeinoelämän kanssa on syntynyt merkittäviä yhteistyösuhteita. Yhteistyön uskotaan tuovan lisää professuureja ja jopa 1300 uutta opiskelijaa vuoteen 2026 mennessä. Lokakuussa vahvistui uusi sähköisen liikenteen professuuri ja siihen linkittyvä tutkimusryhmä ja maisteriohjelma. Professuuri rahoitetaan Lahden kaupungin ja Päijät-Hämeen alueen yritysten ja säätiöiden tuella. ”Alue on virittynyt edistämään ympäristöhankkeita, mikä auttaa rekrytoimaan opiskelijoita ja työntekijöitä. Ympäristöpääkaupunki voi myös julkisten hankintojen kautta tuottaa demoja esimerkiksi energia- ja vesipuolella. Yliopiston laajeneminen riippuu rahoituksesta, josta nyt jo tulee noin puolet muualta kuin valtiolta.” w Tuotanto: Lahti – Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 12 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE R Ammattitaitoisten työntekijöiden menettämisen riski yrityksissä on kasvanut Työntekijöiden sitouttamisella ja sitä kautta myös yrityksen palkitsemisen malleilla on entistä suurempi merkitys, kun moni ala kärsii osaajapulasta ja tulevaisuuteen ennustetaan talouskasvua. Henki-Fenniassa uskotaan, että ryhmäeläkemalli ohjaa organisaatiota pitkäjänteiseen tuloksentekoon. ”Kun kompensaatiomalli on laaja ja perustuu aidosti työntekijöiden tarpeisiin, kokevat he sen tuottavan arvoa, joka on käytettyjä euroja suurempaa”, hän esittää. Toivola näkee positiivisena sen, että ryhmäeläkkeet ja rahastopohjainen sijoittaminen kannustavat erityisesti pitkäjänteiseen talousajatteluun, lyhyen tähtäimen bonuksiin keskittymisen sijaan. ”On hienoa, jos työnantaja voi olla työntekijän kumppanina luomassa pitkän aikavälin näkymää. Ryhmäeläkkeet edustavat kestävää maailmankuvaa, jossa keskitytään tulevaisuuden hyvinvointiin”, hän sanoo. Toivolan mukaan varsinkin nuoremmalle sukupolvelle pitkän tähtäimen sijoittaminen on tällä hetkellä trendaava aihe, samalla myös eläkekeskusteluun saadaan uusia sävyjä. yhmäeläke on mielekäs ja kustannustehokas palkkiomalli sekä työnantajalle että -tekijälle. Yrityksille se antaa mahdollisuuden luoda pidempiaikaisen kannusteen ja sitouttavuutta, henkilöstölle se tuo lisäsäästöä lakisääteisen työeläkkeen rinnalle. ”Koronan jälkeen voidaan odottaa, että talous lähtee kovaankin nousuun. Samalla ammattitaitoisten tekijöiden menettäminen on yrityksille iso riski. Pelkkä rahabonus ei välttämättä riitä sitouttamaan, joten rinnalle on hyvä miettiä myös muita vaihtoehtoja”, esittelee Henki-Fennian myynti- ja asiakkuusjohtaja Kari Wilen. Työpsykologi ja rekrytointikonsultti Juho Toivolalla on pitkä kokemus HR-alalta ja kirkas näkemys siitä, miten tärkeää osaajien sitouttaminen on. Hänen mielestään ryhmäeläkkeet ja muu rahastopohjainen palkitseminen ovat hyviä tapoja osallistaa työntekijät yrityksen menestykseen. ”Erityisesti suuremmissa yrityksissä, joissa henkilöstölle ei voida tarjota esimerkiksi osakkuutta, saadaan näillä palkitsemismalleilla vahvistettua tunnetta yhteisten päämäärien tavoittelusta”, hän toteaa. Kannustinjärjestelmästä paras hyöty monipuolisuudella Toivola kokee, että työntekijöiden sitoutumiseen vaikuttaa myös palkitsemistapojen monipuolisuus. Varsinkin yritysten olemassa oleville työntekijöille hyvistä palkitsemismalleista voi tulla saavutettu etu, josta ei haluta luopua vaihtamalla työpaikkaa. Harva nuori odottaa enää yhtenäistä työuraa tai ajattelee pelkän työeläkkeen riittävän. ”Nuoremmat työntekijät tietävät, että taloudellista varautumista tarvitaan, kun työurat muuttuvat yhä pirstaloituneemmiksi. Uskonkin, että sen myötä erilaiset omistamista helpottavat järjestelmät tulevat nostamaan päätään ja eläkeomaisuudestakin keskustellaan uudella tavalla”, hän summaa. w CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 13

