business- business- MOBIE OPPIMISEN UUSI ULOTTUVUUS ›› 4 FENNIA HENKIVAKUUTUKSESTA TURVAA JATKUVUUTEEN ›› 20 ADVANCE IT HARTELA UUDEN ILMALAN TORIN MAHDOLLISUUDET ›› 14 LOGISTICAR UUDENLAINEN HANKINTAMALLI IT-ALALLE ›› 18 SUOJAA TÄRKEIN DATASI ›› 6 UNIFAUN ÄLYLIIKENNE HELPOTTAA OSTOTAPAHTUMAA ›› 15 MAINOSLIITE MAINOSLIITE HENKKA HYPPÖNEN ”Muutos pakottaa yritykset myös muuttamaan arvojärjestystään niin, että raha tulee toisena ja toiminnan todellinen ydin ensimmäisenä.” ›› 3 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 1

Messukeskus Helsinki 21.–22.9.2016 business- Avoinna: ke 21.9. klo 9–17 ja to 22.9. klo 9–16 Toimisto Tuuleta rutiinit – huipputapahtuma sinulle, toimistoalan ammattilainen! Tapahtumatekniikka Liikelahjat Yrityspalvelut Yhteistyössä: bisnespäivät.fi Lataa Messukeskuksen mobiiliappi iOS- tai Android-laitteellesi ja tutustu messuihin! Samaan aikaan yhdellä rekisteröitymisellä: Markkinoinnin viikko, PacTec, FoodTec, PlasTec, SignTec, Esimies&Henkilöstö ja Meetings&Events. Tapahtuma on maksuton! 2 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU OIKEITA KOHTAAMISIA. AITOJA ELÄMYKSIÄ. KOSKETUS TULEVAISUUTEEN. MAINOSLIITE

business- PÄÄKIRJOITUS PARI TAHTIA JÄLJESSÄ A joitus on vaikeaa. Tämä on käynyt kivuliaan selväksi niin harrasterumpalina kuin johtajana. Erityisen vaikeaa se on, kun murrosajan hypekoneisto ulvoo täysillä kierroksilla. Silti, vaikka kaikesta tästä murroksen hehkutuksesta riisutaan ufoimmat visiot, näyttää siltä, että yritykset ovat ajoituksessa muutaman tahdin jäljessä. Tulevaisuus tapahtui jo. Kehitys sukelsi pinnan alle ja puskee nyt pintaan. Yrityksissä kyse ei ole enää ajoituksesta, vaan tahti- ja tyylilajin vaihdosta.   Pinnassa “tulevaisuus” voi näyttää vaikka tältä: kaksi päivää, kolme kymppiä ja sata kiinnostunutta asiakasta. Ensimmäinen luku kertoo yrityksen perustamisen läpimenoajan, toinen perustamiskustannuksen ja kolmas kiinnostuneiden asiakkaiden lukumäärän. Tosielämän esimerkki paljastaa mitä tapahtuu, kun konkreettinen muuttuu informaatioksi:  ideoiden toteuttamisen kustannus ja aika kutistuvat ja levittämisen hinta romahtaa. Tässä maailmassa joku voi ansaita miljoonia puhumalla pelien päälle, tuhota toimialan sähköpostilistalla tai aloittaa oman avaruusohjelmansa.Tässä maailmassa parhaat käytännöt ovat pahvia. Yritykset joutuvat keksimään vastaukset, strategian ja organisaatiomallin lennossa kokeilujen avulla. Vaikka moni tippuu korkealta, tässä ajassa on iso lupaus hyvästä. Jo nyt toteutunut tulevaisuus ajaa yrityksiä läpinäkyviksi, ketteriksi ja kokemusvetoisiksi. Muutos pakottaa yritykset myös muuttamaan arvojärjestystään niin, että raha tulee toisena ja toiminnan todellinen ydin ensimmäisenä. Ja se on hyvä muutos se. Ajoituksen kannalta kokeilujen aika on nyt. ■ Henkka Hyppönen creative director & co-founder, +1 Agency SISÄLTÖ Mobie eSmart - oppimisen uusi ulottuvuus.. ›› 4 Advance IT -Unohda it-ympäristöt ja laitteistot, suojaa data................................. ›› 6 Nordea -Yrityskortti kannattaa hankkia kaikille ostoja tekeville työntekijöille........... ›› 8 Innotiimi-ICG - Energiatehokkuutta asiakaslähtöisesti............................................. ›› 9 Meedius International - Julkisuuskuvan analysoinnilla uutta vipuvartta toiminnan suunnitteluun ......................................................... ›› 9 Signicat - Asiakkaalle helppoa, yritykselle tehokasta......................................................... ›› 10 Deep lead - Valmennuksesta voimaa laajentuvien markkinoiden tuomaan muutokseen...................................................... ›› 11 CWT + Amadeus - Onnistunut matkahallinto on läpinäkyviä kuluja, turvallisuutta ja tekniikkaa......................................................... ›› 12 Toisenlaiset Lahjat - muuttavat perheiden elämää kehitysmaissa............... ›› 13 Back App - Selkävaivat kuriin työasentoa vaihtamalla...................................................... ›› 13 Hartela - Ilmalan Asema ja Ilmalan Tori – solmukohdassa keskellä kasvavaa kaupunkia . ............................................................................ ›› 14 Unifaun - Älyliikenne helpottaa ostotapahtumaa............................................. ›› 15 Primehotels - Hotelli, jossa vieraasta huolehditaan................................................... ›› 16 Pro-Source - Hidastaako vai vauhdittaako johtamisjärjestelmäsi yrityksesi kasvua?.... ›› 17 Storage IT - Mitä virtuaaliympäristöllesi kuuluu?............................................................. ›› 17 Logisticar - tuo uuden hankintamallin it-alalle.............................................................. ›› 18 Alektum - Jätä luotonhallinta ammattilaisille................................................. ›› 19 Henki-Fennia - Vapaaehtoiset vakuutukset sijoitus tulevaisuuteen................................. ›› 20 Aitosolutions - Unohda kellokortti-mentaliteetti!.............................. ›› 21 Redicom - Kun turvallisuudesta ei voi tinkiä.... ........................................................................... ›› 21 EDITOR IN CHIEF: Ville Leppäaho Vesa Brandt, Pirjo Tiihonen, Jaakko Mikkola, Kauri Salonen PROJECT DIRECTOR, PARTNER: Johan Wangel, Rasmus Piipponen, Hanna Mäkinen, Jussi Räsänen AD / LAYOUT: Lina Hurmerinta JOURNALISTS: Kai Lintinen, Antti Lagus, MAINOSLIITE PUBLISHER: Calcus.com Oy Köydenpunojankatu 2 a D, 7 krs. 00180 HELSINKI www.calcus.com Hogg Robinson Nordic - Kokonaisvaltaista palvelua liikematkatoimistosta.................. ›› 22 Turun Kauppakorkeakoulu - Kiire unohtuu kun oppii uutta.................. ›› 22 SilverBlip - Patentointivinkit IoT ja muille startup -yrityksille........................ ›› 23 Jaellaan Talouselämän yhteydessä kiinteänä liitteenä 16.9.2016 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 3

business- e i b Mo art m S e UUSI N E S I M I P P S O U U V U T T O L U EN ITTAIN OTTAISIIN M N Ä PILK ÄIV JOS P UTUS MITÄ IKKAKOUL ITTAISIKSI S O M A TYÖP MINUUTIN SI? ENTÄ J ISIVAT K K N I L PARI OKURSSE AALIT KU SA JA I S K R E VERK TUSMATE PUHELIM OISI Y U V KOUL EKIJÄN ÄL ASIOITA N T IÄ A TYÖN N LIITTYV ERRALLA K Ö TYÖH LLA PALA LE SOPII? E L OPISK KUN ITSE N I SILLO 4 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE

