Aikakausmedia 2015 /// Tekstit Outi Sonkamuotka & Saara Itävuo /// Ulkoasu Pauliina Vuorinen /// Kannen kuva Shutterstock VUODEN AIKKARIMAINOKSET 2014 Tammikuu Fazer Leipomot /// Heureka /// Manglani ................................................ 4 Helmikuu Rautakesko /// Fazer Makeiset /// Cloetta Suomi ................................ 8 Maaliskuu Sanoma Media Finland /// Mehiläinen /// Valio .................................. 14 Huhtikuu Valio /// Turkish Tourism Board /// Efva Attling Stockholm ....... 22 Toukokuu Alko /// Efva Attling Stockholm /// Norex Spirits ............................. 26 Kesä-elokuu Alko /// Tallink Silja /// Helsingin Seudun Liikenne HSL .............. 30 /// Haastattelu: Koskettakaa meitä enemmän /// .............................. 35 Syyskuu Marimekko /// HJK Helsinki /// Finnair & Finavia ........................... 36 Lokakuu Helsingin kaupunki /// Reima /// Berner ............................................... 42 Marraskuu Animalia /// Nordea Pankki Suomi /// Finlayson .............................. 46 Joulukuu Ruokakesko /// Joutsen Finland /// OP ................................................... 52 Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa ja sen tekijöitä. Kisassa ovat mukana kaikki Aikakausmedian jäsenkustantajien lehdissä ilmestyvät mainokset. Vaihtuvan tuomariston jäsenistä yksi edustaa mainostajia, toinen mainostoimistoja ja kolmas mediatoimistoja. Tuomarit arvioivat mainoksia kokonaisvaltaisesti: ideaa, copya, visuaalista toteutusta sekä mediavalintoja. 2 Kisa toteutetaan yhteistyössä Markkinointi&Mainonta-lehden kanssa. Ensimmäinen juttu kisasta julkaistiin M&M:ssa helmikuussa 2008.

OLE SELKEÄ JA KOSKETA Hyvässä aikakauslehtimainoksessa on oivaltava idea. Se on selkeä, esteettinen, huomiota herättävä ja tietysti brändin näköinen. Nämä asiat tulivat systemaattisesti esiin tuomareiden perusteluissa vuoden 2014 Kuukauden aikkarimainos -kisoissa. Animalian Turkiton tyyli -mainos (s. 46) tuo koskettavasti viestinsä esiin mainoskasvonsa suoralla lainauksella. Kahdesti palkittu Efva Attling Stockholm (s. 25 ja 28) taas on onnistunut löytämään oman tunnistettavan tyylinsä pelkistetyillä ja aistillisilla mainoksilla. Näin kauniita ja selkeitä toteutuksia on ilo katsoa! Tutkija Vaula Norrena, joka on tutkinut aikakauslehtimainontaa usealla toimialalla, kertoo, että erityisesti mainoksen selkeys on myös kuluttajien perusvaatimus mainonnassa alalla kuin alalla. Silpun aika on auttamatta ohi. Samoin kuluttajat peräänkuuluttavat mainokselta omaperäistä ideaa ja koskettavuutta – jälkimmäistä usein turhaan. Aistillisuuden tuomisessa mainokseen sen sijaan onnistutaan paremmin. Tutustu Vaula Norrenan näkemyksiin mainonnasta sivulla 35. Aikakauslehti mahdollistaa mainosmediana monia asioita. Digitalisoituvassa maailmassa fyysisistä lehdistä on tullut arjen luksusta, jopa statusesineitä. Mainostajalle tämä tarkoittaa mahdollisuutta saada osa median laatumielikuvasta ja lukijan ajasta itselleen – ja toisaalta myös sitä, että mainoskuvan on oltava niin laadukas, että se kilpailee lukijan huomiosta juttujen kanssa. Esimerkiksi Valion (s. 21 ja 22) mainokset tuovat lukijalle varmasti lisäarvoa. Kuluttajat vaativat mainonnalta paljon, ja usein myös ristiriitaisia asioita. Antakaa isoa kuvapintaa, mutta niin, että tekstistä löytyy kaikki oleellinen! Naurattakaa ja itkettäkää, mutta muistakaa esitellä itse tuote! Täyden kympin mainos on helpommin sanottu kuin tehty. Onneksi tästä julkaisusta löytyy lukuisia hyviä esimerkkejä onnistuneista ratkaisuista. Esimerkiksi Eläinsuojeluliitto Kuukauden aikkarimainos -kisa jatkuu vuonna 2015. Tutustu uusiin voittajiin osoitteessa www.aikakauslehdet.fi/kuukauden_aikkarimainos sekä tietysti kuukausittain Markkinointi&Mainonnassa! Menestyksekästä mainontaa! Toivottavasti kohtaamme ensi vuonna näillä sivuilla. 3

T ELÄMÄ ON JO T Ä V Ä N K U L M I KA S TA T I I R . a O ELÄMÄ m m N J O R I I T T Ä V Ä N K U L M I KA S T A. Fazer Puikula –leivät leivotaan Lahdessa, Lappeenrannassa, Oulussa, Porissa ja Vantaalla. Luonto on aina toiminut viisaammin tarjoten ihmiselle lempeämpiä muotoja. Aivan kuten Fazer Puikula, joka on kuin luonnon luoma – kulmista pehmeäksi hioutunut leipä. Ja hyvä niin, sillä elämä on jo riittävän kulmikasta. • L E I VO T TU SUOMESSA • • L E I VO T TU SUOMESSA 4 •

i k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta ELÄMÄ ON JO RIITTÄVÄN KULMIKASTA HEUREKA TULEE HULLUKSI STEFANO RICCI EXCLUSIVELY AT MANGLANI mainostaja: Fazer Leipomot suunnittelu: Heureka inhouse brändi: Fazer Puikula mainostoimisto: SEK & GREY luova johtaja / Anssi Järvinen creative / Mikko Martikainen creative / Mikko Halonen asiakkuusjohtaja / Eivor Biese mediatoimisto: Dagmar julkaistu: naisten yleis- ja erikoislehdissä t u o m a r ei d en ko mmenti t: Mainoksessa on taiten hyödynnetty tuotteen erottavaa tekijää: pyöreää muotoa. Graafisesti laadukas ja brändin näköinen toteutus. – Vesa Tujunen Kokosivun toteutuksen visuaalisuus puhuttelee. Leipien sävyerot ja pintatekstuurit herättävät kiinnostuksen ja viestivät tuoteperheen laajuudesta – onko niitä noin monta? – Mari Riipinen mainostaja: Heureka mainostaja: Manglani julkaistu: ET ja Hyvä Terveys brändi: Stefano Ricci/Manglani tuom are ide n kom m e n tit: suunnittelu: Stefano Ricci inhouse (Italia) Hauska ja huomiota herättävä tapa visualisoida “hulluus”. Oletan, että kyseessä on pidempikestoisen kampanjakokonaisuuden käynnistysvaihe, jossa toisto nousee korkeaksi, muuten kolme eri toteutusta saattaa olla liioittelua. – Mari Riipinen Kuvan teema sopii hyvin näyttelyn aiheeseen ja Heurekaan. Pieni annos huumoria ja positiivisuutta on myös hyväksi tässä yhteydessä. Idea toimii yksinkertaisuudessaan hyvin. julkaistu: Blue Wings tuom arin kom me n tti: Laadukkaasti tehdyt kuvat sopivat hyvin aikakauslehtiin. Tässä on tyylikkäästi mukana yksinkertaisuus, yllättävyys ja laatu. Ilmoituksen visuaalisuus tukee brändiä. – Ritva Hanski-Pitkäkoski – Ritva Hanski-Pitkäkoski Tällä mainoksella on taattu huomioarvo, ja idea liittyy mainostettavaan näyttelyyn. Hyvä kokonaisuus. – Vesa Tujunen Brändin linjasta pidetään tarkasti kiinni. Hyvää, tasaista markkinointia. – Ritva Hanski-Pitkäkoski TUOMARIT /// Creative Director Vesa Tujunen, DBB Helsinki Head of Planning Mari Riipinen, Dagmar Toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski, Mainostajien Liitto 5