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE Valtakunnallinen etätyösuositus päättyi – mitä nyt? Suomessa pitkään voimassa ollut etätyösuositus päättyi lokakuun puolivälissä, koska koronarokotekattavuus on parantunut. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA suosittelee työpaikoille avointa keskustelua työnteon järjestämisestä ja henkilöstön näkemysten kuulemista. M onilla työpaikoilla on nyt ryhdytty pohtimaan uutta ohjeistusta tai jo annettu ohjeet työnteon järjestämisestä. MMA:n Myynti- & Markkinointi 2020 -barometrin tuloksissa nousi viime vuoden lopussa esiin, että myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset uskovat työnteon siirtyvän etenevissä määrin verkkoon. Korona mullisti myös työnteon tapoja, kun perinteisesti alan työhön kuuluvat henkilökohtaiset tapaamiset vähenivät merkittävästi. ”Uskomme, että monilla työpaikoilla on viimeistään koronapandemian aikana huomattu etätyön hyvät puolet ja paluuta täysin entiseen ei ole tapahtumassa. Vaikka nyt ollaan jälleen palaamassa läsnätyöhön, on myös etätyö tullut jäädäkseen”, sanoo MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki. Työntekijän tulee kuitenkin muistaa, että mikäli työnantajan kanssa ei työsopimuksessa tai muutoin ole sovittu oikeudesta tehdä etätyötä, ei työntekijä voi itse päättää etätyön tekemisestä. Työnantajalla on myös oikeus velvoittaa työntekijää siirtymään läsnätyöhön. ”Pelkästään siis se, että koronapandemian vuoksi on sallittu tehdä etätyötä, ei oikeuta työntekijää tulkitsemaan, että etätyöstä on syntynyt vakiintunut käytäntö. On kuitenkin enemmän kuin toivottavaa, että työnantajat ottavat työntekijöiden toiveet etätyöstä huomioon”, muistuttaa työsuhdejuristi Taija Numminen MMA:n lakipalvelusta. Kun työnantaja antaa määräyksiä palata läsnätyöhön, tulee työnantajan huolehtia myös terveysturvallisesta työnteosta ja turvallisesta paluusta työpaikoille. Työterveyslaitos on 14 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU koonnut työnantajien tueksi ohjeita läsnätyöhön palaamiseen. ”Me MMA:ssa iloitsemme, että työyhteisöt pääsevät jälleen vapaammin tapaamaan toisiaan. Suosittelemme kuitenkin vahvasti, että työpaikoilla keskusteltaisiin avoimesti työnteon järjestämisestä ja että laajasta etätöiden tekemisestä otettaisiin hyviksi havaitut keinot ja työnteon tavat käyttöön jatkoakin ajatellen. Myös koronalta suojautuminen on muistettava edelleen”, korostaa Hovinmäki. Etätyön salliminen jatkossakin helpottaa muun muassa vapaa-ajan ja työelämän yhteensovittamista. Lisäksi etätyö voi edesauttaa työssäjaksamisessa ja lisätä tuloksellisuutta. Henkilöstön näkemys työnteonjärjestämiseen on syytä ottaa työpaikoilla huomioon. ”Uskomme, että etätyön salliminen ja sen yhdistäminen läsnätyöhön on sekä työntekijöiden että työnantajien etu”, sanoo Numminen. Huomioitava on myös, että alueellisia etätyösuosituksia voi tulla, mikäli koronatilanne heikkenee. Paikallisten viranomaisten ohjeistusten seuraaminen on jatkossakin tärkeää. w Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on ammatillinen etujärjestö kaikille niille, joita yhdistää palo myyntiin ja markkinointiin. Yhdessä jäsentensä kanssa MMA tekee alojen äänen kuuluvaksi yhteiskunnassa ja luo suuntaa tulevaisuuden hyvinvoivalle työelämälle. Lisätietoa: mma.fi