business- S en sijaan, että Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) palokuntakoulutuksissa istuttaisiin luennoilla katselemassa piirtoheitinkalvoja, pelastustoimen tehtäviin osallistuvilla kulkee tänään alan uusin tieto jatkuvasti mukana puhelimessa tai tabletilla. Sieltä löytyy nopeasti ajantasaiset, selkeät toimintaohjeet erilaisten onnettomuustilanteiden varalta. ”Monilla vapaaehtoisilla ja osa-aikaisilla pelastusalalla toimivilla on nykyään henkilökohtainen valmentaja taskussaan. SPEK osti Mobie eSmart oppimis- ja perehdyttämisympäristön kuopiolaiselta Mobie Oy:ltä. Mielestäni yritys on kehittänyt yhden maailman parhaista oppimisympäristöistä”, kiittää SPEK:n palokuntajohtaja Petri Jaatinen. Mobie eSmart on yritysmaailman tarpeisiin tehty uudenlainen koulutusympäristö. Se on vastaus digiajan haasteisiin, jolloin ihmiset haluavat opiskella ajasta ja paikasta riippumatta ja keskittyvät mieluiten lyhyisiin oppimissessioihin. Mobie Oy:n toimitusjohtaja Kari Vatasen mukaan Micro Learning, eli kurssimuotoisen opetuksen purkaminen pieniin palasiin tekee maailmalla kovaa vauhtia tuloaan. Mobie eSmart soveltuu erinomaisesti juuri tällaisiin koulutustarpeisiin. ”Sovelluksessa on noin 50 interaktiivista työkalua, joista yritys tai organisaatio voi helposti tuottaa oman koulutusmateriaalinsa. Tai se voi ostaa valmiin, räätälöidyn materiaalin ”avaimet käteen” -periaatteella”, kertoo Vatanen. OPPIMISEEN LISÄTTYÄ TODELLISUUTTA Sovellus tehtiin toimivaksi kaikilla laiteilla niiden näytön koosta riippumatta. Mobie eSmart:iin voi liittää erilaisia interaktiivisia komponentteja, kuten videoita, niihin perustuvia oppimistehtäviä tai vaikkapa lisättyä todellisuutta Pokémon GO-pelin tyyliin. ”Kun yrityksen huoltomies näyttää älypuhelimellaan korjattavan laitteen PDF-piirrosta, se muuntuu tarvittaessa hänen eteensä kolmiulotteiseksi kuvaksi osiin puretusta koneesta. Tämä helpottaa työtä”, Vatanen kuvailee sovelluksen mahdollisuuksia. Mobie eSmart toimii verkossa pilvipalveluna. On kuitenkin yrityksiä, joissa työntekijät eivät voi käyttää verkkoa tietoturvavaatimusten tai puuttumattomien verkkoyhteyksien vuoksi. Näille organisaatioille sopii suojatulle muistitikulle asennettu Mobie eSmartin offline-versio, joka täyttää korkeimman tietoturvatason vaatimukset. Mobie eSmart:n etuja on myös se, että se on kotimaassa kehitetty ja sen kaikki tukipalvelut suomalaisille käyttäjille toimivat aina omalla kielellä. Mobie eSmart on myös yhteisöllisen oppimisen koulutusja perehdyttämisympäristö, sillä se sisältää järjestelmän sisäisen Facebookin kaltaisen sovelluksen. Se mahdollistaa myös oppimistulosten reaaliaikaisen raportoinnin. Sovelluksen pedagogiset ominaisuudet on kehitetty alan parhaiden suomalaisten asiantuntijoiden kanssa. Mukana on ollut 100 suomalaista koulua ja oppilaitosta, 2 500 opettajaa ja 40 000 opiskelijaa. Tekninen osaaminen tulee Mobie Oy:stä, jolla on vankka tietotekninen tausta. Luottoluokitukseltaan AAA-luokkaan kuuluva Mobie Oy on koko toimintansa ajan toiminut kannattavasti. SPEK:n lisäksi Mobie eSmart -sovellus on käytössä jo muun muassa sähkö- ja televerkkoja sekä tehtaita ja voimalaitoksia rakentavalla, huoltavalla ja kunnossapitävällä Empower Group:lla, Saksan ilmailuturvallisuusviranomaisella (DFS Deutsche Flugsicherung GmbH) sekä Suomen lentopelastusseuralla. Lisäksi yhtiö on solminut merkittävän yhteistyösopimuksen kansainvälisen energiajärjestö IPPF:n kanssa Mobie eSmart -koulutusynpäristön jakelusta järjestön lähes 13.000 jäsenyritykselle. ■ a uksess l l e v o S in 50 on no tiivista s k intera, joista yrityi vo lua työka rganisaatiooman tai o i tuottaa st helpo koulutus- sa. iaalin r e t a m ” ” https://mobiesmart.fi MAINOSLIITE CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 5

business- UNOHDA IT-YMPÄRISTÖT JA LAITTEISTOT, SUOJAA DATA VIRUSTORJUNTA, PALOMUURIT JA SALASANAT KÄYTÖSSÄ – KAIKKI KUNNOSSA? EI. TIETOMURTOJA TAPAHTUU JOKA SEKUNTI, JA ARVOKASTA TIETOA VALUU HAKKEREIDEN JA RIKOLLISTEN KÄSIIN. KUN SE TÄRKEIN, ELI TIETOKANNOISSA OLEVA DATA ON SUOJAAMATTA. 6 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE

business- “T ietojärjestelmiin kohdistuva laiton ja ilkivaltainen toiminta ylittää jo monet perinteisemmät rikollisuuden muodot. Taloudelliset menetykset ovat satoja miljardeja euroja vuosittain. Lisäksi välilliset vahingot ovat usein niin mittavia, että ne uhkaavat yrityksen toiminnan jatkuvuutta”, kertoo Advance IT Solutionsin toimitusjohtaja Timo Peltonen. Advance IT Solutions on vuonna 2014 perustettu kahdeksan hengen tietoturvayritys. Omia resursseja täydentää laaja alihankkijaverkosto. Yrityksen toiminnan keskiössä ovat yrityksen tärkeimmän omaisuuden eli tietokantojen sisällön ja tietokantojen käytettävyyden turvaaminen. Tietomurtajaksi ryhtyminen ei vaadi nykyisin suuria ponnisteluja. Jo muutamalla kymmenellä eurolla saa verkosta hakkerointisovelluksen ja voi jopa tilata “avaimet käteen” -tyylisiä hyökkäyksiä. Kyse ei ole vain pahanteosta, vaan taustalla on usein selkeä taloudellisen hyödyn tavoittelu. Vuoden 2015 lopussa voimaan tullut EU:n tietosuojaasetus ja direktiivit pakottavat organisaatiot huolehtimaan paremmin tietojärjestelmiin tallennetusta datasta, erityisesti henkilödatasta. Laiminlyönnit saattavat johtaa mittaviin sanktioihin, ja imago- ja mainevaikutukset voivat olla vaikeasti korjattavia. Paitsi henkilötietojen, myös muun kriittisen datan karkaaminen rikollisten tai kilpailijoiden käsiin voi olla kohtalokasta. Esimerkiksi tuotekehitys- ja tutkimustiedot, prosessikuvaukset, alihankinta- ja muut sidosryhmätiedot, hallinto- ja taloustiedot voivat vieraissa käsissä rakentua murron kohteeksi joutuneen joutsenlauluksi ja johtaa suoraan yritystuonelan porteille. Nykyisin yhä useammat viranomaiset, asiakkaat ja muut sidosryhmät edellyttävät it-toimittajalta kehittyneitä auditointiprosesseja. ”Tietokantojen tietoturvaratkaisu sisältää myös auditointiprosessien automatisoinnin. Se onkin noussut yhdeksi tärkeimmäksi takaisinmaksukriteeriksi”, Peltonen kertoo. Ohjelmistojen laajamittainen testaaminen ennen käyttöönottoa voi pelastaa harmillisilta tilanteilta tosielämässä. Testaukseen liittyvät mahdolliset tietovuodot voidaan estää. Tietokantojen suojaus voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti olemassa oleviin järjestelmiin. Näin mikä tahansa järjestelmä voidaan suojata tietokantatasolla välttyen laitteistojen tai sovellusohjelmistojen muutoksilta, niihin liittyviltä lisähankinnoilta. ”Testattava data voidaan ”maskata”, jolloin ohjelmistokehityksessä ja testauksessa voidaan käyttää ajantasaista tuotantodataa, mutta sisällöltään salattuna. Etuna ovat tietenkin huomattavasti kattavammat testaustulokset ja lopputuotteiden laatu”, huomauttaa Advancen operatiivinen johtaja Pasi Parkkonen. Peltonen kiteyttää: ”Puoli vuosisataa vanha it-ala on murroksessa, eikä enää riitä se, kenen bitti heittää veikeimmin kuperkeikkaa tai kuka on suurin ja mahtavin. Aito asiakaskeskeisyys, kustannuskilpailukyky sekä toiminnan joustavuus, läpinäkyvyys ja mitattavuus ovat uuden tietotekniikkatoimittajasukupolven avainteesejä.” ■ Advance IT Solutionsin operatiivinen johtaja Pasi Parkkonen ja toimitusjohtaja Timo Peltonen. MAINOSLIITE CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 7

business- YRITYSKORTTI KANNATTAA HANKKIA KAIKILLE OSTOJA TEKEVILLE TYÖNTEKIJÖILLE ”Teemme sen mahdolliseksi.” F NORDEA FIRST CARD -PALVELUKOKONAISUUDEN AVULLA YRITYS VOI TEHOSTAA JA SÄHKÖISTÄÄ TALOUS- JA MATKAHALLINNON LASKU- JA KULUKÄSITTELYÄ. ” Jo muutama hankinta vuodessa on riittävä peruste hakea työntekijälle kortti hankintojen maksamiseen. 8 ” CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU irst Card on Master Card -maksuaikakortti edustamiseen, liikematkustukseen ja pienhankintoihin, joka toimii globaalisti liki 40 miljoonassa myyntipaikassa. ”First Card on ratkaisu asiakkaan ostoja laskuprosessien sujuvoittamiseen. Eri toimittajilta tulevien yksittäisten laskujen käsittely on kallista ja aikaa vievää. Jo muutama hankinta vuodessa on riittävä peruste hakea työntekijälle kortti hankintojen maksamiseen. Jokaisessa yrityksessä on tarvetta tehdä pieniä hankintoja kuten lahjoja, toimistotarvikkeita tai tarjoiltavia, johon First Card tarjoaa kustannustehokkaan ratkaisun”, Key Account Manager Merja Kontunen Nordealta kertoo. Liikematkatoimistosta varatut matkaliput voidaan maksaa First Card -matkatililtä, matkan aikana tulleet kulut -kuten taksit, hotellit ja ravintolat maksetaan First Card -kortilla. Asiakas hyötyy korottomasta maksuajasta, myös käsiteltävien laskujen määrä ja siihen käytetty työaika vähenee koontilaskutuksen myötä merkittävästi. ”Kulut hoidetaan yhdellä maksamisratkaisulla ja yritys saa halutessaan vain yhden laskun kuukaudessa”, Product Manager Jaana Honkanen lisää. DIGITAALINEN PALVELUKEHITYS VAHVASSA FOKUKSESSA Nordea panostaa First Card -maksamisratkaisun kehittämiseen etenkin digitaalisten palveluiden näkökulmasta. Digitaalisia palveluita hyödyntää kattavasti esimerkiksi Nordean suurasiakas Suomen valtio, jolla on käytössään yli 40 000 maksuaikakorttia. ”Valtiolla on käytössään laaja palvelukokonaisuus sähköisillä palveluilla mukaan lukien kattava raportointi. First Card -palvelukokonaisuus tehostaa valtion talous-ja matkahallinnon kulukäsittelyn prosesseja.” ”Toinen hyvä esimerkki on digitaalisia palveluita kehittävä Futurice Oy, jonka muuttuvista kuluista yli puolet hoidetaan First Cardeilla. Kortinhaltijoilla on myös käytettävissään sovellus, mikä lisää ostojen seurattavuutta ja maksamisen turvallisuutta sekä mahdollistaa suojatun yhteyden asiakaspalveluun.” ”Futuricella lähes jokaisella on yrityksen First Card -kortti käytössään, minkä vuoksi kulunhallinta yrityksessä on sujuvaa ja kohdistaminen helppoa. Historiassa yrityskortti on mielletty vain yritysten ylimmän johdon työvälineeksi, mutta päivittäisiä hankintoja tehdään kautta linjan, mikä puoltaa henkilöstön kortittamista laajalti organisaatioissa”, Kontunen ja Honkanen summaavat. ■ MAINOSLIITE