UUTTA HEUREKASSA! 12.10.2013-21.9.2014 ANNELI toiminnanjohtaja HEUREKA TULEE TOIMINNALLINEN T OIMINNALLINEN N NÄYT ÄYTTE ÄYT ELY LY L Y MIE ELENTERVEYDESTÄ LENTERVEYDESTÄ UUTTA HEUREKASSA! 12.10.2013-21.9.2014 VILLE Graafinen suunnittelija, Heureka HEUREKA TULEE TOIMINNALLINEN T OIMINNALLINEN NÄYT NÄYTTEL TELY Y MIEL ELENTERVEYDESTÄ ENTERVEYDESTÄ 6

H e l m Moottorisaha Dolmar PS-32C 32 cm3:n 2-tahtimoottori, 1,3 kW ja katalysaattori. PS-32 C:n käytettävyys, paino 4,2 kg. Kehitetty yhteistyössä ammattimetsurien kanssa. 199 € Ei mikään kynsiviila, vaan kunnon saha. kun on kunnon moottorisaha kourassa ja suojat päällä, niin tätä äijää ei pysäytä mikään. ei vaikka vyötäröltä löytyy jo kunnioitettava määrä vuosirenkaita. sahan iloinen laulu se kohoaa kohti korkeuksia ja puuta ryskyy. siinä, missä vielä hetki sitten oli valon läpäisemätön metsä, siinä on nyt hakkuuaukio ja siisti pöllipino. Jarkko Kanto, 48, metsätyöläinen Hurjan määrän tuotteita ja mahdollisuuden ryhtyä tuotetestaajaksi löydät osoitteesta pelitjavehkeet.fi Hinnat voimassa 3.2.– 29.3.2014 urheilulehti_230x273_tayskaato_ilm6.2.indd 1 8 29.1.2014 9.57

i k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n o n ta PELIT JA VEHKEET FAZER CHILI mainostaja: Rautakesko mainostaja: Fazer Makeiset PIDÄ MUUKALAISET POISSA KARKKIVARASTOLTASI! brändi: Rautia mainostoimisto: DDB Helsinki AD / Heli Roiha copy / Pasi Lindqvist account director / Pia Eiro graafinen suunnittelija / Veera Lindtsedt kuvat / Onni Wiljami Kinnunen mediatoimisto: Toinen Helsinki julkaistu: Urheilulehdessä, useita eri versoita tuomareiden kommentit: Kun en kuulu kohderyhmään, en voi 100 % varmuudella tietää, osuuko tämä. Mutta kuvittelen että osuu. Oman elämänsä sankarimiehet eivät ota itseään liian vakavasti, mutta pelit ja vehkeet ovat kunnossa. Printtimainonnassa nostettu useita aktivoivia kulmia, joista erityisesti tuotetestaus vaikuttaa hyvältä oivallukselta. On mielenkiintoista seurata, miten sisällöt elävät omissa kanavissa. – Mari Riipinen Kolahtaa kohderyhmään, rautakauppa on äijien karkkikauppa. Sahaa pidellessä tulee metroseksuaalillekin macho olo. Liian moni mainos on nykyisin mitäänsanomaton, tyrkyttävä ja ihmisiä aliarvioiva: tämä ei ole ja saa hyvälle mielelle. Mielettömän iso honka on kaatunut. Ei luonnonsuojelijoille. mainostoimisto: Hasan & partners creative AD / Ossi Honkanen creative copy / Anu Niemonen AD-assistentti / Ella Kivinen projektipäällikkö / Jutta Casén asiakkuusjohtaja / Barbara Sorsa mediatoimisto: Dagmar client director / Karoliina Masalin client manager / Mika Lehtoranta planning manager / Pirjo Pellikka julkaistu: naisten yleis- ja erikoislehdissä, Yhteishyvässä tuomareiden kommentit: Yksinkertainen ja selkeä. Ei tarvitse kuin vilaista, niin tietää mitä saa. Mainostajan linjan mukainen. Oma tyyli näkyy. mainostaja: Cloetta Suomi brändi: Ahlgrens Bilar mainostoimisto: Family Inc. copywriter / Martta Kallio AD / Sanna Veijalainen kuvittaja / Lauri Ahonen projektijohto / Jari Karlsson ja Sirpa Tuovinen julkaistu: Aku Ankassa tuomarin kommentti: Toimii kohderyhmässä varmasti. Aktivoi ja saa mainospaikan pitkäksi aikaa skidin oveen. Akkari loistava mediavalinta (eihän leikkaaminen kuitenkaan riko sitä, lehdethän säilytetään jälkipolville). Tämä ei olisi toiminut netissä! – Daniel Tuori – Ritva Hanski-Pitkäkoski Herkullinen ja kaunis. Silti relevantti ja erottuva. Kiteyttäminen on aivan liian harvinaista tänä päivänä. Tässä ei ole juuri mitään ylimääräistä… tai voisihan tätä vielä yksinkertaistaa jättämällä vain valokuvan ja suklaalevyn, kokeilkaapa. ;) – Daniel Tuori – Daniel Tuori TUOMARIT /// Toimitusjohtaja Daniel Tuori, KING Head of Planning Mari Riipinen, Dagmar Toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski, Mainostajien Liitto 9

Tarjous, joka tulee tarpeeseen! meinas siinä anopilla mennä kesäkeitto väärään kurkkuun, kun huomasi meikäläisen kukkapenkkiä lannoittamassa. ja ettei asiasta synny väärinkäsitystä, niin lannoitteena oli tämän cinderellasähkökäymälän tuottamaa tuhkaa. no, kahvipullaan se anoppi sitten melkein jo tukehtui, kun paljastin, mistä se tuhka oli peräisin. Timo Perälä, 38, painokoneen käyttäjä WC Cinderella Classic Toimii 220 - 230 V:n sähköllä. 5,3 W:n puhallin poistaa hajut ja palokaasut ulos. Jäljelle jää kahvikupillinen bakteeritonta tuhkaa käyttäjää kohden kuukaudessa. Toimitusmyynti. Hintaan sisältyy kahden vuoden Cinderella-paperipussit. 3975 € Hurjan määrän tuotteita ja etusetelin löydät osoitteesta 10 € pelitjavehkeet.fi Tuote toimitusmyyntinä, jolloin tuote toimitetaan tilauksen mukaan. Mahdolliset rahtikustannukset lisätään hintaan. Hinnat voimassa 3.2.– 29.3.2014. urheilulehti_230x273_vessa_nro9.indd 1 4.2.2014 13.58 10

Herrasmies syö ulkona. tässä on kuulkaa teille sellainen kenttäkeittiö, jonka takia tämä poika viihtyy ulkoruokinnassa vähän pidempään kuin vaimoke määrää. on siinä sitten kotopuolessa taas ihmettelemistä, että mikä Eräkeittiö Espegard Paketti sisältää tulipadan (60 cm), puulaatikon, kipinäsuojat, kannen, popcorn-padan, tulipadan suojuksen, paistinpannun, 2 kpl apupöytiä (tammi), 3 l kahvipannun ja 6 l keittopadan. metsäläinen se siellä ulko-ovea nöyränä, mutta kylläisenä raapii. ja vastaanottokomitea lepytetään maukkailla rääppiäisillä. Urpo Mononen, 51, tullivirkailija 749 € Hurjan määrän tuotteita ja etusetelin löydät osoitteesta 10 € pelitjavehkeet.fi Tuote toimitusmyyntinä, jolloin tuote toimitetaan tilauksen mukaan. Mahdolliset rahtikustannukset lisätään hintaan. Hinnat voimassa 3.2.– 29.3.2014. urheilulehti_230x273_ulkoruokinta_ilm13.2.indd 1 29.1.2014 9.57 11