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE Lattiapinnoite-epokseissa on suuria eroja kestävyyden ja huoneilman laadun suhteen V armin tapa hankkia ongelmia polymeeripinnoitteiden, (esim. epoksi, PUR, akryyli) hankinnassa on ostaa kilpailutuksen jälkeen halvinta tarjottua lattiamateriaalia. Halvin ja eniten asennettu lattiapinnoite on itsestään siliävä epoksipinnoite, ns. SL-epoksi. Markkinoilla olevien SLepoksipinnoitteiden kalleimman komponentin, epoksin, osuus laskee kokoajan kilpailun kiristyessä. Syynä kehitykseen lienee tiedon-ja koulutuksen puute siitä, mitkä komponentit polymeeripinnoitteissa ovat merkityksellisiä niin kestävyyden kuin sisäilman laadun kannalta. Hankintahenkilöstö ei osaa vaatia laatua ja entistä huonommat, halvat pinnoitteet päätyvät lattiaan. M1-merkintä ei takaa turvallisuutta Käyttöturvallisuustiedote on erinomainen lähde selvittää esim. epoksipinnoitteen komponentit. Käyttöturvallisuustiedotteesta selviää epoksin sekä huoneilmaan haihtuvien liuottimien osuus tarjotusta tuotteesta. Mitä vähemmän epoksia, sitä huonommin pinnoite pysyy alustassa ja sitä nopeammin se tulee käyttöikänsä päähän. Liuottimet puolestaan saattavat haihtua huoneilmaan vuosikausia. M1 merkintä ei takaa tuotteen laatua tai turvallisuutta. M1-testit tehdään laboratoriossa ja niillä ei useinkaan ole mitään tekemistä sen pinnoitteen kanssa jota asentajat lattiaan laittavat. VOC-vapaat lattiat ARMEKA ENGINEERING OY:ltä ARMEKA-FINNESTER SL-epoksi on korkealaatuinen, n. 85 % epoksipinnoite, jonka sideaineena on käytetty VOC-vapaita kovettajia. Pinnoite antaa pitkän käyttöiän. Tartunta alustaan on kestävä, koska tuote muodostaa runsaasti kemiallisia OH-sidoksia. ARMEKAFINNESTER SL-epoksilla saavutetaan testatusti kestävät ja turvalliset lattiat. w Kuvassa kahden erilaatuisen epoksin vertailu. Kerrokset 1) SL-epoksi 2) tartuntaprimeri 3) Betoni. Termillä ”markkinaepoksi” viitataan yleisesti myytyihin bentsyylialkoholipohjaisiin epokseihin, joita lähinnä kustannussyistä valitaan lattioihin. Vuoden päästä asennuksesta huonolaatuinen markkinaepoksi on hauras ja sen tartunta on huono (primerikerros 2). ARMEKA-FINNESTER VOC-vapaa epoksi on säilyttänyt huippuominaisuutensa. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 15

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE PK-yrittäjä – hoida diginäkyvyytesi perusteet kuntoon näillä 3 vinkillä Yritykset löydetään yhä enemmän digitaalisen maailman kautta. Pienilläkin muutoksilla pystyy tekemään paljon yrityksen näkyvyyden parantamiseksi. F Näkyvyys kannatti – myynti nelinkertaistui 16 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU onectan toimitusjohtaja Patrik Sallner kehottaa jokaista pientä ja keskisuurta yritystä tarkistamaan digitaalisen näkyvyytensä, sillä se voi olla helppo keino lisätä omaa myyntiä. ”Menestyvä PK-yrittäjä on Fonectan tavoite, mutta myös jokaisen suomalaisen etu, sillä PK-yritysten vaikutus esimerkiksi työllistäjänä on merkittävä”, Sallner muistuttaa. Suurista ikäpolvista tulevien yrittäjien eläköityminen näkyy jo nyt yrityskannassa. ”Lähes kolmasosa suomalaisista PKyrityksistä ei etsi uusia asiakkaita. Syy on monesti se, että yrittäjä lähestyy eläkeikää ja asiakasmäärät täyttävät myyntitavoitteet. Seuraava askel yritykselle on lopettaminen, sukupolven vaihdos ja tai yrityskauppa. Tässä tilanteessa ei kannata jäädä digitaalisen maailman ulkopuolelle. Näkyvyyden kautta voi löytää toiminnalle innostuneen jatkajan ja kiinnostus voi näkyä myös ostohinnassa”, Sallner neuvoo. Hän haluaakin antaa jokaiselle PK-yrittäjälle muutaman diginäkyvyyteen vaikuttavan vinkin, joiden toimivuuden hän on todennut menestyksekkääksi myös Fonectan asiakkaiden kautta. ”Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla toimiva Hodarikeisari aloitti näkyvyyden tehostamisen ottamalla haltuunsa Google My Business -palvelun, sen jälkeen tarkistettiin hakusanamainonta ja lopuksi luotiin uudet verkkosivut ja toimivaa Facebook-mainontaa.” Yrittäjät Rainer Hakala ja Jani Hakala ovat kertoneet myynnin nelinkertaistuneen vuoden aikana. w