business- Meedius Internationalin Annele Aerikkala ja Sanna Kurkela vastaanottivat kansainvälisen analyysipalkinnon Lontoossa kesäkuussa. ABB:n Matti Kauhanen ja Innotiimi-ICG:n Pekka Rintala työstävät yhdessä tehokkaampia asiakastilaisuuksia tavoitteena radikaalit innovaatiot. ENERGIATEHOKKUUTTA ASIAKASLÄHTÖISESTI INNOTIIMI-ICG AUTTAA ABB DRIVESIA KEHITTÄMÄÄN ASIAKASLÄHTÖISTÄ INNOVAATIOKULTTUURIA UUSILLA TÄRKEILLÄ TOIMIALOILLA. A BB on johtava automaatiotekniikkaan ja sähkövoimatekniikkaan keskittyvä yritys, joka toimii yli sadassa maassa. Eräs ABB:n nousevista toimialoista on elintarviketeollisuus. Osana asiakassuhteiden kehittämistä ABB järjestää innovaatiotapahtumia, joissa tuotetaan uusia konsepteja ja uutta lisäarvoa ABB:n asiakkaille. ABB Drivesin teknologiajohtaja Matti Kauhanen näkee asiakaslähtöisyydessä tulevaisuuden liiketoimintaa. ”Näin voimme tuottaa merkittävästi parempaa lisäarvoa kaikille osapuolille. Innovointi on tiimityötä, jonka sujuvuus ratkaisee paljon. Siksi on tärkeää, että mukana on parhaat fasilitaattorit.” ”INNOVOINTI ON TIIMITYÖTÄ, JONKA SUJUVUUS RATKAISEE PALJON.” ABB:n valinta on 12 maassa kumppaneidensa kanssa toimiva johtamisen, muutoksen ja innovaatioiden konsultointiyritys Innotiimi-ICG. Innotiimin asiakkaita ovat suuret ja keskisuuret yritykset sekä julkisen sektorin toimijat. ”Ammattitaitoisen ulkoisen fasilitaattorin mukaan tuominen antaa kehittämiselle syvyyttä. Innotiimin ansiosta olemme saaneet lisää uskottavuutta ja lisäarvoa asiakastilaisuuksiimme.”■ MAINOSLIITE JULKISUUSKUVAN ANALYSOINNILLA UUTTA VIPUVARTTA TOIMINNAN SUUNNITTELUUN JA TAVOITTEIDEN ASETTAMISEEN DATALLA EI TEE MITÄÄN, JOS EI SITÄ YMMÄRRÄ SANOO SUOMEN ENSIMMÄISEN VALTUUTETUN JULKISUUSKUVAN ANALYSOINTIYRITYKSEN TOIMITUSJOHTAJA ANNELE AERIKKALA. M eedius International on kokenut mediaseurannan ja julkisuusanalyysien osaajayritys, jonka juuret ja kotimarkkinat ovat Pohjoismaissa ja Baltiassa ja asiakaskunta kansainvälisesti toimivaa. ”Asiantuntijoillamme on yli 10 vuoden kokemus kaikki lähdetyypit kattavasta mediaseurannasta, viestinnän mittauspalveluista sekä monipuolisista yrityksen strategiaa tukevista raporteista ja analyyseistä”, kertoo Aerikkala. Meediuksella analyysien takana ovat ihmiset, eivätkä pelkästään tietokoneiden algoritmit. ”Toteutamme esimerkiksi asiakkaallemme Coca-Colalle mediamaineen mittausta ja analysointia 12 eri maassa. Tutkimme muun muassa julkisuuden määrällistä kehittymistä, kuinka laaja yleisö saavutettiin, julkisuuden sävyä ja millä teemoilla päästiin julkisuuteen. Asiakkaamme voivat myös vertailla omaa mediamainettaan alalla toimiviin muihin yrityksiin nähden hyödyntääkseen alan parhaat käytännöt. Asiantuntijamme ovat apuna tuloksien läpikäynnissä ja tulkinnassa”, kertoo analyysipalveluiden ja konsultoinnin johtaja, Sanna Kurkela. ”Tuottamissamme raporteissa näkyy ja tuntuu ”human touch“. Ratkaisumme ovat aina täysin asiakkaalle räätälöityjä”, sanoo Aerikkala. Meedius International hyväksyttiin ensimmäisenä suomalaisena tutkimusyrityksenä AMEC:n (International Association for Measurement and Evaluation of Communication) täysivaltaiseksi jäseneksi. Aerikkala on tästä innoissaan: ”Jäsenyys antaa meille mahdollisuuden hyödyntää yhä kattavampaa kansainvälistä verkostoa ja uusimpien analyysimenetelmien käyttöä, mistä hyötyvät kaikki asiakkaamme.” ■ CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 9

business- ASIAKKAALLE HELPPOA, yritykselle tehokasta LÄHITAPIOLAN JA SIGNICATIN YHTEISTYÖ TÄHTÄÄ VAKUUTUSPALVELUJEN DIGITALISOINTIIN ASIAKASKOKEMUKSEN LAADUN PARANTAMISEKSI JA TEHOKKUUDEN LISÄÄMISEKSI. SIGNICAT TARJOAA LÄHITAPIOLALLE SÄHKÖISIÄ PALVELUJA TUNNISTAUTUMISESSA, ASIAKIRJOJEN ALLEKIRJOITUKSISSA JA SINETÖINNISSÄ. L ähiTapiolan puhelinpalvelussa otetaan syksyllä käyttöön Signicatin sähköisen allekirjoittamisen palvelu. LähiTapiolan vakuutus- ja korvaustoiminnan johtajan Kari Kujalan mukaan paperisten asiakirjojen postittaminen tulee vähentymään merkittävästi. ”Toimintojen digitalisoinnilla saadaan monenlaisia hyötyjä. Pääsemme eroon turhasta paperin käytöstä, prosessien läpimenoajat lyhenevät ja kokonaistehokkuus lisääntyy. Muutos on hyödyksi asiakkaalle ja yritykselle”, selittää Kujala. Jatkossa LähiTapiolan vakuutuspalveluissa voi asiakirjan allekirjoittamisen hoitaa sähköisesti. Asiakas välttyy turhalta postin odottelulta. ”Onhan se järkevämpää, että ei tarvitse ensin hakea tietoa järjestelmästä, tulostaa sitä paperille, pos- 10 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU tittaa asiakkaalle ja odotella vastausta vain laittaaksemme tiedot takaisin järjestelmään”, avaa Kujala. Sähköisten palvelujen laadusta puhuttaessa, Signicatin maajohtaja Antti Harsunen lupaa, että yritys pyrkii aina ylittämään asiakkaiden odotukset. ”Olemme luotettava kansainvälinen toimija ja pystymme tarjoamaan alan parhaat ratkaisut”, toteaa Harsunen. ■ LähiTapiolan vakuutusja korvaustoiminnan johtaja Kari Kujala ja Signicatin maajohtaja Antti Harsunen. MAINOSLIITE

business- VALMENNUKSESTA VOIMAA LAAJENTUVIEN MARKKINOIDEN TUOMAAN MUUTOKSEEN KUN HENKILÖSTÖÄ ON MAAPALLON JOKAISELLA MANTEREELLA, ASIAKKAIDEN KANSSA JA OMILLA TOIMISTOILLA ON HAASTAVAA YLLÄPITÄÄ YHDENMUKAISTA YRITYSKULTTUURIA. TIETO USKOO DEEP LEAD OY:N VALMENTAJIEN OMAAMAAN KOKEMUKSEEN JA TIETEELLISEEN TUTKIMUKSEEN. T iedon startup-metodeilla toimivan 70 henkisen IoTtiimin ongelma on sama kuin missä tahansa kansainvälisessä konsultti-yrityksessä: henkilöstö on harvoin koossa samaan aikaan, samassa paikassa. Yhtenäisen yrityskulttuurin aikaansaaminen on haastavaa ja vaatii päämäärätietoista kulttuurin muotoilua. Tiedon Head of Industrial IT, Taneli Tikka uskoo ulkopuolisen henkilöstövalmennuksen tukevan muutoksen läpiviemisessä. ”Pystytään ymmärtämään arvot ja kulttuuri paremmin. Arkityössä tehdään oikeita päätöksiä, oman harkintakyvyn kautta. Päämäärät edistyvät ja töitä tehdään niitä kohden”, Tikka avaa tiimille valmennuksen tuomia hyötyjä. Johdon, esimiestyön sekä tavoitteellisen vuorovaikutuksen valmennukseen erikoistuneen Deep Lead Oy:n tehtävä on valmentaa asiakkaitaan kehittämään johtajuudesta mitattavissa oleva menestystekijä. Tiedon Head of Industrial IT, Taneli Tikka. ”Valitsimme Deep Lead Oy:n kumppaniksi kilpailutuksen pohjalta. Valinnassa tärkeäksi nousi vaikeiden tavoitteiden ymmärtäminen, kulttuurin muuttaminen ei ole helppo juttu. Deep Lead Oy:n valmentajat ovat kokeneita huippuja ja heidän toimintansa taustalla on poikkeuksellisen vahvaa tieteellistä näyttöä”, Tikka valottaa. Kun valmentajat tulevat talon ulkopuolelta objektiivisuus säilyy ja myös henkilöstölle valmennus heijastuu paremmin Tiedon investointina omiinsa. ”Valmennus ennaltaehkäisee työuupumusta ja pidentää työuria. Arki on motivoivempaa ja palkitsevampaa. Henkilöstömme voi olla suoraan yhteydessä Deep Lead Oy:n asiantuntijoihin.” ”Valmennus tukee meitä myös henkilökohtaisen muutoksen matkalla herättelemällä kasvamaan ihmisenä, vaikuttaen kaikkien työarkeen. Valmennus on myös hauskaa ja motivoivaa, pääsee kikkailemaan itsensä ja kollegoidensa kanssa”, Tikka päättää. ■ ”Valmennus on myös hauskaa ja motivoivaa, pääsee kikkailemaan itsensä ja kollegoidensa kanssa.” MAINOSLIITE CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 11