PIDÄ MUUKALAISET POISSA KARKKIVARASTOLTASI! HUONE. SISÄÄN VAIN SALASANALLA! Lisää hauskaa löydät osoitteesta www.ahlgrensbilar.fi

a a l a Sanoma Company M /helsinginsanomat @hsfi a Sanoma Company @helsinginsanomat /helsinginsanomat @hsfi @helsinginsanomat Yksi tarina, kaikki näkökulmat. Maailma on täynnä irrallista tietoa ja miljoonia mielipiteitä. Helsingin Sanomat tarkastelee tapahtumia ja ilmiöitä useista näkökulmista, jotta sinulla olisi vahvemmat eväät oman mielipiteesi muodostamiseen. Tarjolla on oivalluksia ja elämyksiä joka päivä – hyötyä kätevästi paketoituna, kaikissa kanavissa. Me kerromme, kosketamme, yllätämme ja palvelemme. Sinä päätät. TILAA HESARI: HS.fi/tutustu Lehti  + verkko 1  €  päivässä (hinta 30 € / kk, 1, 3 ja 4 kk)* a Sanoma Company * Tarjous on voimassa 16.3.2014 asti ja koskee kotimaan talouksia, joihin ei vielä tule Helsingin Sanomia. /helsinginsanomat @hsfi @helsinginsanomat Yksi tarina, kaikki näkökulmat. Maailma on täynnä irrallista tietoa ja miljoonia mielipiteitä. Helsingin Sanomat tarkastelee tapahtumia ja ilmiöitä useista näkökulmista, jotta sinulla olisi vahvemmat eväät oman mielipiteesi muodostamiseen. Tarjolla on oivalluksia ja elämyksiä joka päivä – hyötyä kätevästi paketoituna, kaikissa kanavissa. Me kerromme, kosketamme, yllätämme ja palvelemme. Sinä päätät. TILAA HESARI: HS.fi/tutustu * Tarjous on voimassa 16.3.2014 asti ja koskee kotimaan talouksia, joihin ei vielä tule Helsingin Sanomia. Yksi tarina, kaikki näkökulmat. Maailma on täynnä irrallista tietoa ja miljoonia mielipiteitä. Helsingin Sanomat tarkastelee tapahtumia ja ilmiöitä useista näkökulmista, jotta sinulla olisi vahvemmat eväät oman mielipiteesi muodostamiseen. Tarjolla on oivalluksia ja elämyksiä joka päivä – hyötyä kätevästi paketoituna, kaikissa kanavissa. Me kerromme, kosketamme, yllätämme ja palvelemme. Sinä päätät. TILAA HESARI: HS.fi/tutustu Lehti  + verkko 1  €  päivässä (hinta 30 € / kk, 1, 3 ja 4 kk)* * Tarjous on voimassa 16.3.2014 asti ja koskee kotimaan talouksia, joihin ei vielä tule Helsingin Sanomia. 14 Lehti  + verkko 1  €  päivässä (hinta 30 € / kk, 1, 3 ja 4 kk)*

i s k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta YKSI TARINA, MONTA NÄKÖKULMAA LASTEN MEHILÄINEN VALIO CREA PUTKIPASTA mainostaja: Mehiläinen mainostaja: Valio markkinointi- ja viestintäjohtaja / Thomas Pimenoff markkinointipäällikkö / Anna Pyörälä markkinointijohtaja / Saija Moisio markkinointipäällikkö / Arja Westman mainostoimisto: ZEELAND mainostoimisto: Hasan & partners mainostaja: Sanoma Media Finland, Helsingin Sanomat markkinointipäällikkö / Terhi Vaalavuo markkinoinnin suunnittelupäällikkö / Meri Asikainen graafikko / Ville Koli mainostoimisto: Hasan & partners suunnittelijat / Ossi Honkanen ja Mick Scheinin CCO / Eka Ruola ECD / David Godycki asiakkuusjohtajat / Suvituuli Tuukkanen ja Panu Norlund projektipäällikkö / Johanna Leppänen strategiajohtaja / Milla Kokko tuotantojohtaja / Tämer Mohsen AD-assistentti / Elmeri Terho AD / Ari Kivi copy / Jusa Valtonen asiakkuusjohtaja / Liisa Syväniemi projektipäällikkö / Liisu Levoranta mediatoimisto: Mediatomisto Happi planning director / Anne Hytti print specialist / Mervi Veijonen julkaistu: naisten erikoislehdissä tuomareiden kommentit: COO / Jussi Lindholm account manager / Jonna Ilvonen creative director / David Godycki art director / Sami Anttila copywriter / Tomi Winberg graphic designer / Aleksi Mustonen mediatoimisto: Virta Helsinki asiakkuusjohtaja / Saana Mannerhovi planner / Päivi Saarinen kuva: left&right mediatoimisto: Dagmar kuvatuotanto: B-Reel reprotuotanto: Heku julkaistu: Sanoma Median aikakauslehdissä Positiivisuus puhuttelee. Useimmille lapsiperheille tutut terveysongelmat on ratkaistu ja normaali arki voi jatkua. tuomareiden kommentit: Hyödyntää vahvaa kuvakerrontaa. Ottaa vauhtia myös lapsista huomionherättäjänä, mutta relevantisti, koska ovat tässä terveyspalveluiden käyttäjinä. Otsikoissa oivaltavuutta. Vaikuttavuus on taattu, resepti talteen ja putkipastan tekoon. Tulee samalla Valion ruokakermavalikoimakin tutuksi kaupanhyllyllä. – Daniel Tuori – Anu-Riikka Aalto En klikkaisi bannerina, mutta pysähdyn printin ääressä. Monta näkökulmaa, toden totta! – Anu-Riikka Aalto Sopii mainostajan linjaan. Outoudessaan huomiota ja kysymyksiä herättävä, koukuttaa lukemaan. Tuo hyvin esille monipuolisen sisällön ja monikanavaisuuden. – Raisa Summanen tuottaja / Kirsi Pärni kuvaaja / Marjo Tokkari repro: DMP julkaistu: naisten yleis- ja erikoislehdissä tuomarin kommentti: TUOMARIT /// Toimitusjohtaja Daniel Tuori, KING Asiakkuusjohtaja Raisa Summanen, Mediatoimisto Voitto Palvelun laatupäällikkö Anu-Riikka Aalto, VR Matkustajaliikenne – Raisa Summanen 15

Yksi tarina, kaikki näkökulmat. Maailma on täynnä irrallista tietoa ja miljoonia mielipiteitä. Helsingin Sanomat tarkastelee tapahtumia ja ilmiöitä useista näkökulmista, jotta sinulla olisi vahvemmat eväät oman mielipiteesi muodostamiseen. Tarjolla on oivalluksia ja elämyksiä joka päivä – hyötyä kätevästi paketoituna, kaikissa kanavissa. Me kerromme, kosketamme, yllätämme ja palvelemme. Sinä päätät. * Tarjous on voimassa 16.3.2014 asti ja koskee kotimaan talouksia, joihin ei vielä tule Helsingin Sanomia. Lehti  + verkko 1  €  päivässä (hinta 30 € / kk, 1, 3 ja 4 kk)* TILAA HESARI: HS.fi/tutustu

a Sanoma Company /helsinginsanomat @hsfi @helsinginsanomat

FLUNSSAKIERTEESTÄ PÄÄSSYT Uutta! Lasten Mehiläinen 010 414 0414 Apua, ohjeita ja ajanvaraus. Ei ole ongelmaa, johon ei löytyisi apua. Jos lapsesi sairastuu, loukkaa itsensä tai tarvitsee muuten asiantuntevaa lääkärin apua, Mehiläinen auttaa. Kysy hoito-ohjeita tai varaa aika lastenlääkärille Lasten Mehiläisen numerosta 010 414 0414 tai osoitteesta mehiläinen.fi. Pikaista paranemista! Soitto 010-alkuiseen yritysnumeroon maksaa kiinteän verkon liittymästä 0,08 euroa/puhelu + 0,06 euroa/min. Matkaviestinverkon liittymästä 0,08 euroa/puhelu + 0,17 euroa/minuutti. Suomen Olympiajoukkueen terveydenhuollon kumppani

ALLERGIAOIREET KUKISTANUT Uutta! Lasten Mehiläinen 010 414 0414 Apua, ohjeita ja ajanvaraus. Ei ole ongelmaa, johon ei löytyisi apua. Jos lapsesi sairastuu, loukkaa itsensä tai tarvitsee muuten asiantuntevaa lääkärin apua, Mehiläinen auttaa. Kysy hoito-ohjeita tai varaa aika lastenlääkärille Lasten Mehiläisen numerosta 010 414 0414 tai osoitteesta mehiläinen.fi. Pikaista paranemista! Soitto 010-alkuiseen yritysnumeroon maksaa kiinteän verkon liittymästä 0,08 euroa/puhelu + 0,06 euroa/min. Matkaviestinverkon liittymästä 0,08 euroa/puhelu + 0,17 euroa/minuutti. Suomen Olympiajoukkueen terveydenhuollon kumppani