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE Kolme asiaa, joilla menestyvät yritykset erottuvat muista Fonectan toimitusjohtaja Patrik Sallnerin tarkistuslista yrityksen näkyvyyden parantamiseksi. 1. 2. Valtaosa, jopa 94 %, suomalaisista käyttää Googlea ensisijaisena hakukoneenaan. Google My Business tuo yrityksen tiedot näkyviin Google-hauissa sekä Google Mapsissa. Varmista, että palvelussa on kaikki yrityksen perustiedot, esimerkiksi verkkosivut tai aukioloajat. Jos nämä tiedot jäävät tyhjäksi, kuka tahansa käyttäjä voi lisätä palveluun sieltä puuttuvia tietoja. Useimmat haluavat toki auttaa yrityksesi löydettävyyttä, mutta näin perustavanlaatuiset tiedot olisi hyvä hallita itse. Toimialastasi riippuen voit löytää asiakkaasi erilaisten digitaalisten väylien kautta. Tärkeintä on tuntea asiakkaansa ja missä he aikansa viettävät. Facebookin kautta tavoittaa suuret massat, mutta LinkedIn on usein ylivoimainen yritysasiakkaiden tavoittamiseen. Tee löytämisesi helpoksi käyttämällä mainonnassa ja hakusanoissa ammattitermejä tai kieltä, jota asiakkaasikin käyttää. Löydy sieltä, mistä asiakkaasi etsivät yritystäsi. 3. Mainosta siellä, missä asiakkaasi viettävät aikaa. Mittaa markkinointiasi, älä syydä rahaa sokkona. Seuraa verkkosivujesi kävijämääriä tai sosiaalisen median kanaviin tekemiesi markkinointikampanjojen vaikutusta. Vain siten tiedät, mitä rahallasi tai ajallasi saat. Hyvin yksinkertainen tapa on lisätä Google Analytics sivuillesi. Se näyttää esimerkiksi, mitä kautta kävijä on saapunut verkkosivuillesi. Asenna mittaus, mutta kunnioita vierailijoiden yksityisyyttä kysymällä lupa evästeille. Lisätietoa: www.fonecta.fi/yrityksille CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 17

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE ETÄTYÖBUUMIN MYÖTÄ TIETOLIIKENNEVERKOT ERITYISTARKKAILUUN Kyberturvallinen yhteiskunta on tietoinen tietoturvariskeistä ja valmis toimimaan yksilötasolla asti oikein, jotta riskit eivät konkretisoituisi. Huaweilla tietoturvajohtaja Marja Dunderfelt painottaa riskienhallinnan sekä yhteistyön merkitystä, jotta myös etätyöskentely pystytään turvaamaan riittävästi kyberrikollisuudelta. 18 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE “T ietoturvauhista on puhuttava paljon julkisesti ja kyberturvaa on lisättävä yksilötasolle asti ja saatava osaksi arkielämää erityisesti nyt, kun moni on siirtynyt etätyöskentelyyn”, alustaa Huawein tietoturvajohtaja (Chief Security Officer) Marja Dunderfelt. Kyberturvastrategia Suomella on, mutta digiloikka tapahtui koronan myötä niin massiivisesti ja niin nopeasti, että lainsäätäjien ja ohjeistusten laatijien on oltava nyt entistä enemmän hereillä. ”Uskon, että myös epidemian jälkeen digitalisoitunut yhteiskunta tässä etätyömittakaavassa säilyy, jolloin turvallisuusvaatimukset tulee katsoa uudelleen ja ohjeistusta yritystasolle saakka lisättävä”, Dunderfelt vahvistaa ja lisää: ”Yritysten on herättävä siihen, että riskienhallinnan ja uhkakuvien kautta on pyrittävä luomaan oikea tapa hoitaa teknologia, prosessit ja ihmisten toimintatavat.” Kyberturvauhat kasvaneet huimasti etätyön lisäännyttyä ”Uhkatilanteiden konkretisoitumisten varalta on organisaatioissa harjoiteltava. Viime vuonna valitettavasti saimme jo hurjia välähdyksiä siitä, miten yksityisyyden tietosuojaa pahimmillaan voidaan loukata”, hän muistuttaa Vastaamo-tietovuotoon viitaten. ”Suomi