business- Amadeus Finlandin toimitusjohtaja Paula Punkari. ONNISTUNUT MATKAHALLINTO ON LÄPINÄKYVIÄ KULUJA , TURVALLISUUTTA JA TEKNIIKKAA CWT Finlandin toimitusjohtaja Virpi Paasonen. LIIKEMATKUSTUS EUROOPASSA ON VIIMEIN PIRISTYMÄÄN PÄIN, TIEDETÄÄN PITKÄÄN LOISTAVAA YHTEISTYÖTÄ TEHNEISSÄ LIIKEMATKATOIMISTO CWT:SSÄ JA MATKUSTUKSEN TEKNOLOGIATOIMITTAJA AMADEUKSELLA. NYT YRITYKSILLE ON TÄRKEÄÄ SAADA NÄKYVYYS KOKONAISKUSTANNUKSIIN SEKÄ VARMISTAA LIIKEMATKAAJIEN TURVALLISUUS MAAILMALLA. M atkustuksen kulut ovat suoria – lentoja, majoitusta, autovuokrauksia – ja epäsuoria, kuten yrityksen sisäisten matkustusprosessien ja kulukorvausten menoerät. ”Yrityksissä uskotaan, että säästökatto on suorien kulujen osalta jo lähes saavutettu, joten nyt optimoidaan epäsuoria kulueriä”, tietää Paula Punkari, Amadeus Finlandin toimitusjohtaja. ”Tähänkin me kaksi tarjoamme jälleen ratkaisun tehokkaalla kokonaisprosessilla”, jatkaa Virpi Paasonen, CWT Finlandin toimitusjohtaja. ”Kulut ovat kokonaisuudessaan nähtävissä ja hallittavissa jo ennen matkustuspäätöstä, kuten matka palveluineenkin, ovelta ovelle.” ”Näin matkustus kuluineen pysyy saumattomasti hallinnassa matkan suunnittelusta varaukseen ja matkalaskuista korvausten maksuun asti”, Punkari lisää. MOBIILI KÄÄNTYY MONEKSI ”Online -järjestelmät ovat jo yhtä helppokäyttöisiä kuin kuluttajapuolen vastaavat tuotteet. Lisäksi ne ovat kokonaisvaltaisia, tehokkaita ja tarjonnaltaan kattavia”, Punkari jatkaa. 12 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ”Helposti oivallettava, jatkuvasti kehittyvä online -järjestelmä yhdessä matkustajaa tien päällä auttavan huippuluokan mobillisovelluksen kanssa vastaa hyvin tämän päivän – ja tulevaisuuden sekä uuden matkustajasukupolven – tarpeita”, Virpi Paasonen painottaa. ”Kokemus on lisäksi osoittanut, että hyvien työkalujen käyttöönotto on yrityksissä sujuvaa.” KORTTI VINKUU OMIAAN, MATKUSTAJA KATEISSA? ”Varausten keskittäminen yhteen, luotettavaan kanavaan parantaa niin matkustajien kuin yrityksen turvallisuutta ja riskienhallintaa”, Paasonen jatkaa. ”Esimerkkinä yrityksen puolelta vaikka tietoturva sekä maksuturvallisuus. Kortti- ja matkustajatiedot ovat turvassa matkustajaprofiileissa, jotka lisäksi nopeuttavat varaamista ja varmistavat varausten oikeellisuutta.” ”Yhteistyömme arvo mitataan etenkin poikkeustilanteissa, joissa vaaditaan ripeää toimintaa matkustajien paikantamiseksi, toteavat Punkari ja Paasonen lopuksi yhteen ääneen.” ■ MAINOSLIITE

business- Toisenlaiset Lahjat löydät Bisnespäivillä osastolta 5p21 Liberialaisen Cecelia Zangarin elämä muuttui, kun hän pääsi mukaan kanalahankkeeseen. TOISENLAISET LAHJAT MUUTTAVAT PERHEIDEN ELÄMÄÄ KEHITYSMAISSA YLLÄTTÄISITKÖ YHTEISTYÖKUMPPANISI TÄNÄ JOULUNA 200 KANALLA TAI KYMMENELLÄ VUOHELLA? K irkon Ulkomaanapu on tarjonnut aineettomia lahjoja jo yhdentoista vuoden ajan. Eettiset lahjat ovat hauska liikelahja yhteistyökumppanille, jolla on jo kaikkea. Toisenlaisten Lahjojen avulla autetaan ihmisiä kehitysmaissa saamaan koulutusta ja toimeentuloa. ”Konkreettiset lahjat ovat kestosuosikkeja sekä yritysten että yksityishenkilöiden keskuudessa. Jokainen ymmärtää, millainen merkitys on koulutarvikkeilla tai vaikkapa Vuohi-lahjalla köyhälle perheelle. Lisäksi kaivo on ollut yritysten suosikkilahja jo pidemmän aikaa”, Toisenlaisen Lahjan koordinaattori Anne Vääränen kertoo. Toisenlaisia Lahjoja ohjataan myös katastrofiapuun. Luonnonkatastrofien ja sotien runtelemille alueille on mahdollista lahjoittaa vaikka ruoka-apua tai huopia kotinsa menettäneille ihmisille. Yrityksen oma toimiala voi vaikuttaa myös lahjan valintaan. ”Esimerkiksi eräs design-yritys, joka valmistaa koivuvanerista tehtyjä tuotteita, on lahjoittanut kauttamme jo useana vuonna puuntaimia kehitysmaihin”, Vääränen vinkkaa. Lahjoituksestaan yritys saa kortin, jossa kerrotaan lahjan merkityksestä kehitysmaiden ihmisille. ”Eettisen lahjan antamisesta tulee hyvä mieli lahjan saajan lisäksi sen antajalle. Varmasti jokainen liikekumppani ilahtuu lahjasta, joka takaa toimeentulon tai puhdasta vettä kokonaiselle pienelle kylälle”, Vääränen kommentoi. ■ Toisenlaiset Lahjat voit hankkia osoitteesta: toisenlainenlahja.fi Back Appin työkäyttöön suunniteltu tasapainolauta aktivoi jalkojen ja keskivartalon lihaksia terveyttä edistäen. Tasapainoharjoituksen teho on säädettävissä, ja pehmeä jalkarengas tuo joustoa nivelille. SELKÄVAIVAT KURIIN TYÖASENTOA VAIHTAMALLA LIIASTA ISTUMISESTA PITKÄLTI JOHTUVAT TYÖIKÄISTEN SELKÄVAIVAT AIHEUTTAVAT VALTAVAT KULUT YHTEISKUNNALLE JA YRITYKSILLE. PARAS LÄÄKE ONGELMIIN ON KEHON AKTIVOINTI. Y ksi tärkeä selkävaivoihin vaikuttava tekijä on pitkäaikainen ja tauottamaton huonossa asennossa istuminen. Toimistotyöntekijät istuvat suurimman osan työajasta lysähtäneessä asennossa, jolloin selkä kuormittuu ja altistuu selkäkivuille. ”Selkävaivat ovat yleisin sairaspoissaolon syy ja yksi sairaspoissaolopäivä maksaa työnantajalle keskimäärin 350 euroa. Perusongelma on ilmeinen: ihmiset istuvat paikallaan liikaa”, Atte Salminen Back Appilta kertoo. Istumisen vähentämisen terveyshyödyistä väitöskirjaa viimeistelevä tutkija Arto Pesola suosittelee työskentelyasentoihin vaihtelua. ”Liike on lääke. Istumisen vähentäminen näyttäisi laskevan rasvaprosenttia ja ylläpitävän lihasmassaa. Seisoma-asento nostaa kehon vireystilaa, millä on positiivinen vaikutus työn tuottavuuteen”, Pesola taustoittaa. Korkeussäädettävät työpöydät ja satulatuolit ovat mahdollistaneet monipuoliset työasennot. Kombinaation täydentää nyt toimistokäyttöön kehitelty tasapainolauta. ”Ideana on saada terveyttä edistävä aktivaatio osaksi työpäivää. Seistessä selkä on neutraalissa asennossa ja pieni liike tekee seisomisesta helpompaa ja turvallisempaa. Laudan avulla keho pääsee liikkumaan vapaasti, jonka lopputuloksena koko ihminen on vireämpi ja voi paremmin. Investointi hyvään työergonomiaan maksaakin itsensä nopeasti takaisin”, Salminen summaa. ■ Lisätietoa Backappin ergonomisista tuotteista ja jälleenmyyjät löydät osoitteesta backapp.fi MAINOSLIITE CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 13