KorvatulehduKset voittanut uutta! Lasten Mehiläinen 010 414 0414 apua, ohjeita ja ajanvaraus. Ei ole ongelmaa, johon ei löytyisi apua. Jos lapsesi sairastuu, loukkaa itsensä tai tarvitsee muuten asiantuntevaa lääkärin apua, Mehiläinen auttaa. Kysy hoito-ohjeita tai varaa aika lastenlääkärille lasten Mehiläisen numerosta 010 414 0414 tai osoitteesta mehiläinen.fi. Pikaista paranemista! Soitto 010-alkuiseen yritysnumeroon maksaa kiinteän verkon liittymästä 0,08 euroa/puhelu + 0,06 euroa/min. Matkaviestinverkon liittymästä 0,08 euroa/puhelu + 0,17 euroa/minuutti. Suomen Olympiajoukkueen terveydenhuollon kumppani

TÄYTELÄINEN Putkipasta Keitä pasta suolalla maustetussa vedessä ohjeen mukaan. Pastan kiehuessa valmista kastike: Hienonna mantelit, anjovisfileet ja aurinkokuivatut tomaatit teholeikkurilla. Kaada joukkoon hieman tomaattien öljyä. Kaada seos kuumalle pannulle. Sekoittele hetki. Lisää ruokakerma ja anna kiehahtaa. Jätä kastike miedolle lämmölle. Valuta pasta ja sekoita kastikkeen joukkoon. VALMISTUSAINEET 4 annosta 500 g pastaa, esim. rigatoni tai penne 100 g kuorittuja manteleita 4 anjovisfileetä 8 aurinkokuivattua tomaattia 1 prk Valio Crea® ruokakerma 2,5 dl kolme yrttiä tai 1 prk Valio Crea® ruokakerma 2,5 dl Mustapekka® valio.fi/crea HYVÄ ON NYT NÄIN HELPPOA

H u h t Loihdi pehmeä Pehmytjäätelö 4-6 annosta KESKIVAIKEA 20 min + 25 min 2 munaa 2 dl Valio vispikermaa 1 rasia (200 g) Valio Viola® vanilja tuorejuustoa 1/2 dl sokeria 1 tl kardemummaa 1/2 dl glukoosisiirappia 1 tl limetti- tai sitruunamehua Erottele keltuaiset. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Vaahdota sitten kerma. Vatkaa loput raaka-aineet kulhossa kuohkeaksi. Yhdistä vaahdot nuolijalla kevyesti nostellen. Valmista pehmytjäätelö jäätelökoneessa. Valmistusaika 20–25 min. koneen tehosta riippuen. Tarjoile kulhoissa tai pursota vohvelitötteröihin. Koristele halutessasi strösseleillä. S! UUTUU VINKKI - ILMAN JÄÄTELÖKONETTA: Laita jäätelömassa kulhossa pakastimeen. Anna kohmettua 2–3 h – sekoita pari kertaa sen aikana. Vaahdota lopuksi sähkövatkaimella. Jos seos on mennyt liian kovaksi, lisää joukkoon tilkka maitoa. Lisää Valio Viola® tuorejuustoreseptejä: valio.fi/viola Valio_Viola_Pehmis_230x297.indd 1 22 11.3.2014 10.19

i k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta LOIHDI PEHMEÄ JÄÄTELÖ TURKKI – HOME OF ISTANBUL TAKE NO SHIT! mainostaja: Valio mainostaja: Turkish Tourism Board brändi: Valio Viola mainostoimisto: SEK & GREY mediatoimisto: Vastavirta mainostoimisto: I Mean It Creative mainostaja: Efva Attling Stockholm julkaistu: Gloriassa tuomareiden kommentit: julkaistu: naisten yleis- ja erikoislehdissä sekä asumisen ja sisustamisen lehdissä mediatoimisto: Havas Finland julkaistu: matkailulehdissä sekä naistenlehdissä Visuaalisesti kaunis ja selkeä. Huomiota herättävä otsikko. Hauska linkki otsikon ja tuotteen välillä. tuomareiden kommentit: tuomareiden kommentit: – Barbara Sorsa Onko Valion mainonnan esitesteissä hyödynnetty jo mahdollisesti neurotiedettä? Itselläni ainakin herahtaa usein vesi kielelle näitä tutkiessa! Onpa eurooppalainen kuvamaailma. Tuo uuden ulottuvuuden Istanbuliin matkailukohteena, vaikka muutoin onkin perinteistä matkailumainontaa. – Anu-Riikka Aalto Värikkyys toimii huomion herättäjänä. Se, että ei olekaan Valion jäätelömainos, tuo yllättävyyttä ja saa tutustumaan tarkemmin, miten Viola ja jäätelö liittyvät yhteen. Saa veden kielelle. Visuaalisesti erottuva, oivaltava kokonaisuus. Kiva kontrasti otsikon ja mediaympäristön välillä. – Raisa Summanen – Raisa Summanen Istanbul juuri sellaisena kuin sen haluan itse kokea. Niin todellinen ja värikäs. – Anu-Riikka Aalto   – Raisa Summanen TUOMARIT /// Asiakkuusjohtaja Barbara Sorsa, Hasan & partners Asiakkuusjohtaja Raisa Summanen, Mediatoimisto Voitto Palvelun laatupäällikkö Anu-Riikka Aalto, VR Matkustajaliikenne 23

Stock holm  New York  G othenburg  Malmoe  Helsink i  Oslo Mikonk atu 3 , Helsink i | ef vaattling.com

T o u VASTUUN KANTOA. 26 k

o k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n o n ta TAX PAID CATCH A FALLING STAR MATSU EL PICARO mainostaja: Efva Attling Stockholm mainostoimisto: Panic Marketing mainostaja: Alko mainostoimisto: SEK & GREY mediatoimisto: Dagmar julkaistu: Talous- ja yleisaikakauslehdissä tuomareiden kommentit: Julistemainen toteutus, jossa vahva ajatus. Mieti, mitä kotiisi kannat. – Sari Mikkonen-Mannila Alkolta hauska kannanotto Tallinnan tuliaisille. – Mirka Rikman julkaistu: Gloriassa tuomareiden kommentit: Vahva visuaalinen ote, jonka brändi on ominut itselleen. Sarja jatkuu. Kaunis ja inspiroiva. – Barbara Sorsa Superkaunis ilmoitus kaikessa yksinkertaisuudessaan. Tässä ilmoitus kohtaa varmasti kohderyhmänsä. Hieno! mainostaja: Norex Spirits projektipäällikkö / Anna Strazdina AD / Tuomas Hinkkanen julkaistu: Imagessa tuomarin kommentti: Vahva, selkeä visuaalinen ratkaisu, joka pysäyttää. Viestittävät asiat nousevat hyvin esiin. – Barbara Sorsa – Mirka Rikman TUOMARIT /// Asiakkuusjohtaja Barbara Sorsa, Hasan & partners Tuottaja Mirka Rikman, ToinenPHD Markkinointijohtaja Sari Mikkonen Mannila, HJK Helsinki 27

CATCH A FALLING STAR Stock holm  New York  G othenburg  Malmoe  Helsink i  Oslo Mikonk atu 3 , Helsink i | ef vaattling.com

H A PE I L E M ATO N . N UO REKAS. ROHKEA. VO I M AKAS. MATS U EL P I C A R O ALKOSTA 9 ,9 8 € 0 , 7 5L ( 1 3 , 1 7 €/ L ) T U OT EN U MER O 4 8 4 1 0 7 29