valtiona on onneksi ottanut aiheen vakavasti ja meillä on nyt mm. uusi kyberturvallisuuden kokonaistilan kehitysohjelma.” Nyt on kuitenkin reagoitava nopeasti kasvaviin kyberturvauhkiin. ”Minimissään etätyöläisen pitää hoitaa kotiverkon salaus kuntoon ja vaihtaa modeemin/reitittimen oletus-salasana, valita huolellisesti salasanat eikä klikkailla outoja linkkejä tai vastailla ”Microsoft -IT-tuen” puhelinkyselyihin luovuttaen salasanojaan. Työvälineet saavat olla vain työnantajan toimittamia, sallittu ainoastaan työkäyttöön ja ne pitää olla ajantasaisesti päivitetty. Valveutuminen ei saisi herpaantua vaikka työskennellään kotona tai mökillä.” Suojautumiskeinoja kehitetään parhaiten monialaisella yhteistyöllä Kyberrikollisia vastaan on juostava jatkuvasti. Dunderfelt liputtaa sekä valkokaulushakkereiden tekemien testausten puolesta että monialaisen yhteistyön puolesta. Huaweilla tutkimus- ja kehitystyötä tehdään laajasti mm. korkeakoulujen kanssa. ”Tietoturva-alalla jatkuva kehitys on elinehto. Tämä koskee myös toimintamalleja. Meillä Huaweilla on ympäri maailman todella paljon huippukyberosaajia ja teemme yhteistyötä useissa eri virtuaaliorganisaatioissa. Olemme myös paljon mukana kehittämässä niin kansallisia kuin EU-tasoisia standardeja ja best practise-ohjeistuksia.” Tietoturva on siis paljon muutakin kuin teknisiä ohjelmistohaavoittuvuuksia. ”Tietoturva tulee implementoida osaksi liiketoimintaa ja viimeistään nyt yritysten johdon on otettava tietoturva osaksi yritysten liiketoimintastrategiaa. Huaweilla kaikki kehitystyö lähtee siitä, että tietoturva ja yksityisyyden suoja on implementoitu osaksi liiketoimintaprosesseja. Kaikki toiminta on sertifioitua ja tarkasti laatuvalvottua sekä testattua. Kehitysyhteistyötä teemme paljon asiakkaittemme ja alan muiden toimijoiden kanssa”, Marja Dunderfelt toteaa ja kertoo, että asiakkaat ovat ottaneet hyvin vastaan mm. uuden Turvallisuuden ohjausryhmämallin. Dunderfelt rohkaiseekin eri toimijoita lisäämään sekä kansallista että kansainvälistä laajaa yhteistyötä. ”Toisiltamme opimme paljon ja saamme hyviä käytäntöjä nopeammin käyttöön.” Ja vielä siitä yksilötasosta: ”Meidän jokaisen on hyvä muistaa, että kyberturvasta huolehtimista ei voida jättää ainoastaan kyberturvallisuusammattilaisten hoidettavaksi vaan se on loppukädessä meidän jokaisen vastuulla.” w Huawei Technologies Oy:n liiketoiminta keskittyy tieto- ja viestintätekniikan infrastruktuuriin. Marja Dunderfelt vastaa Huawein Suomen maayhtiön sisäisestä ja ulkoisesta tietoturvasta. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 19

KASVAVA SUOMI MAINOSLIITE Smart Marketing on liiketoimintasi kumppani, jonka älykkäät mediaratkaisut palvelevat tuotteidesi koko elinkaarta Smart Marketing on S-ryhmän kaupan media ja asiakkaan liiketoimintaa tukeva kumppani, jonka filosofia perustuu asiakasdatan jalostamiseen asiakkaan itsensä hyödyksi muiden muassa asiakasymmärrysvetoisen, palvelevan markkinoinnin konseptien kautta. Liiketoiminnan ytimessä on meillä kauppa, ja sen miljoonat päivittäiset asiakaskohtaamiset eri kanavissamme – aina kivijalasta digitaalisiin kuluttajapalveluihimme. 20 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Jos pohdit, missä kaupan median juju piilee, kerromme mielellämme lisää tarjoamistamme mahdollisuuksista. Kannattaa hypätä ajoissa voittajien kelkkaan ja olla yhteydessä meihin: smartmarketing@sok.fi sekä tutustua kaupan mediaan lisää verkkosivuillamme! www.smartmarketing.fi Ota meidät seurantaan somessa! Löydät meidät LinkedInistä ja Facebookista nimellä SOK Smart Marketing sekä Instagramista nimellä soksmartmarketing.