business- Hartelan Teemu Rämö ja HSY:n Tuija Räty kertovat ajatuksiaan Ilmalan Asema -kiinteistöstä, johon molempien organisaatiot muuttavat. ILMALAN ASEMA JA ILMALAN TORI – SOLMUKOHDASSA KESKELLÄ KASVAVAA KAUPUNKIA HSY SAA UUDET TOIMITILAT HARTELAN TOTEUTTAMASTA, JOULUKUUSSA 2017 VALMISTUVASTA ILMALAN ASEMA -TOIMISTOTALOSTA. VIEREEN RAKENNETAAN KOHTEEN 2. VAIHE, ILMALAN TORI. ”T oimitusjohtajamme halusi tulevista toimitiloista yhteisöllisyyttä tukevat, mikä ei ole ollut mahdollista nykyisessä, hajallaan olevassa organisaatiossamme. Emme muuta vain osoitetta vaan koko organisaatiomme kulttuuria”, HSY:n tulosaluejohtaja Tuija Räty valottaa. Tulevan kiinteistön valmistuessa HSY:n Pasilan toimipisteet siirtyvät kolmesta erillisestä kiinteistöstä kolmeen avaraan kerrokseen, joista atriumportaikko tekee yhtenäiset. Samalla luovutaan osin omista työpisteistä, mikä on suuri muutos. ”Hartela, yhdessä yhteistyökumppaninsa kanssa, tukee muutoksen läpivientiä työympäristön suunnittelupalvelulla, 14 jossa kartoitetaan asiakkaan nykytilat, selvitetään tarpeet ja tarjotaan henkilöstölle muutosvalmennusta. Tällä tavalla mahdollistetaan jouheva tilamuutos”, kertoo Hartelan projektipäällikkö Teemu Rämö. Myös Hartelan oma pääkonttori toteutetaan samaan kiinteistöön. Kohteesta tulee yhtiön käyntikortti, myyntinäyttely sekä ennen kaikkea inspiroiva työympäristö Hartelan henkilökunnalle. ”Ympäristöasiat ovat meille molemmille tärkeä teema. Ilmalan Asema ja Ilmalan Tori -kiinteistöt rakennetaan lähes nollaenergiatasoon eli 2020-luvulla voimaan tulevien energiamääräysten mukaisesti. Kiinteistöön toteutetaan mm. tarpeenmukainen ilmanvaihdon ja valaistuksen ohjaus sekä omaa aurinkosähköntuotantoa”, Rämö lisää. Kohteeseen laaditaan myös kestävän liikenteen suunnitelma, millä kannustetaan ihmisiä kulkemaan ekologisesti. Raide- ja muuta joukkoliikennettä on tarjolla paljon, ja työmatkapyöräilijöille löytyy sosiaalitilat ja pyörille säilytyspaikat. Autollakin pääsee hyvin paikalle, mutta vähitellen organisaatiot voivat CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU opetella uusia matkustustapoja. ”Hyvillä toimitiloilla saavutetaan muutakin kuin sääsuojaa – työpaikan ilmapiiri, yhteisöllisyys ja työviihtyvyys paranevat, mikä johtaa työn tuottavuuden kasvuun”, Rämö kiteyttää. ■ • Ilmalan Asema ja Ilmalan Tori -kiinteistöt sijaitsevat erinomaisten kulkuyhteyksien varrella niin joukkoliikenteen, työmatkapyöräilyn kuin yksityisautoilun suhteen. • Ilmalan Asema on lähes nollaenergiatalo (Kohde alittaa FInZEB-hankeessa esitetyn E-lukurajan toimistorakennukselle). • Ilmalan Asema täyttää korkeimman tason LEED Platina -ympäristösertifikaatin vaatimukset. • Rakennusten arkkitehtuurissa, sisustussuunnittelussa ja palveluissa on panostettu viihtyvyyteen ja toimivuuteen. • Kattavalla työympäristösuunnittelulla saavutetaan sujuva muuttoprosessi ja tarpeiden mukaan räätälöidyt toimitilat. MAINOSLIITE

business- ÄLYLIIKENNE HELPOTTAA OSTOTAPAHTUMAA ”Toimimme tietojärjestelmien harmonisoijana kuljetuksen ostajan ja rahdin kuljettajien välillä”, SUOMEN MAAJOHTAJA KIM FRIMAN VERKKOKAUPAN ASIAKAS TEKEE OSTOKSET SOHVALLAAN. PIAN SÄHKÖPOSTI KILAHTAA, TUOTE ON LIIKKEELLÄ JA PARISSA PÄIVÄSSÄ PERILLÄ. SÄHKÖISELLÄ LOGISTIIKALLA ON OLLUT MULLISTAVA VAIKUTUS OSTOKOKEMUKSEEN. U nifaunin Suomen maajohtaja Kim Friman sai PostNordissa 2009 tutustua sähköiseen logistiikkaan Ruotsissa: ”Tehtiin sopimus kuljetushallinnan pilvipalvelusta, seuraavana päivänä olivat toiminnassa oikeat rahtikirjat ja viivakoodit, eikä asiaan tarvittu yhtään it-projektia.” Suomi oli silloin ällistyttävästi jäljessä. Rahtikirjoja tulosteltiin ja asioita kirjattiin käsin. ”Soitin Unifaunille ja lupauduin itse myyntimieheksi Suomeen.” Myyntityö ei ollut helppoa. Vasta valtakunnallinen ”Älykäs logistiikka”-kärkihanke alkoi avata sähköisen logistiikan ideaa Suomessa. Pioneerina Kaukokiito otti Unifaunin järjestelmät käyttöön vuonna 2012 , mikä toi heille valtavan tuottavuusloikan. Unifaunin sähköinen logistiikkapalvelu mahdollistaa sen, että tilaustieto vastaanotetaan ostajalta - vain kerran - yhdessä muodossa. Tieto digitalisoidaan sopivaksi rahdinkuljettajan sähköisiin kuljetusjärjestelmiin ja tiedosta syntyvät niin viivakoodit, rahtikirjat, vaarallisten aineiden listaukset sekä tulliasiakirjat. Sähköinen logistiikka vähentää kuluja ja parantaa kuljetusten seurantaa. Jos olet tilannut jotain verkkokaupasta, sinulla on todennäköisesti asiakaskokemus Unifaunista. Kun sähköinen logistiikka toimii, Niken kengät voisivat yhtä lailla liikkua suomalaisesta verkkokaupasta Pohjoismaihin 25 miljoonalle asiakkaalle. Kuka perustaa sen ensin? Unifaunin alusta tarjoaa kuljetustenhallintajärjestelmiä tavarantoimittajalle, kuten Intersport ja Musti&Mirri sekä kuljetusliikkeille, kuten Posti ja DHL. ”Logistiikka on tärkeä osa myyntiä, markkinointia ja asiakaspalvelua”, Friman tiivistää. ■ www.unifaun.com MAINOSLIITE CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 15

business- ” Meillä ei tarvita mitään manuaaleja asiakkaiden kohtaamiseen. Aito palvelunhalu syntyy vapaudesta kohdata ihminen ihmisenä; me palvelemme asiakkaitamme kuten haluaisimme itse tulla palvelluiksi. ” Myynti- ja markkinointijohtaja Taru Ojaharju-Latief ja toimitusjohtaja Timo Vepsäläinen. HOTELLI, JOSSA VIERAASTA HUOLEHDITAAN KOTIMAINEN PRIMEHOTELS OPEROI USEITA YKSILÖLLISIÄ HOTELLEJA ERI PUOLILLA SUOMEA. JOKAISELLA HOTELLEISTA ON OMA TARINANSA JA UNIIKKI YMPÄRISTÖNSÄ JOTKA TUODAAN ROHKEASTI ESIIN. HOTELLEJA YHDISTÄÄ YKSITYISKOHTIIN ASTI VIETY HUOLELLISUUS JA LÄMMINHENKISYYS ASIAKKAAN VIIHTYMISEN TAKAAMISEKSI. H otelleja rakennetaan jatkuvasti ja tarjontaa tuntuu riittävän. ”Pelkkä huippuunsa hiottu huonetuote ei riitä kilpailueduksi”, toteaa Primehotelsin myynti- ja markkinointijohtaja Taru Ojaharju-Latief. 16 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ”Haluamme aidosti kuunnella asiakkaita ja ottaa heidän tarpeensa huomioon. Kaikkia hotellejamme ylläpitää talon emäntä tai isäntä, joka vastaa henkilökohtaisesti vieraiden viihtymisestä”, kertoo Primehotelsin toimitusjohtaja Timo Vepsäläinen. Primehotels on yksityisessä omistuksessa oleva, yrittäjävetoinen yhtiö. ”Haluamme, että henkilökuntamme kokee tekevänsä mielekästä työtä, jolla on merkitystä. Meillä ei tarvita mitään manuaaleja asiakkaiden kohtaamiseen. Aito palvelunhalu syntyy vapaudesta kohdata ihminen ihmisenä; me palvelemme asiakkaitamme kuten haluaisimme itse tulla palvelluiksi”, selittää Ojaharju-Latief. Yritysasiakkaille hotellit tarjoavat laadukkaita konferenssitiloja ja laajan elämystarjonnan. ”Hotelli Rantapuiston 300-paikkaisesta auditoriosta aukeaa suomalainen saaristomaisema. Tilaisuuden jälkeen vieraat voivat pulahtaa mereen suoraan hirsisaunan lämmöstä”, kuvailee Vepsäläinen. ”Primehotelsin Hotel Katajanokka taas kutsuu vieraat upeaan vankilahotelliin, jonka seinät huokuvat tunnelmaa ja tarinoita. Jokainen hotelleistamme tarjoaa erilaisia elämyksiä omia erityispiirteitään kunnioittaen”, kertoo Ojaharju-Latief. Hotelleista löytyy aktiviteetit myös virkistys- ja tyky-päiville. Tarjolla on mm. melontaa, SUP-lautailua, upeita eräpolkuja sekä erilaisia huonepakopelejä. ”Teemme ihmisistä onnellisempia yksi vieras kerrallaan. Tämä pätee niin yksityisasiakkaisiin kuin yrityksiin”, päättää Vepsäläinen. ■ MAINOSLIITE