K e s ä – TUHAT JA YKSI VIINIÄ, TASMANIASTA TULIMAAHAN. Niin mukavaa kuin matkustaminen onkin, viinien perässä ei tarvitse reissata kuin lähimpään Alkoon. Oppaanasi toimii asiantunteva Alkon myyjä, ja valikoima on yksi parhaista koko maailmassa. Nopea juomahaku palvelee osoitteessa alko.fi ALKO_Viini_print_2014_230x297.indd 1 30 2.6.2014 10.07

e l o k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta TUHAT JA YKSI VIINIÄ LÖYDÄ AURINKOINEN PUOLESI HSL VUOROKAUSILIPPU mainostaja: Alko / Sari Karjalainen ja Mika-Pekka Miettinen mainostaja: Tallink Silja mainostoimisto: SEK & GREY mediatoimisto: Dagmar julkaistu: naisten yleislehdissä, ruuan ja juoman erikoislehdissä, sisustuslehdissä brändi: Silja Line mainostaja: Helsingin seudun liikenne HSL mainostoimisto: Hasan & partners ja Tallink Silja inhouse mediatoimisto: Dagmar mediatoimisto: ToinenPHD kuvaus: Tuotantoyhtiö Kuvaamo julkaistu: naisten yleis- ja erikoislehdissä, perhe- ja yleisaikakauslehdissä julkaistu: Matkaopas-lehdessä tuomareiden kommentit: tuomareiden kommentit: Erottuva, positiivisesti yksinkertainen – toimii! Rento idea ja toteutus. Vie laivamatkustuksen tyylikkäästi uusille vesille. – Anna Strazdina Julistemainen toteutus asian ytimessä. – Sari Mikkonen-Mannila Alko jatkaa hienoa, johdonmukaista brändin rakentamistaan. Kuvissa annetaan tilaa oivallukselle, mutta ei tehdä siitä liian vaikeaa. Mobiilisti saatavasta lisäinformaatiomahdollisuudesta vielä plussaa. – Sari Mikkonen-Mannila Tässä on tavoitettu kohderyhmä hienosti sympaattisella kuvakerronnalla, joka menee nuorisoversiossa ilmeisesti ihan tarkoituksella jo stereotypian puolelle. Pikkupojan olemuksesta heijastuu hienosti laivareissun tuoma innostus. mainostoimisto: 358 tuomarin kommentti: Tässä sarjassa HSL:llä hienoja, rohkeita avauksia! Eipä ole aikaisemmin tullut mieleen, millaisia elämyksiä yhteen matkakorttiin mahtuukaan. Sekä kuvallinen että sanallinen viesti välittyvät selkeästi. Visuaalinen toteutus toimii lisäksi kuten parhaan aikakauslehtimainoksen pitääkin: tuota kaikkea jää katselemaan! – Saara Itävuo – Saara Itävuo – Saara Itävuo  TUOMARIT /// Account Manager Anna Strazdina, Panic Marketing Markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila, HJK Helsinki Markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo, Aikakausmedia 31

LÖYDÄ AURINKOINEN PUOLESI. Varaa kesän merimatka ja anna merituulen viedä pienimmätkin arjen huolet mukanaan. Aurinkoinen puolesi pilkistää jo osoitteessa silja.fi 20140619_Silja-summer_Suomen-Kuvalehti_217x280.indd 1 32 9.6.2014 12.22

LÖYDÄ AURINKOINEN PUOLESI. Varaa kesän merimatka ja anna merituulen viedä pienimmätkin arjen huolet mukanaan. Aurinkoinen puolesi pilkistää jo osoitteessa silja.fi 20140618_Silja-summer_Me-Naiset_230x297.indd 1 33 9.6.2014 12.26

Vuorokausilipulla näet kaiken. Osta 1–7 päiväksi R-kioskista, Prismasta, Citymarketista, Stockmannilta, HSL:n palvelupisteestä tai automaatista. hsl.fi/vrklippu 34

KOSKETTAKAA MEITÄ ENEMMÄN! pa r h a at m a i n o k s e t o v at m y y t t i s i ä . j o k a i s e n v u o d e n m a i n o s s a d o s s a n ä k y y s e lv ä s t i m y ö s e l e t y n a j a n k u v a . j u u r i n y t e i o l e r ö y h k e y d e n a i k a . k o s k e t ta v u u d e l l e s e n s i j a a n o n a i n a t i l a u s ta . saara itävuo VAULA NORRENAN KUVA piia harjula Semiootikko ja markkinointitutkija Vaula Norrena osaa lukea aikakauslehtimainonnasta ajan merkkejä ja merkityksiä. Semioottinen tutkimus perustuu siihen olettamukseen, että kaikki esineet, asiat ja tavat kantavat mukanaan merkityksiä, olipa sitten kyse esineen muodosta, ihmisvartalon asennosta tai kaupungin asemakaavasta. Myyttien tunnistaminen on tärONNEA MATKAAN JA keä osa mainonnan tutkimusta. TRIP! HYVÄ MATKAILUMAINOS AIKAKAUSLEHDESSÄ MENESTYSTÄ MAINONTAAN! Tutustu myös aiemmin sarjassa ilmestyneisiin vaikuttavuustutkimuksiin osoitteessa www.aikakauslehdet.fi/mediajamainonta ”Myytit ovat ihmisen laatimia mielenrakennelmia. Hyvän ja pahan taistelu kumpuaa ikiaikaisista tarinoista, kenties tiedostamatta. Vahva tarina sisältää aina tällaisia vastaansanomattomia aineksia, värejä, hahmoja ja symboleja. Hyvä suunnittelija tunnistaa ja osaa hyödyntää myyttien voiman”, vakuuttaa Vaula Norrena, joka on tutkinut paljon aikakauslehtimainontaa ja niiden näkyviä ja salattuja viestejä. Aikakausmedian Mediakorttipalvelusta löydät ajantasaiset tiedot noin 250 aikakauslehdestä. Voit hakea tietoa aakkosten, lehtiryhmien, asiasanojen ja vaikkapa teemojen perusteella. www.mediakortit.fi Selatessaan vuoden 2014 aikakauslehtimainonnan parhaimmistoa Vaula Norrena kiinnittää huomion niiden yhtenäiseen värimaailmaan; ruskeansävyisiä, maanläheisiä, turvallisen tummia ja luonnollisia värejä näkyi viime vuonna poikkeuksellisen paljon. ”Nuo värit tulevat muotiin aina taantuman aikana. Se on kuin tarttuva tauti, kaikkialla näkyy nostalgista pehmeyttä ja utuisia tunnelmakuvia. Nyt ei todellakaan ole viiltävän älykkäiden tai röyhkeiden mainosten aika. Tarkkailkaapa vain, kun sellaisia mainoksia alkaa tulla, niin tiedätte, että nousukausi on ovella”, väittää Norrena. SANO SELKEÄSTI MITÄ HALUAT SANOA – AISTILLISESTI Seitsemällä eri toimialalla toteutetut aikakauslehtimainonnan vaikuttavuustutkimukset osoittavat, että parhaita mainoksia yhdistää pari asiaa. Kun ne on leivottu kuin upottavaan sohvaan tai unenomaisen paratiisisaaren vihreään veteen. Aistillisuus tuo tarinoihin uskottavuuden.” Vaula Norrena on tutkinut aikakauslehtimainontaa seitsemällä eri toimialalla. Uusimman tutkimuksen aiheena on matkailumainonta. MAINONNAN VAIKUTTAVUUSTUTKIMUSSARJA AIKAKAUSMEDIALLE NAM! Parasta ruokamainontaa 2012 JES! Parasta hyvinvointimainontaa 2012 WAU! Parasta sisustusmainontaa 2013 CHIC! Parasta pukeutumismainontaa 2013 WROOM! Parasta automainontaa 2014 LOOK! Parasta kosmetiikkamainontaa 2014 TRIP! Parasta matkailumainontaa 2015 mainokseen, niin kilpailu kuluttajien huomiosta on hyvällä tiellä kohti parasta vaikuttavuutta. ”Haastattelemani kuluttajat ovat liikuttavan yksimielisiä siitä, että paras aikakauslehtimainos on sekä visuaalisesti että sisällöllisesti selkeä, olipa kyse ruuasta, huonekaluista, autoista tai kosmetiikasta. Ihmiset haluavat hallita asioita. Nykyään kun kaikkea on aivan liikaa”, Norrena huokaa. ”Toinen yhdistävä tekijä on aistillisuus. Mainos on satua, johon halutaan sukeltaa 35 ”Jo entisajan viisaat olivat sitä mieltä, että lyhyesti kirjoittamiseen tarvitaan enemmän aikaa kuin pitkän tekstin tuottamiseen. Tuo ajatus kiteyttää myös tämän päivän copyn tehtävän aina vain visuaalisemmassa maailmassa. On entistä tärkeämpää löytää juuri ne oleelliset pointit ja tiivistää teksti tukemaan kuvaa. Ja ennen kaikkea naulata huomio siihen tärkeimpään asiaan”, sanoo itsekin aikoinaan tekstisuunnittelua tehnyt Vaula Norrena. ”Kaiken näkemäni perusteella uskallan olla sitä mieltä, että mainonta huutaa koskettavuutta. Mielestäni parhaistakin mainoksista vain 10 prosenttia on tavanomaisen yläpuolella, siis yllättäviä, erilaisia ja koskettavia. Haastan siis kaikki aikakauslehtimainonnan tekijät: koskettakaa meitä enemmän!” KUKA /// Semiootikko ja markkinatutkija Vaula Norrena on valtiotieteilijä, joka on kiinnostunut yhteiskunnallisista ajan ilmiöistä ja arvomuutoksista. Norrena on tutkinut semioottisin ja kvalitatiivisin menetelmin esimerkiksi brändejä, kulutuskulttuurin muutoksia, myyttejä ja merkkituotteiden kehittämiskohteita vuodesta 1991 Valores Consult yrityksessään.

S y y 36

s k u u vo i t taj a : ku n n i a m a i n i n ta : ku n n i a m a i n i n ta : MARIMEKKO.FI/ VERKKOKAUPPA JALKAPALLOKULTTUURIVALLANKUMOUS! #MATCH MADE IN HEL mainostaja: Marimekko mainostoimisto: Marimekko Global Marketing Team mediatoimisto: Toinen Helsinki julkaistu: Trendissä tuomareiden kommentit: Puhdasta brändimainontaa parhaimmillaan. Tuote ja tunnistettavat kuosit mainoksen keskiössä. Luotetaan brändiin ja visuaaliseen ilmeeseen. Huolimatta kuosien kirjavuudesta ja määrästä mainos näyttää tasapainoiselta ja laadukkaalta. Mainos ja mediaympäristö tukevat toisiaan. Viesti on yksinkertainen ja toimiva. – Minna Ahlsten Kaikista nähdyistä ehdokkaista selkeästi ehjin kokonaisuus, niin mediavalinnan kuin toteutuksenkin suhteen. Olisin nostanut otsikoksi marimekko.fi /verkkokauppa. Nyt se tärkein asia, eli myyntiin ohjaus on piilotettu erittäin tehokkaasti. – Ale Lauraéus Kaikessa graafisuudessaan tyylikäs toteutus, josta kaikki ylimääräinen jätetty pois. – Hannu Nieminen mainostaja: HJK Helsinki mainostoimisto: Intohimotoimisto Cassius mainostaja: Finnair & Finavia mainostoimisto: Activeark JWT & SEK mediatoimisto: Dagmar tuotanto: Piñata julkaistu: Blue Wingsissä alkuperäisteos: Vapaus johtaa kansaa, Eugène Delacroix tuomareiden kommentit: julkaistu: Urheilulehdessä tuomareiden kommentit: Vahva visuaalinen toteutus tunnetun maalauksen adaptaationa. Kuva kertoo jo kaiken tarvittavan ja nostaa yhteisöllistä vallankumousfiilistä jalkapallofanitukseen. Simppeli toteutus, jossa kuitenkin paljon yksityiskohtia tutkittavaksi. – Hannu Nieminen Mainos erottuu mediaympäristöstään positiivisella tavalla ja saa pysähtymään. Mainoksesta on mahdollista löytää paljon erilaisia tulkintoja muun muassa lajin asemasta Suomessa ja sen arvostuksesta. Viesti on tunnepitoinen ja kehottaa toimintaan. Katsellessa jää kuitenkin miettimään, puhutteleeko maalaustaide jalkapallofaneja tai urheilukansaa. Tämän nostan hienon projektin syystä top kolmen joukkoon. Mainos itsessään on aika boring. Tästä projektista olisi ehdottomasti pitänyt saada irti jotain muuta. – Ale Lauraéus Tyylikäs ja erilainen ote lentomatkustusmainontaan. Nokkela #otsikointi yhdessä elokuvamaisen toteutuksen kanssa toimivat hyvin yhteen!  – Hannu Nieminen – Minna Ahlsten TUOMARIT /// Art Director Ale Lauraéus, 358 Account Manager Minna Ahlsten, Virta Helsinki Art Director Hannu Nieminen, Tallink Silja 37

JALKAPALLOKULTTUURIVALLANKUMOUS! LIITY RINTAMAAN. Klubi Eurooppa-liigassa 18.9. F.C. København (v) | 2.10.Club Brugge (k) | 23.10. Torino FC (v) | Liput kotiotteluihin lippupalvelu.fi HJK_EUROPELI_UL_18092014_460x273_cas copy.indd 1 6.11. Torino FC (k) | 27.11. F.C. København (k) | 11.12. Club Brugge (v).

11.9.2014 13.47

The fast connection between Asia and Europe HEL #MATCH MADE IN PRESENTS T H E A R T O S A A R I I N V I TAT I O N A L WELCOME TO THE TOP OF THE WORLD Finnair and Finavia are organizing the world’s most unique event at Helsinki Airport, where East and West are equally close. Read more about the event at matchmadeinhel.com and join the conversation on social media with #matchmadeinHEL.

Aikakausmedian Mediakortit Kaikki yhdessä paikassa Joskus tulevaisuudessa sitä ehkä ihmetellään, että pitikö ne aikakauslehtien mediatiedot tosiaan etsiä ihan lehti kerrallaan. Oli se aikamoista hommaa. Aikakausmedian Mediakorttipalvelusta löydät noin 250 aikakauslehden tiedot aakkosittain, lehtiluokkien, asiasanojen tai teemojen perusteella, sekä suomeksi että englanniksi. Vertaile lehtiä keskenään ja laske kampanjallesi kontaktihinta. Kaikki yhdellä istumalla, yhdestä paikasta. www.mediakortit.fi

L o k J O K A N E L J Ä N N E L L Ä VA N H U K S E L L A O N S Y Y P E L ÄTÄ L Ä H I M M Ä I S TÄ Ä N. Kotiväkivalta.fi 42 a

k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta KOTIVÄKIVALTA.FI KOHTI UUSIA SEIKKAILUJA! YOU ARE THE ORIGINAL mainostaja: Reima mainostaja: Berner projektijohto / Jenni Brisk ja Katriina Lehtonen AD / Päivi Romo copy / Riikamaria Paakkunainen ja Jenni Brisk muut suunnitteluun vaikuttaneet / Hannah Suvivirta ja Anu Syrmä kuvaaja / Juha Mustonen brändi: Tabac Original mainostaja: Helsingin kaupunki, Lähisuhdeväkivaltatyöryhmä mainostoimisto: Mainostoimisto Folk copywriter / Lasse Paasto AD / Kimmo Kivilahti muut suunnitteluun vaikuttaneet / Tommi Laiho ja Tommy Mäkinen projektijohto / Jussi Sahrman tuotanto: FLC Helsinki tuottaja / Jenni Lundström digi-/jälkituottaja / Kasimir Häiväoja valokuvaaja / Jarmo Katila julkaistu: Apu, Kotivinkki tuomareiden kommentit: Auts! Osu ja uppos. – Vesa Kortelainen Eleetön mainos pysäyttää lukijan ja antaa tilaa oivallukselle. Yksinkertainen, tunteisiin vetoava viesti. Mediaympäristö ja mainos tukevat toinen toistaan. – Minna Ahlsten Erittäin tärkeä aihe. Hienoa, että myös vanhukset saavat maksettua mainostilaa! Erinomainen kuva, jota tukee selkeä viesti. Todella koskettava ja pysäyttävä. – Hanna Kauste julkaistu: Aku Ankassa tuomareiden kommentit: Logouudistus on onnistunut hienosti ja nostaa brändin arvoa – mainoksesta selviää heti sekä ilmoittaja että viesti pelkällä vilkaisulla. Kokonaisuus on tasapainoinen, vahva, brändiä kommunikoiva ja tunteita herättävä. Tuote ja viesti vahvasti esillä. Ilmoituksessa yhdistyvät hienosti aikkarimainen vahva visuaalisuus sekä taktisuus/ tuoteinformaatio. – Hanna Kauste mainostoimisto: Caution (Saksa) mediatoimisto: Dagmar julkaistu: Tekniikan ja autoilun lehdissä, harrastelehdissä tuomareiden kommentit: Kansainvälisen brändin hieno lokalisointi Suomen markkinoille. Tutut kasvot pysäyttävät mainoksen pariin ja se erottuu muusta kosmetiikkamainonnasta. Toisaalta ikoninen ja pitkäikäinen brändi olisi mahdollistanut suuremmankin leikittelyn mainonnan keinoin. – Minna Ahlsten Vangitseva ilmoitus. Sopii hyvin aikakauslehteen vahvan kuvan ansiosta. Selkeä, vahva viesti. Puhutteleva. – Hanna Kauste Mainos hyödyntää aikakauslehden ominaisuuksia, ja kertoo kuluttajille uutta ja yksityiskohtaista tietoa tuotteesta. Tuttu brändi on pääosassa. Mainoksessa on kuitenkin melko monta elementtiä ja viestiä, mikä tekee siitä hiukan sekavan. Mediaympäristönä perhelehdet voisivat toimia Aku Ankkaa paremmin. – Minna Ahlsten TUOMARIT /// Designer Vesa Kortelainen, Activeark JWT Account Manager Minna Ahlsten, Virta Helsinki Markkinointipäällikkö Hanna Kauste, Marimekko 43