business- Antti Kuokkanen Tiedonhallinnan asiantuntija. HIDASTAAKO VAI VAUHDITTAAKO JOHTAMISJÄRJESTELMÄSI MITÄ YRITYKSESI KASVUA? ”J os yritys ei jatkuvasti pyri muutoksella etsimään parempaa, se joutuu pysähtyneisyyden tilaan. Markkinamuutokset jäävät huomaamatta ja kilpailijat kiihdyttävät ohi”, Pro-Sourcen liiketoimintajohtaja Pekka Lindeman sanoo.  Akuutti paremman etsiminen on aina tyypillistä menestyville yrityksille. Innovatiivisuus, muutos ja sen hallittu johtaminen on luonteenomaista menestyjille.  ”Muutokset ja uuden kasvun rakentaminen onnistuvat vain, jos yrityksen johtamisjärjestelmä on kuvattu ja se toimii koko työyhteisön toimintaa ohjaavana työvälineenä”, Lindeman sanoo. JOHTAMISJÄRJESTELMÄ, HALLINTOKOODI, CORPORATE GOVERNANCE…  Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Silti aihe tuntuu monelle vieraalta.  ”Itse puhun johtamisjärjestelmästä tai hallintokoodista. Sillä tarkoitan kuvausta yhteisön päätöksenteosta, vastuun jakamisesta ja vallankäytöstä sekä yhteisön jäsenten ja muiden sidosryhmien rooleista yhtiön toiminnassa.”  Tärkeimpiä sidosryhmiä ovat henkilöstö, operatiivinen johto, hallitus ja omistajat. Heillä kaikilla on oltava ymmärrys siitä, miten yhteisön päätökset syntyvät ja miten valta ja vastuu eri rooleissa jakaantuu. Muuten mikä tahansa johtaminen on jäsentymätöntä, pahimmillaan kaoottista tai täysin seisahtunutta.  ”CG-ohjeisto on suunniteltu antamaan perusrunko sille, miten hyvä hallinnointitapa tulisi järjestää. Se tuo ennustettavuutta ja systematiikkaa minkä tahansa yhteisön johtamiseen ja on tärkeämpi työkalu yrityksen kasvuun kuin moni johtaja ymmärtääkään”, Lindeman sanoo. ■ Pro-Sourcen liiketoimintajohtaja Pekka Lindeman. Lataa Pro-Sourcen ilmainen sähköinen opas Corporate Governancesta osoitteesta  prosource.fi/artikkelit MAINOSLIITE VIRTUAALIYMPÄRISTÖLLESI KUULUU? VAIKKA LÄHTÖKOHTAISESTI YRITYKSESI ITPALVELUIDEN KÄYTETTÄVYYS ON KUNNOSSA, SIITÄ HUOLIMATTA ONGELMATILANTEISSA EI EHKÄ PÄÄSTÄ VAADITTAVIIN TOIPUMISAIKOIHIN. S torage IT:n palvelussa tämä kestää vain minuutteja. Oletko kysynyt tietohallinnosta vastaavalta kauanko palautuminen kestää? Paljonko katkos tulisi maksamaan? Onko palautumista testattu? Tiedonhallinnan asiantuntija Antti Kuokkanen kertoo uudesta aluevaltauksesta: Virtual Machine Disaster Recovery Service - EASY Varma VDRS. Palvelu on tarkoitettu yrityksille, jotka haluavat parantaa virtuaaliympäristön turvallisuutta ja kykyä palautua nopeasti ongelmatilanteista. EASY VARMA VDRS? Kyse on yksinkertaisuudessaan palveluiden käytettävyydestä. Palvelukokonaisuus sisältää taloudellisten ja inhimillisten vahinkojen minimointia, lyhyempiä palvelukatkoja ja palautumisen suunnittelun. Suunnitelma dokumentoidaan, ylläpidetään ja testataan Storage IT:n toimesta. Palvelulla pidetään huoli liiketoiminnan jatkuvuudesta. Se hyödyntää suosittujen VEEAM-ohjelmistojen ominaisuuksia. MIKÄ ON VEEAM? Veeam Availability Suite on paras ratkaisu virtuaalisen infrastruktuurin tietosuojaukseen. Tätä puoltaa valinta useana vuonna maailman parhaimmaksi virtuaaliympäristöjen varmuuskopiointiteknologiaksi. Veeam sisältää useita patentoituja ominaisuuksia, jotka tukevat liiketoiminnan jatkuvuutta. Storage IT Oy on kotimainen tiedonhallintapalveluihin keskittynyt ammattilainen. Olemme toteuttaneet satoja toimituksia ja tiedämme hyvin mitkä ratkaisut sopivat mihinkin tarpeeseen. ■ Lue lisää osoitteessa www.storageit.fi CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 17

business- LOGISTICAR TUO UUDEN HANKINTAMALLIN IT-ALALLE TULEVAISUUDESSA EI MAKSETA SIITÄ, ETTÄ PELKÄSTÄÄN ANALYSOIDAAN YRITYKSEN TUNNUSLUKUJA VAAN SIITÄ ETTÄ NIITÄ PARANNETAAN. TÄLLAISEN LÄKSYN KONSULTEILLE ANTAA VANTAALAISEN OHJELMISTOYRITYKSEN LOGISTICARIN HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA PEKKA RÄISÄNEN. L ogisticar toimintamalli tehostaa erityisesti yritysten toimitusketjuja. Yrityksen kehittämä ohjelmisto kerää käyttämänsä tiedot omaan tietovarastoonsa asiakasyrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä. ABC-analyysiin perustuvaa ohjelmistoa on kehitetty ensisijaisesti ohjelmiston käyttäjiltä saatujen ideoiden pohjalta. Käyttäjien tarpeisiin Logisticarista löytyy mm. valmis raportointi ostoon, tuotantoon, myyntiin ja yritysjohdolle, sekä työkalut tuotannossa, varastoissa ja myymälöissä olevien tuotteiden tulokselliseen ohjaukseen. Tätä nykyä ohjelmisto on käytössä yli 30 maassa kaikilla mantereilla. Räisäsen mukaan IT-ala on opettanut asiakkaat siihen, että järjestelmähankinnat ovat ensisijaisesti välttämättömyys investointeja ja tuottavuus on unohdettu. Hän toteaa, että tänä päivänä järjestelmän pitää maksaa itsensä takaisin alle kahdessa vuodessa ja järjestelmätoimittajan pitää antaa siitä takuu ja laskelmat mihin takaisinmaksu aika perustuu. Järjestelmän hinta pitää sitoa myös saavutettuihin tuloksiin. LOGISTICAR - RISTKITÖN INVENSTOINTI KYMMENEN PROSENTIN TAKUUTUOTOLLA ”Menestyvät yritykset siirtyvät tiedon tallentamiskulttuurista tiedon hyödyntämiskulttuuriin”, Pekka Räisänen sanoo. 18 Asiakas saa Logisticar-ohjelmiston vuodeksi koekäyttöön kuukausivuokralla. Jos asiakkaan tunnusluvuissa ei tapahdu muutosta parempaan tai ne huononevat, niin Logisticar palauttaa kuukausimaksut ja maksaa sitoutuneelle pääomalle kymmenen prosentin koron sekä poistaa Logisticarohjelmiston käytöstä. Investoinnin tavoi- CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU tetuotto on kuitenkin 50-300% Logisticar toimintamallissa. ”Jotkut asiakkaat ovatkin leikillään kyselleet, emmekö myisi heille useita sovelluksia, sillä kymmenen prosentin riskitön tuotto on mahdoton saavuttaa heidän omalla liiketoiminnalla”, Räisänen sanoo. Suomea ei Räisäsen mielestä pelasteta palkka-alella vaan kiinnittämällä entistä enemmän huomiota käytännön osaamiseen. Varastoissa makaa tavaraa turhanpäiten miljardien arvosta. Ostot ovat keskimäärin 70% yritysten liikevaihdossa teollisuuden alalla ja 80-90% kaupan alalla. Markkinat ja asiakkaat määrittelevät myyntihinnat. ”Tänä päivänä tulos tehdään osaavalla ostamisella ja erinomaisella toimitusketjun hallinnalla”, Räisänen sanoo neljänkymmenen vuoden kokemuksella toimitusketjujenhallinasta. ■ LOGISTICARIN YDINOSAAMINEN: · Valmis raportointi ja mittaristo ostoon, tuotantoon, myyntiin ja yrityksen johdolle · ABC-filosofian kehittäminen ja hyödyntäminen kaikissa asiakasyrityksen toiminnoissa · Valikoiman hallinta ja tuotepolitiikan laadinta asiakaskysynnän perusteella · Varaston ja myymälöiden varmuusvarastojen, tilauspisteiden- sekä osto- ja tuotantoerien laadinta ja ylläpito siten, että tulostavoitteet saavutetaan · Varastoihin ja myymälöihin Logisticarin kehittämien palvelutasomittareiden käyttöönotto · Konsultoiva myynti- tuotteiden ja palveluiden myynnistä osaamisen myyntiin · Tuloksellinen ostotoiminta ja ostotoiminnan tavoitteet ja mittarit MAINOSLIITE