FK WE H ERPR O O AT IDS SI N CE 1944

Tutustu tarkemmin Tabac Orginal Suomi WWW.TABAC-ORIGINAL.COM

M a r r #TURKITONTYYLI VALOKUVA: JANNE AALTONEN TUE TURKITONTA TYYLIÄ! ANNA ABREU ARTISTI G Lataa kuva omasta tyylistäsi #turkitontyyli G Asioi turkittomissa liikkeissä turkittomatliikkeet.fi G Liity Animalian jäseneksi animalia.fi 46

a s k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta TURKITON TYYLI SISU – SINUN SUUNNITELMASI JOULU TULEE PYYTÄMÄTTÄ, TUNNELMA TEKEMÄLLÄ mainostaja: Eläinsuojeluliitto Animalia mainostoimisto: Redandblue AD / Reeta Laamo, Petteri Laamo copywriter / Julius Miikkulainen graafinen suunnittelu / Emma Laiho, Jari Savolainen projektinhallinta / Niina Metsälä mainostaja: Nordea Pankki Suomi / Hans Timola brändi: SiSu – Sinun suunnitelmasi suunnittelu: Sanoma Lifestyle Kaupalliset ratkaisut valokuvaus / Janne Aaltonen kuvankäsittely / Petteri Laamo, Emma Laiho, Jari Savolainen, Janne Aaltonen AD / Tero Ruutuvaara copy / Riikka Väliahde ja Ria Vaahto kuvitus: Napa Illustrations / Jukka Pylväs mediatoimisto: OMD Finland / Anna Schoschkoff julkaistu: Me Naisissa mediasuunnittelu: Redandblue ja Eläinsuojeluliitto Animalia tuomareiden kommentit: tuotanto: Redandblue / Janne Aaltonen julkaistu: Demissä. Joulukuussa sarja jatkui eri toteutuksilla Imagessa ja Trendissä. tuomareiden kommentit: Verevä kuva. Teksti kirvoittaa pohtimaan ystävän ihoa somisteena. – Hermanni Kanerva Selkeä viesti, joka ei tuomitse. Hyvä mediavalinta, uppoaa varmasti kohderyhmään. – Liisa Ingman Me Naisten lukijakuntaan täsmänä suunniteltu raikas lähestyminen perinteiseen aiheeseen: säästämiseen. Klassisesta pankkimainonnasta poikkeava advertoriaali, jossa pelimäistä tutkittavaa. Kun lähdin ilmoitusta tutkimaan, odotin, että saan matkan varrella oikeita vinkkejä, mutta itse sisältö olikin pieni pettymys. Kuvituksesta tulee mieleen, että tästä kampanjasta löytyy varmaan verkosta nettipeli. – Jenni Brisk Runsasta kuvitusta jaksaa tutkailla pidempäänkin. mainostaja: Finlayson mainostoimisto: Finlayson inhouse & Taru Staudinger kuvaaja / Marjo Tokkari kuvausjärjestelijä / Kikka Pesonen jälkituotanto / Saila Semeri mediatoimisto: Dagmar client director / Miilan Peltonen digital manager / Maarit Tommola media planner / Anna Laurinen julkaistu: naistenlehdissä, sisustamisen lehdissä tuomarin kommentti: Visuaalisesti onnistunut ilmoitus, tarinankerrontaa, tunnelmapalanen. Aikkarimainokseen tuotu webbimaailmasta nimitägäykset, hauska idea! Copystä huokuu vanhojen mainosmaakarien tulo taloon. Koiran ajatus on ainut elementti, joka ei ihan istu muuten mainioon kokonaisuuteen. Lisäksi tehdas-/varastoidea hiukan sekoittuu Nanson aikaisempaan ilmoitteluun. – Jenni Brisk – Hermanni Kanerva TUOMARIT /// AD, partner Hermanni Kanerva, Intohimotoimisto Cassius Print Manager Liisa Ingman, Vizeum Finland Brand Marketing Manager Jenni Brisk, Reima 47

MAINOS Kun haaveilet, Säästäminen palkitsee Hyppää mukaan säästämisen polulle! Seuraa kuinka Minna kulkee kohti unelmaansa vaatehuoneesta. arkivalinnat kuriin haaveissa vaatehuone Minnalla ei pysy raha hyppysissä ja loppukuusta menee kituuttamiseksi. Pieniä (ja isoja) hankintoja kertyy helposti. Vaikka alkukuusta oli tarkoitus säästää, ei mitään jääkään säästettäväksi! palkkapussi uusiksi Minnan on ajateltava palkkapäivänsä uusiksi. Säästöt ovat yhtälailla kiinteä kulu kuin vaikka lainavähennykset tai puhelinlasku. Viivan alle jäävä käyttöraha on näin helpompi hahmottaa ja kulut suunnitella sen mukaan! Minna on haaveillut kauan upeasta vaatehuoneesta, mutta vaatehuonekassa tuppaa tyhjentymään ennen kuin se edes täyttyy. apua pankista Turhautuneena omaan saamattomuuteensa Minna marssii Nordean pakeille. Minna saa neuvoja säästämiseen ja oma sopiva ratkaisu löytyy. Minna ryhtyy kuukausisäästäjäksi. Säästämisen suunnitelmassa otetaan huomioon kolme Minnalle tärkeää asiaa: Kuukausittainen säästäminen vaatehuoneeseen ja yllättäviä menoja varten, vaurastuminen säästämällä pitkäaikaisesti sekä varautuminen eläkepäiviä varten. Kuluttaminen ja rahankäyttö pyörivät säästämisen myötä Minnan mielessä. Arkielämässä on helppo tehdä järkeviä valintoja, kun raha-asiat ovat kunnossa ja hyvällä omalla tunnolla voi käyttää sen, mitä kulujen jälkeen jää. Sama syystakki menettelee vielä tämän vuoden, mutta tyttöjen viikonloppureissu voidaan tehdä tänäkin vuonna!