business- JÄTÄ LUOTONHALLINTA AMMATTILAISILLE Saatavienhallinnalla parempaa kassavirtaa HAASTAVA MARKKINATILANNE ON TEHNYT RAHOJEN KOTIUTTAMISESTA ENTISTÄ MONIMUTKAISEMPAA. OHJAAMALLA LASKUTUS JA LUOTONHALLINTA AMMATTITAITOISELLE KUMPPANILLE SAADAAN AIKAAN MERKITTÄVÄÄ HYÖTYÄ. Y mpäri Suomen yrityksissä lisätään myyntiä ja halu kasvaa on suuri. Kauppoja tehdään, mutta rahojen saaminen on usein hidasta ja haasteellista. ”Kun raha ei tule tilille sovitusti, on usein järkevämpää ottaa luotettava ja ammattitaitoinen kumppani saatavienhallintaan jo aikaisessa vaiheessa. Tällöin kassavirta ja ennustettavuus paranevat saatavien kiertonopeuden tehostuessa”, kertoo luotonhallintaan erikoistuneen Alektumin myyntijohtaja Peter Stenvall. Alektum tukee asiakasyrityksiään luottotappioiden minimoinnissa, laskutuksessa, maksujen käsittelyssä sekä saatavakannan valvonnassa. ”Meillä on takanamme suuren konsernin voimat ja kan- sainvälisesti toimivat verkostot. Alektum-konsernin monimuotoisuuden vuoksi pystymme tarjoamaan asiakasyritykselle myös kaikki palvelut laskutuksen ympäriltä”, toteaa Stenvall. Vaikka Alektumin toiminta on kansainvälistä, niin asiakkaita halutaan palvella henkilökohtaisesti. ”Meillä on suuri vastuu kotiuttaessamme asiakkaidemme rahoja, sillä toimimme asiakasyritystemme asiakkaiden parissa. Arvolupauksemme onkin siksi: Saat rahasi ja säilytät asiakkaasi”, päättää Stenvall. ■ ”Saat rahat ja säilytät asiakkaasi”, lupaa Alektumin myyntijohtaja Peter Stenvall. REKRYTOITKO DIGISUMUUN? PAULI KALLIO & ARTTU PUHAKKA I SUUNNITTELIJAT Rekrytoinnin alueella käynnissä olevan globaalin murroksen ytimessä on kyse siitä, miten sumean hybridityön haasteet kohtaavat potentiaalisten ehdokkaiden odotuk­ set. Tällä hetkellä parhaat osaajat löytyvät ammattilaisten sosiaalisista verkostoista digirekrytoinnin välinein. Osaajien verkostossaan jakamat käsitykset ja mielipiteet muokkaavat työnantajamie­ likuvaa, talent brandia. Vahva brändi voi pienentää rekrytoinnin kustannuksia jopa yli 50 % ja vähentää osaajien vaihtuvuutta 28 %. Rekrytoinnin laatu on tärkein mittari rekrytoinnin onnistumisen kannalta. Onnistunut rekrytointi ei kuitenkaan yksin riitä. Tarvitaan uuden työntekijän optimaalisen toimintakyvyn ylläpitämistä ja kehittämistä. BRAIN FRIED. When your brain feels so overloaded with work/stress/homework that you can’t think straight and temporarily don’t feel like doing anything that takes too much thinking. –Urban Dictionar Tietotyön tekijää rasittavat keskittymistä rikkovat keskeytykset, keskittymiskyvyn puute, ”itsestään täyttyvä” kalenteri, lukuisat turhiksi koetut kokoukset ja suuri infor­ maation määrä. Ajatuksien jalostamiselle ei jää aikaa. Tulos on keskinkertaista tai jopa huonoa. Stressistä tulee haitta. Ajatukset kapenevat. Brain Fried. Tuloksellisen tietotyön ja Optimaalisen toimintakyvyn menetelmien avulla jää aikaa ajatteluun ja aivojen potentiaali saadaan hyödynnettyä. Uusi työntekijä kokee aikaansaamista, hallintaa ja arvostusta. Onnistunut rekrytointi tuottaa tulosta. MAINOSLIITE aducate.fi/tietotyo CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU aducate.fi/johtaminen 19

business- Kari Wilenin mukaan lisävakuutuksilla on suuri merkitys huippuosaajien houkuttelussa yrityksiin. VAPAAEHTOISET VAKUUTUKSET SIJOITUS TULEVAISUUTEEN YRITYS VOI MOTIVOIDA, SITOUTTAA JA PALKITA HENKILÖSTÖÄ KUSTANNUSTEHOKKAASTI VAPAAEHTOISILLA ELÄKE- JA HENKIVAKUUTUKSILLA. R yhmäeläkevakuutusten avulla sekä yrityksen johto että sen työntekijät voivat katsoa tulevaisuuteen luottavaisina. ”Monilla aloilla kilpaillaan osaajista. Palkan ja palkkiojärjestelmän lisäksi eläkevakuutuksilla sitoutetaan avainhenkilöt yritykseen, millä voi olla suuri merkitys yrityksen tuloksentekokykyyn tai yrityksen arvolle omistajanvaihdostilanteessa”, Henki-Fennian myynti- ja markkinointijohtaja Kari Wilen valottaa. ”Lakisääteinen eläke voi jäädä monilla odottamattoman alhaiseksi. Vapaaehtoinen eläkevakuutus takaa parempaa toimeentuloa eläkepäiville, ja niiden vakuutusmaksut ovat vähennyskelpoisia yrityksen verotuksessa.” Lisäeläkkeisiin voidaan määritellä määräaikaisuus, jonka täytyttyä työntekijä voi saada kertyneet eläkesäästöt mukaansa työpaikkaa vaihtaessaan. ”Jos ryhmäeläkejärjestelyssä mukana oleva henkilö lähtee ennen määräajan umpeutumista, jää 20 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU raha yrityksen käyttöön vaikkapa uuden henkilön rekrytointiin tai se voidaan jakaa muille ryhmässä oleville eläkepottia kasvattamaan.” HENKIVAKUUTUKSESTA TURVAA JATKUVUUTEEN Yritykset voivat turvata toimintansa jatkuvuutta yllättävissä tilanteissa henkivakuutuksilla. Kansainvälisesti ne ovat jo arkipäivää ja toimivat kilpailutekijänä työpaikan valinnassa. ”Henkivakuutuksilla yritys voi vakuuttaa avainhenkilöiden työpanoksen työkyvyttömyyden tai kuolemantapauksien varalta. Samalla turvataan myös heidän läheistensä toimeentuloa.” Fennia-konserni tarjoaa kotimaisten yhteistyökumppanien kera asiakkailleen selkeää ja vaivatonta palvelua ymmärrettävine sopimuksineen. ”Tarjoamamme vakuutukset ovat järkevä tapa siirtää hyvän taloudellisen tekemisen hyötyjä tulevaisuuteen kustannustehokkaalla tavalla”, Wilen päättää. ■ MAINOSLIITE

business- KUN TURVALLISUUDESTA EI VOI TINKIÄ JOS AJATTELET, ETTÄ KAIKKI TIEDONSIIRTOTAVAT OVAT YHTÄ TURVALLISIA, AJATTELE UUDELLEEN. TIEDONSIIRTOPALVELUISSA PALVELUNTARJOAJAN MAANTIETEELLINEN SIJAINTI RATKAISEE. Uusi ja helppokäyttöinen työajanhallintajärjestelmä kokeneelta osaajalta. UNOHDA KELLOKORTTI-MENTALITEETTI! TYÖAJANHALLINNALLA TEHOKKUUTTA JA HYÖTYÄ KAIKILLE AITOSOLUTIONS TARJOAA TYÖAJAN SUUNNITTELU- JA HALLINTARATKAISUJA, JOTKA TUOVAT HYÖTYÄ JA TEHOKKUUTTA NIIN TYÖNANTAJALLE KUIN TYÖNTEKIJÖILLE. DIGITAALISET RATKAISUT TOIMIVAT PILVESSÄ, JA KIRJAUKSIA ON HELPPO TEHDÄ SUORAAN MOBIILILAITTEILLA. T yöajan seuraaminen on tärkeää, mutta suunnittelulla ja hallinnalla saadaan parempia tuloksia. ”Tämä tarkoittaa kokonaisvaltaisempien ratkaisujen käyttämistä vanhan kellokorttimentaliteetin sijaan”, toteaa AitoSolutionsin toimitusjohtaja Pentti Asikainen. Mobiililaitteitteilta tai tietokoneelta käytettävä järjestelmä on helppo tapa pitää yllä tietoa henkilöstön, projektien ja koko yrityksen tehokkuudesta. Nykyaikainen tapa on myös täysin paperiton, joten tieto liikkuu ja arkistoituu automaattisesti. AitoSolutionsin tarjoama AitoID-järjestelmä on erittäin monipuolinen ja se parametroidaan aina vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Järjestelmän avulla asiakasyritys voi hoitaa työajansuunnittelua, tuntikirjauksia, kulunvalvontaa ja kaikkea näiden väliltä. ”Meillä on myös omat applikaatiot android- ja ios-alustoille, joten kirjaukset ja muut onnistuvat myös offline-tilassa. Tästä on suurta hyötyä asiakkaille, koska se laajentaa käytön myös sinne missä ei ole verkkoyhteyttä”, kertoo Asikainen. ■ MAINOSLIITE ”E simerkiksi sähköposti on monilta osin puutteellinen ja epävarma tapa välittää tiedostoja, ja mitä lähempänä Yhdysvaltoja palveluntarjoaja on, sitä mahtavammat ovat takaportit käyttöoikeuksissa. Monet yritykset ovat kieltäneet tästä syystä tiettyjen pilvipohjaisten palveluiden käytön”, kertoo Redicomin Juha Männistö. Männistön mukaan monet suomalaiset kansainväliset ja pörssiyritykset ovat siirtyneet käyttämään Redicomin eParcel-liitepalvelua tilanteissa, joissa tietoturvassa ei voi tehdä myönnytyksiä, kuten suunnittelupyyntöjen ja raporttien välittämisessä. eParcel-liitepalvelu on suunniteltu suurien ja luottamuksellisten tiedostojen turvalliseen siirtämiseen. eParcel ei säilytä siirrettyjä tiedostoja, ja pilvi on kotimainen. ”White label -periaatteella toimivan eParcel-palvelun voi integroida myös yrityksen omiin järjestelmiin, mikä on tarjonnut useille asiakkaillemme helpon tavan järjestää turvalliset tiedonsiirrot koko organisaation laajuudella.” ■ ”Sama kieli ja sama lainsäädäntö ovat varmimpia tapoja varmistaa että kriittinen tieto ei vuoda”, tiivistää tietohallinnon konsultointi- ja palvelutalo Redicomin toimitusjohtaja Juha Männistö. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 21