MAINOS ! ähetys l e v i l katso Nordean säästämisen ilta! 10.11. keskustellaan säästämisestä ja kuluttamisesta Helsingin Pörssitalolla. Iltaa isännöi Axl Smith. Keskustelemassa säästämisen asiantuntijana Mikko Knuutila Nordeasta, kulutusyhteiskunnan tutkija Terhi-Anna Wilska Jyväskylän yliopistosta sekä kuluttajan näkökulmasta Adalmina’s Secret -blogin kirjoittaja. Seuraa tapahtumaa livenä vaikka omalta kotisohvalta. Kun osallistut keskusteluun tapahtuman aikana twitterissä tai tekstiviestillä, olet mukana säästämisen pohjakassan arvonnassa. nordea.fi/sisu-tapahtuma pakko saada! Kaunis konjakinruskea nahkalaukku on vaaninut Minnaa jo pidempään näyteikkunassa. Se on inhottavasti kuiskaillut Minnan nimeä. Yhtenä iltapäivänä tilanteelle ei vaan mahda mitään. ”Onhan siellä vaatekaapissa oltava jotain täytettäkin”, Minna ajattelee. lisää aikaa lainalle Minna hakee laina-ajan pidentämisestä verkkopankissaan. Pankin hyväksyessä hakemuksen, kuukausittainen maksuerä pienenee. Minna tietää, että laina-ajan pidentyessä, lainan kokonaiskulut kasvavat. Minna kuitenkin ajattelee tulevaisuuttaan. Hän saa säästämiseen ja elämiseen lisää pelivaraa. Kun asuntolaina on maksettu takaisin, Minna on säästänyt samalla pitkäaikaisesti ja varautunut tulevaisuuteensa. Sinullekin säästösuunnitelma Juoksevatko sinunkin eurosi karkuun kuten Minnalla? Älä huoli, sillä apua löytyy. Tehdään sinullekin SiSu, ihan kuten Minnallekin. SiSu eli Sinun Suunnitelmasi auttaa sinua säästämään omaan tavoitteeseesi tai useampaan tavoitteeseen yhtä aikaan. Sinun SiSusi tehdään sinun tavoitteidesi ja lähtökohtiesi mukaan. Aloita mieluiten jo heti. Vitkastelu ei auta siis tartu toimeen ja aseta tavoitteesi. Haaveiletko ensiasunnosta vai maailman ympäri matkasta? Otamme sen huomioon ja löydämme sinulle sopivan tavan säästää säännöllisesti. Esimerkiksi säästämällä kaksi euroa päivässä säästät 60 euroa kuussa. Yhdessä vuodessa se tekee jo 730 euroa. Yksinkertaista, eikö? unelmasta totta Vaatehuonekassa on tyhjennetty, eikä tällä kertaa korkkareihin, vaan sitä oikeaa vaatehuonetta varten. Kärsivällisyys palkittiin! Myös muut säästökohteet voivat hyvin ja Minnalla on itsevarma olo raha-asioistaan. Joka kuukausi ei tarvitse jännittää riittääkö mitään säästöön, kun sävelet ovat selvät. Tee SiSusi konttorissa, puhelimitse tai verkkotapaamisessa kotisohvalta. Tervetuloa mukaan säästämään! Lisätietoja nordea.fi/sisu

MELBA TAIMI »Vuf?!! Ai, lisää ihania kuoseja: ilovefinlayson.fi» HESSU RUSTY JOULU TULEE PYYTÄMÄTTÄ, TUNNELMA TEKEMÄLLÄ. Melba Finlaysonilla vuodesta 2014, Taimi vuodesta 1961 ja Hessu vuodesta 1972. Jack Russel Rusty, ihan vaan käymässä Forssan vanhan puuvillatehtaan varastossa talvisena iltapäivänä muutama viikko sitten. ARJESSA JA JUHLASSA VUODESTA 1820

TRIP! ILUMAINOS HYVÄ MATKA HDESSÄ AIKAKAUSLE WROOM! INOS HYVÄ AUTOMA DESSÄ AIKAKAUSLEH KAAN JA ONNEA MAT ONTAAN! N AI M Ä ST MENESTY osoitteessa avuustutkimuksiin inonta yneisiin vaikutt et.fi/mediajama in sarjassa ilmest www.aikakauslehd aiemm Tutustu myös uslehdestä. noin 250 aikaka ajantasaiset tiedot perusteella. pa teemojen ipalvelusta löydät nojen ja vaikka ian Mediakortt .fi hmien, asiasa Aikakausmed www.mediakortit aakkosten, lehtiry Voit hakea tietoa 1 Uusin toimiala: Matkailu Kosmetiikka Autot MIKÄ TEKEE HYVÄSTÄ AIKKARIMAINOKSESTA HYVÄN? TUTKIMME MAINONNAN VAIKUTTAVUUTTA VIIDELLÄ ERI TOIMIALALLA. TUTUSTU JA POIMI VINKIT OSOITTEESSA WWW.AIKAKAUSLEHDET.FI/ MEDIAJAMAINONTA WAU! IC! ! CZHIP DESSÄ S AIKAKAUSLEH AINO HYVÄ MUOTIM SLEHDESSÄ INOS AIKAKAU SMA HYVÄ SISUSTU 1 Pukeutuminen INTI MAINOS HYVÄ HYVINVO 1 Sisustaminen NAM! DESSÄ AIKAKAUSLEH IKEMAINOS HYVÄ ELINTARV DESSÄ AIKAKAUSLEH 1 Hyvinvointi 1 Ruoka & juoma

J o u l En se ollut minä, se oli Monipuolisen valikoiman maukkaita uutuuksia kotiin ja evääksi sekä puhdasta huvia tarjoaa Pirkka. Pirkka vaahtopaa_valipalamix_210x275.indd 1 52 26.11.2014 13.15

u k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta SE OLI PIRKKA MATKALLA LÄMPÖISIIN UNIIN MIKSI TYYTYÄ JOULUKUUSEEN, KUN VOI OSTAA KOKO METSÄN? mainostaja: Ruokakesko / Teija Nesterinen ja Tuuli Hietanen brändi: Pirkka mainostoimisto: DDB Helsinki AD / Heli Roiha copy / Annu Terho graafinen suunnittelija / Antti Salminen account director / Pia Eiro account manager / Satu Taipola kuvat / Anton Sucksdorff mediatoimisto: OMD julkaistu: useita versioita laajasti erilaisissa aikakauslehdissä tuomareiden kommentit: Hauskat ja huomiotaherättävät, jopa hämmentävät luovat (erityisesti saippuoitu lapsi), jotka pysäyttävät tutkimaan mainosta tarkemmin. Pirkka on arkinen tuote, ja tässä on saatu arkipäivän kommellukset ja ajatukset hienosti tiivistettyä. – Nelli Rantamäki mainostaja: Joutsen Finland / Tuomas Laine mainostoimisto: Suomen Printman / Printman Design / Juha Järvinen julkaistu: Kodin Kuvalehti, Me Naiset tuomareiden kommentit: Otsikko ja kuva muodostavat hyvän kokonaisuuden jättämällä lukijan omalle mielikuvitukselle tilaa. Aina ei tarvita tekstiä selittämään asioita. – Anna Pyörälä Ilmoituksessa korostuu kotimaisuus ja kuvan tunnelmassa on saavutettu taitavasti kylmän ja lämpimän sävyt. Hienoa, että ilmoitukseen on yhdistetty lukijaa aktivoiva kilpailu. – Nelli Rantamäki Keveitä ja hauskoja irtiottoja arjesta. Koirilla ja lapsilla ei voi mennä pahasti metsään. Tuotteet voisivat ehkä olla hieman houkuttelevammin esillä, mutta yleisesti ottaen hyvä uudistus Pirkalta. mainostaja: OP / Sari Winkelmann mainostoimisto: Bob the Robot creative / Helmi Korpinen creative / Anu Igoni graafinen suunnittelija / Taru Straudinger producer / Heidi Nieminen mediatoimisto: Toinen Helsinki suunnittelija / Aleksanteri Baidin tuottaja / Katja Svennevig-Tervo repro: LSB julkaistu: talouden erikoislehdissä, yleisaikakauslehdissä tuomarin kommentti: Mainoksessa on hienosti yhdistetty tuote sekä julkaisuajankohta. Viesti menee nopeasti ja tehokkaasti perille. – Petteri Laamo – Petteri Laamo TUOMARIT /// Creative, partner Petteri Laamo, Redandblue Print Media Specialist Nelli Rantamäki, Dentsu Aegis Network Markkinointipäällikkö Anna Pyörälä, Mehiläinen 53

En se ollut minä, se oli Monipuolisen valikoiman piristäviä uutuuksia herkkusuille sekä yhteistä hauskaa tekemistä tarjoaa Pirkka.

Untuvapeitteet ja -tyynyt Matkalla lämpöisiin uniin. Voita matka KAUAS www.joutsen.com

Maksimoi mixisi. Kyllä herkku on paras herkku vasta kun kaikki ainekset ovat kasassa. Tutkimme hiljattain kampanjan, jossa ostokiinnostus erästä tunnettua elintarviketuotetta kohtaan lisääntyi jopa 51 %, kun mediamixiin lisättiin aikakauslehtimainonta. Aikamoinen lisämauste, eikö? Tutustu menestystarinaan osoitteessa www.aikakauslehdet.fi/maksimoimixisi