business- Hogg Robinson Nordicin Heli Tikka ja Tiedon Pia Kari kertovat tuloksekkaasta kumppanuudesta. KOKONAISVALTAISTA PALVELUA LIIKEMATKATOIMISTOSTA TIEDON 13 000 AMMATTILAISESTA PERÄTI 8 000 HENKILÖÄ MATKUSTAA TYÖNSÄ PUOLESTA. KYMMENIEN TUHANSIEN VUOSITTAISTEN MATKOJEN ORGANISOINTI ON ULKOISTETTU LIIKEMATKATOIMISTO HOGG ROBINSON GROUPILLE (HRG). TIETO KÄYTTÄÄ HRG:N PALVELUITA OSITTAIN MYÖS KOKOUSJÄRJESTELYISSÄ JA OHEISPALVELUIDEN ORGANISOINNISSA. T iedolla valtaosa varaa itse matkansa HRG Online-varausjärjestelmää käyttäen. Räätälöity työkalu ohjaa automaattisesti työnantajan haluamiin valintoihin. ”Järjestelmien matkustajaystävällisyyteen on panostettu, mikä johtaa hyvään palvelukokemukseen ja tehokkaaseen käyttöön”, HRG:n Business Manager Heli Tikka kertoo. ”IT-alalla kustannustehokkuus on elinehto. Tehokkaat tukitoiminnat tuottavat meille säästöä”, Tiedon matkustuksesta vastaava Category Manager Pia Kari painottaa,”Saamme heiltä myös matkustamisesta analyysiä, joka tukee kilpailutusten ja hankintojen onnistumista.” Turvallisuus on matkustamisessa nykypäivänä äärimmäisen tärkeä teema. HRG:llä on järjestelmä, mistä näkee jokaisen matkustajan sijainnin reaaliaikaisesti. ”HRG on tarvitsemamme globaali kumppani, joka tarjoaa myös lokaalia palvelua kohdemaissamme. Heidän tuellaan asiantuntijamme voivat keskittyä oleelliseen matkoillaan”, Kari lisää. HRG tarjoaa asiakkailleen omia sopimushintojaan, jos yrityksellä ei ole itsellään volyymia neuvotteluihin. ”Yritykselle kuin yritykselle on tärkeää, että kaikki hoituu sujuvasti ja kustannustehokkaasti. Ongelmatilanteissa meiltä saa aina apua, kun itse netistä varatessa jää oman onnensa nojaan”, Tikka päättää. ■ 22 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU TSE exe:n johtaja Ulla Heinonen. KIIRE UNOHTUU KUN OPPII UUTTA TURUN KAUPPAKORKEAKOULUN TSE EXE ON JOHDON, ASIANTUNTIJOIDEN JA ORGANISAATIOIDEN KEHITTÄJÄ. TSE EXE TOIMII TURUN YLIOPISTON YHTEYDESSÄ JA TÄMÄ MAHDOLLISTAA TEHOKKAAN VUOROPUHELUN AKATEEMISEN MAAILMAN JA YRITYSELÄMÄN VÄLILLE. J ohtamistaitojen kehittäminen on välttämätöntä olosuhteiden ja ihmisten muuttuessa. Nykyään johtajilta odotetaan pehmeämpiä arvoja ja kykyä ihmisten johtamiseen. ”Tällä hetkellä johtamisessa puhutaan paljon työhyvinvoinnista, motivaatiosta ja digitalisaatiosta”, kertoo TSE exe:n johtaja Ulla Heinonen. Myös teknologia mahdollistaa uusien johtamistapojen tehokkaan hyödyntämisen. Merkittäviä trendejä alalla ovat erilaiset virtuaalijohtamisen tavat, jotka teknologian kehittymisen myötä ovat entistä välittömämpiä ja käytettävämpiä. “Meille tulee paljon kyselyitä virtuaalijohtamisesta. Toimiessamme yliopiston yhteydessä meillä on mahdollisuus tarjota ajankohtaista tutkimustietoa todella laaja-alaisesti”, sanoo Heinonen. Oppilaitos tekee yhteistyötä myös kansainvälisten toimijoiden kanssa. Verkostot yliopistoihin ja yrityksiin ympäri maailman mahdollistavat ajankohtaisimman asiantuntijatiedon asiakkaiden haasteiden voittamiseksi. Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuslaitos toimii samassa rakennuksessa. TSE exe tekeekin tiiviisti töitä laitoksen kanssa. “Teemme paljon yhteistyötä tulevaisuuden tutkimuslaitoksen kanssa. Näin pystymme vastaamaan paremmin asiakkaidemme tulevaisuutta koskeviin haasteisiin”, kertoo Heinonen. TSE exe tarjoaa asiakkailleen laajan koulutustarjonnan. Koulutukset voidaan järjestää lyhyinä täsmäkoulutuksina tai laajempina kokonaisuuksina. Usein ohjelmia räätälöidään myös asiakasyritysten kanssa. ”Palaute koulutuksista on ollut todella hyvää. Usein ajatellaan, että kiire on este uuden oppimiselle. Osallistujat kuitenkin kertovat kuinka luokassa tapahtuva vuorovaikutus saa kiireen unohtumaan. Uuden oppiminen on voimaannuttava asia”, päättää Heinonen. ■ MAINOSLIITE

business- Tee hyvin – Käytä asiantuntijaa SilverBlip Ltd PATENTOINTIVINKIT Sensor Technology and IP partner IOT - JA MUILLE STARTUP -YRITYKSILLE MITEN TOIMIA TEHOKKAASTI, SIIRTÄÄ KULUJA JA SAADA HYÖTYJÄ ILMAISEKSI? I ot-business on nopealiikkeistä ja usein markkinoiltaan pirstaloitunutta. Patentin kielto-oikeuden voimaa ja patenttisalkun arvoa tarvitaan kilpailun lisäksi myös yhteistyössä ja rahoituksen saannissa. Seppo Nissilä. OPTIO LAAJENNUKSELLE Startup–yrityksen tie markkinoille on usein intensiivinen ja kohdistuu kapealle markkinaalueelle. Patentin jäykkä ja hidas hakuprosessi sekä etupainoinen kulurakenne ovat haasteellisia pienelle yritykselle. Kokemusta on, että hätäisesti ilman pohjatyötä tehty hakemus toi kyllä kustannukset, mutta hyöty jäi saamatta; ratkaisu julkaistiin mutta, suojaa ei saatu tai valittiin liian aikaisin kapea suojaalue. MAINOSLIITE Idean analyysi on tärkeää tehdä huolella. Patenttitietokannan lisäksi nopeasti muuttuvan markkinan tuote- ja teknologiatuntemus on tärkeä. Paras suoja saadaan katsomalla sovelluksen ratkaisukokonaisuutta ja sen eri toteutusvaihtoehtoja kokeneen asiantuntijan kanssa. Yhtenä hakupolkuna PCT-hakemuksen käyttö on hyvä vaihtoehto. Aloituskulu on hieman suurempi verrattuna FI- tai US-hakemukseen, mutta kalliiden maavalintojen päätökset siirtyvät kerralla 30kk päähän. TOISTEN TIETOA ILMAISEKSI Patenttikolikon toinen puoli, ilmainen tietolähde kilpailijan aktiivisuudesta ja innovaatioista on usein hukattu mahdollisuus. IoT:ssä tämä on varsinainen aarrearkku, kun yhdistetään uusia ratkaisuja vanhoihin rakenteisiin. Patenttiteksti sisältää kappaleen nykyisistä tekniikan ongelmista ja eri ratkaisuista. Keksijöiden ajatuksissa on opittavaa. Patenttikarttaan on hyvä bongata omaa ideaa lähellä olevat muut hakemukset. Päivän panostus tuottaa kuukausien säästön tuotekehityksessä ja samalla fokusoi oman hakemuksen. Tuotekehittäjälle se on loistopaikka havaita toisen heikkoudet ja tehdä paremmin. Hakemusten hakijat kannattaa myös seuloa. Se kertoo yrityksistä ja tahoista samojen asioiden kimpussa. Usein niissä on enemmän potentiaalisia partnereita kuin kilpailijoita. Silverblip Ltd on kokenut ja tehokas asiantuntija ja sinun yrityksesi patenttiräätäli mobiili-, wearable- ja IoT-alueilla. ■ Katso lisää www.patentointi.com CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 23

business- Etera on muuttuvan työelämän osaaja. SIKSI SEEDI HOITAA TYÖELÄKEASIANSA ETERASSA. Ratkaisutoimisto Seedin intohimona on asiakasyritystenkasvu. Yksi tärkeimmistä kasvun mahdollistajista on ihmisten työkyky, jonka parantaminen on keskeinen osa myös Eteran toimintaa. Siksi Seedi hoitaa työeläkeasiansa Eterassa. Eteran jumppakuminauha on yksi tapa parantaa työkykyä, joka vaikuttaa yrityksen tulokseen, sanoo Seedin perustaja Marko Parkkinen. Työelämä muuttuu, intohimo pysyy. Etera ymmärtää, mitä yrittäminen ja työnteko tässä ajassa vaativat. Ota yhteyttä, meiltä saat henkilökohtaista palvelua: 010 553 3030 ETERA.FI/KASVUYRITYS 24 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE